jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

jenny82

Trådstartare
Ska jag ta den chansen?
Det är en 4-årig varmblodsvalack som räddades från att bli skjuten som 2-åring. Han stod då i en igenspikad box under flera månader. :crazy:

Han behöver få mer förtroende för människan, han tror att allt är farligt typ.
Han är jättebakskygg och kan sparkas. Står inte still för fem öre i stallgången. Man kan inte ta på honom grimman i hagen, man får lägga grimskaftet runt halsen och ta på grimman i stallet. Man kan inte pyssla om honom i boxen då vänder han baken till och kickar. Han accepterar att man kratsar bakhovarna och att man spänner bensnörena på täcket vid sidan av honom.

Han är inte inriden och inte inkörd, tyvärr frysmärkt...
Inte sadelvan, men han är tömkörd iaf och det gick visst bra.
Han har pass och full stam. Inte vaccinerad.
Det finns säkert mer att berätta om denna märkliga häst, men det här var väl lite iaf.

Om ni har några råd om hur, och om det överhuvudtaget går att få son på en sån här häst, så fram med alla ideer.

Jag vill ha en häst som jag kan växa ihop med och ha kul med. Men vet inte om han är den rätta.
Jag har hjälp av en westerntränare som utövar NH om det skulle behövas, och det behövs nog mycket hjälp med honom skulle jag tro.

Sv: jag har chansen att FÅ en "problemhäst"

Ska jag ta den chansen?
Det är en 4-årig varmblodsvalack som räddades från att bli skjuten som 2-åring. Han stod då i en igenspikad box under flera månader. :crazy:

Han är jättebakskygg och kan sparkas. Står inte still för fem öre i stallgången. Man kan inte ta på honom grimman i hagen, man får lägga grimskaftet runt halsen och ta på grimman i stallet. Man kan inte pyssla om honom i boxen då vänder han baken till och kickar. Han accepterar att man kratsar bakhovarna och att man spänner bensnörena på täcket vid sidan av honom.

Det finns säkert mer att berätta om denna märkliga häst, men det här var väl lite iaf.

Om ni har några råd om hur, och om det överhuvudtaget går att få son på en sån här häst, så fram med alla ideer.

Jag vill ha en häst som jag kan växa ihop med och ha kul med. Men vet inte om han är den rätta.
Jag har hjälp av en westerntränare som utövar NH om det skulle behövas, och det behövs nog mycket hjälp med honom skulle jag tro.

Jösses! Har man inte problem så kan man ju alltid skaffa sig!

Det är möjligt att det går att få fason på den, MEN det kommer att kosta enorma pengar, tid, tålamod och kunnighet!

Är man inte självmordskandiat så är det ingen ide att skaffa hästen. ;) En sådan häst kan vara MYCKET opålitlig!

Skaffa typ 10 tränare som kan hjälpa dig med hästen så ska det säkert gå. Hoppas du är medveten om att denna häst kommer kosta dig lika mycket som en typ GP häst :p

ja.. börja med att släppa i hage med andra hästar.. som du hanterar.. du lär han sig vara "häst" jag tycker du ska ta chansen!

Först...varför är det synd att han är frysmärkt ?:confused:

Jag och mitt blödiga hjärta hade antagligen tagit mig an hästen men som många säger, det kommer antagligen kosta mycket blod, svett och tårar,,,samt pengar.

Men hästen är fortfarande relativt ung och kanske i grund och botten är en trevlig individ men som bara fått en dålig start här i livet.

Är du villig att kämpa och försöka så varför inte...

Ska jag ta den chansen?

Jag tycker att du ska ta honom, ge honom en chans. :D Det är han värd efter allt han verkar ha gått igenom! Han förtjänar någon som tar hand om honom och sköter om honom. Jag tror att du kan utvecklas tillsammans med honom !! :D

Men en fråga bara: Varför tycker du: "Han är frysmärkt, tyvärr"?

Och som någon skrev att det skulle kosta mkt pengar att få iordning på honom förstår jag inte.:/ Tycker att det verkar som att han behöver skaffa sig ett förtroende bara och att han måste förstå att människor inte vill honom något illa, sen är det ju kostnader på tränare osv men dte är dte ju på alla andra hästar med så. Ett bra tålamod är väldigt viktigt. :P

Lycka till. ifall du tar honom
//Diana

Slänger in en bild på honom som jag tog på honom idag när jag var o hälsade på honom.

Inte världens bästa bild, men har han ett väldigt sött ansikte och snälla ögon. Han har kort hals och kompakt kropp. Helsvart med en liten stjärn:love:

Ägaren sa det att hon överdriver gjärna om hur han är än att man ska få en chock sen, han är snällare än vad det låter alltså.
Att gå med honom på långt grimskaft är inga problem.
Det kostiga är att om han har baken vänd mot boxdörren och man klappar honom i baken då så reagerar han inte, men skulle inte väggen vara där så skulle han sparka, men inte för att vara elak, utan mer för att han är rädd.

Antar att det är en vbl travare eftersom han är frysmärkt, men jag förstår inte riktigt varför du får det att låta som en nackdel.

Oftast är de ju lättlärda, och det är ju inte helt ovanligt heller att de råka r lite illa ut på vägen. Jag brinner för dem och skulle ha tagit honom, men jag hoppas du vet vad som krävs och att det inte kanske går.

Jag önskar dig all lycka till! :)

Hehe, tycker att frysmärkningen är ful på hästar bara;) sorry.

Nej att det skulle kosta massa pengar förstår jag inte heller, hum?
Som sagt, en tränare finns, och han är relativt billig.

Men tack för era svar.
Jag är oxå en ganska blödig människa och vill att alla hästar och djur ska ha det bra. Därför kan jag inte låta bli att tycka synd om honom och ge honom en chans till att visa att det kan bli bättre.

jag tycker du ska ge hästen en chans, eftersom kommer han ju förhoppningsvis börja lita på dig och sen kommer ju allting efter det.
lycka till :)

Och varför råkar travhästar mer illa ut än alla andra raser om jag får fråga? Isåfall så råkar de värre ut när de säljs som " ridhästar "
Mvh Natalie som jobbar i travstall 7 dagar i veckan!

Jag vet inte hur mycket du kan och hur duktig du är, men eftersom du har blivit erbjuden denna häst så antar jag att du kan en hel del och har stor erfarenhet av hästar, haft häst tidigare osv.

Är du riktigt duktig och är beredd att offra ALLT för denna hästen så ta honom. Han är värd att få en chans.
MEN om du tar honom så kom ihåg att du kan inte bara sälja honom när du tröttnat.
Det kommer ta ett par år innan han litar på människor fullt ut och han är snäll och "normal". Men då kan du inte bara sälja honom vet du. Han har haft det svårt och skulle inte må bra av att flytta runt en massa.
Räkna med honom MÅNGA år framöver. Det allra bästa vore om han fick samma ägare livet ut, men förhoppningsvis lever han till han är 20 åtminstone och på 15 år kan mycket förändras...

Är du beredd att offra tid, pengar, blod, svett och tårar?
Har du kunskap?
Är du beredd att använda dig av hjälp?
Har du den tid att ge honom som han behöver?
Har du tålamod?

Svarar du ja på de frågorna så go for it! ALLA är värda en chans :banana:

Jag säger som de andra; det kommer kosta pengar, tid, etc etc.
Du kommer bli gråhårig i förtid och du kommer vara storkonsument att Apotekets tålamodskräm i familjepack. :D
MEN, du har gett hästen en andra chans och du kommer med största sannolikhet lära dig otroligt mycket på vägen, även om det nu skulle misslyckas.
Många hade nog tagit hästen utan att ens fundera över saken eller be om hjälp. :crazy:
Jag tror det är viktigt att kunna be om hjälp när det behövs.
Lyckat till om du bestämmer dig för att ta hästen. :bow:

Jag tror inte alls det är omöjligt att få fason på en sådan häst, men det kommer kräva en hel del av den som tar det på sig.

Har du tid och kunskap för en problemhäst? Tidigare erfarenheter?
Vill inte alls vara negativ, men det krävs en hel del erfarenhet för att ta sig an en sådan här häst...har du inte den finns det tyvärr stor risk för att han bara blir värre...och kan det vara för sent att göra något även för en erfaren person :crazy:

Men känner du att du är rätt person så tycker jag absolut att du ska ge honom chansen, förutsatt att han är frisk.

Jag har haft egna hästar i ca 10 år nu.
Har haft många varmblod tidigare och nu under dom senaste åren har det varit araber.
Jag tror nog att jag har den erfarenheten som krävs, men jag vet abslout att jag måste ha hjälp, och det blir ju av westerntränaren som jag nämde tidigare, han är mycket duktig när det gäller hästar som strular.

Och jag tycker att dom flesta hästar tar massa tid. Istället för att vara i stallet i 3 timmar för att rida osv, så kan jag bara vara där för att umgås med honom i 3 timmar.

Ägaren sa det att jag även kunde få en provmånad för att se om han trivs och att jag klarar honom. Men jag tror nog nästan att om jag bestämmer mig för honom så ska jag ge allt.

Först om främst ska en veterinär få undersöka honom isf.

Ska jag ta den chansen?

Svar: NEJ!

Varför? Han kommer att ge dig många, många tårar... och inte den glädje du förväntat dig!

Jag har haft egna hästar i ca 10 år nu.
Har haft många varmblod tidigare och nu under dom senaste åren har det varit araber.
Jag tror nog att jag har den erfarenheten som krävs, men jag vet abslout att jag måste ha hjälp, och det blir ju av westerntränaren som jag nämde tidigare, han är mycket duktig när det gäller hästar som strular.

Och jag tycker att dom flesta hästar tar massa tid. Istället för att vara i stallet i 3 timmar för att rida osv, så kan jag bara vara där för att umgås med honom i 3 timmar.

Ägaren sa det att jag även kunde få en provmånad för att se om han trivs och att jag klarar honom. Men jag tror nog nästan att om jag bestämmer mig för honom så ska jag ge allt.

Först om främst ska en veterinär få undersöka honom isf.

Go for it :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hjälp! Jag behöver råd! Jag blir galen på min häst dagar som denna!! Min häst är en ouppfostrad 8-årig fd travare, som de senaste...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: _Isa_
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: cajsa
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 550
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar