jag har en FisLisa!!!

Cilla

Trådstartare
fram tills nu har jag inte reagerat på det så mycket, men hur mycket kan egentligen en häst fisa utan att det är skadligt?

i den magen karisma har tillverkas det helt otroliga mängder gas!!! på 20 min inne har hon hunnit fisa 4-5 gånger och 4-5 gånger till när vi är ute och rider. och detta handlar om 30 min-turer. och det är rejäla fisar hon lägger av åxå!

börjar bli lite orolig att det är något fel med henne för varken jag eller någon av de andra i stallet har mött en häst som fiser så otroligt mycket som hon gör.....

Sv: jag har en FisLisa!!!

haha! sorry men det lät lite komiskt :D

Jag har dock ingen aning, jag har bara lagt märke till att hästar alltid fiser när man kratsar bak-hovarna.. :angel:

Jag har i och för sig inte räknat hur många fisar vår pålle lägger av :rofl: ..... men visst är han inne i en fis-period nu! :D

Detta inträffar varje år vid denna tiden när han går ute och käkar gräs dagarna i ända. :)

Kan det vara något sånt?

Jag har dock ingen aning, jag har bara lagt märke till att hästar alltid fiser när man kratsar bak-hovarna..

eller borstar svansen....
eller ryktar resten av kroppen! :eek:

Detta inträffar varje år vid denna tiden när han går ute och käkar gräs dagarna i ända.

Kan det vara något sånt?

nja... tycker att det fises ganska duktigt resten av året åxå... :o

Vi har en häst som heter Lisa och med hennes gaser i magen så har hon nu mera smeknamnet Fisa-Lisa:rofl:

det är alltså inte bara jag som har en gasmaskin!! :banana:

men vad beror det på då?
är det bra eller dåligt att så mycket gas bildas?

Jag har dock ingen aning, jag har bara lagt märke till att hästar alltid fiser när man kratsar bak-hovarna.. Angel

Dt där känner man igen ^^

Ingen aning, men det bildas ju gaser av att bakterier i tarmen bryter ner föda. Jag "låtsas" att min har har ett väl fungerande tarmpaket med massor av snälla bakterier. :D

jag låssas åxå som det, men hos människor är det vil inte bra med gasig mage? eller är det bara för omgivningarna det inte är bra om människan har gasig mage? :devil:

var glad att hon fiser, min nya lägger av så kraftiga brakskitar att det vibrerar i hela hästen.. o så ska hon vara en fin dam, pyttsan! :angel:

hehe...alla hästarna i vårt stall är riktiga fis-grisar. Vi har en äldre nordsvensk herre som kan fisa i flera minuter i sträck flera gånger på raken.

Min fina fröken kan också fisa rätt rejält nu när hon går på betet. Jag ser det som att det bara ökar farten när man rider ;) låter som en motor nästan. Min 6åriga dotter tycker det är superroligt att vara i stallet nu, mitt i den åldern som hon är...;)

De kan ju inte rapa, så gaserna måste väl komma ut någonstans :angel::rofl:

Nej, skämt å sido! När fibrerna jäser i grovtarmen bildas det gaser, så det är förmodligen ingenting att oroa sig för.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Har två sommarhagar,en äldre äng och en nysådd med kraftigare bete.Pålla fiser mer när hon gått på det kraftigare betet:D

haha! sorry men det lät lite komiskt :D

Jag har dock ingen aning, jag har bara lagt märke till att hästar alltid fiser när man kratsar bak-hovarna.. :angel:
Det har jag också lagt märke till xD

Har de sedan bajsvatten också är det så lagom kul. Min hovslagare var ytterst nära att bli duschad i våras.:D

Jag skulle nog vara mer rädd om den INTE fiser! DÅ lär det ju vara något som är fel. Sålänge det låter i magen så är väl hästen frisk... iallafall vad jag har lärt mig. Men jag kan ju oxå ha fel.

Det är ganska kul att vara på tävlingar, där förnäma dressyrryttare och flashiga hoppryttare sitter på en häst som fiser runt hela banan. :D

Man kan inte låta bli att tycka lite synd om dem. :p

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 755
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka