Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

Jag är bara lite rädd för honom efter att ha sett honom live visad i uppsutten hoppning. Han lyfte olika högt med frambenen när han rörde sig i alla gångarter men främst i traven. Jag har försökt att få reda på om det var en tillfällighet eller om han har det rörelsemöstret. Inte heller har jag fått någotsvar på om det är något som hans avkommor får.
Jag hade bokat honom till ett par av mina ston för något år sedan, men avstod när jag inte kunde få svar.

Nu ska jag erkänna att jag själv inte har sett hingsten live, men ett antal avkommor till honom, och de jag har sett lyfter inte frambenen olika högt i någon gångart, så om han själv gör det mer än tillfälligt så tror jag inte att det är något som nedärvs. De avkommor jag har sett har rört sig helt ok i trav och mycket bra i galopp samt hoppat överlag riktigt bra med mycket god teknik. Frågade du de som har Camaro om anledningen till det ojämna benlyften? Om de inte gav dig något svar så är det ju dålig stil, förstår i sådana fall att du tänkte om. Om han själv rör sig så av någon anledning, men det inte nedärvs borde de ha kunnat förklara det.

Nu är du väldigt noga med halsansättningen, annars finns även Cagancho med samma far som Camaro I, hans halsansättning är god men halsen är något rak. Hade jag själv haft ett fullblodssto hade jag nog satsat på honom, jag har träffat honom live flera gånger och gillar honom skarpt, en cool kille som hoppar högt! Han har också fullblodet Cottage Son xx i 3:e led. Anledningen till att jag har träffat honom är att jag i år betäckte med en annan hingst hos hingsthållaren, och jag var väldigt sugen på att ta Cagancho till mitt sto när jag hade träffat honom, men han passar nog bättre till fullblodsston eller ej för tunga typer av halvblodsston och inte till ett 172 cm stort grovt halvblodssto som jag har.

Om jag skulle köpa ridhäst hade jag inte tvekat på att titta på en Nactusavkomma. Fast jag är ju fan av Chapman också för att hans avkommor har haft så trevligt temprament, vilket han enligt andra absolut inte lämnar. Mina två uppfödningar efter honom är ännu inte så gamla men uppför sig redan som gamla polishästar. Då har dom bägge en mamma som absolut inte är lugn och sansad.

Sedan är man kanske lite färgad efter som min idealhäst är Carnoustie och för dom som inte känner till honom och hans avkommor så kan man sammanfatta det så här: Dom kan hoppa både med och utan hinder! Har bra grundgångarter och heta huvuden.
I hopp om att få något liknade så blandade jag mitt National Zenith XX sto, en hingst som har liknade rykte, med Black Coffe och fick stoets hittills lugnaste föl:confused:

Så när det nu gäller fullblodsston är väl grundproblemet att det finns för många att välja på. Samt att många av de som varit givna kandidater inte längre av olika anledningar kommer att vara i svensk avel nästa år.

Cagancho har jag faktiskt missat ska ta och titta på honom.

Men är det ingen av de hingstar du har valt tidigare som du är extra nöjd med avkommorna till? Annars kommer det ju ett bruksprov till våren, och det ser ut att finnas en hel del som jag gärna vill se live ;)
Ulrika

Nu fick en ny kanske lite udda ide! Hur skulle det vara med Mowgli på fullbloden? Eller är han helt ute i typ och stil numera?
Såg att han fnns till överkomliga pengar i allafall i år.

Mowgli vet jag inte om jag hade vågat ge mig på, han ska ha lämnat ett mycket skarpt temperament, men det är inte jag som ska välja heller ;).
Kan du inte skriva upp punktvis vad du önskar av hingsten så ska vi se vad vi hittar för alternativ ;)

Men är det ingen av de hingstar du har valt tidigare som du är extra nöjd med avkommorna till? Annars kommer det ju ett bruksprov till våren, och det ser ut att finnas en hel del som jag gärna vill se live ;)
Ulrika

Hade Chapman levt hade han varit en stark kanditat. Sto nummer två har varit hos honom men p g a tråkiga omständigheter med ett sto som dog och lämnade ett litet föl kvar fick jag ta hem henne innan hon var klar.
Black Coffe har jag två mycket trevliga avkommor av och den andra stoet var ju hos honom i år men resorberade. Verkar hittills vara svårt sålda men det är hingst som sakta ökar i popularitet. Han är lite sen och han har utvecklas väldigt just nu.

Lambourghini har jag så många avkommor av nu att jag nog måste ha lite "nytt blod". Men han är ett säkert kort och verkar passa alla typer av ston. Har hittills varit mycket lätta att sälja.

For Feeling har jag en mycket trevlig avkomma av med ett sto med mycket fullblod i, men han är ju inte kvar nästa år.

Väntar med spänning på hur mitt Donelli föl ska bli nästa år men det kommer att födas så sent så fullbloden ska helst vara dräktiga innan dess. Så jag är inte rädd för att prova unga hingstar om jag tror att dom passar.

Sedan så är där ju Helsegårds Rubin som rör sig trevligt har mycket utstrålning och intressant härstamning. Men jag inte lyckats hitta någon bild eller dokumentation på någon av komma till honom.

Mowgli vet jag inte om jag hade vågat ge mig på, han ska ha lämnat ett mycket skarpt temperament, men det är inte jag som ska välja heller ;).
Kan du inte skriva upp punktvis vad du önskar av hingsten så ska vi se vad vi hittar för alternativ ;)

Egentligen är det inte så svårt, jag vill ha den perfekta hingsten.:angel:
- höga exteriör poäng.
- bra gångarter.
- bra hoppförmåga.
Det är typ Stanford, Chapman, Sir Schölling multitalanger, för då slipper jag välja inriktning:smirk:
Tempramentet är egentligen inte så viktig på de här avkommorna. Den köper en häst med fullblod i är beredd på att det kan var lite hett. Även om jag inte tror att det kommer att bli så farligt från just dessa stona.

Kan du inte titta på vad fälttävlansuppfödarna använder? Pooh är tex mycket glad för Nobel. Har inte träffat honom.. Heller.. ;)

Nobel är något att tänka på, men jag undrar hur pass eftertraktad han är när det gäller försäljning?

Ja! Nobel! :bump:

Sååå otroligt trevlig hingst! Var på Gränsbo och kollade på hingstarna när jag skulle betäcka 2001. Var där för att titta på Bourbon, men förälskade mig i Nobel. Per red honom på ett dressyrträningspass utan sporrar och spö, hästen gick otroligt bra. Härliga gångarter, arbetsvillig och positiv. Som Per sa, han kan ju inte rå för att han har hoppblod (som kommentar att han hade lyckats väl som dressyrhäst också). En nallebjörn i boxen som bara ville gosa, inga hingsttendenser alls där. Nu var alla deras hingstar mycket väluppfostrade (var in till dem allihopa utom Bernstein), men Nobel var speciellt trevlig. Nyfiken, social och glad! :)

Så när det nu gäller fullblodsston är väl grundproblemet att det finns för många att välja på. Samt att många av de som varit givna kandidater inte längre av olika anledningar kommer att vara i svensk avel nästa år.
Nähä? :p
(jag har ju samma problem till mitt fullblodssto, att det finns för många att välja mellan!)

Uskudar såg jag tävla en hel del när han var yngre. DÅ gillade jag honom, hans galopp och utstrålning, men sen såg jag honom på nån hingstvisning för några år sen (innan han såldes till skåne) och tyckte han var rätt trist. Visst kan han hoppa, men man vill kanske ha mer än det? PÅ den hingstvisningen visades också några av hans avkommor, nån som hoppade och någon visades körd. De var bruna... Det är ungefär vad jag minns av dem = de var inga man direkt lade på minnet. Och då kan man ju ändå tycka att de borde visa några av de bättre avkommorna om de tar dem till en hingstvisning för att visas ihop med hingsten. Eller?

Själv är jag jättesugen på en Spender S-avkomma med mitt sto, just för att jag tror att de skulle kunna komplettera varandra. Hans storlek och hoppkapacitet kombinerat med hennes storlek och lätthet, kort sammanfattat. OM rätt gener hamnar på rätt plats så... :angel: (precis som det är VARJE gång man betäcker)

Jag vet ju inte om Nobel-avkommor är svårsålda men det är nästan bara Poohs avkommor man hör något om. Det kan lika gärna vara från stosidan som dom egenskaperna kommer.
Så jag vet inte om drar som namn i en annons.

Ja du det är ju tur smaken är olika, för Speder S skulle jag själv aldrig överväga p g a hans exteriör. Som rid- och tävlingshäst JA meninte till avel. Så modig är jag inte så jag vågar chansa,speciellt inte när jag inte vet hur starkt stona kommer att förärva sig.
Ett av de numera avlidna stona förärvde ju sig extremt starkt så där hade jag kanske vågat om det stämt för övrigt.
Då skulle nog Feliciano vara mer min stil.
Någon som vet hur han är ihop med fullblod?

Nä.. det är svårt att veta vad som drar, visar en avkomma sig så pass bra att det skrivs om den så får folk upp ögonen, och då är det lite sent att välja den hingsten för då ska "alla" stoägare välja den hingsten.. Och då är man inte först och "ensam" om sitt "fynd", och då blir marknaden svår på det hållet.
Radiator är kanske ett annat alternativ. Han är för dyr för mig, men jag tror helt klart att mna får valuta för pengarna.. Men man ska ha dem också. Det har jag inte än..
Tråkigt att man ska behöva fundera så mycket på vad köparna vill ha.. Kanske att du ska lägga ut en tråd på ett tävlingsforum och höra vad de hade önskat sig för fadershingst till sin framtida avkomma. Verkar inte som du har tänkt att behålla, och då är det ganska vesäntligt att någon orkar ringa på annonsen iallafall.

Ulrika

Jag kan tänka mig att Feliciano blir mycket bra med fullblod. Pappan blev iallafall mycket bra, och jag kan tänka mig att det inte stör om mamman är lite ädlare.
Feliciano ska ha en avkomma med i bruksprovet (tror jag iallafall) men Cortez som morfar, den ska jag titta lite närmare på och hålla tummarna för att den går igenom. Den hade fått bra poäng i rådgivande (eller när det var).
Ulrika

Det är ju "bara" eventuella hingstföl som inte ska stanna kvar. Ja dom kan få stanna till treårstesten och lite till, men jag lär ju inte direkt kunna använda dem i aveln om jag inte ska hingsstation också. Bägge stona är ju lite till åren och helt realistiskt så kan jag max få ett eller två från dem. Så min önskan är ett par fantastiksa stoföl med högt avelsvärde på. Sedan en lång och fridfull pension för mina gamla damer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka