Jag har knappt fattat att det har hänt..

Undret

Trådstartare
..okej, det här är ingen direkt fälttävlanstråd (och lite gnäll) men eftersom hästen är en fälttävlanshäst och jag knappt sitter på andra hästforum här så kör vi på ft..

I måndags fick min häst en skada som jag aldrig trodde att jag skulle gå uppleva, han blev attackerad av en hund!!! (Vad det var för hund och det låter vi vara osagt, huden finns inte mer och ägarna är samarbetsvilliga)
Den bet honom rejält i bakbenen och jagade honom i en hage i en timme innan vi lyckades fånga in dom, och nu står han på kliniken och måste stanna kvar några veckor. Det är hål på kotsenskidan och de har opererat in drän för att kunna spola rent det regelbundet.. de andra såren är renskärda och igensydda och veterinären sa bara "lång konvalecens" och "ev rörelsehinder bak i framtiden", "kan bli helt bra om allt går som planerat"..

Det är klart att man inte kan ha flera hästar i åratal utan att råka ut för problem.. men det här känns helt sjukt..

Någon mer som har fått omplanera sitt år drastiskt? :(

Sv: Jag har knappt fattat att det har hänt..

Men herregud!!!:eek: Vilken mardröm!

Stackars dig och stackars häst:(! Hoppas verkligen att det:eek: löser sig till det bästa och att hästen blir helt återställd.

Förstår att du inte vill diskutera hunden, mm här men skönt ändå att ägarna är samarbetsvilliga.

Lycka till, håller tummarna för att det går bra!

Lider med dej. En stor kram från oss till dej och hästen

Att hundar jagar hästar ha vi vart med om . Men aldrg att den kommit till att bita.
Jag hade en irl.setter som en gång sprang efter ett ungt föl men stoet jagade ut henne när hon kom ifatt. Andra gången hundn försökte komma nära högga stoet henne i örat. (genom staketet då)
Grannens hund har varit här en gång och jagat hästarna. Grannen tyckte inte att det var så farligt. Hästarna var genomsvettiga så vi vet inte hur länge de sprungit. Dock beror det väl delvis pga ras om de vill bitas. ??

Men fy vad hemskt! Vad synd att inte hästen fick in en fullträff på hunden...sorry, men ibland så...

Hoppas det både läker fortare och blir bättre än vad veterinärerna idag tror.

Fy vad hemskt :(

Hjälper hundägarna dig med någon ersättning?
Det ska du ju absolut ha.

Hur kunde den få till ett/flera så allvarliga bett?
Hästen måste ju ha sprungit hela tiden.

Synd att inte hästen trampade/sparkade hunden så den lärde sig en ordentlig läxa.
Jag har vart med om hundar som jagat bla för att leka men aldrig att de bitit? :eek:
Skulle en aggresiv hund sätta av efter min häst skulle hon jaga efter den istället :devil: Däremot tycker hon mycket om snälla hundar, även om de jagar för att leka.

Min kompis häst blev biten i benet av en hund när hon var ute och red :crazy:
Tog inte lika illa som på din men hon fick ju stå på behandling i nån månad... Och jag tror att hunden fortfarande är kvar, längs med en runda där säkert 10 st rider förbi varje dag typ... jag vågar knappt rida där längre :(

Tröstkramar till dig! Hoppas din häst blir helt återställd!

Vilken tråkig historia! :( Hoppas att det blir bra och att ni slipper rörelsestörningar och annat i framtiden! *peppsmiley* :banana*

Men bara för att flera andra i tråden har kommenterat... Det behöver ju inte ha varit en elak hund, det räcker ju att det var en hund med utpräglad jaktinstinkt som fick "hjärnsläpp" och satte av efter hästen, till exempel. Det är inte särskilt ovanligt att hundar jagar andra djur, men däremot är det sällan de biter om de inte är tränade till att göra det. (Vissa jakthundar.) Jag vet t.ex. flera små taxar som bitit älgar i skogen och som inte har släppt fastän de blivit ordentligt mörbultade. En granne till mina föräldrar hade en tax som bet ihjäl en älgtjur en gång, vilket inte är någon liten bedrift. Det är ju förargligt när de ger sig på våra älskade hästar, men om inte hunden hade något uppenbart lynnesfel eller hjärntumör så tycker jag inte att man kan beskylla den för det som hände, och därför tycker jag inte att det är rätt att många avlivar sina hundar utan omsvep när såna saker händer. (Jag vet inte vad som hände i TS fall, men överlag tycker jag att det är synd att man sällan utreder ordentligt varför en hund attackerar ett annat tamdjur eller en människa. Många hundar som blivit retade eller illa behandlade har fått sätta livet till för att de äntligen en vacker dag sa ifrån på skarpen. Då kallas de "farliga" helt plötsligt fast de bara har försvarat sig.)

Fast om man har en hund med sådana tendenser/sådant temperament så har man väl den kopplad? Jag vet inte heller vad som hänt i just detta fall, men jag stör mig enormt mycket på en granne som har en vallhundsblandning som de envisas med att ha lös när de går förbi här. Det har hänt flera gånger att hunden sprungit in i hagarna eftesom den inte lyder sina ägare. En häst har sprängt flera staket i ren panik, men som tur är har inga allvarliga skador uppstått (än...). Jag ska nog erkänna att jag önskat både en och två gånger att hästarna kunde sparka till den där hunden en gång för alla... Sen förstår jag också att olyckor kan hända, de flesta hundägare är ju ansvarsfulla människor som gör så gott de kan. De som är som min granne och bara skiter i det däremot har jag ingenting till övers för. Jag har försökt att prata med dem i olika tonfall och med varierande ordval, men det hjälper inte. Det är ju inte hundens fel, det är ägarna som har ansvaret för det som sker. Vad gäller min grannes hund har den tydligen blivit misshandlad av tidigare ägarste, vilket jag inte betvivlar för den är oerhört obehaglig över huvud taget. Sorgligt, men det betyder inte att jag kan acceptera att den skadar mina hästar. Vill betona att jag inte tycker att det är hundens fel, utan ägarens när sådant här händer (i alla fall nästan alltid, finns säkert undantag...)

lite kl

Håller verkligen med - inte hunden fel. Ägaren ska ha sådan uppsikt över hunden att det inte kan hända alt hålla den bunden.

Till ts - hoppas hästen blir fullt återställd!

Till alla; tack så mycket för pepp.

Jo, det ekonomiska mm. kommer att lösa sig, de är som sagt var samarbetsvilliga. De är också mycket måna om hur hästen mår i dagsläget osv. Hunden blev bara helt galen men eftersom ägaren själv har stall och hästar så ansåg han att han omöjligt kan ha en hund av den kalibern springades hemma. Helt ett beslut på hans initiativ.
Problemet är att hästen sprang istället för att sparka och varje gång han stannade av utmattning så högg hunden när vi kom i närheten och så var jakten igång igen. Så till skut fick vi stå bredvid och vänta på att hunden skulle tröttna och springa upp till huset igen så jag kunde hämta hästen i hagen.
Som tur var så hade han WW-skydd på sig bak, annars hade hunden antagligen lyckats hugga honom rakt över senorna också. Skydden var det bara slamsor kvar av och hunden hade slitit bort hela bitar på 1x1 dm från mitten av skydden.

Det är klart att olyckor händer men det här är ju verkligen i kategorin som man inte tror kommer att hända en själv.

Men allt går enl plan på kliniken iaf :)

Usch, vad obehagligt. Men som sagt, skönt med en förstående och insatt ägare. Den hunden hade inte jag heller velat ha hemma:eek:.

Härligt att det går åt rätt håll med pållen:bump::banana:. Nu håller jag alla tummar för att det fortsätter så!

lite kl

Håller verkligen med - inte hunden fel. Ägaren ska ha sådan uppsikt över hunden att det inte kan hända alt hålla den bunden.

Till ts - hoppas hästen blir fullt återställd!

Nej, givetvis var det inte hundens fel, den är ett djur, men hundägare har strikt ägaransvar för sin hund, dvs vad hunden än förorsakar för skada så får hundägaren stå för det.

En hund som börjar jaga hästar lär göra det igen.

Herregud vad hemskt! Lider verkligen med dig I. =/ Så overkligt att något sånt kan hända tycker jag. Finns ingen glädje med det.

Mina planer har också ändrats en del framöver pga halt på båda frambenen :( men det går förhoppningsvis över efter behandling. Det borde det göra.

Men lycka till och hoppas allt går bra och löser sig!

Idag blev pållen sämre igen, kraftigt halt (varit ohalt sedan operationen) och dom fick spruta direkt i kotsenskidan igen :( värsta oturen skulle vara att han får en infektion i benet de närmaste dagarna, och då är det hopplöst eftersom han redan får all antibiotika som finns och man kan ge... :cry:

Annars så ger veterinärerna med tur en 50/50 chans. Vilket betyder att de positiva 50 är en fullt ridbar häst igen och de negativa 50 är en häst som inte ens kan gå i en hage som sällskap... :cry: :cry: :cry:

Åh, nej vad tråkigt:(. Håller alla tummar och tår för att det vänder igen och går enligt de positiva 50%.

Håller tummarna för att han blir frisk igen..
tycker så synd om dig+din häst:cry:

Tack alla.. idag fick han feber också :( den sjönk dock under dagen när han fick mediciner. Får hoppas att han inte drabbas av en akut infektion nu.. Det är en tuffing, det värsta nu är väntan.. att inte kunna göra något och bara inte veta..

Tänk positivt dom vet vad dom gör och försöker göra allt för att din älskling ska bli frisk..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka