Jag har knappt fattat att det har hänt..

Sv: Jag har knappt fattat att det har hänt..

Tack alla.. idag fick han feber också :( den sjönk dock under dagen när han fick mediciner. Får hoppas att han inte drabbas av en akut infektion nu.. Det är en tuffing, det värsta nu är väntan.. att inte kunna göra något och bara inte veta..

Sååå himla tråkigt! Känner verkligen för dig och din häst.
Till alla er som har hundar,kan jag dela med mig av ett bra trick.Vi låter våra hundar känna på vad den vita tråden i en hästhage kan göra.Detta på grund av orsak.
Vi blev av med en av våra hundar som genade genom en hästhage.
En av hästarna,markerade mot hunden med sitt bakben.Hunden träffades i huvudet och dog direkt,medan hästen knappt hade höjt sitt huvud från det gröna gräset.
Då försvann min naiva dröm att ha med hunden på allt vi gör med våra hästar.
Håller tummarna för din häst:)

NEEEEJ :cry:
Stackars häst och stackars dig!

Hoppas att du hamnar på rätt sida om 50/50 chansen!!
Är det "gamlingen" eller den "nya" som råkade illa ut?

Lider med dig :(
Tyvärr är de väl så att hundbett ofta blir infekterade.. ?!

Ja, fast såren i sig har klarat sig otroligt bra. Alla sår som de sekundärsydde har läkt jättefint (eg vill man inte sy sår som orsakats av hundar eftersom det är så hög infektionsrisk, men man skar rent ordentligt).
Att det är värre beror eg på att man tagit ur dränet så det kan inte rinna ur såret längre (någon gång måste man dra ur den och då läker det ihop), så det har läkt igen och fylldes med en gång.
Problemet är att allt sitter runt karleden, kotan och kronranden, så det är svårt att hålla rent och hålla ihop.

lundsbo: det är gamlingen :cry: skulle varit ledsen om det var lillkillen också men gamlingen är verkligen min bebis. Haft honom över 4 år nu... och hade hoppats på många år till.

*kl*

Hur går det med din häst? Är han på bättringsvägen? Håller tummarna för er.
Hästar är starka och kan repa sig från väldigt svåra skador.
Jag tappade ner min "stora" häst i en brunn förra vintern och hon skar av halva bakbenet men det läkte och hon är helt återställd och har inga men överhuvudtaget. Du kan känna ärren men det är inte synligt, t o m pälsen växte ut igen.

Jag kan uppdatera lite, hoppas det är ok underbarn.

Hästen står kvar på kliniken. Har varit ohalt i ett par perioder men är halt igen pga envisa infektioner i ett sår i en kotsenskida. Det mesta av det övriga har läkt bra. Dessvärre verkar infektionen som är kvar i kotsenskidan svårbehandlad så utgången är fortfarande osäker, dvs de vet ej om hästen går att rädda :cry:

Bra att någon här har kontakt med mamma :angel:

Jo, hästen är fortfarande dålig. Han har en bakterie i kotsenskidan som är i stort sett resistent mot allt (en sorts antibiotika tar fortfarande liiiite av den så det får han).
Igår opererades han, låg några timmar på bordet och dom spolade 10 liter saltlösning direkt in i skidan, sen skar dom rent och sekundärsydde igen hålet och sen pumpade dom benet fullt med antibiotika och stasade det 30 min så antibiotikan enbart spred sig i benet. Nu får han dubben dos antibiotika och står på en "klack" så han måste stå på tå eftersom suturen inte håller om han sätter ner foten.
Man hoppas alltså att det ska läka igen och att hans eget immunförsvar ska slå ut den elaka bakterien. Fungerar inte det här så finns det inget mer att göra.

Nu är det bara att vänta och se... :(

Usch vad jobbigt:(. Hoppas verkligen att det går vägen nu! Håller tummar och tår!

Håller alla tummar jag har!
Skönt att du orkar in på forumet!
Det enda jag kan säga att jag vet hur eländigt det känns.
Förlorade Mulle i måndags.
Tårarna rinner...

KL:
Vid frukost, 06,30 var han som vanligt enligt mamma. När jag kom vid strax efter 8 var han sjöblöt och gjorde ingen antydan till att vilja gå ut. Jag tog febern på honom, han hade undertemp, bara strax över 36. Jag förstod att det var illa.
Kollade tandköttet i munnen som var ask-grått. Ingen skillnad när jag tryckte på det.
Ringde hit veterinären.
Undertiden hon gav kramplösande och smärtstillande avtog hans hjärtljud och jag bestämde att han skulle avlivas innan han självdog.
Troligen har väl något blodkärl brustit som orsakade blodtrycksfall som i sin tur orsakade hjärtflimmer.
Det enda som är konstigt är att det hände en vardag under veterinärernas telefontid och att det faktiskt gick att få tag i någon direkt. Han blev 22 år.
Jag fick många år ihop med honom och många starter i fälttävlan blev det.

:cry: :cry: styrkekramar till dig isåfall.. nu började jag också gråta, vet ju hur mycket han betyder för dig..

(var på kliniken idag och han mår under omständigheterna bra, han får ju antibiotika som kan göra hästarna extremt dåliga i magen så på det får han även mängder med medicin för att stabilisera magen och det fungerar iaf, och han mår inte psyktiskt dåligt av att bo där, så det är bara att kämpa på)

Tack!

Håller alla tummar och tår för er nu!
Annorlunda för mig, då Mulle varit pensionär nu några år och att åldern troligen spelade in nu när han får beta vidare på de evigt gröna ängarna.
Han behöver inte ha mer sällskap där...

Min systerdotter på 3 år frågade när hon kom till stallet var Mulle var.
Vi berättade att han blev sjuk och dog så han är i hästhimlen nu.
Hon såg väldigt ledsen ut och frågade efter en stund om han var på samma ställe som Arne (våran gamla shettis som vi fick ta bort förra året), och jag svarade att det var han.
- Vad bra, sa hon, då känner han ju nån!

Va sött :) jo, det är klart att jag önskar att Ozon får 8 år till och också blir 22, men du har ju fortfarande haft honom väldigt länge och ni har ju upplevt så många saker..

Det värsta är att om han inte blir frisk så är det fortfarande en pigg och glad häst. Om en häst bryter ett ben eller blir jättesjuk så är det ganska självklart vad som måste göras. Men en annars helt frisk och glad häst känns så mycket hemskare att skicka till hästhimmlen :cry:

Hoppas, hoppas, hoppas att det går bra så du slipper fatta det beslut jag fick fatta om min schäfer i höstas efter 3 månaders fruktlösa försök att få bukt med multiresistenta bakterier.
Håller tummarna.

Usch vad hemskt. Hoppas verkligen att det går bra för pållen och dig. Stackars er. Lycka till!!!!!

Åh fy så hemskt!! :( Blir riktigt tårögd när jag läser detta. Hoppas verkligen din häst blir bra igen!

Fast om man har en hund med sådana tendenser/sådant temperament så har man väl den kopplad? Jag vet inte heller vad som hänt i just detta fall, men jag stör mig enormt mycket på en granne som har en vallhundsblandning som de envisas med att ha lös när de går förbi här. Det har hänt flera gånger att hunden sprungit in i hagarna eftesom den inte lyder sina ägare. En häst har sprängt flera staket i ren panik, men som tur är har inga allvarliga skador uppstått (än...). Jag ska nog erkänna att jag önskat både en och två gånger att hästarna kunde sparka till den där hunden en gång för alla... Sen förstår jag också att olyckor kan hända, de flesta hundägare är ju ansvarsfulla människor som gör så gott de kan. De som är som min granne och bara skiter i det däremot har jag ingenting till övers för. Jag har försökt att prata med dem i olika tonfall och med varierande ordval, men det hjälper inte. Det är ju inte hundens fel, det är ägarna som har ansvaret för det som sker. Vad gäller min grannes hund har den tydligen blivit misshandlad av tidigare ägarste, vilket jag inte betvivlar för den är oerhört obehaglig över huvud taget. Sorgligt, men det betyder inte att jag kan acceptera att den skadar mina hästar. Vill betona att jag inte tycker att det är hundens fel, utan ägarens när sådant här händer (i alla fall nästan alltid, finns säkert undantag...)

Man kan ju undra hur mycket ägarna bryr sig om deras hund i ditt fall också, får en av hästarna verkligen in en fullträff kan ju faktiskt hunden dö på direkten.

Min egen schäfer/sibirian husky korsning slet sig en gång och jagade ut mitt medryttarsto på vägen innan hon sa ifrån och började göra utfall efter honom. Då satte han istället efter hästarna i hagen, önskade nästan själv att en av hästarna faktiskt skulle träffa honom så han lärde sig en gång för alla. Jag var så ARG!!

Som tur var gick allt bra, och stoet kom ju springandes till mig så fort plågoanden lät henne vara och hundrackarn glömde bort "sin lek" och började undra vart matte var istället, när jag försvann in i stallet med det minst sagt skärrade stoet. Hunden fick sitta i en box ensam resten av vistelsen. Han har aldrig fått följa med till stallet mer efter det, vissa hundar går bara inte ihop med hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka