Sv: Jag har börjat lära mej rida!!!
Hej
Vill du utveckla detta lite? Det jag undrar över lite är ordvalen och vad du menar med dina ord. Vem är det du menar fuskar? Vad menar du med att lirka ner? Hur gör du detta? Vad får du ut av det?
Red du AR?
Sen tänkte jag på en annan sak. Jag skulle vilja lära mig rida så bra att jag bara kan sitta och åka häst
Just i det sammanhanget menar jag att hästen "fuskar", alltså, jag rider på helt lång tygel, och vickar på lillfingrena, resultatet blir att hästen söker sig neråt med huvudet, höjer ryggen och blir mer aktiv bak. Om hästen bara tar ner huvudet, men inte mer, då fuskar den.
Lirka = de små vickningarna jag gör med lillfingrarna. I början kan det även vara ledande tygeltag.
När jag lärde in detta så red jag på en volt, gav ledande tygeltag och så en massa beröm när huvudet sökte sig neråt. Sedan avancerde jag därifrån. Efter lite övning gick hästen i den "westernformen" bara jag rörde lite på lillfingrarna.
Jag började med detta då hästens ägare som tränar dressyr på sin andra häst för en tränare, fick tips om att longera i denna form (var något "nytt" från tyskland), Målet var att få en lösgjord häst. (Säkert något mer, men det var längesen, så jag minns inte riktigt). Denna häst gick dessutom ofta med huvudet i vädret, så det var skönt att kunna få ner det, samtidigt som jag fick för mig att det var skönt för den annars rätt spända halsen.
Nej, jag red inte AR. Jag rider "vanligt", men får inspiration från alla olika grenar, men kan inte leva ut allt till häst då jag rider andras hästar. Och då får man ju anpassa sig efter ägarnas önskemål helt enkelt.
Ja, så duktig vill jag också vara! Men, som sagt, så är det svårt (svårare) när man rider andras hästar och inte kan bestämma själv.. Och när ägaren gör som vanligt liksom.
Men jag försöker öva på detta så gott det går på "lånehästarna".