Jag har fått hingsproblem!

Sv: Jag har fått hingsproblem!

Som alltid så är jag förälskad i Alcatraz, men det kan ju bli ett större projekt med tanke på de 2 sista årens problem med seminen. "Mitt" sto fick en helt fantastisk hingstunge e. honom, men det blev 4 semineringar, och hela dosen sista gången, och hon har verkligen varit superfertil tidigare. Jag har bara sett den hingstungen live, men en del bilder/filmer på andra. Hade jag haft mod på ett maidensto jag inte vet hur fertil hon är, så hade jag helt klart tagit honom på min tilltänkta, men jag vågar nog inte.. Tänk om det inte blir något..
Ulrika

Jag tycker att Robban är lite till åren med allt vad det innebär med både sämre fertilitet i kombination med höga avgifter och att han finns så mycket redan i många hästar. Så efter som jag vill behålla eventuella stoföl för avel så vill jag inte ha en sådan över representerad hingst.

Hade jag varit som du, hade jag nog kollat upp med Flyinge om det fanns något fryst kvar på Stanford. Majim G har ju bevisat att han kan lämna bra med fullblods möderne (Mister Pooh) Uskudar är också en hingst jag tycker du skall kika lite närmare på.

Stanford är trevlig men han finns redan representerad i ett annat sto som kommer att få stanna som avelssto, hon ser ut att bli en avblid av honom;)
Uskudar har jag ju funderat på, var faktiskt bestämd på att ta honom förra veckan:crazy: Majim är ju en ny kandidat som dykt upp idag.

Jag tror du måste börja tänka i en helt annan bana.
1. Vad vill du ha fram för typ av avkommor på resp sto?
2. Det ena stoet har lämnat en avkomma med en bra kombination annars hade ju den inte fått de betygen, vadför inte hålla dig till den stammen då den är bevisligen passande.
3. Sedan när du har klarlagt med dig själv, vad för typ av föl du vill ha så får du söka dig i djunglen efter den hingst som skulle kunna passa. Det är inte lätt men det går.
4. Om jag hade valt, så hade jag även ifall det är fullblod, försökt att få in så mycket luft under magen (långa ben), utstrålning och gång arter som möjligt på det sista av dina ston.
Ridbarheten är också mkt viktig. Varför inte Stuteri Lindeviks Channon 1082, lätt i typen, mkt luft under magen, mkt ridbarhet och ett underbart temprament.
Gå in på deras hemsida.

Lotta

Channon verkar vara trevlig men hans nackdel är ju ägarna som vill betalt på 45 eller 90 dygn. Det är ett klart minus för mig, troligen även för hans egna ägare som när man ser vad de valt för hingstar till sina ston övervägande valt hingst med levandefölavgift.

Stanford är trevlig men han finns redan representerad i ett annat sto som kommer att få stanna som avelssto, hon ser ut att bli en avblid av honom;)
Uskudar har jag ju funderat på, var faktiskt bestämd på att ta honom förra veckan:crazy: Majim är ju en ny kandidat som dykt upp idag.

Ja, visst är det svårt att välja hingst! ;)
Ulrika

Jag har funderat på Santa Cruz men Flyinge själv vill bara rekommendera honom till fullblod med mycket bra hals. Jag pratade mycket med dom i år och deras förslag var Cardento, men det är ju kört nästa år.

Förlåt en oinsatt dressyrnörd, men är inte Coleur Rubin-blodet känt för bra temperament? Har bestämt för mig att Ludger berättade i Ridsport att den hingsten har en "mycket behaglig läggning". Coriall verkar ju också vara en dröm att hantera och rida. Sedan vet jag inte hur kombinationen fungerar med xx, men de har ju båda fina halsar och exteriör över huvud taget.

Det var Santa Cruz hals som var problemet eller kanske hans avkommors halsar enligt Flyinge. Det var därför som han inte passade mina ston. Jag tycker om Corrial men är tveksam att ta honom till fullbloden. Dom liksom inte samma typ av häst. Hade inte Camiell Falmingo Z (stavas?) förvunnit ut aveln hade han mer varit typen av hingst som hade passa stona.

Camaro M kanske? Hans avkommor ligger väldigt högt i 3-årsstatistiken både på hopp-och gångartssidan och han har en lång och väl ansatt hals. Hans eminenta härstamning framförallt för hoppning kan man inte heller klaga på, så i mina ögon hade han nog kompletterat dina ston bra med den beskrivning du gav.

Jag är bara lite rädd för honom efter att ha sett honom live visad i uppsutten hoppning. Han lyfte olika högt med frambenen när han rörde sig i alla gångarter men främst i traven. Jag har försökt att få reda på om det var en tillfällighet eller om han har det rörelsemöstret. Inte heller har jag fått någotsvar på om det är något som hans avkommor får.
Jag hade bokat honom till ett par av mina ston för något år sedan, men avstod när jag inte kunde få svar.

Det är hans exteriör. Han är inte riktigt min typ av häst, gillar Nactus bättre utseende mässigt. Men tyvärr så är Nactus avkommor svåra att sälja så han är heller inget alternativ. Annars så har han lämnat bra ihop med Carnoustie.

Jag är bara lite rädd för honom efter att ha sett honom live visad i uppsutten hoppning. Han lyfte olika högt med frambenen när han rörde sig i alla gångarter men främst i traven. Jag har försökt att få reda på om det var en tillfällighet eller om han har det rörelsemöstret. Inte heller har jag fått någotsvar på om det är något som hans avkommor får.
Jag hade bokat honom till ett par av mina ston för något år sedan, men avstod när jag inte kunde få svar.

Det hade jag ingen aning om, har tyvärr inte träffat någon avkomma, men det finns en Uskudartråd, kasnke du kan skriva frågan i den. Jag har inte läst någon sådan kommentar i den tråden iallafall, det borde ju verkligen stå där. Folk är ju ganska snabba att skriva kritik mot hingstarna ;). Det kan ju vara värt att undersökas..
Tror du verkligen han hade gått genom bruksprovet med en sådan rörelsestörning? Kanske har det kommit på gamla dar?
Ulrika

Det hade jag ingen aning om, har tyvärr inte träffat någon avkomma, men det finns en Uskudartråd, kasnke du kan skriva frågan i den. Jag har inte läst någon sådan kommentar i den tråden iallafall, det borde ju verkligen stå där. Folk är ju ganska snabba att skriva kritik mot hingstarna ;). Det kan ju vara värt att undersökas..
Tror du verkligen han hade gått genom bruksprovet med en sådan rörelsestörning? Kanske har det kommit på gamla dar?
Ulrika

Detta svaret rörde inte Uskudar utan Camaro M.

Det är hans exteriör. Han är inte riktigt min typ av häst, gillar Nactus bättre utseende mässigt. Men tyvärr så är Nactus avkommor svåra att sälja så han är heller inget alternativ. Annars så har han lämnat bra ihop med Carnoustie.

Detta är svaret till frågan om Uskudar.
Glömde att skriva ut deras namn!:angel:

Jo, men med tanke på att du kommer att lägga hingstarna på fullblodssto så kommer ju typen antagligen hamna någonstans mitt emellan. Jag har som sagt inte sett Uskudar live, men jag tror inte det är ett dåligt alternativ om man har ett sto med mycket fullblod i.
Nactus har jag sett, och han var jättefin, och jag gillade hans utstrålning. Men det är ju tråkigt om man inte kan få sålt avkomman till ett bra pris. Förstår inte varför de skulle vara svårsålda..
Ulrika

När det gäller Nactus så tycks det bara finnas två lägen. Antingen tycker man om honom och hans avkommor eller så tål man inte ens höra talas om honom.
Själv har jag bara positivt att säga om honom, förutom att sälja avkomman. Jag har föttupp sex avkommor efter honom med olika ston och inte hittat något fel på dem. Men när man läser här så finns det de som tycker att det bara är att slakta allt han lämnat.

Jo men det finns ju en del som älskar honom, men du skrev ju att det var olika läger. Jag kan inte helt förstå att det är så stor skillnad på omdömmena på en hingst avkommor om man nu har träffat mer än en. De har visst rykte om dig att vara trevliga, och fungera bra som hobbyhästar, men även som tävlingshästar. Om det hade varit en hingst som var känd för att lämna skarpa avkommor (ex. Amiral) så kan jag mer förstå att det är delade läger. Antinget klarar man att rida dem eller ej. Men en sympatisk häst kan det väl inte vara någon som tycker illa om.. Tycker jag iallafall.
Var det där slaktpratet kommer ifrån vet jag inte helt, det har tydligen inte funnits grund till ryktet om lösa benbitar. Rykten är farliga. Men om någon bara har träffat en avkomma efter en hingst och den är märklig, så kanske det är lätt att glömma att det även är ett sto inblandat.. som trots allt ger 60% av sina egenskaper till avkomman. Jag tror Nactus + fullblod hade varit intressant, men jag förstår ditt dilemma.
Som uppfödare förstår jag dock att man måste kunna känna att det skulle gå att sälja avkomman innan den är inriden och tävlad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka