Jag har knappt fattat att det har hänt..

Sv: Jag har knappt fattat att det har hänt..

Tack alla :)

Ozon tar allt ganska bra faktiskt, en otroligt stabil häst psyktiskt, han har stått växelvis själv/med sällskap i över en månad på kliniken nu och inte varit ute i friska luften på lika länge.

Dom har nu svetsat ihop en liten historia som man har slagit fast på foten, en sko med en metallklack så han inte under några omständigheter ska kunna sätta ner hoven och slita upp suturen. Idag hade han till och med varit ohalt med klack vilket förhoppningsvis tyder på att han själv bekämpar den dumma bakterien.. men vi får hålla tummarna och se..

Jag är glad bara jag får hem honom från kliniken, inget annat spelar särskild stor roll just nu..

Skönt att höra att ni hänger i, båda två!
Vi andra kan ju bara fortsätta hålla tummarna för er, och det gör vi!

Herregud !:eek::eek: Du får nog krama hästen från alla på Buke nu. Stackarn ! hoppas han blir bra snart !!!! <3 :)

Det ser illa ut :cry::cry::cry::cry:

Hålet vägrar stänga sig, och om det inte gör det så kan man inte ta honom från kliniken, och kan man inte ta honom från kliniken så...

Jag orkar inte med det längre, väntan, att inse att det antagligen inte kommer att gå, om jag över huvud taget har insett det än.. för jag vet att den dagen det händer så kommer allt att brista.. tårarna bara rinner, den här hästen betyder mer för mig än någon annan, det var han som fick mig att orka igenom depressionen och det är med honom vid min sida som jag har genomgått de största förändringarna i mitt liv..
Jag orkar inte träffa honom heller, att se honom pigg och glad vid gott mod och veta att han nog inte kommer att överleva, inte kommer att få komma hem igen.. han verkar bara tro att han är på ett ovanligt långt meeting och förstår inte varför han inte får röra på sig.. men samtidigt så känns det som jag överger honom om jag inte träffar honom, men just nu orkar jag bara inte..

Jag sitter här o gråter.. tycker så extremt synd om dig och hästen och hoppas av hela mitt hjärta att han får överleva:cry:

Min ängel :love: :cry:

DSC00119.jpg

G40_1215.jpg

G40_0033.jpg

15713646.jpg

Tack för att du orkar dela med dig av dina goda minnen också.

Jag känner inte dig och jag känner inte din häst, men det står varma och ödmjuka meningar fulla med känslor även mellan raderna av det du skrivit.

Av egen erfarenhet vet jag att "om" det fasansfulla skulle behöva ske kommer du må bra mycket bättre (längre fram) om du fortsatt hälsa på, pussat på honom och kliat honom där bara du vet att han njuter.

Det är oerhört påfrestande att leva i ovissheten, men varje sekund du tillbringar där kommer du ha tillbaka och han kommer alltid ha ditt ansikte på sin näthinna.

Hoppas dock det går vägen, usch nu gråter jag med:cry::cry:.

Ett litet framsteg i röran, Ozon får komma hem igen!! :laugh:

Veterinärerna har bestämt att dom inte kan göra mer för honom, hålet har mninskat liiite de senaste dagarna men det rinner fortfarande ur det. Han har inte fått smärtstillande sen i tisdags och haltar en aning (men med tanke på att det har pågått i 6 v så känns det inte så kontigt) men vi har fått med oss hem för att kunna ge honom lite under helgen.
Antibiotikan (som i stort sett inte har hjälp på senaste tider eftersom bakterierna är resistenta) har han fått fram till nu. Sista dosen ges imorgon bitti innan vi hämtar honom.

Nu ska han stå inne och bandaget ska bytas dagligen. Återbesök på tisdag.

Det är inte över än men känns skönt att han får komma hem och inte behöver avsluta sina dagar utan att ha varit utomhus på 6 v eller ha sett resten av stallkompisarna på lika lång tid.

Jag önskar jag kunde göra mer än att hålla tummarna!
Du är starkare än du tror underbarn!
Familjen hälsar och hoppas de också!

Är det något jag kan hjälpa till med tveka inte att höra av er!
Vi finns ju bara ett par timmar bort!

Nu ska han stå inne och bandaget ska bytas dagligen. Återbesök på tisdag.

Det är inte över än men känns skönt att han får komma hem och inte behöver avsluta sina dagar utan att ha varit utomhus på 6 v eller ha sett resten av stallkompisarna på lika lång tid.
Vad skönt för dig att få hem honom. Hoppas det fortsätter att bli bättre! Så länge såret blir mindre finns det hopp:bump::bump:

Lycka till!!!!

Ännu en kram från oss

För mej är han coolingen som har egen vilja och är lugn trots han var på rymmen. Språnget han gjorde sitter på näthinnan. :) :love:

För mej är han coolingen som har egen vilja och är lugn trots han var på rymmen. Språnget han gjorde sitter på näthinnan. :) :love:

Haha, jag är otroligt tacksam för att han inte bröt alla fyra benen under den skenturen, även om jag var ganska sur när jag fick gå från vattnet till parkeringen med sand överallt (läs ÖVERALLT :angel:)

Tack alla, det går ganska bra nu. Blir skönt att få hem honom igen.

Han är en speciell häst, en labrador att hantera men en tiger så fort man lägger på sadeln och stoppar ett bett i munnen på honom. Och ett otroligt psyke. Går inte att inte älska honom, han är inte världens vackraste men han vinner i längden så att säga, han har ett stort hjärta.

Nu är grabben hemma i boxen igen, gick in och rullade sig 8 gånger på raken när han såg att det var halm :p och när hans "bästis" kom in så började båda två gnägga helt hysteriskt åt varandra, trodde faktiskt inte att dom hade "saknat varandra" så.

Bytte bandaget själv förut, det hade runnit liite ur såret (stort som en enkrona ungefär), han är inte halt och har ingen feber.
Det betyder iaf att han borde lyckas hålla bakterien ganska i schak, med tanke på att han inte fått någon antibiotika sen fredag morgon. Sen är ju frågan om han lyckas bekämpa bakterien så mkt så att den försvinner. Får vänta och se.

Japp, skon sitter på, den har en klack på ungefär 3 cm, det räcker för att risken inte ska finnas att såret går upp men är tillräckligt liten för att han inte ska vara halt av den.

Så skönt!
Håller tummarna för att det ska fortsätta åt rätt håll.

Ska uppdatera lite ifall någon faktiskt undrar :p

Ozon har nu stått hemma i boxen i ca 4 veckor utan någon rörelse alls. Har bytt bandaget varannan dag och haft silverkompresser på såret (kostnad: 250 kr/st + moms :angel:). Varit inne 2 gånger på återbesök och då har han fått ny sko med lite mindre klack på.

Och för några dagar sen hände det!! Såret stängde sig! Helt underbart. Var inne med honom igår och fick då en ny plan.

Han ska stå inne resten av veckan med bandage men får börja skritta 3 min/dag. Sedan ska vi antagligen kunna skippa bandaget och så kan han börja gå ut i en dränerad sjukhage (det ska alltså beställas ett lass grus eftersom vi bara har lervälling :p ).
Han ska sedan gå 5 min/dag och öka på med 5 min varje vecka tills jag är uppe i 35 min. Jag får då sitta på honom :love:
När vi är uppe i 60 min så är det återbesök igen för att se om det går att börja trava. Fortfarande inte säkert att han kommer att klara av trav och galopp men det ser ljust ut för honom ändå.

Förhoppningsvis kan han gå i flocken på bete i sommar :)

Vägde honom på kliniken också och han har gått upp hälften av det han tappade när han stod där sen han kom hem :)

När jag tränsade honom och tog ut honom på stallplanen idag för att gå runt den en gång så bara gnistrade ögonen av lycka :love: det är så skönt...

Senast ändrad:

:banana::banana::banana:

Så underbart härligt!!! Håller tummarna att allt fortsätter i samma riktning och din vän blir helt återställd igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka