Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

En sak att tänka på när det gäller fullblods användningen i aveln är ju hur långt före oss andra länder är med detta, därav får vi ju hela tiden in dessa redan "förädlade" produkter till vår avel i form av importer. Tittar jag bara lite snabbt på de hingstar jag har koncentrerat mig mkt på så har de hög fullblodsandel sett över 6 generationer.
Come Back II - 56%, Casir Ask ca 60%, Cor de la Bryere ca 65%, Landgraf ca 65%, Capitol ca 50%

Så man behöver inte ha synligt fullblodsblod i de första generationerna för att ha en hög andel som förädlar ändå.
Själv ligger mina jag har avlat på nu
hingsten 52%
stona på 55% resp 47%

Det är sant, jag menar inte heller att det behöver vara synligt i de 3 första generationerna om bara individen är av någerlunda modern modell :).

En annan trevlig hingst som ingen har nämt tycker jag är Szkopul 929 Han har själv tävlat int 160 hopp. Har en 10 på typen och 9 på HHb "vackert huvud, lång väl ansatt hals med god resning".Han har dessutom lämnat diplom i både hopp och dressyr. på treårs testen i år hade han med en avkomma som fick 50+51 p. Tyvärr så tror jag inte att det finns någon semin på honom och då är det ju en bra bit att åka.:(

Vem är Helsegårds Rubin? Honom har jag missat!
Ulrika

Du ska få en förklaring. Jag har tänkt fel hela tiden hästen heter ju Hesslegårds Rubin och är Gustaf Johanssons nya tävlingshäst som är köpt från Danmark.

Och han ska visas för godkännande till våren? Rent pappersmässigt så finns det många på pappret intressanta hingstar till nästa vår.
Det som slog mig när du nämnde de hingstarna som var din typ var att de var väldigt gedigna rejäla "halvblod". Funderar lite på varför du har valt att avla på fullblodssto om de inte är din typ. Eller är det dessa i kombination med fullblod?
Hur ädel avkomma vill du ha? Man kan ju inte förutspå det, men känns som du avlar mot fälttävlan, alltså en häst med bra psyke, steg, hoppförmåga etc. Är den stammen dina ston har en sådan stam som passar för fälttävlansavel (detta är en fråga, min kunskap om fullblodslinjerna i halvblodaveln är tyvärr dålig, måste läsa på.. Men namnen på dina hästars släktingar känner jag igen från halvblodsaveln)
Om det är fälttävlansavel du är ute efter så varför inte höja ribban lite. Du har 2 fina fullblodsston, som du räknar med kunna producera bra ganska bra allroundhästar - eller varför inte riktigt bra fälttävlanshästar? Det är ganska stor skillnad på att sälja de alternativen, och med tanke på att det är fullblod på möderne, så tror jag att det hjälper dig ytterligare.
Jag tror som sagt att det säljer bättre med ett lovande fälttävlansämne e. Majim G u xx, än en trevlig allroundhäst e. Majim G u. xx.. Tyvärr har "allroundhäst" lite en känsla av att inte vara tillräckligt bra för någon gren, men kan hjälpligt gå LB/LB med placering. Iallafall i mina öron.
Ulrika

Han är redan visad sedan sin danska tid och har funntis på imoprt i Sverige tidigare. Han var även klar för avel i år. Jag skulle haft ett sto till honom men han råkade vara på landslagsuppdrag när det var dags. Men det stoet kommer att gå till honom nästa gång hon ska betäckas

Det är just avståndet som gör att Szkopul inte är intressant. Hade han varit kvar på sin förra station hade kanske den tråden inte ens funnits.

Jag har för mig att ägarna sagt att Szkopul ev. kommer att finnas på semin nästa år eftersom efterfrågan ökat. Mitt fullblod är konstaterat dräktig med honom på första försöket. :D

Channon verkar vara trevlig men hans nackdel är ju ägarna som vill betalt på 45 eller 90 dygn. Det är ett klart minus för mig, troligen även för hans egna ägare som när man ser vad de valt för hingstar till sina ston övervägande valt hingst med levandefölavgift.

Ledsen att jag inte har svarat innan på din kommentar och jag är imponerad över din inställning till vad Channons ägare har för betydelse i ditt val av hingst till dina ston. Om det hela skall handla om pris på din kommande hingst, så skall du nog inte betäcka över huvudtaget.
Så då är det bättre att du först tittar efter priset istället för kvaliteten.

Ledsen att jag inte har svarat innan på din kommentar och jag är imponerad över din inställning till vad Channons ägare har för betydelse i ditt val av hingst till dina ston. Om det hela skall handla om pris på din kommande hingst, så skall du nog inte betäcka över huvudtaget.

Nu dömmer du ut många som betäcker. Masse är knappast ensam om att vilja ha levande fölavgift istället för att lägga ut massor av pengar och inte vara säker på att få ett föl. Flyinge får troligen mååånga ston bara för att de inte har språngavgift och sen levandefölavgift. Väldigt få kan använda sin drömhingst just för att man helt enkelt inte har råd, man får ta den hingst som både ekonomiskt och på alla andra sätt passar sitt sto.
Hade alla haft råd att använda Baloubet och For Pleasure-hade vi nog gjort det också.

Det har varit uppe hör tidigare och jag själv har råkat ut för det två år i rad. Att ett sto blir konstaterat dräktig och avgifter betalas. Sedan resorberar eller kastar stoet. Vips du har betalat för ett föl som du aldrig får. Deflesta stoägare föredrar att få betala först när de faktiskt har ett föl inte för ett foster. Så då tydligen även Channons ägare att dömma av deras hingst val till sina ston.
Det går inte heller att säga att det finns försäkringar för det är en mer kostnad som man inte får igen även om den löser ut. Ska man inte ha levandefölavgift tycker jag det är ärligare med en fast totalkostnad eller att betala per dos.

Sedan hänger inte alltid kvalitet och pris ihop. Det är ofta popularitet istället som avgör. Finns många kvalitetshingstar som inte får en chans för de inte kan marknadsföras på rätt sätt. Vilket ger ett lägre pris för den som kan hitta dem.

Senast ändrad:

Jag har för mig att ägarna sagt att Szkopul ev. kommer att finnas på semin nästa år eftersom efterfrågan ökat. Mitt fullblod är konstaterat dräktig med honom på första försöket. :D

Kan bara säga en sak Grattis!

Nyare bild på min Briar-avk:
061108b.jpg

Om du satsar på rent dressyrblod rek jag Don Primero. Betäckte själv mamman till ovanstående med honom i år. Tyvärr tog hon sig inte dock.

Jag vet att det är fult att säga att man vill ha allround hästar. Det klassas som att man ska medelmåttor som inte kan något. Det är inte heller fint att säga fälttävlan, för det är hästar som inte duger till de andra diciplinerna full ut.
Men för min del så är den ideala fälttävlanshästen typ Sir Schölling eller Corlensky. Storhoppande gångarts hästar. Men så fina hästar ska man inte risker på något så farligt som fälttävlan.

Att det råkat bli grova hingstar som jag lämnat som exempel är inte för typen utan för egenskaperna. Hade det bara finnits någon verkligt bra fullblodshingst att tillgå idag hade stona redan varit bokade för nästa år. Men numera är det väldigt dålig kvalitet på de få fullblodshingstar som finns tillgängliga. I allafall för den avel jag vill ha fram.
Jag är själv fullblodsfantast och har tidigare ett förflutet inom galoppen. Hade jag utan familjen inblandan fått välja alldeles själv hade det bara funnits rena fullblod i mitt stall. Men jag smyger in dem bit för bit och har nu två rena fullblodsston och två med minst 50 % i. Familjen ansåg, men börjar ändra sig, att fullblod var spralliga idioter.
Sedan är mina egna halvblod själv väldigt lätta i typen. Så när jag ett år råkade får ett normalt halvblodsföl försökte jag sälja honom som grov i typen. För så såg han ut i mina ögon jämfört med de andra hästarna. Men när spekulanterna kom blev jag varse att jag inte hade någon grov och kraftig häst. Utan en normal och massa av fullblodstyp.
Men kan någon köpa in en Grand National vinnande fullblodshingst och få den godkänd i Sverige så kommer jag.

Trevlig häst Briar-avkomman. Vilken ålder och storlek är det när bilden är tagen. Tror bara jag har sett väldigt stora avkommor efter Briar.

Han är 1,5 år (född 25/4). Just nu ca 158 i manken o drygt 160 bak, tror han stannar strax under 170. Även om han blir större kommer han knappast bli tung, vilket jag sett många Briar-avk som varit. Därför tror jag (o väldigt många jag pratat med) att han passar bra ihop med fbl.

Kan skilja ngn cm kanske. Det var inte längesen jag mätte o bilden är tagen idag. Dock har han växt på bredden o blivit maffigare bara senaste veckorna känns det som.
Som jämförelse, tagen i juni:
060609b.jpg

Ja det var ju en väldig skillnad, ser knappt ut som samma häst på bilderna.

Coolt, en ren trakehner på g ! :love:

Till Masse, håller tummarna för att det kan bli semin på Szkopul nästa år. Han har inte fått så många ston, och är han så fin som alla säger (har själv inte sett honom IRL) får vi hoppas på en godkänd son från honom, så inte hans hingstlinje försvinner.

Senast ändrad av en moderator:

Kan skilja ngn cm kanske. Det var inte längesen jag mätte o bilden är tagen idag. Dock har han växt på bredden o blivit maffigare bara senaste veckorna känns det som.
Som jämförelse, tagen i juni:
060609b.jpg

Jättefin häst! :love:
Hur rör han sig? Är han visad som föl?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka