Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

Tack!
Han rör sig ok, plus för galoppen. Känns som att han är konstant i växtfas med upprätta kotor bak o korta framben så det är svårt att få ngt riktigt bra intryck av gångarterna, spec traven. Även när han var föl var det mest galoppen han visade. Han visades inte som föl tyvärr då stoet äntligen var dräktig på tredje försöket o jag inte ville utsätta henne för stressen att åka iväg på mönstring.
Hade lite planer på att visa honom på rådgivande nu i höst istället, bara för att få ett omdöme, men det blev inte så mest pga att han varit så skranglig o enormt överbyggd. Jag kanske är lite kritisk, de flesta åringar är väl rätt "fula" :D .

Jag vet att det är fult att säga att man vill ha allround hästar. Det klassas som att man ska medelmåttor som inte kan något. Det är inte heller fint att säga fälttävlan, för det är hästar som inte duger till de andra diciplinerna full ut.
Men för min del så är den ideala fälttävlanshästen typ Sir Schölling eller Corlensky. Storhoppande gångarts hästar. Men så fina hästar ska man inte risker på något så farligt som fälttävlan.

Att det råkat bli grova hingstar som jag lämnat som exempel är inte för typen utan för egenskaperna. Hade det bara finnits någon verkligt bra fullblodshingst att tillgå idag hade stona redan varit bokade för nästa år. Men numera är det väldigt dålig kvalitet på de få fullblodshingstar som finns tillgängliga. I allafall för den avel jag vill ha fram.
Jag är själv fullblodsfantast och har tidigare ett förflutet inom galoppen. Hade jag utan familjen inblandan fått välja alldeles själv hade det bara funnits rena fullblod i mitt stall. Men jag smyger in dem bit för bit och har nu två rena fullblodsston och två med minst 50 % i. Familjen ansåg, men börjar ändra sig, att fullblod var spralliga idioter.
Sedan är mina egna halvblod själv väldigt lätta i typen. Så när jag ett år råkade får ett normalt halvblodsföl försökte jag sälja honom som grov i typen. För så såg han ut i mina ögon jämfört med de andra hästarna. Men när spekulanterna kom blev jag varse att jag inte hade någon grov och kraftig häst. Utan en normal och massa av fullblodstyp.
Men kan någon köpa in en Grand National vinnande fullblodshingst och få den godkänd i Sverige så kommer jag.

Ok, jag förstår :). Ville bara förstå det. Jag tycker det är superbra att du har satt in fina fullblod i halvblodsaveln. Det är av stor betydelse för framtiden att folk gör det. Jag kan hålla med om att utbudet av fullblodshingstar är allt för litet.
Ulrika

Till Masse, håller tummarna för att det kan bli semin på Szkopul nästa år. Han har inte fått så många ston, och är han så fin som alla säger (har själv inte sett honom IRL) får vi hoppas på en godkänd son från honom, så inte hans hingstlinje försvinner.

Kan väl bara hålla med. Jag har sett honom men det var så länge sedan och bara ett huvud som stack ut ur en box så det är nästan lika med att inte ha sett honom.

Du ska få en förklaring. Jag har tänkt fel hela tiden hästen heter ju Hesslegårds Rubin och är Gustaf Johanssons nya tävlingshäst som är köpt från Danmark.

Numera heter han visst AJ produkters Rubin. Han var med på en clinic i kväll och då presenterades han under det namnet.

ang. det här med fölsjuka så ska det tydligen finnas en ovanlig variant som artar sig som fölsjuka, men är att hingstens och stoets blod ej passar. Tänk som hos oss människor med Rh-faktorn.
Är mamman negativ (vilket är ovanligast) så får hon sedan en spruta hmmm vid förlossningen för att undvika problem vid nästa grav.
Helt enkelt så bildar då mamman antikroppar mot fostret eftersom det då har positivt blod...Därför får hon en vacc. av något slag. Sker inte detta medför det att blodbyte måste ske.?!

Hu nu svamlar jag, men hoppas ni hängde med.
Jag hörde detta sommaren -97, då vi miste en i fölsjuka,(trots adekvat behandling,) att hästar kan råka ut för samma som människor. Men det är ytterst ovanligt.
Kommer bara inte på vilken vet. jag diskuterade detta med.... *grunnar*

Hjälp av sjukvårdskunnig inom detta område med rh-faktor får gärna reda ut begreppet.

Jag var där och Rubin var mycket fin tycker jag. Personligen tror jag att han skulle passa fullblod mycket bra då han är lite av den rejälare modellen. Nu har jag ingen aning om hans hoppförmåga om man vill ha en allroundhäst, men sina GP rörelser gör han bra och han har mycket goda gångarter.

Gustav red Donelli också, t o m Lussan verkade riktigt intresserad av hingsten, han uppförde sig exemplariskt, cool och framåt, gick som en klocka och är dessutom väldigt snygg. Ändå gick han i samma grupp som ett sto. Hoppas att han blir godkänd nästa år också, som han gick i går så måste han få mycket bra gångartspoäng tycker jag.

Jag känner till problemet på människor då jag själv har sådant ovanligt blod. Fast jag förstår ändå inte riktigt vad det har med hingsten att göra?

Frågade min vet. när hon var ute härom dagen, om hingsten på något sätt kunde vara orsak till att fölungen fick fölsjuka, och svaret var enligt henne nej.

Låter bra om bägge hingstarna. Jag väntar ju ett föl efter Donelli nästa år och jag var ju på väg med Rubin redan i år.

Nu har jag bestämt mig och om bara hingsten är frisk och lever så länge. Har varit lite si och så om man tittar på dödslistan för i år. Väldigt många av mina tilltänkta hingstar + Camiell som ju inte är död.

Jag fortsätter på franskt hoppblod och kommer att prova med Jaguar Mail till bägge stona.

Tack för alla råd som jag fick här!

Ja.. lätt att bli skrämd av dödslistan.. Så många unga talanger!
Jag tycker JM kan vara intressant, men kommer att invänta bruksprovet.. Det finns massor av intressant¨där. Tror att Fletcher är min favorit än så länge och jag tror inte det är ett dåligt bud för dina ston heller ;).
Jag är helt övertygad om att det löser sig, och du kommer att känna att du har gjort helt rätt val!
Ulrika

Ja jag tror att JM blir bra till fullbloden. Men jag har ju ett antal halvblodston också. Visserligen har de flesta av dem mycket fullbod i sig men det gör ändå att det blir annan typ av hingstval. Så jag ser också fram emot bruksproven 2007. Speciellt nu när även Corriall försvann, hade annars planerat in honom till minst ett sto nästa år.

Ja.. skam på torra land att Coriall inte finns med oss. Jag tänkte också på honom till mitt sto, men de kloka säger ju att mamn ska ta en provad hingst till ett oprovat sto, så jag hade inte honom som 100%ig kandidat, men han låg där och pyrde.. Men nu kan man ju sluta tänka på honom. Det ska ju vara en hingst som gör bruks nästa vår med samma pappa om jag inte missminner mig. Ska kasta ett getöga på honom, anar inte hur han ser ut, men man kan ju hoppas på att det är en kopiaa ;).
Som sagt, jag tror jag struntar i vad de kloka säger och litar på magkänslan.
Om JM, en fantastiskt intressant stam på honom, ska bli så spännande att se honom live!
Ulrika

När det gäller mitt tidgare val av Coriall så var det inte för stammen utan för individen. Så för min del hjälper det inte med en släkting. I ock för sig så stoet i fråga ganska lätt att hitta hingst till. Den behöver "bara" vara snygg, temprament är en bisak för hittills så har hon och även hennes mamma alltid fått föl som har hingstens exteriör och mammas temprament. Och det är bästa hos dem! Så kanske det blir en Corlenski avkomma istället. Nu har jag ju dessutom chansen att några innan hon ska betäckas.

Jag har en avkomma efter Majim och huvud och hals är nog det vackraste på hela henne. Man ser redan nu att hon kommer att ha en naturligt bra form (Hon blir 2 efter nyår) Å andra sidan hade hennes mor också vackert huvud och hals. Dock var halsen ngt kort och ngt lågt ansatt. Ser man till Majim själv så tycker inte jag att han har ngn dålig halsansättning och jag tror inte att jag har sett ngn av hans avkommor som heller haft det. Men det är ju svårt det där. Jag är själv lite feg och gillar inte att chansa:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka