Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

En av unghingstarna som godkändes i år rekommenderades särskilt för att stärka frampartiet. Tror kanske det var vinnaren, quin?

Vet att jag reagerade på det då även jag har fullblodssto med lite tråkigt framparti.

Domaren sa att min fölis hals borde vändas upp och ned;)

Mammans hals är även hennes svaga punkt, men jag valde Feliciano på grund av temperament och korrekta ben, vilket jag fått.

Här är en bild tagen i djupsnö, mamma är inte så lågställd som hon ser ut, men hennes hals syns bra.

Cezzan

Måste säga att jag tycker att hennes hals ser välansatt ut, om än lite rak. Då har nog tyvärr mitt sto sämre hals, fast den är som sagt inte felvänd utan hon är mkt lätt att rida i form. Frågan är då om man vågar chansa på Feliciano, vill man använda honom så gäller det väl att passa på.

Var det inte LL som var uppe i en annan tråd som hade lämnat så många föl med fölsjuka? Tror det var uppe under Hästvård någon gång i somras.

Sitter på jobb och kan/får inte öppna bilden, men jag är nyfiken på hur hon ser ut. Speciellt så man kan jämföra med fölis.

Det var om Empire VDL det stod att han, citat från ASVHs hemsida "kan särskilt rekommenderas till hoppston för förbättrande av frampartiet och ridbarheten"

Vad tror du om Lucky Point då? Han fick ju väldigt fina siffror över lag på exteriör, gångarter och hoppteknik.

Men varför inte Chapman eller Rambo då? Chapman finns på fryst, och de Ramboavkommor jag har sett har gett mig mersmak. Visst Rambo sägs vara dressyrhingst, men vad jag kan minnas så har han lämnat hoppdiplom också.
Ulika

Jag vet att Elise är väldigt sparsam med sitt frysta och det ska bara gå till ston som har stor chans att bli dräktiga. Fick lov i år att använda Bellini till ett av mina ston, men det blev lite strul med veterinärens semester och stoets brunst, så det blev inget i år. Så jag tror inte mina gamla fullblod kvalar in som lämpliga för fryst. Tyvärr.
Rambo kan ju vara något att fundera över. Det verkar ju vara en hingst på framåt gående.

Finns en hingst som till fullo motsvarar dina önskemål - Aerline H

Var på väg till honom ett år men det var något som inte fungerade. Kan ha varit att det var så svårt att kontakt med ägarna. Är inte säker på om det var det, men något var det. Annars så är det en trevlig hingst.

Lucky Point är det något mystiskt med. Alla mina bekanta pratar om honom, men jag missade honom totalt på bruksprovet. Han kan ju mycket väl vara bra till mina ston, men det verkar ju inte vara min typ när jag inte ens kan komma ihåg att jag sett honom.

Du får kolla på videon från hingstprovet som finns på deras hemsida och se om det inte ringer någon klocka. :idea:
Var nog svårt för alla att bli ihågkommen efter CG. :D

Fast bland mina bekanta var det bara jag som fastnade för CG. Ett par andra också fast de flesta var inte direkt som hingstar utan mer som individer.

vill man ha en avkomma efter en hingst som har en exoptionellt bra stam och som visat sig ge bra avkommor kan man ju välja Uskudar som verkar vara en oanvnd lite gömd diamant vars avkommor vistas sig bra på få avkommor.

På det stoet som hade lämnat btra med Robin Z kan du ju välja någon hingst med liknande stam. Mkt ramiro Z och Alme Z i?

Var det inte LL som var uppe i en annan tråd som hade lämnat så många föl med fölsjuka? Tror det var uppe under Hästvård någon gång i somras.

För mig låter det helt orimligt att fölsjuka skulle komma ifrån hingsten, finns det bevis för det?
Vi har haft två fall av fölsjuka på gården (ej e.LL), båda gångerna berodde det på för tidigt födda föl som var så svaga att dom inte orkade dia ordentligt och därför troligtvis inte fick i sig tillräckligt med råmjölk. Nu vet jag att fölsjuka är ett samlingsnamn och kan bero på olika saker, men att det skulle komma från hingsten har jag mkt svårt att tro.

Var har du sett dessa "bra" avkommer och på vilken nivå pratar du ? Här nere har de "bra" lyst med sin frånvaro i alla fall, det fåtal som syns på tävlingsbanorna här är inte mkt att hänga i julgranen. Inställningen till hans avkommer bland de tävlingsryttare jag känner är inte särskilt positiv, så jag tror inte hans avkommer kan räknas till de lättsåldas skara.

Är inte hundra på att det var LL. Men i den tråden så var alla föl med fölsjuka efter samma hingst (dem det handlade om) eller när det gällde de som fått det flera gånger i samma stall samma sto som det rörde sig om. Så helt ovetenskapligt verkar det ju finns ett klart ärftligt samband för att få fölsjuka.

Annars är ju VDL Empire väldigt fin och har en väldigt bra stam.

Om du vill ha lite högre avkomma men ändå ej tung och med bra stam är ju Cornetto ett bra val. Tycker och tror jag :d

Lucky Point är det något mystiskt med. Alla mina bekanta pratar om honom, men jag missade honom totalt på bruksprovet. Han kan ju mycket väl vara bra till mina ston, men det verkar ju inte vara min typ när jag inte ens kan komma ihåg att jag sett honom.

Fast jag förstår inte. Avlar du inte i första hand för prestation? Spelar det så stor roll om hingsten inte är din typ? Den ska väl passa stoet?

Vad sägs om Guido? Han är ganska grov, men i och med att du har fullblod kanske han kunde vara intressant. Har sett ett par avkommor efter honom och de var mycket trevliga både at se på och att röra sig. Sedan är hingsten i sig inte fy skam med schyssta meriter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka