Jag har börjat lära mej rida!!!

Sv: Jag har börjat lära mej rida!!!

Sen tänkte jag på en annan sak. Jag skulle vilja lära mig rida så bra att jag bara kan sitta och åka häst :D

Haha..

Det är ju precis det jag menar när jag säjer att jag börjar lära mej rida. Plötsligt slipper jag alla stora hjälper, allt bankande och slitande och ledande tygeltag som sätter lilla häst helt ur balans. Nu vänder vi för att jag placerar kroppen rätt och plötsligt är ridning svårt på en helt ny nivå. Nu är det svårt för allt måste vara så finstämt och perfekt, förut var det svårt för jag inte orkade rida.. Nu är det svårt för att det kräver 100% fokus på rätt saker, förut var det svårt för att hästen hela tiden jobbade emot mej. Nu är det svårt för att min kropp är stel och ovillig och jag har massor med dåliga ovanor från mina tidigare 20 år i sadeln.

Det är inte lätt att rida bra, men det är så häftigt när man inser att man inte måste använda kraft och styrka för att få som man vill. Jag älskar att galoppera över en äng och kunna styra mer med tanken än nåt annat..

/Lavinia

Åh, nu har du insprerat mig !
Jag har inte kunnat rida på åtta månader och tyckt att det varit motigt att damma fram en häst som tappat massa överlinje så jag har faktiskt bara varit ute och gått med henne för hand- för kan jag bara skritta så kan jag lika gärna gå. (Ja ,min tränare kallade mig tjurig barnunge)

Men nu ska jag banne mig sitta upp på torsdag :)

När jag rider western ska hästarna bannemig arbeta med rygg och rumpa. Sen finns det ett mode i USA bland Pleasurefolket att rida "peanut rollers", hästarna går med nosen i marken som om de rullade en jordnöt. Det är inte bra. Men att generalisera all western över till det tycker jag var lite väl grovt! Självklart ska även en westernhäst arbeta med sin kropp på ett bra sätt. Men där har alla olika åsikter och det är mer eller mindre självmord att försöka prata om det över inriktningarna. Jag nöjer mig med att säga att en bra westernhäst är en vältränad häst.

Hoppar in i tråden och kan inte annat än att hålla med i det du säger. Ridningen blev plötsligt svår på en helt annan nivå. Min kropp är inte heller med ännu och det kräver ett jekla fokus från min sida .

jag har ridit tre lektioner i klassisk ridkonst och känner att det verkligen är perfekt för mig och min än sålänge obildade travare. Han svarar jättebra på min kropp och kämpar hårt för att samla sig.

Jag kände mig lite dum efter första lektionen och funderade på varför jag inte kan någonting? Det kändes nästan lite pinsamt jag som trodde att jag hade en någorlunda koll på det där med ridning även om jag är långt ifrån någon mästare men helt plötsligt så kände jag mig som en nybörjare igen. Kul att jag inte är ensam att känna denna aha upplevelse som ni andra beskriver

Haha..

Det är ju precis det jag menar när jag säjer att jag börjar lära mej rida. Plötsligt slipper jag alla stora hjälper, allt bankande och slitande och ledande tygeltag som sätter lilla häst helt ur balans. Nu vänder vi för att jag placerar kroppen rätt och plötsligt är ridning svårt på en helt ny nivå. Nu är det svårt för allt måste vara så finstämt och perfekt, förut var det svårt för jag inte orkade rida.. Nu är det svårt för att det kräver 100% fokus på rätt saker, förut var det svårt för att hästen hela tiden jobbade emot mej. Nu är det svårt för att min kropp är stel och ovillig och jag har massor med dåliga ovanor från mina tidigare 20 år i sadeln.

Det är inte lätt att rida bra, men det är så häftigt när man inser att man inte måste använda kraft och styrka för att få som man vill. Jag älskar att galoppera över en äng och kunna styra mer med tanken än nåt annat..

//Lavina

visst är det häftigt att behöva "svettas" med hjärnan istället för hela kroppen. Min har blivit så känslig så jag kan inte sitta o tänka på annat, bara 100% focus på honom o ridningen (fast nu har han fått 2 veckors vila, så nu börjar vi med sköna skritt turer i skogen, och i övrigt blir det ingen träning under resten av sommaren, utan skogsturer, eller härliga trav o galopp pass på långa grusvägar, mest för att hålla konditionen, och för att vila upp oss....)

Hej

Vill du utveckla detta lite? Det jag undrar över lite är ordvalen och vad du menar med dina ord. Vem är det du menar fuskar? Vad menar du med att lirka ner? Hur gör du detta? Vad får du ut av det?

Red du AR?

Sen tänkte jag på en annan sak. Jag skulle vilja lära mig rida så bra att jag bara kan sitta och åka häst :D

Just i det sammanhanget menar jag att hästen "fuskar", alltså, jag rider på helt lång tygel, och vickar på lillfingrena, resultatet blir att hästen söker sig neråt med huvudet, höjer ryggen och blir mer aktiv bak. Om hästen bara tar ner huvudet, men inte mer, då fuskar den.
Lirka = de små vickningarna jag gör med lillfingrarna. I början kan det även vara ledande tygeltag.
När jag lärde in detta så red jag på en volt, gav ledande tygeltag och så en massa beröm när huvudet sökte sig neråt. Sedan avancerde jag därifrån. Efter lite övning gick hästen i den "westernformen" bara jag rörde lite på lillfingrarna.
Jag började med detta då hästens ägare som tränar dressyr på sin andra häst för en tränare, fick tips om att longera i denna form (var något "nytt" från tyskland), Målet var att få en lösgjord häst. (Säkert något mer, men det var längesen, så jag minns inte riktigt). Denna häst gick dessutom ofta med huvudet i vädret, så det var skönt att kunna få ner det, samtidigt som jag fick för mig att det var skönt för den annars rätt spända halsen.

Nej, jag red inte AR. Jag rider "vanligt", men får inspiration från alla olika grenar, men kan inte leva ut allt till häst då jag rider andras hästar. Och då får man ju anpassa sig efter ägarnas önskemål helt enkelt.

Ja, så duktig vill jag också vara! Men, som sagt, så är det svårt (svårare) när man rider andras hästar och inte kan bestämma själv.. Och när ägaren gör som vanligt liksom.
Men jag försöker öva på detta så gott det går på "lånehästarna".

När jag rider western ska hästarna bannemig arbeta med rygg och rumpa. Sen finns det ett mode i USA bland Pleasurefolket att rida "peanut rollers", hästarna går med nosen i marken som om de rullade en jordnöt. Det är inte bra. Men att generalisera all western över till det tycker jag var lite väl grovt! Självklart ska även en westernhäst arbeta med sin kropp på ett bra sätt. Men där har alla olika åsikter och det är mer eller mindre självmord att försöka prata om det över inriktningarna. Jag nöjer mig med att säga att en bra westernhäst är en vältränad häst.

Nu känns det som att du har missuppfattat mig. Om du läser inlägget som jag svarade på så kommer du att se att det stod där att pleasure var en ridstil som handlade om att det skulle vara skönt att rida och inte hade med hästens form att göra, iallafall inte så att det gynnade just hästen, utan ryttarens bekvämlighet.
Jag vet inte mycket om western, men jag skrev, som du säkert såg, att jag tyckte det verkade helt konstigt att hästen inte skulle gå i form och jobba. För jag har alltid tyckt att westernhästar går i form, bara inte i "vanlig" form (läs engelsk dressyr-form).
Som jag även skrev så finns det ju personer i alla grenar som "bara rider med" och inte låter hästen jobba, inte bara i western, utan överallt. Och det är ju inget bra i någon av grenarna.
Jag håller helt med om att hästen ska jobba med sin kropp på ett bra sätt, och en bra häst är en vältränad häst. Även det i alla grenar.

Nu vet jag ju inte om du skrev detta som kritik till mig (jag kan ha uttryckt mig klumpigt, inget ovanligt) eller till den jag svarade, eller mest allmänt. Men jag vill iallafall påpeka att jag inte dragit alla över en kant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama