Jag har börjat lära mej rida!!!

Sv: Jag har börjat lära mej rida!!!

Här är en till! Jag har hela tiden vetat att min häst (ponny) är mkt känslig för hur jag rider och har trott mig veta hur jag ska rida (även fast det inte alltid gått som jag har velat)
Plötsligt tar jag en lektion för en tränare som ser ännu mer än det jag visste och jag går in här och läser och får ÄNNU mer förståelse för min häst, hur och varför!

Så idag om ngn såg mig rida så ser de en häst som bara lunkar fram med nosen i backen med en ryttare på ryggen som säger bra hela tiden, de fattade nog ingenting! Men för mig krävdes det massor att komma dit- jag var jätte noga hur jag satt, mjuka hjälper, noga med vägar och min blick, och framför allt jag berömde honom hela tiden. Han, som annars går i alldelles för högt tempo, okoncentrerad eller för lågt tempo o spänd gick nu helt avslappnad, med mjuka vilande, långa steg och kände sig nöjd med sig själv- vilken upplevelse!!!

Visst är det härligt:-)

Min lilla fröken blir bara bättre och bättre och efter vinterns skrittande (vi sällskapade en häst på väg till graven kan man säja) har hon blivit ännu starkare och mer positiv till arbete. Det är så roligt när man inser hur lätt det kan vara- ja fast ändå så svårt, för det är det ju! Att hålla ordning på att kroppsdelar man tidigare slängt omkring sej nu ska vara på exakt rätt plats vid exakt rätt tid. Vilken känsla när det blir rätt!!

Sen kan folk omkring en tycka att man är helt bäng, men det får stå för dom, jag får en häst som vill jobba och inte bara krullar ihop nacken och struntar i att arbeta med bakbenen..

/ Lavinia, vill rida idag, men hovis sitter fast i utlandet så...

Jag har precis upptäckt riktig ridning. Jag har mest åkt häst i skog och mark och det är väl härligt det med, men nu har jag börjat rid och börjat arbeta med mig själv. Samt att jag har en jättehärlig tjej som hjälper mig framåt. Efter ett ridpass är jag mentalt helt slut. Så många nya intryck, så mycket jobb med att hålla reda på armar och ben, så mycket tankar efteråt. Tacksam för att jag äntligen kommit ifrån att rida skogsmullar, och börjat utveckla mig! Det är som ett gift. Jag vill ha mer;-)
/ en som inte vill rida idag för ben och höfter värker!

Visst är det härligt:-)

Min lilla fröken blir bara bättre och bättre och efter vinterns skrittande (vi sällskapade en häst på väg till graven kan man säja) har hon blivit ännu starkare och mer positiv till arbete.
ja, skritten är verkligen underskattad, den bygger ju så himla bra, och för egen del är det den gångart jag har lättast att fokusera o koncentrera mig och jag hinner tänka på hur jag sitter o hur jag kommunicerar
Det är så roligt när man inser hur lätt det kan vara- ja fast ändå så svårt, för det är det ju! Att hålla ordning på att kroppsdelar man tidigare slängt omkring sej nu ska vara på exakt rätt plats vid exakt rätt tid. Vilken känsla när det blir rätt!!ja, då blir man så lycklig och plötsligt är det enormt mkt lättare att förstå vad man gör fel, inte lika lätt att göra det rätt, men bara mna förstår har man ju kommit långt

Sen kan folk omkring en tycka att man är helt bäng, men det får stå för dom,javist, sist jag tränade så såg de en häst som de säkrt bara tyckte lullade runt på för långa tyglar o mest skritt. Själv var jag över lycklig som lyckade få honom så lugn och koncentrerad. jag får en häst som vill jobba och inte bara krullar ihop nacken och struntar i att arbeta med bakbenen..

/ Lavinia, vill rida idag, men hovis sitter fast i utlandet så...

/ Noble Art som ser mkt fram emot dagens tränings pass o lektion om en vecka!

Grattis, nu är du med i sekten! ;)

Jag menar inget illa med ovanstående, men det är ju faktiskt så att "alla i saliga i sin tro" - sedan vad man tror på är ju upp till varje enskild individ.

Angående att folk tycker man är helt bäng- en morot tycker jag är just att när man börjar märka den positiva skillnaden (alltså när ekipaget kommit längre och till lite roligare saker att titta på så att säga) så kommer det förmodligen finnas folk som förundrat tittar på istället! :)

Haha, själv är jag fortfarande kvar mentalt i att man är ett freak som ingen fattar vad man pysslar med egentligen (eftersom det är så lång sån period så man får vänja sig mentalt :angel: ) så om någon kommenterar att det ser annorlunda ut så hänger hjärnan inte med riktigt! :rofl: Men det har faktiskt varit några gånger som "vanliga" ryttare frågat snarare av att de är faschinerade "vad är det för något ni gör?" och sånt peppar verkligen till att försöka utvecklas ännu mer! :) Kunna visa de bra sidorna till slut!

Hm, den där moroten då folk tittar förundrat, den ligger långt bort må jag säga....
Fast jag är endå alltid lika lycklig då jag ridit (beroende på att jag inte bryr mig om hur det ser ut utan hur det känns, o det kan ju ALDRIG folk känna)

Idag gick det bara jätte bra, jag fokuserade, andades, tänkte på sitsen o koncentrerade mig bara på vår kommunikation. Detta ledde till att han verkligen ansträngde sig, trotts att han helst bara vill galoppera.... Mot slutet flåsade han tom, och då hade vi nästan bara skrittat.

Första gången jag tittade på klockan trodde jag vi ridit ca 30 min, men nej, vi hade ridit i 50 min!!!

Bara sån häftig ridupplevelse!

Så kul! Det verkar ha varit en lyckad dag.

Den kanske känns långt borta, men lägger man energi på att få så bra grunder som möjligt behöver det inte vara så långt borta! :) Och framförallt så bara vetskapen om att någon dag kanske någon "oo-ar" över att hästen är så avslappnad och balanserad (hellre än rörelserna i sig, tycker det är bra mycket roligare att titta på de som uppvisar bra grunder och balans/avslappning/harmoni än någon som pressar sin häst till en rörelse man inte får någon vidare effekt av) att det faktiskt sticker ut från det man ser till vardags, det borde vara en stor morot! :D

Den kanske känns långt borta, men lägger man energi på att få så bra grunder som möjligt behöver det inte vara så långt borta! :) Och framförallt så bara vetskapen om att någon dag kanske någon "oo-ar" över att hästen är så avslappnad och balanserad (hellre än rörelserna i sig, tycker det är bra mycket roligare att titta på de som uppvisar bra grunder och balans/avslappning/harmoni än någon som pressar sin häst till en rörelse man inte får någon vidare effekt av) att det faktiskt sticker ut från det man ser till vardags, det borde vara en stor morot! :D

Vilket bra svar! Ser framför mig ett ekipage där ryttaren kämpar med sin häst samtidigt som hästen kämpar själv med, ja vad vet jag? Jag föredrar att se ekipage som är samstämda!
Moroten för mig är min bästis o att vi har kul ihop;)

Man kan ju ha många morötter! :D

Själv har jag iaf ganska många, stora som små. Vissa som man tänkt ut sen åratal tillbaka och kanske fortfarande är lite långsökt, vissa som är lite mer nära i framtiden och realistiska, och så vissa som man bara "stöter på" iom såna här situationer eller att man får inspiration utifrån! :)

Har du dragit, slitit o sparkat förut för att få din häst att svänga????
Den upplevelsen verkar många ha haft tidigare:crazy: varav uppenbarelsen o i många fall villfarelsen o vandrat vidare till annan stil- de som har upptäckt att det inte räcker för dem.

Jag ser stora likheter med Pleasure- att det är bekvämt för ryttaren o den får åka mer- behöver inte lära sig att inverka mer än som man gör i fri skritt- lång tygel.
CR kan vara bra om man vet med sig att det brister i balansen.
Varken ryttare eller häst blir svettiga- skön tur att glida runt.. bara. Fine!

Timing is everything o skitsvårt att lära sig.

Undrar hur nästa stil på modet kommer att se ut.:confused:

Vet att jag undrade med P K´s "barnvagnskörnings-ridning" med massor av många o skitlånga ryggningar- vad i hela friden folk höll på med:confused::crazy: Jo... så skulle man samla dem.:idea: :rofl:
PK själv har hästar som har samling "medfött", eftersom det krävs även talang, nerv o energi.

Allt går att sälja om man lanserar det som en mkt bättre metod- o sagan förtäljer inte att det aldrig går att gå hela vägen..den vägen.
Det ska vara ett komplement- beroende av situationen.- vad som behövs här o nu.
Man får inte fastna i en korrigerande stil.

Man bör försöka lära sig att rida bättre för hästens skull- inte på dess bekostnad.

Det är ryttaren som sätter hästen i obalans o som följdaktligen bör lära sig att kompensera för det- men inte genom att förändra hästens rörelsemönster till det sämre- markbundet.

Man kan bli longerad o lär känna vad som är normalt för hästen o skaffa en vettig tränare som sätter stopp för drag o spark istället.

Det är en ynnest att få sitta på en välgymnasticerad häst som jobbar energiskt genom hela kroppen o lyssnar på små signaler:bow: men vägen dit sker inte via jogging o alltid små signaler- av oss dödliga utan tillräckligt god timing..

Vad vill jag säga?:angel:
Försök att skaffa en tränare som är duktig på att hitta fler lösningar än bara en udda metod eller ha flera tränare som ger en mer komplett bild.

Vad vill jag säga?:angel:
Försök att skaffa en tränare som är duktig på att hitta fler lösningar än bara en udda metod eller ha flera tränare som ger en mer komplett bild.

Det här håller jag med om.
Fast resten av inlägget tycker jag allt du kunde ha skippat.

Nu vet inte jag hur Pleasure skiljer sig från resterande westernridning, men inte kan du väl säga att en westernhäst inte går i form och arbetar? Sen går den inte i "dressyrform", men det är ju en helt annan sak.
Jag vill själv att min häst ska kunna gå i den formen på lång tygel om jag ber om det, och jodå, jag känner hur ryggen höjs och hästen blir aktiv.

Sedan fick ju en av mina vänner mycket beröm när hon gick sin utbildning till ridinstruktör just för att hon kunde arbeta hästarna utan att få dem helt svettiga och "slutkörda", vilket jag ändå tycker är bra för ex en ridskolehäst som går mer än en gång per dag. Och då var det just ridskolehästar för dem, inte som i "vanlig ridskola där man lär sig grunderna".

Sen är jag en sådan som gärna plockar hej vilt av det jag tycker är bra och fungerar bra för mig och min häst, ur alla olika grenar. NH, AR, "vanlig" dressyr, mina egna ideer.... Och jag tror de flesta ändå gör så med.

Ser dock inte nackdelarna med AR, om man använder sitt hederliga, sunda förnuft också? Men det ska man ju göra med all ridning..

Och på tal om sparka och dra - där kan man ju faktiskt jämföra "normalt" voltarbete (vanlig dressyr): Innerhanden leder inåt, ytterhanden bromsar upp, innerskänkeln håller kvar hästen på spåret och ytterskänkeln driver....
Hm, jag känner mig inte helt bekväm med det.
Samt att hästen får eftergift när den går i form (det blir skönt i munnen etc), men när den inte går i form då? Jo, då ska det tragglas....
Och kan man då hitta ett sätt som gör att man kan komma ifrån det, om man inte är nöjd med det arbetssättet, ja, varför skulle det då vara fel?

Jag kanske ska tillägga att jag inte är någon AR ryttare (än), utan jag rider "normalt" på hästen, men det beror på att det inte är min häst utan jag är medryttare och får helt enkelt göra som jag blir tillsagd. Dvs jag kan inte börja rida hur som på henne.

Senast ändrad:

Hej!

Jag kan nog kanske hålla med om det sista, även om jag som mest ridit för 4 olika tränare/vecka och ÄNDÅ mest dragit och slitit i hästarna.. Det är först nu det känns som jag vill att det ska känna- hästen jobbar med mej, det känns som om jag inte gör nånting, fast jag egentligen gör mycket, men på ett smidigare och bättre sätt.

Jag är ganska så övertygad om att all ridning tyvärr sker på hästens bekostnad- det är det enda sättet att lära sej rätt. Tyvärr finns alltför många som tar genvägar och aldrig lär sej/vill lära sej, detta oavsett inriktning. Och jag har en känsla av att ridning på bogarna i högt tempo sliter klart mer än på bogarna i jogg.. Men jag kan ingenting om western egentligen och förstår inte heller varför vissa alltid måste klanka ner på andras val av ridstil. Hellre en ryttare som inte rider hästen svettig och utvecklas långsamt än en ryttare som sparkar, drar och slår och en häst som konstant tvingas ge upp och "arbeta".

/Lavinia, uppvuxen på ridskola, men många tränare i bakgrunden och inte en enda har fokuserat på min sits och ridning förrän nu och äntligen kan jag kommunicera med häst på ett helt annat sätt- utan ansträngning.

Pleasure- är som det låter= ska vara angenämt att färdas.

för att slippa skumpa= obekvämt- drar man ner på tempot o hästen ska röra sig markbundet- ryggen är i samma läge. Dvs kan inte jobba över ryggen.

Och på tal om sparka och dra - där kan man ju faktiskt jämföra "normalt" voltarbete (vanlig dressyr): Innerhanden leder inåt, ytterhanden bromsar upp, innerskänkeln håller kvar hästen på spåret och ytterskänkeln driver....
Hm, jag känner mig inte helt bekväm med det.
En mindre duktig ryttare har inte den balans o kunskap som krävs o är väldigt otydlig. Säger ofta med hela kroppen inklusive en dålig timining i handen( ytter bromsar skrev du) att sacka o hästen gör inte mer än vad den behöver. Klokt djur:bow: En välriden häst blir mest bara förvirrad o försöker vara till lags- vad vill du?

Visst är det bekvämt att bara åka häst o för vissa passar det, men tro inte att hästen blir utbildad av det.

Jaha, då är jag med lite. Visste inte om att hästen inte fick höja på ryggen i western (låter helfel tycker jag, jag har aldrig hört det förut) men när jag "leker western" så får hästen allt skjuta upp ryggen med, annars ser jag det som fusk. Dock räckte det med att lirka lite för att få ner min förra sköthäst dit, den nuvarande stressbollen har jag inte försökt med än.

Hästen jag red förut var man tvungen att bromsa, hon ville helst att det skulle gå i 190, och i den farten är det inte lätt att dressyra kan jag lova. Och så när hon lugnade sig lite var man tvungen att driva lite igen för annars sackade hon ihop och orkade inte hålla farten (det var svårt att gå i form och röra sig framlänges samtidigt ;) )
Men det var tack vare denna häst som jag lärde mig hantera mitt säte på ett annat sätt, mest som broms då, för framåtbjudningen hade hon ju redan.

Jag har aldrig trott eller sagt att hästen blir utbildad av att man åker häst.
Men var går gränsen att rida vs åka häst?
Jag tror nog att det finns människor som åker och människor som rider häst i alla grenar som finns.
Man kan ju inte säga att "i den där grenen behöver inte hästen jobba, medans i den här grenen då kommer den inte undan en minut!"

Härligt!

Jag måste oxå berätta; jag började rida mer åt det akademiska hållet för snart ett år sedan. Och nu undrar jag; vad i hela friden har jag hållit på med tidigare? Jag har ridit i 25 år och inte fattat ett skvatt av vad som är viktigt förrän nu...snacka om ahaupplevelse!

Precis så kände jag när jag gick över från vanlig engelsk ridning till western. Just detta med att äntligen har poletten fallit ner. Att inte fatta vad som är viktigt förrän jag bytte inriktning och det gällande både ridning och hästhållning.

För att spinna vidare lite på det (ursäkta OT, har funderat lite i de banorna nyligen) så tänker jag såhär:
Jag är en bekväm människa, lat skulle man nog kunna kalla det. Men för att motivera mig själv att jobba så tänker jag att "men det här kommer ju bli lättare ju bättre vi blir!". Vilket det blir. Och då kommer nästa grej man vill förbättra för att förenkla för framtiden. Vilket betyder att egentligen kommer det knappast komma något sådant bekvämt läge där det inte krävs så mycket tanke och energi från min sida, man höjer ribban hela tiden och kommer aldrig slå i något tak. Möjligtvis att man höjer lägstanivån och på så vis får ett ännu bekvämare viloläge/bekvämt läge när man gör sånt som för ekipaget är enkelt. T ex så är det ju bra mycket enklare att trava runt med längd tygel på en häst som lärt sig balansera upp ryttaren (själv, inte i handen) och börjat bli rakriktad än att försöka sig på samma bedrift på en häst som är väldigt ojämnt musklad eller har taskig balans.
Men på sätt och vis stämmer det ändå. Det är klart bekvämare att rida en häst som lär sig balansera upp sin ryttare bättre, som blir mer rakriktad till att kunna utföra det jag vill, som blir lydigare, mjukare i steget (tack vare avspänning och bärighet). Så skillnad blir det, helt klart, även om det ändå hela tiden finns massor att jobba på och mycket aktiv inverkan (tanke/planering/fokus räknas ju också in eftersom det ändå måste räknas som att vara aktiv, och kan göra små viktiga förändringar i inverkan) hela tiden i ridningen.

Det är ju knappast vilka, hur många eller hur frekventa hjälper man ger som avgör om man rider aktivt eller inte.
Det skulle bli nästan som att säga att man måste använda skänkeln i varje steg, annars kan hästen inte samla sig. Själv tycker jag att jag är tok-aktiv jämt när jag rider och sitter och gör justeringar i inverkan, planerar, korrigerar eller förtydligar då och då (men försöker undvika "korrigeringsridning" i den mån man kan) ändrar i fokus/försöker hålla koll på hjärnkontoret, lägger upp övningar och justerar ev. efter behov.
Ändå så är ju målet givetvis att detta inte för ögat ska synas. Gör det det så upplevde jag det nog själv som tio resor värre där uppe från hästryggen och målet är såklart att kunna rida enligt dels "less is more" och dels med små signaler som till största del utgår ifrån sitsen och bara små positionsförändringar och förändringar i muskler som anspänns eller slappnar av.
Ju bättre man blir på det, desto högre höjer man ribban för vad som är defenitionen på "fina signaler".

Pleasure går ju i princip ut på det. Även om man kanske inte gör det på exakt samma sätt som jag t ex som AR-/dressyrryttare hade gjort. Man ska rida hästen så väl att den ser behaglig ut att rida.
Satsar man på att kunna rida uppvisningar och få det se harmoniskt och uttrycksfullt ut måste man såklart också ha kommit en bit på den fronten. Kunna rida på för ögat i princip osynliga signaler men ändå ha en presterande och välskolad häst! :)

Senast ändrad:

Visste inte om att hästen inte fick höja på ryggen i western (låter helfel tycker jag, jag har aldrig hört det förut) men när jag "leker western" så får hästen allt skjuta upp ryggen med, annars ser jag det som fusk . Dock räckte det med att lirka lite för att få ner min förra sköthäst dit, den nuvarande stressbollen har jag inte försökt med än.

Hej

Vill du utveckla detta lite? Det jag undrar över lite är ordvalen och vad du menar med dina ord. Vem är det du menar fuskar? Vad menar du med att lirka ner? Hur gör du detta? Vad får du ut av det?

Red du AR?

Sen tänkte jag på en annan sak. Jag skulle vilja lära mig rida så bra att jag bara kan sitta och åka häst :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama