Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

Majim måste väl vara ett bra alternativ om man vill ha en multitalang.

Har ju som sagt lämnat bra med fullblod, har själv gått både dressyr och hoppning, och är bedömd med 43 poäng.

Ja Majim är inte helt fel, var på väg att betäcka med honom en gång innan. Men det var precis när han flyttade till Kalmar och stoet som var aktuellt då hade ett föl vid sidan. Jag var rädd för att det skulle bli för jobbig för fölet med resan dit. Ska ta och fråga mina gamla tanter om dom kan tänka sig en resa till Kalmar:rofl:

Det finns en hingst som stämmer in på alla dina kriterier och där avkommerna definitivt är lättsålda, och som även förärver sig mkt bra som morfarshingst (med tanke på att ev sto skulle stanna) och det är Come Back II. Han är ju godkänd här i sverige men tyvärr har ju problemet varit semin, det enda som gått att få hit är fryst (då han inte står på eu-station i danmark) och han verkar funka dåligt just på fryst. Däremot har han bra dräktighet på transportsemin. Har ett par i bekantskapskretsen som nästa år skall betäcka med honom och det de gör är helt enkelt att köra stona över bron och sätter dem på en seminstation på själland och får därmed dem seminerade med transportsemin istället. (Går även att sätta ut stona på bornholm om man hellre vill det, med tanke på var du bor)

Jag väljer nog bron före båten till Bornholm och den tanken har jag haft tidigare fast med andra hingstar. Så du får gärna PM adress och kontaktuppgifter till semistationen i Danmark.

Come Back hör själv hemma ute på Jylland här är länk till hans hemmastuteri http://www.viegaard.dk/
dock fungerar han som sagt bra på transportsemin vilket går att få till alla seminstationer i danmark därav att man inte behöver köra ända ut på jylland med stona om man inte vill.

Jag kan kolla upp vilken de skall använda om de har bestämt sig för någon särskild ännu.

Tror du att Uskudaravkomman skulle vara svårsåld? Jag har faktiskt dålig koll på marknaden, men jag ska ju också ut och betäcka, och det lutar starkt åt Uskudar om tycke uppstår.
Ulrika

Det är ju som Ameo skrev väldigt lite karatär på avkommorna. Så det är nog först när dom har visat vad dom går för som det blir lätt att hitta spekulanter. Att dom sedan är sent utvecklade gör ju inte saken bättre om man vill ha sålt fort.
Tror personligen att den som ska köpa en Uskudar avkomma är en person som letar efter en femåring och upp med kapasitet. Inte den som vill ha en häst från börja och köper ett föl.

Ok.. Jaha.. ja vi får se hur det blir.. ;) Som sagt, svåra val här i livet..
Ulrika

Ja du det är ju tur smaken är olika, för Speder S skulle jag själv aldrig överväga p g a hans exteriör. Som rid- och tävlingshäst JA meninte till avel. Så modig är jag inte så jag vågar chansa,speciellt inte när jag inte vet hur starkt stona kommer att förärva sig.
Spender har låga siffror i sin exteriörbedömning, gissningvis mest beroende på att han kanske inte riktigt är den typ av häst man vill ha idag, han är ju ganska bastant...:angel: Och det är ju DET jag hoppas kunna förbättra med fullblodet. Övriga avvikelser anser jag är tillräckligt små för att kunna vägas upp av hans stoooora kapacitet och teknik. Det avstampet gjorde mig nästan tårögd då jag såg honom när han visades på bruksprovet...
Robin Z är ju inte heller den vackraste och ändå fick ditt ena stos avkomma dubbeldiplom med honom som pappa, det säjer väl en del, eller?
Ett av de numera avlidna stona förärvde ju sig extremt starkt så där hade jag kanske vågat om det stämt för övrigt.
Då skulle nog Feliciano vara mer min stil.
Någon som vet hur han är ihop med fullblod?
Jag har inte sett nåt själv, men det säjs att Feliciano + fullblod är attraktivt. Det var vad guldklimpens köpare rekommenderade mig att kombinera.

Det jag sett av Feliciano med fullblod har blivit väldigt bra. Problemet med honom är hans halsansättning, har sett flera med lite lågt ansatt hals och har en egen hemma. Förutom halsansättningen är han väldigt lyckad vad gäller temperament och exteriör, och han är inte heller grov trots att hans mamma "bara" är hälften fullblod.

Tyvärr så har jag inte sett underverket som hon fått med Robin Z. Jag har sök information och efterlyst honom eller någon som vet något om honom, helt utan resultat. Det enda jag kan få fram är ju resultaten från testen. Sedan verkar det väldigt tyst om honom, inga tävlingsresultat ingenting. Börjar så smått fundera på om han lever eller om han blivit exporterad. Så jag har inget att gå efter där när det gäller hingstvalet.
Det andra stoet har bättre hals så då kanske Fille skulle fungera på henne.

Görel! Hur gammal är din avkomma och är halsen mycket låg på den? Det stoet med sämst hals är nog ändå inte så dålig utan mer att hon är hög i manken. Vilket ju också kan ha kommit lite med åldern.

Så här såg min ut när han var 4,5 månad, han är ue Ceylon.

P1010040.jpg

*KL* En hingst som jag tycker är underskattad kanske främst pga sitt inte så bra hopprov på bruksprovet är San Brasil. Han är väldigt ridbar, fin hals, rör sig bra och har lämnat bra avkommor.

Egentligen är det inte så svårt, jag vill ha den perfekta hingsten.:angel:
- höga exteriör poäng.
- bra gångarter.
- bra hoppförmåga.
Det är typ Stanford, Chapman, Sir Schölling multitalanger, för då slipper jag välja inriktning:smirk:
Tempramentet är egentligen inte så viktig på de här avkommorna. Den köper en häst med fullblod i är beredd på att det kan var lite hett. Även om jag inte tror att det kommer att bli så farligt från just dessa stona.

Finns en hingst som till fullo motsvarar dina önskemål - Aerline H

Qalle kanske? Jag är inte så impad av honom som en del andra är, om jag skulle välja en liten multitalang hade jag hellre valt Magini ;). Men trots allt, han kommer från ett dressyrmöderne som lämnat en del fina dressyrhästar (alla små vad jag vet), pappan behöver vi ju inte presentera. Jag kan bara inte sätta fingret på varför inte jag har fallit för honom. Det kan inte bara vara storleken, eftersom jag tycker att både Maraton och Magini är superfina, och är irreterad på att de står så långt bort ;). Kan vara att jag aldrig varit ett stort fan av Amiral.. Men det ska ju inte Qalle lida för ;).
Ulrika

Men varför inte Chapman eller Rambo då? Chapman finns på fryst, och de Ramboavkommor jag har sett har gett mig mersmak. Visst Rambo sägs vara dressyrhingst, men vad jag kan minnas så har han lämnat hoppdiplom också.
Ulika

Han ser jätte fin ut din fölis, men man skulle kanske önska lite mer välvning utav halsen. Min fråga är då hur ditt stos hals ser ut? Hade nämligen tänkt använda Feliciano till mitt xx-sto, men hennes hals är inte heller super välansatt, den är "rättvänd", men med ganska bred och lite låg ansättning. Fölungen som hon fick i år e.Emmerton har en välansatt, men rak hals utan välvning.

Har du tittat något på Last Liberty, en otroligt trevlig och underskattad hingst tycker jag. Nedärver både hopp och gång (framför allt en mkt bra galopp) och lämnar dessutom bra halsar och trevligt temperament. Han är just nu andra hands alternativ till mitt fullblod.
Har själv fött upp en LL undan mkt kraftigt Robin Z-sto, så avkomman är rätt rejäl i modellen men otroligt trevlig, hoppar mkt bra och har en riktigt bra skritt och galopp. Han är född på tygeln, men hans mor har bara lämnat bra halsar, så det kan kanske inte bara tillskrivas LL.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka