Jag har jättemånga frågor!!!

Hej och aterigen tusen tack for alla tips! :bow:

Men du NiÑo, finns du har i narheten???
Jo visst kanner jag till affaren och har handlat en del dar..men det ar ju forst sa jakla dyrt dar och for det andra sa gillar jag inte att kopa sa mycket grejor har...mycket ar rena rama GIFTET..visst det ar verksamt men totalt okontrollerat..vet inte hur manga hastar jag har "brannt" palsen av med olika supermedel!!!
Sen vet jag inte om den fortfarande ar oppen..akte forbi haromdagen och det sag igenbommat ut!!!
Nar jag har chansen att fa med lite grejor hemifran med nan som kommer foredrar jag det!!!

Vi finns en liten bit utanfor Cabarete mot Sabaneta och vi kallas Rancho Apache...jobbar du nanstans har ocksa? Jag vet att det finns nagra svenska tjejer har men inte riktigt var nanstans!!! Nu har antligen solen borjat och skina igen, vi har haft nastan tva veckor med konstant regn...

Var ute en svang idag for forsta gangen pa lange och red ordentligt...lyckades bli pakord av en bil for ca 1/2 ar sen och har gatt gipsad fram till for en manad sen..men nu gick det bra...tog en rejal runda pa standen....harligt att kunna igen!!!! :D

soliga halsningar fran Theresa

Det låter som om du får starta en hästaffär själv och importera bra produkter från Sverige..
Till sår och torra partier på hästen rekommenderar jag Weleda barncreme, finns att köpa i hälsokostaffärer i Sverige. Den innehåller bla ringblomma och mandelolja.
Förpackningen är inte så stor men räcker länge och kostar 71 kr. Ha det så bra i värmen! :)

Aterigen far jag lov att saga tusen tusen tack for alla svar med tips och ideer!!!! :bow: :bow:

Idag har jag skalat kilovis med vitlokar och blandat och fixat...vinager...och aloe vera...!!!!
Har tva killar som jobbar hos oss och de kikade forundrat pa "hopkoket", fnissade lite men hjalpte sen till att ..som de sa att "krydda" hastarna!!!! :D
Nagra av grannarna kom ocksa och kikade pa nar hastarna fick sin nya doft!!!! Det har varit en kul dag!!! Hur ofta bor man spreja pa en san har blandning av vitlok, vatten och vinager????
Hoppas det funkar bara nu!!!!
soliga halsningar fran Dominikanska republiken och Theresa

Sv: Jag har jättemånga frågor!!!

Vi bor i Frankrike och hade också fästingproblem två tre gånger då fick vi snabblära oss en del. Till att börja med bytte vi hage till torrare miljö mer sand det gillar inte fästingar. Dom trivs i mer fuktig miljö. Mycket sand i hagen där hästarna kan rulla sig och få skydddande dammlager mot insekter är faktiskt bra.:):):)

Veterinären vi använder är både veterinär homeopat och akupunktör och har gett oss bra medel samt bra homeopatiska medel för avparatisering vid allvarlig smitta. Både för häst och hund som råkat ut för fästing smitta. Vi köpte också en homeopatisk pingla som stöter bort ohyra av veterinären.

Husseprodukter är bra:):) vid insektsproblem och fästingproblem.Man kan spraya på fästing den dör och man pillar bort eller den ramlar av.
Schampot :)tex bra för manen samma har sen hittat döda fästingar.

Vi tog också produkter örtförpackningen för avparatsisering.:)

För avparatisering finns ju diverse att läsa på internet har använt traditionella medel samt homeopatiskt och örter samt sprayer mm.
Marisatistel produkter och Artemesia Vulgaris är bra tex ex i homeopatform. Det är dock bra att ta hjälp då av nån kunnig person inom ex homeopati eller kinesiologi.

Det beror ju på hur svåra problemen är men utomlands finns värre sjukdomar en i Sverige så det här är jätteviktigt att ta tag i och skydda sig och djuren och sig själv.

Vi har också kört diverse boosters för att öka immunförsvar och stärka levern cirkulation lymfa mm på hästarna, hund, katt och oss själva :love::

Fortsättning om tips mot fästing utomlands och även i Sverige.

Hulda Clarke heter bla en läkare / forskare som forskat på parasiter och parasit medel i många år.
Om hon skrivit om kurer för djur vet jag ej men kan tänka mig det.

Bla nämner hon persiljevatten.
Vi har också testat ex några delar av hennes kurer en ingrediens skippade vi den är för stark för hästar och för djur.
Hela kuren ska jag köra själv den är bra för människa kan va bra att känna till.

Det vi testat ,från kuren, för häst va persiljevatten samt valnöt och nejlika dock ej i ört form. Vi kör homeopatform det är mildare för hästar man får alltså ta hjälp av homeopat eller kinesiolog då för rätt medel och rätt dosering det är viktigt.

Vitlök som en del nämnt kan funka bra men man ska inte ge det hela tiden hela året det är också rätt starkt igentligen. Att läsa på om. En del anser det för starkt. Det kan va giftigt med lök för djur.
Men det handlar om att va lagom förmodligen. Vi kör lite just nu för häst. Ej för katt tex. Det kan nog va för starkt. Men det finns som homeopatiskt också om det hjälper kanske du får ju knappast doften som avskräcker. Det är ju bra för mycket.

Vitlök är bra för en själv framförallt.

Har själv tvättat egna kläder och mattor mm med tea tree tex för att få bort smitta. Har testat tea tree produkter färdiga milda för människa och djur. Här får man då läsa på väldigt noga hur produkten ska använda och inte laborera hur som helst för detta är starkt och folk och djur kan reagera. Det har varit ex en hund som slickat i sig och blivit förgiftad. Men vi har haft det mot fästing och svamp men som sagt var i så fall mycket försiktig och läs på noga.
Färdiga medel finns för häst bara att användas kort period i avsedd mängd hästar är ju mycket känsliga. Kan va giftigt i stor mängd.

Sen finns ju masa kemikaliska medel mm som är rätt räliga men som kanske funkar har ej testat vi kör med biologiska medel så mycket det går.

Har provat diverse alltså ska nu testa frontline starkare medel tyvärr nog inte så biologiskt. Vi tog det en gång på resa i Europa med hund. Får se hur det funkar nu på häst man lägger på ryggen i gång i månaden ca tror jag. För en del har det funkat bra andra inte tydligen.

Det beror ju på hur stort problemet är och hur mycket man har tid och råd att spraya mm för de biologiska produkterna kan va rätt bra ex då Husseprodukterna för manen mm.

Det finns starka medel i halsband också men då får man inte pilla på halsbanden och halsbanden ska inte vara på vid bad i en sjö tex.
Det finns både för hund och häst. Funderade på det som komplement men dom kan ramla av också man får ha koll och hitta dom. Vi har testat det på hund i Sverige men bytte ut det då vi badade och hade småbarn på besök. Här kan det va bra i vissa områden som är svårt drabbade av fästing.

Vi köpte ett slags gift att ta på en gång på häst i veckan av en annan veterinär att späs med vatten huvva det skippar vi nu man vill ju inte att de andra hästarna ska kunna slicka i sig eller att det rinner av i hagen eller ner i vattnet . Dessutom svårhanterbart och jobbigt för en själv med. Tror inte det är nåt vidare för hästen,
men det beror ju på vad du har att tillgå och välja på så klart.
skydda sig bör man nog. Ev kan man tänka sig att inhemska raser får upp en viss immunitet. Vi kom ju med nordiska raser utomlands så här är det superskydd och bosters och bra pH värde som gäller.

Sen att tänka på att ha bra immunförsvar och bra kondition köra bra boosters bra örter som renar och stärker för häst.

Om man fått smitta stärk och rena levern ex. Att då hålla bra pHvärde är viktigt att skaffa produkter för det tycker jag har hjälpt oss också med ex kalciumkarbonat och mineraler etc.

Vanlig nässla nässlepulver ex är jättenyttigt och även nypon nyponpulver då tex.

Vad det finns för bra växter med helande stärkande och renande med bra effekt för hästar mm utomlands det får man kolla ex kan ginkobiloba som vi hittat i ampull som droppar vara stärkande man för söka hjälp och lära sig att skydda sig och stärka upp hästarna och sig själv.

Parasiter fästing mygg bromsar getingar etc gillar sött socker etc undvik lämpligen det till dina hästar.

Skydda hästarna och husdjur från mygg också. Mycket viktigt !!

Men återigen har du inhemska raser så har de kanske en viss immunitet . Men ändå. Att ha bra skydd som hästarna kan gå in i och ta skydd från sol, insekter, värme etc och sen gå ut i hagen när de vill kan va bra dagtid ex och så får du väl se hur det är med insekter etc vid skymning gryning och nattetid.

I bland är det ju svalt och skönt på natten. Det beror väl på vad det finns för övrigt för djur etc att tänka på.

Sand och grus mark runt stallet i stället för gräs bör minska fästing och insekter också.

Skugga som skydd för insekter etc behövs i alla fall så klart. Vi kör också hage med del som är skogshage du får kolla vad det är för skog kan va bra eller dåligt med smittorisker från djur.

Vet du om att tråden är från 2004? :3

noop men det kanske är nån som läser den ändå om den finns kvar men tack i alla fall.:)

En del trådar försvinner fort andra verkar då hänga med länge.

Liknande trådar

Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 085
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 269
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka