Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

Fast jag förstår inte. Avlar du inte i första hand för prestation? Spelar det så stor roll om hingsten inte är din typ? Den ska väl passa stoet?

Pretstion och prestation. Mitt mål är att få fram exteriört korretka och hållbara avkommer som minst kan prestera medelsvår i alla dicipliner. Därför är inte rena hopphingstar med dålig exteriör eller dåliga gångarter intressanta. Lika lite som icke hoppande dressyrhingstar. Mina ston är inte perfekta med de skulle kunna eller ha kunnat, beroende på ålder, att uppfylla minst mina krav på minst medelsvår. Att dom sedan är bättre i någon diciplin är ju en annan sak. Men jag vill att den som köper häst av mig ska kunna göra "allt" med samma häst. Trots allt så är det inte så många elitryttare som det finns vanliga ryttare. Det är en stor investering för många att köpa häst. Något som kanske bara gör en eller två gånger i livet. Då vill jag inte att man ska behöva byta häst för att man själv med tiden ändrar inriktning.
Därför så är inte alla hingstar min typ, även om andra tycker om dem. Dom ska helt enkelt passa mina ston, då är dom min typ. Ska man sedan kunna sälja så måste även avkomma ha utstrålning och det har inte alla hingstar heller.

Du har inte funderat på Quite Easy, han är ju en hopphingst som bevisat att han lämnar gångartsavkommor också.. Enda felen med honom (enligt min smak) är att han är lite liten och att han har väldigt många avkommor.
Jag tror helt enkelt du får åka ut och titta på hingsttåget och Flyinges hingstvisning, och se om det inte finns en hingst som känns helt rätt. :) Det går inte jämföra bilder i hingstkatalog med att se dem live. Tittade på filmen på Coriall som fick 77 på gång om jag inte missminner mig, och jag tyckte faktiskt att det såg ut som han var ganska rörlig. Ska ta en extra titt på honom till våren :)
Ulrika

Du har inte funderat på Quite Easy, han är ju en hopphingst som bevisat att han lämnar gångartsavkommor också.. Enda felen med honom (enligt min smak) är att han är lite liten och att han har väldigt många avkommor.
Jag tror helt enkelt du får åka ut och titta på hingsttåget och Flyinges hingstvisning, och se om det inte finns en hingst som känns helt rätt. :) Det går inte jämföra bilder i hingstkatalog med att se dem live. Tittade på filmen på Coriall som fick 77 på gång om jag inte missminner mig, och jag tyckte faktiskt att det såg ut som han var ganska rörlig. Ska ta en extra titt på honom till våren :)
Ulrika

Jag är inne på samma linje som du :) Fullblod är ju inte direkt kända för att lämna dressyrgångarter heller, så då kanske Q-Easy, Empire eller Coriall räcker till (om det inte är något i exteriören som inte funkar) ? (fråga till TS alltså)

jag är väldigt kär i Feliciano efter att ha sett alla fina tävlingshästar han lämnat. De ser ofta lättridna och okomplicerade ut och Feliciano själv är ju väldigt hållbar. Jag hade nog vågat ta risken med en lite dålig hals om det var en hopphäst jag skulle föda upp. Annars är ju Hip hop väldigt fin också, vet inte riktigt hur han förvärver sig men det kunde ju vara värt att forska i.
Om flyinge fortfarande tar in Jaguar Mail så är det ju en väldigt intressant stam i honom, i fall du vill ta fram fullblodspräglade hästar. Jag har sett många Guido avkommor med stor kapacitet och god spänst. Maloubet de pleville är förståss något alldeles extra också, men han är ju långt ifrån snygg att titta på... Jag skulle inte välja Quite Easy, många utav de avkommor jag sett till honom har haft kort, lågt ansatt hals och varit små och burkiga i kroppen. Det finns dessutom väldigt många.

Men tror du att det blir burkigt på ett fullblodssto? Jag tror att QE kan samla ihop fullbloden lite, men jag tror inte det blir burkar av det ;)
Ulrika

jag är väldigt kär i Feliciano efter att ha sett alla fina tävlingshästar han lämnat. De ser ofta lättridna och okomplicerade ut och Feliciano själv är ju väldigt hållbar. Jag hade nog vågat ta risken med en lite dålig hals om det var en hopphäst jag skulle föda upp. Annars är ju Hip hop väldigt fin också, vet inte riktigt hur han förvärver sig men det kunde ju vara värt att forska i.
Om flyinge fortfarande tar in Jaguar Mail så är det ju en väldigt intressant stam i honom, i fall du vill ta fram fullblodspräglade hästar. Jag har sett många Guido avkommor med stor kapacitet och god spänst. Maloubet de pleville är förståss något alldeles extra också, men han är ju långt ifrån snygg att titta på... Jag skulle inte välja Quite Easy, många utav de avkommor jag sett till honom har haft kort, lågt ansatt hals och varit små och burkiga i kroppen. Det finns dessutom väldigt många.

Detta talar dock helt emot statistiken på QE baserat på treårstesterna. Jag använde QE på mitt sto just för att förbättra typ och halsansättning. Mamman hade 77 på typ och HHB, avkomman fick 89. Dessutom är det en myt att QE lämnar smått, han ligger över genomsnittet.

Till TS, jag hade troligen valt gångartshingst på stoet som lämnat dubbeldiplom och hoppehingst på den andra.

Jag skulle inte välja Quite Easy, många utav de avkommor jag sett till honom har haft kort, lågt ansatt hals och varit små och burkiga i kroppen. Det finns dessutom väldigt många.

Jag håller med dig om att avkommorna är många, men de är också förvånansvärt välproportionerliga. Något kort hals är ju inte heller något som påverkar hållbarheten. Jag tror man måste vara sanningsenlig ibland. Vad kan man förvänta sig av ett fullblodssto i aveln? (inte i negativ mening, men realistisk). Att hoppas att det ska producera en stjärna i både hoppning och dressyr, med en helt korrekt exteriör, skulle jag inte räkna med. Något måste man våga kompromissa på för att få avelsframsteg. Tror jag! :D

NJah.. Nu vet jag inte om det är till att hårddra det lite. Fullblodsston har lämnat många fina avkommor, jag tycker tex att Ravell är både snygg och kapabel, och det finns många fler exempel. Men jag tror att man ska tänka lite på stoets förutsättningar, precis som när man tar ett hbl sto till en hingst. Det finns trots allt även halvblodssto som har lågt ansatt hals etc..
Till TS, jag hade satt mig ner, skrivit en lista, på alla fördelar med stoet, och en lista med alla svagheter. Och så hade jag skrivit ett tydligt realistiskt mål för aveln.
Med tanke på de hingstar du har pekat ut som din typ så verkar det inet som du är inne på något verkligen högädelt, så kanske att du ska välja en hingst som inte står så högt i blod.

Sedan kan du sitta där med dina listor och fundera.. Ta fram hingstkatalogen och ta fram alla de hingstar som faktiskt KUNDE vara ett alternativ, även om de är poppis eller ej, bara du letar efter de hingstar som har samma fördelar som ditt sto. Efter det så kollar du kritiskt. Någon har kanske brett ansatt hals, en annan kanske är för långsträckt, en tredje har du träffat 15 avkommor till som samtliga har varit bindgalna. Så stryker du dessa. Och så håller du på. Ganska övertygad om att du inte har allt för många kvar sedan.

Efter det så hade jag försökt att komma ut och titta på hingstarna som är kvar(det kan ju vara någon som finns med på listan som du inte har funderat över tidigare), och så tror jag det ger sig av sig själv efter det. Det kan ju vara att du inte står ut med att riskera att få en skimmel (för att nämna en färg), vilket är ganska ovesäntligt.. men ändå en detalj. Hur ser stammen ut? Har du 4 likvärdiga kandidater som känns rätt, så får du se hur du löser det. Kan ju vara att den ene av dem står med levande fölavgift, och det hade jag sett som mycket attraktivt, i jämförelse med att betala på 90 dagar..
Ulrika

Det är möjligt att inte alla QE är korthalsiga och burkiga, men av 7 st som passerat våran anläggning detta år, har sex stycken passat in på den beskrivningen och då har de haft starka mödernelinjer. Kort hals kanske inte spelar in på hållbarheten, det är bara tråkigare att rida en sådan häst, speciellt om den också är liten, då krävs det mkt god sits av en lite längre ryttare. Jag är överhuvudtaget lite besviken på QE hästarna, men det är bara min personliga åsikt.
Alla vill ha fullblod i aveln, men ingen vill avla på dem. Det är en svår ekvation...

NJah.. Nu vet jag inte om det är till att hårddra det lite. Fullblodsston har lämnat många fina avkommor, jag tycker tex att Ravell är både snygg och kapabel, och det finns många fler exempel. Men jag tror att man ska tänka lite på stoets förutsättningar, precis som när man tar ett hbl sto till en hingst. Det finns trots allt även halvblodssto som har lågt ansatt hals etc..
Ulrika

Jag håller med dig även här. Jag menar att man måste våga kompromissa på något för att vinna andra fördelar. Tex hals eller parallellförskjutna framben eller vad det nu är. Man kan inte få allt, även om fina fullblod givetvis ska vara i aveln. Men att förvänta sig att de ska ge dressyregenskaper i form av mkt bra gångarter redan i första ledet är att vänta sig väldigt mycket, särskilt i komb. med hoppförmåga och exteriör. Normalt är det nästan inte ens möjligt. Ravell har nog en ovanligt bra fulllblodshärstamning.

Ravell har ju dessutom en halvbror som också är godkänd (minns inte vem pappan till den är, hjärnsläpp :confused: ). Så jag tror helt enkelt att det kan vara bra att ta rena fullblod till korrekta möjligtvis lite kraftigare hingstar med bra hals etc. Och för de som fegar(eller inte hittar någon som passar) och inte vågar ta en fullblodshingst med fördel kan använda en hingst med större andel fullblod. Jag är ganska övertygad om att vi faktiskt MÅSTE få in det på så många håll som möjligt. Det finns ju alltid folk som väljer bort allt synligt fullblod, men jag tror det är till att stoppa upp aveln, så den står kvar och stampar, det krävs ju verkligen passande fullblod i vår halvblodsavel. Jag hade gärna haft ett xx/x-sto i aveln, det kommer jag garanterat att skaffa den dagen jag är stolt delägare av en gård. Som det är nu så har jag faktiskt ett sto med mycket fullblod i på g :)
Fram för fullblod i halvblodsaveln :) alla passande varianter:love:
Ulrika

Håller med gylle - Come Back II vore nog ett bra alternativ! Jag kommer troligtvis själv att använda honom nästa år till ett av mina ston (Acapulco Gold - Furioso III - Ulex - Hurricane xx), och skulle du vara intresserad kan jag ge tips på en bra station i Danmark relativt nära bron (ca 4 mil).

Vill du inte åka över bron efter vatten ;) så varför inte Briar som gett mycket bra i kombination med fullblod, eller kanske mer oprövade Okeanos för nästan samma, men ändå lite annorlunda? Med Briar behåller du ju faktiskt möjligheten att få en "multitalang" och behöver inte välja hopp/dressyr förrän avkomman är ute ;)

Mitt sto som troligtvis ska till CBII nästa år gick till Briar i år. Hon kommer från Pooh, och är ett av de ston som har gett väldigt bra tillsammans med Nobel tidigare, (dock är hon ganska långt från fullblodstyp) så han är heller inte något dåligt val tycker jag!

Ett annat alternativ som jag inte har en aning om vad han ger tillsammans med fullblod dock, är Balou du Rouet :d . Bra hals och halsansättning, och troligtvis en lättsåld avkomma! Vet inte vem som ev. tar in på honom i Sverige, men du kan helt säkert få honom i DK.

Blev långt, men det är ju så kul med hingstval... ;)

Senast ändrad av en moderator:

En sak att tänka på när det gäller fullblods användningen i aveln är ju hur långt före oss andra länder är med detta, därav får vi ju hela tiden in dessa redan "förädlade" produkter till vår avel i form av importer. Tittar jag bara lite snabbt på de hingstar jag har koncentrerat mig mkt på så har de hög fullblodsandel sett över 6 generationer.
Come Back II - 56%, Casir Ask ca 60%, Cor de la Bryere ca 65%, Landgraf ca 65%, Capitol ca 50%

Så man behöver inte ha synligt fullblodsblod i de första generationerna för att ha en hög andel som förädlar ändå.
Själv ligger mina jag har avlat på nu
hingsten 52%
stona på 55% resp 47%

Vill du inte åka över bron efter vatten ;) så varför inte Briar som gett mycket bra i kombination med fullblod, eller kanske mer oprövade Okeanos för nästan samma, men ändå lite annorlunda? Med Briar behåller du ju faktiskt möjligheten att få en "multitalang" och behöver inte välja hopp/dressyr förrän avkomman är ute ;)

Håller med om Briar. Min 1,5-åring (u fbl) är allt annat än burkig. Smäcker, mkt utstrålning o med lååånga ben, börjar nu också få en riktigt fin hals. Har varit rätt skranglig o lite fula ankungen men börjar arta sig. Tror han landar strax under 170 cm som vuxen. Har ingen nyare bild, men kan försöka ta imorgon o lägga in här. Galoppen har alltid varit den bästa gångarten o den han helst visar. Tyvärr (eftersom jag rider dressyr) kanske han blir mer lämpad till hoppning. Tydlig skillnad mellan han o lillbrorsan (e Don Romantic) som passagar sig fram i hagen om dagarna.

Nu är det så att bägge mina ston har mycket bra gångarter, inte alls typiska för fullblod. Så i sig själv hade de kunnat komma långt inom dressyren. Min erfarenhet av Carnoustie är att han förutom hoppning också ofta lämnat mycket bra gång till sina ättlingar. Spring Fever själv var mer känd för gången än för hoppning. Music Streak är ju ett ganska oprövat kort när det gäller ridhästavel. Hingsten själv var mycket trevliga att både handskas med och rida så det är därför jag vågat chansa på ett sto efter honom. Att det sedan visar sig att honm lämnat dubbel diplom gjorde ju inte ont heller. Montal representerar ju fint franskt hoppblod och Hornbeam är ju en gammal klassiker som funnits i många olika talanger.

När det gäller QE sså tror jag inte på honom ihop med fullblod. Jag har skrivit det innan också, tror helt enekelt inte det är rätt. I Qalle verkar han inte direkt ha fört aveln framåt heller.

Briar har varit en modehingst men har lämnat många trevliga avkommor och nu har han ju gått upp så mycket i pris så att jag tror att smärtgärnsen är nådd. Kommer att bero lite på hur många ston som jag betäcker nästa år.

CBII låter lockande så jag ska undersöka honom lite mer också seminering i Danmark.

Kommer ju säker inte att bli något helt bestämt heller innan nästa års hingstar har fått visa upp sig. I år hade jag bestämt tidigt och det blev inte en enda betäckning någon av dem. Nu var det ju ovanligt år med många operationer och dödsfall bland hingstarna.

Drömhingsten (som jag inte har råd med) är nog Corlenskys pappa (som jag inte kan stava till). Tror ju inte precis att fölen hade varit svårsålda.

Nu är det så att bägge mina ston har mycket bra gångarter, inte alls typiska för fullblod. Så i sig själv hade de kunnat komma långt inom dressyren.

Ännu desto starkare skäl att välja en renodlad gångartshingst i så fall! Så att du verkligen får en bra häst. Jag tror inte alls på msv-avel. En häst som kan gå grand prix dressyr kan garanterat hoppa till husbehov också, särskilt om det finns hoppblod bakom. Och en sund hopphäst kan alla gånger utbildas till msv dressyr/intermediere utan några särskilda dressyrtalanger. Så varför inte ta en specialbegåvning och maximera gångarterna i så fall? Risken är annars att det inte blir varken det ena eller det andra. Det vore synd.

Jag har ju funderat på Helsegårds Rubin som ju går som gångartshingst. Har hals och utstrålning plus att han härstamningsmässigt borde kunna hoppa. Men honom är det ingen här som haft någon åsikt om alls. Själv gillar jag honom trots färgen. Har egentligen haft vad vita hästar jag vill ha. Men som man säger en bra häst är färglös och det finns ju en marknad för skimlar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka