Jag har kommit på vad jag vill göra med mitt liv!

Isituss

Trådstartare
Först och främst, jag hoppas att jag har placerat tråden rätt nu!

Jag går första året i gymnasiet och varje dag så har vi en MT (mental träning) för att träna oss på att slappna av, så mål framför oss osv. Igår va tanken helt enkelt att se oss i vårt drömyrke, och jag kände för första gången mig helt säker på vad jag faktiskt vill jobba med.
Tidigare har jag varit lite si och så med hästar, jag har helt enkelt haft en (rejäl) dipp i hästintresset. Men nu så har vi bytat stall så jag har folk omkring mig hela tiden. NU tycker jag verkligen att hästar är SUPERKUL! Igår kände jag helt säkert att jag vill jobba med vanvårdade djur, framför allt med hästar då á la mannen som talar med hästar, om ni förstår vad jag menar.

Det jag nu undrar är helt enkelt hur jag ska gå till väga. Jag har lite planer på att läsa vidare inom etologi och även psykologi efter gymnasiet, men det räcker ju inte. Jag måste ha praktisk erfarenhet, och att ta hand om min egna häst räknas inte riktigt för att få upp ett rykte utåt sett, även om jag fått arbeta väldigt mycket med henne för att lyckas få henne som hon är idag.

Jag vill även lära mig tala med djur, för det tror jag att man kan (ni som ej tror på detta behöver inte påpeka detta utan bara respektera min tro). Hur kan man lära sig det? Jag har läst en del böcker om det, men som sagt. Teorin räcker ju inte, man måste ju kunna det praktiska.

Ursäkta om det blev rörigt nu - ni får gärna ställa frågor om det är något som ni undrar.

Sv: Jag har kommit på vad jag vill göra med mitt liv!

Jag har några kommentarer.

Det är en vacker och naiv och orealistisk tanke du skriver.
Vacker tanke att jobba med vanvårdade djur.
Orealistisk därför att du kommer inte att kunna försörja dig på det.

Jag tror att man, för att ha kunskaper nog för att på ett riktigt bra sätt ta hand och och rehabilitera ett riktigt vanvårdat djur behöver ha teoretiska och praktiska kunskaper som närmar sig en veterinär.

Ett sätt att kunna "hjälpa djur" kan vara att bli veterinär.
Ett annat sätt kan förstås vara att rikta in dig på att bli djurskyddsinspektör. Inte glamoröst, inte alls romantiskt utan jag misstänker att det många gånger är riktigt jobbigt i kontakten med djurägare som inte lyckats sköta sina djur. Men det går åtminstone att få en anställning och det går säkert att göra mycket stor nytta.

Att rent praktiskt ta hand om , vårda och rehabilitera vanvårdade djur: skaffa dig ett välbetalt jobb så du har råd att jobba deltid och har råd att ta omkostnaderna och tiden kring enstaka vanvårdade individer...

Prata med djur - tja.:angel:

Jag vill även lära mig tala med djur, för det tror jag att man kan (ni som ej tror på detta behöver inte påpeka detta utan bara respektera min tro). Hur kan man lära sig det? Jag har läst en del böcker om det, men som sagt. Teorin räcker ju inte, man måste ju kunna det praktiska.

Tala med djur. Rent teoretiskt, med tanke på hur hjärnan är uppbyggd, hur tänker du dig att det ska gå till? Jag påstår inte att det inte går men jag vill veta av dig som bevisligen tror på det hur du menar att det skulle gå till?

Som jämförelse magi, av alla magiska uppvisningar som finns är det något man tränar på och lär sig att fånga publiken så de inte ser vad som egentligen händer, ex såga itu folk, det gör de inte men det ser ut som de gör det.

Självklart kan du "lära" dig prata med djur och sen ta betalt för att berätta för ägarna vad du tror djuret "sa" till dig, men det är nog det närmaste prata med djur du kommer.

Men är det tolka djur och förstå dem är det bara som du var inne på läsa etiologi och djurbeteende och försöka jobba med djur så mycket du kan så kommer du förr eller senare få en erfarenhet som gör att du kan läsa av djur och tolka de signaler de sänder ut. Men det är inte att "tala med dem" det är att förstå och se djuren för vad de verkligen är och gör.

Lycka till!

Det enda jag kan säga om bra utbildning om man vill jobba med vanvårdade djur är att utbilda sig till veterinär. För är det något som både kostar och behövs för dessa djur är det veternätvård. Är inte djuren friska så hjälper det inte hur duktig man är på att hantera dem.

Igår kände jag helt säkert att jag vill jobba med vanvårdade djur, framför allt med hästar då á la mannen som talar med hästar, om ni förstår vad jag menar.
Vill du jobba med vanvårdade djur eller djur med beteendeproblem? För det är ju lite skillnad, vill du hjälpa hästar som har beteendeproblem "á la mannen som talar med hästar" så får du nog gå som praktikant hos någon och lära dig, det är ju det bästa sättet att få erfarenhet och sen efterhand ta dig an hästarna själv.

Jag vill även lära mig tala med djur, för det tror jag att man kan (ni som ej tror på detta behöver inte påpeka detta utan bara respektera min tro). Hur kan man lära sig det?
Det finns ju faktiskt kurser för sånt också, finns kurser för allt. Ta kontakt med dom som skrivit böckerna du läser om det, dom brukar ha kurser och kunna hjälpa folk med sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är en vacker och naiv och orealistisk tanke du skriver.
Vacker tanke att jobba med vanvårdade djur.
Orealistisk därför att du kommer inte att kunna försörja dig på det.

Det är ju inte alls orealistiskt, man kan visst skaffa sig verksamheter som man kan försörja sig på så småningom men det lär ju ta ett tag att komma igång och man behöver ju ett annat jobb under tiden givetvis.

Men det är faktiskt inte så att bara för att man inte kan försörja sig på det direkt så är det orealistiskt. Det är bara att det kan ta ett tag att komma dit och man får nog kämpa en hel del. Alltid bra att ha ett mål och det går att komma fram till alla mål så småningom om man vill tillräckligt mycket.

Jag har varit inne på samma "linje" som du. Men min tanke har varit djurskyddsinspektör. Det är ju ett yrke där man (i värsta fall) kommer i kontakt med vanvårdade djur och (ibland) otrevliga djurägare.

Om du vill jobba med vanvårdade djur så är veterinär ett alternativ för dig, skulle jag tro. Annars kan du ju alltid mejla till en SPCA-klinik i USA och kolla om du kan få praktisera eller bara hjälpa till i deras djurstallar för att se hur det är. Det är ju alltid lite mer dramatiskt i USA än vad det är i Sverige, och tur är väl det!

Nåväl. Hästpratardelen tror jag också på :-) Att "höra" vad hästen säger, säger jag ingenting om. Men däremot kan man ju få bilder som kommer ifrån hästen, till sig. Det har jag fått från min häst, utan att gå någon särskilt utbildning/kurs :)

KL

TS: Du kan ju också kolla med RSPCA i England!

Det är ju inte alls orealistiskt, man kan visst skaffa sig verksamheter som man kan försörja sig på så småningom men det lär ju ta ett tag att komma igång och man behöver ju ett annat jobb under tiden givetvis.

Men det är faktiskt inte så att bara för att man inte kan försörja sig på det direkt så är det orealistiskt. Det är bara att det kan ta ett tag att komma dit och man får nog kämpa en hel del. Alltid bra att ha ett mål och det går att komma fram till alla mål så småningom om man vill tillräckligt mycket.

I Sverige är det orealistiskt att tro att man ska kunna jobba med vanvårdade djur (utom som Veterinär som jag och flera andra föreslagit TS) och leva på det.
Om du läste mitt inlägg ordentligt, skrev jag också att man kan ha ett annat välbetalt jobb och därmed ha råd att vårda enstaka vanvårdad individer. Vilket jag dock inte uppfattade som i linje med TS tankegångar.

Men jag tänkte inte så långt som flera andra, som föreslagit organisationer i England och USA. Jag är så gammalmodig att min referensram när det gäller jobbutbud begränsar sig till Svea Rike vilket inte är så bra.:angel:

Det är svårt ja men orealtistiskt är det inte, men svårt och man får räkna med andra jobb under tiden man bygger upp vad det nu är man vill ha för verksamhet. Allt går om man vet vad man vill och tar reda på hur.

Kan bara se dessa möjligheter förutom de som redan är nämnda.
Att du får ha de hästar som myndigheter tar i beslag för djurplågeri.
Då, om jag fattar det rätt, betalar myndigheterna för inackorderingen.
Två att du själv helt privat köper upp hästar som har det svårt och sedan när du har lyckas (om det går) att få dom i skick säljer dom.
Men säkert snudd på omöjligt att få det att gå runt än mindre leva på det.
Du kan också hjälpa tex hästars värn men det är ju indelt arbete i inget man kan leva på

Lite nyfiken på hur du har tänkt dig det hela?

Oj oj! Nu ska jag försöka svara alla :p

För det första - jag inser att det inte kommer vara lätt. Jag kommer inte kunna försörja mig på det i början, om ens någon gång över huvud taget. jag kommer kanske få rikta in mig på en individ åt gången. Men jag vill helst ha typ en verksamhet med det. Inser att jag inte va särskilt specifik med vilka individer jag vill arbeta med heller. Det är väl huvudsakligen de med beteendestörningar jag vill jobba med. På så sätt så måste det ju inte vara just vanvårdade djur, utan jag kan ju även ha några klienter som kommer på möten. Ja alltså, ni fattar va? Och, ehm. Naivt? Det menar ni inte va? :angel: jaja, jag ska inte ge upp ännu ;)

De böcker som jag har läst är Mia Mattsons, och jag har faktiskt försökt kontakta henne men har än så länge inte fått något svar. om jag får något vill säga. Jag vågar inte riktigt hoppas.

Men det är ju jättesmart med organisationerna! Ska se om man kanske ska kontakta dem. De borde ju ha koll om någon!

Hoppas jag inte missa något nu!

Jag är den första att uppmuntra de drömmar och mål man har. Vad annat kan vi göra? MEN man måste också vara beredd på att man inte alltid når dit, men man har försökt.

Om man arbetar mot ett mål, särskilt som ung, så dyker det ofta upp stickspår, människor, what ever som väcker ett intresse man inte visste man hade. Målet kanske ändras över tid.
Ex; min dotter har alltid vetat att hon vill arbeta med djur. Gick ridgymnasie och fick intresse för friskvård för häst, typ massör, kiroprakter etc. Utbildning till detta måste man finansiera själv = måste ha ett jobb. När hon satt och klickade på nätet dök utbildning till djursjukskötare upp och Varför inte? Att har grund i sjukdomslära måste vara bra för att klara friskvård och dessutom kan hon arbeta på klinik, tjäna pengar och lära sig mycket. Sagt och gjort, hon sökte och kom in. Väl där börjar de läsa anstesi (sövning, bedövning etc) vilket hon fann väldigt intressant och nu är hon inne på narkossköterska.
Alltså, man vet inte vad saker leder till.

Så fundera på hur du ska nå ditt mål och ha ett öppet sinne för de möjligheter som dyker upp. Ha tålamod att arbeta mot målet, det kan ta tid och vara mycket krokigare väg dit än vad man någonsin kan tro.

Tack för omtanken! Ja´g är mycket väl medveten om att detta kanske inte är min dröm om tio år, MEN just nu är den det.

Jag funderar faktiskt lite på att utbilda mig till veterinär nu, då har jag ju en ordentlig kunskap i vård och omsorg om jag når mitt mål. Så jag måste vara noga nu med mina betyg i gymnasiet! Har kanppt vågat kolla intagningspoängen, för jag har hört att de är så höga!

För örvrigt har en tanke slagit mig, tror ´ni att jag skule kunna söka jobb på en veterinärstation/djursjukhus? Alltså bara så att jag är där och mockar, städar osv. De riktigt basic grejorna. För om jag hade kunnat få ett jobb på ett sånt ställe, så hade jag ju fått in en fto i branchen. Jag skulle ju ha myvket lättare för att träffa "rätt" folk då så att säga. Och ja, jag inser att det inte kommer vara någon enkel sak att få en plats på en veterinärstation som outbildad!

Man kan ju kortsiktiga mål och långsiktiga mål. Den jag tycker ligger närmst just nu är att få riktigt bra betyg från gymnasiet. Det är aldrig fel och kan öppna många dörrar till utbildningar. Detta kan du påverka genom eget arbete.
En bra utbildning i grunden är heller aldrig fel, t ex som du nämner veterinär. Ofta är det här, den grundläggande kunskapen som många vill "hoppa över" antagligen för att det är den som är jobbigast och man ser inte alltid nyttan med den.

Jag är språklärare och möter ofta kommentaren; "jag vill lära mig prata språket - inte hålla på med grammatik". Ja men, för att lära dig prata språket MÅSTE du lära dig det språkets grammatik. Du kanske kan nå till typ enkelt vardagsspråk men inte hela den bit som är ett språk med skrift, uttryck, o s v. För att lära dig ett annat språks grammatik måste du förstå din egen - alltså du måste börja med svensk grammatik och vara helt trygg i det. Och folk pustar och stönar och slutar.

Samma sak med att arbeta med vanvårdade djur. Om man inte vet hur djuret BORDE var skött, hur kan man då veta när det är vanvårdat? OCH hur kan jag vet hur jag ska hjälpa det?

Jobba på djursjukhus etc? Ja, kanske en sommar eller så, men gå och mocka skit kan du göra till din egen häst. Då är det kanske bättre att få någon praktikplats hos en veterinär så du får "se" lite närmre. Kan vara ganska svårt att få. Eller varför inte gå med i någon organisation som tar hand om vanvårdade djur? Man kan säkert googla på det.

Men som sagt, lägg en ordentlig kunskapsgrund först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 354
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar