Jag har blivit rädd!

Sv: Jag har blivit rädd!

Hej!
Det du har varit med om är som en kopia av vad som hände mig för 3 månader sedan. Jag var ute och red och satt avslappnad med långa tyglar och tyckte livet var toppen när hästen plötsligt blir rädd, vänder och sätter av i sken. Jag satt kvar en stund, men visste att det här kommer att gå åt he--e och det gjorde det. Jag flög av i full fart och slog mig halvt fördärvad och fick åka till akuten. Men det var mest blåmärken och ett stukat självförtroende. Jag kunde inte rida på ca en vecka för jag hade ont och jag hade precis samma tankar som du. Jag måste sälja honom, jag klarar inte av det här osv. Samtidigt så är det ju så att han är min vackraste drömhäst och helt fantastisk och som jag har längtat så jag sa till mig själv att det här måste gå på något sätt.
Men rädslan hade redan byggt bo i min hjärna! Jag har jobbat mycket med att försöka tänka på allt det positiva med ridningen, varför jag vill hålla på med detta, hur lycklig det gör mig osv, det är inte lätt, men det hjälper.
Successivt har jag börjat rida igen. Jag har fått hjälp av en tränare. Jag har gått med min häst en lite sträcka flera gånger och sedan ridit där, ibland tog det max 5 minuter (och om en häst kan vara snopen att vi redan var hemma igen så var min det :laugh:). Sakta men säkert går det framåt och för varje framsteg krymper rädslan och den där andra känslan tar plats, den känslan vi alla har varför vi håller på med det här.
Härom veckan red jag till slut en 40 minuters runda och jag var nervös och bad en bön, men det gick bra och självförtroendet växer. Jag tänkte att blir det läskigt så går jag av och leder honom, jag hade planerat att jag skulle göra det minst vid tre ställen, men jag red hela utan att gå av. När jag hade mina värsta tankar tänkte jag att rida ut, det kommer jag eventuellt att våga nästa år eller nästnästa år ......
Du kommer att fixa det här! Ta det i din takt, det är inte bråttom.

Jag är lite i samma sits som dej, åkte av i midsommar och har inte riktigt kommit igång med ridningen. Har inget stöd hos familj och vänner utan alla tycker jag ska sälja. Känns skönt att läsa här att vi inte är ensamma..... ;-)

Stöd av vänner och familj är så otroligt viktigt. Hos min sambo fanns inte sälja som alternativ när jag berätta att jag blivit rädd utan det var bara: detta ska vi lösa.
Vilket jag tyckte kändes skönt faktiskt.

Min häst kan också se duktig snopen ut när han tycker vi precis har börjat och jag redan kliver av. Men det får han göra vi tar det lungt och fint så får vi se hur det går och när vi kommer till dagen när jag vågar rida ut igen.

Tänkte bara berätta att jag under stor nervositet och med en klump i magen nu även ihop med stallkompisen tagit en kortare skrittrunda ute. Tack och lov så var hästen min väldigt lugn nästan slö men oj vad jobbigt det var.
Berättade för kompisen innan att jag var nervös så vi tog det väldigt lungt och hon visste att det kunde bli så att jag hoppade av och gick hem igen.
Men det kommer nog dröja länge innan jag vågar rida ut själv utan sällskap och innan jag vågar mig på mer än skritt ute.

Vad duktig du är!

Vilken seger! Du klarade ju av att ta en skrittrunda ute!
Var stolt över dig själv nu! :D

Ähh strunt i det!

Det är ju ändå tråkigt att rida själv, så då kan du lika gärna stå över :idea:

Ja tycker du var duktig iaf :)

Ähh strunt i det!

Det är ju ändå tråkigt att rida själv, så då kan du lika gärna stå över :idea:

Ja tycker du var duktig iaf :)

Oftast tvingas jag rida själv eftersom stallkompisen och jag har så olika tider så det är sällan som vi kan rida ihop. Dessutom gillar jag att rida själv. Fokus bara på mig och hästen.

Och i dag var det en gigantisk seger! Jag red ut för jag hade bara det och inte rida att välja på. Går kossor i alla andra hagar som det går att rida i normalt.

Var så nervös så jag trodde jag skulle dö. Hade ont i magen och var superspänd. När vi hade kommit kanske 200 meter från stallet mötte vi en lastbil (något min häst normalt inte reagerar på) men jag vart skiträdd så jag hoppade av och ledde honom de 25 metrarna som var kvar innan vi kom in på en fin skogsväg. Och tro det eller ej men där gick han så avslappnat och fint så jag vågade till och med trava fast jag var pinkenödig av rädsla.

Men lättnaden när jag kom hem och lycka över att ha vågat var stor. Tack och lov så uppförde sig pålle beundransvärt hela tiden. :love:

Jag tror att du måste ta på dig lite av skulden. att du var ouppmärksam o det gick från o-50 på 3 s.

Du behöver väl inte bli rädd för din häst när den inte slängde av dig utan blev skrämd som även vi kan bli av att saker ploppar upp.

Tycker oxå att du ska rida som vanligt då den kan ladda energi om du nu bara skrittar o dessutom är spänd- som du troligen inte var förut.

Gaska upp dig o tänk på att hästen inte var dum eller ville skada dig.
Lita på den.

Hoppas att du reder ut det snabbt. Rid mycket.

Tror det mesta av min rädsla botades i helgen!
Jag har ju varit rädd i flera år att hästen ska sticka med mej och har även haft svårt att få henne att gå från stallplan med och utan sällskap.

I lördags åkte jag och bonusdottern med hästarna till Ridled Sörmland och träffade ett gäng härifrån Buke.
Vi red från en gård till en annan. Första dan red vi i 6 timmar, och det var varierande på asfalt, skogsvägar och stigar.
Hästarna gick kanon och vi mötte och blev förbikörda av bärgningsbil med slammrigt släp, motorcyklar, cyklister och traktorer. Red över träbroar och igenvuxna stigar.
Andra dan red vi tillbaka på en annan väg och det tog 5 timmar.
Tror inte att jag var orolig mer än när traktorn kom körande bakifrån iom att min häst inte gillar traktorer. Hon skuttade till och mer var det inte.

Kanon för självförtroendet att veta att jag klarade så många timmar på hästryggen och dessutom visste att jag inte bara kunde vända om och rida hem till tryggheten :)

Jag tror att du måste ta på dig lite av skulden. att du var ouppmärksam o det gick från o-50 på 3 s.

Du behöver väl inte bli rädd för din häst när den inte slängde av dig utan blev skrämd som även vi kan bli av att saker ploppar upp.

Tycker oxå att du ska rida som vanligt då den kan ladda energi om du nu bara skrittar o dessutom är spänd- som du troligen inte var förut.

Gaska upp dig o tänk på att hästen inte var dum eller ville skada dig.
Lita på den.

Hoppas att du reder ut det snabbt. Rid mycket.

Jag är inte rädd för hästen. Jag är/var rädd för att rida. Oavsett om det är min häst eller någon annan häst.

Fast när jag rider inhängnat så har jag senaste veckan eller så ridit i alla gångarter så detta var ju nu för att jag red ut.

Självklart ville han inte vara dum detta var en olycka och jag vet att han aldrig skulle kasta av mig eftersom han är schysst. Men med sviktande styrsel i kroppen blir man lite försiktigare. Och det var en rejäl smäll jag fick som jag fortfarande inte återhämtat mig helt från ännu utan har fortfarande ont.

Tror det mesta av min rädsla botades i helgen!
Jag har ju varit rädd i flera år att hästen ska sticka med mej och har även haft svårt att få henne att gå från stallplan med och utan sällskap.

I lördags åkte jag och bonusdottern med hästarna till Ridled Sörmland och träffade ett gäng härifrån Buke.
Vi red från en gård till en annan. Första dan red vi i 6 timmar, och det var varierande på asfalt, skogsvägar och stigar.
Hästarna gick kanon och vi mötte och blev förbikörda av bärgningsbil med slammrigt släp, motorcyklar, cyklister och traktorer. Red över träbroar och igenvuxna stigar.
Andra dan red vi tillbaka på en annan väg och det tog 5 timmar.
Tror inte att jag var orolig mer än när traktorn kom körande bakifrån iom att min häst inte gillar traktorer. Hon skuttade till och mer var det inte.

Kanon för självförtroendet att veta att jag klarade så många timmar på hästryggen och dessutom visste att jag inte bara kunde vända om och rida hem till tryggheten :)

Åh vad roligt att höra! Kanonbra ju. Grattis i massor.

Jag ville inte kritisera dig- bara ge dig en spark därbak;)
Förstog inte att du var rädd innan incidenten.

Det är lätt att slappna av för mkt på en van häst. När man rider unghästar måste man vara en aning mer alert. inte så att man sitter o rider på tygeln hela tiden, men att man har lite koll på omgivningen. en älg kanske ploppar upp.
Jag ramlade av förra våren då jag travade på lång tygel o tittade på hunden- vips så gjorde centrifugalkraften att jag åkte av när hästen tvärvände. hunden blev oxå rädd för att hästen kastade sig mot den.

nej det var jag som var helt ouppmärksam:o o har inte ramlat av den på 14 år.

Det går att komma över eller iaf dämpa!
Jag är och har mer eller mindre alltid varit mer eller mindre rädd för att rida.
Men jag har kommit över det och numera sätter jag mina egna gränser för min ridning och hur långt jag vill komma.
Ser ingen mening att vara rädd när jag själv kan bestämma över vad jag gör med hästen och på så vis slipper vara rädd.

Börja arbeta hästen från marken så du känner dig trygg.
Sen kan du börja varje ridpass med att longera så om hästen ev är pigg och busig så springer den av sig det i linan.
Sen kan du skritta lite grann och sen ge dig medans det går bra.
Öka sakta men säkert. Du har ju all tid i världen på dig att komma åter! :)

Detta har hänt mig, nästan exakt samma! Men jag kom över det genom att bara tvinga mig rida på en snäll häst, då förvann det efter några månader!:)

Jag ville inte kritisera dig- bara ge dig en spark därbak;)
Förstog inte att du var rädd innan incidenten.

Det är lätt att slappna av för mkt på en van häst. När man rider unghästar måste man vara en aning mer alert. inte så att man sitter o rider på tygeln hela tiden, men att man har lite koll på omgivningen. en älg kanske ploppar upp.
Jag ramlade av förra våren då jag travade på lång tygel o tittade på hunden- vips så gjorde centrifugalkraften att jag åkte av när hästen tvärvände. hunden blev oxå rädd för att hästen kastade sig mot den.

nej det var jag som var helt ouppmärksam:o o har inte ramlat av den på 14 år.

Nej jag var inte rädd innan men efter har jag blivit rädd att rida alla hästar.
Jag var ju egentligen totalt korkad som satt på helt lång tygel eftersom jag vet att min pojk kan skutta till för lite allt möjligt. :crazy: Och han är dessutom bara 7 år så han klassas väl som unghäst.

Men jag skyller absolut inte på honom och jag hoppas verkligen att rädslan för att rida ut kommer släppa mer och mer ju fler turer ut vi tar.

Detta har hänt mig, nästan exakt samma! Men jag kom över det genom att bara tvinga mig rida på en snäll häst, då förvann det efter några månader!:)

Har ju inte tillgång till så mycket annat än busar och unghästar så att valet faller på min bus som i alla fall 99% av gångerna är väldigt schysst och som jag (alltid innan olyckan i allafall) känner mig trygg med och på.

Det går att komma över eller iaf dämpa!
Jag är och har mer eller mindre alltid varit mer eller mindre rädd för att rida.
Men jag har kommit över det och numera sätter jag mina egna gränser för min ridning och hur långt jag vill komma.
Ser ingen mening att vara rädd när jag själv kan bestämma över vad jag gör med hästen och på så vis slipper vara rädd.

Börja arbeta hästen från marken så du känner dig trygg.
Sen kan du börja varje ridpass med att longera så om hästen ev är pigg och busig så springer den av sig det i linan.
Sen kan du skritta lite grann och sen ge dig medans det går bra.
Öka sakta men säkert. Du har ju all tid i världen på dig att komma åter! :)

Har du läst hela tråden? Jag är på god väg att komma över det. Just nu är det nog mest uteritter som jag oroar mig för.

Longera honom är inget alternativ eftersom han stressar upp sig då och efter det skulle jag inte vilja sitta på honom utan det är en grej som vi jobbar på att han ska trivas med ändå.

Haha ja, så hade jag det med, så jag gick till en ridskola och red ett par lektioner för att bevisa förmig själv att hästar inte va sjögalna monster ;) Va bra att du red igenom honom och att det gick bra!:D

Jag har en lite annorlunda rädsla än dig, jag har nämligen alltid varit rädd.

Jag är en sån som inte åker snabba saker på Liseberg , vill åka snabba bilar eller ens bli skjutsad på cykel :crazy:. Tokgalopp över en äng kommer inte på tal (ännu iallafall)..
Har nog ett galet kontrollbehov och när jag inte har koll så blir jag superrädd omedelbart.
Ändå älskar jag hästar och allt som har med hästar att göra.

Min enda lösning är att ständigt utmana mig själv, hela tiden! Så fort jag inte har varit runt hästar på ett tag så är jag räddare igen. Men nu har vi egna hästar på gården som jag pysslar och rider och då håller jag rädslan på armlängds avstånd.

Men den dyker upp igen så fort hästen blir rädd för något eller om jag ska hoppa och inte har hoppat på länge.

Fast jag tycker att rädslan inte alltid behöver vara något negativt, den driver mig framåt och jag är aldrig någonsin uttråkad av rida. Varje gång jag ridit och är tillbaka i stallet och pysslar om hästen så har jag en sådan enorm lyckokänsla i kroppen över att jag klarar det :laugh:, och den känslan sitter i länge! Hästar är verkligen mitt lyckopiller ;)!!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 211
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden