JAg har blivit med Flatte

Spirit

Trådstartare
Fick hem en till omplaceringshund i måndags, har idag haft honom i en vecka.
En supertrevlig fruktansvärt mammig 2 årig flattehane.
Imorgon blir han chipkastrerad eftersom vi redan har en hanhund i familjen sen många år. Det går bra utan några slagsmål, men jag vill ändå vara på den säkra sidan då denna lilla flatten har selektiv hörsel. Vill inte ha en fertil hanhund som inte lyssnar. Kastreras han så tar jag bort en ev. anledning att han sticker.
Men vill ändå behålla möjligheten att han ska kunna avla i framtiden om han visar sig bli bra.

Han hör bara när han vill höra tyvärr :crazy:
Lyssnar suveränt tills någonting annat kommer ivägen som en katt eller nått *suckar*

Har klickat in honom & han lyder ofelbart tills det händer någonting annat mycket roligare....

Nu har jag en cocaburk som jag har hällt lite macaroner i & slänger på honom när han inte lyssnar, kallar 2 gånger, sen får han burken på sig medans jag kallar skarpt en gång, fortsätter han inte lyssna så hämtar jag honom bestämt & gör en markering att han skall lyssna för att nästan direkt hoppa undan någon meter, kalla in han & ge massvis med beröm.

Jag har kontakt med uppfödaren & ska upp i Juli på en stor träff, förhoppningsvis kommer jag få hjälp av erfarna flatteägare.
I dom böcker jag läst som jag fick med så var det ett vanligt fenomen bland flattar att ha selektiv hörsel :crazy:

Han har gått upp 3 kilo på en vecka & dricker 2 stora skålar vatten per dag på ca 4 liter vardera & klämmer ca 2 kg torrfoder/dag, var väldigt mager när han omhändertogs från sin förra ägare, men hade redan gått upp ett par kilo hos sitt akuthem.

Mitt mål just nu är att han skall minst gå upp 5 kilo till minst 38 kilo & grundlydnaden skall sitta, dvs sitt, ligg, stanna & inkallningen. Och sluta jaga kattens 2 katter, dom vågar inte komma hem längre.

Någon mer som har Flatte som kanske har lite råd & tips? Om inget annat visa upp er älskling?

Här är min: Flatterhaft Easy Energy (willow) Nybadad i fältets enda surhål han kunde hitta :rofl:

Sv: JAg har blivit med Flatte

Åhh, flatte dem e så vackra...inga bra tips att ge dig just nu, men ville bara Grattulera till den fina killen, underbara flattar!!!:love:

Jag är helförtjust i Flattar :laugh:
Du får säkert till det där med inkallningen snart,
han har ju nyss kommit och allt är säkert
superspännande hos dig.

Varför inte gå fram och hämta hunden bara?

Varför kastar du burken på hunden, det är ju överraskningmomentet man vill åt med burken och det får du om du kastar bredvid också

Varför ger du hunden flera chanser?

Många varför :)

Senast ändrad:
Sv: Jag har blivit med Flatte

Hunden fick ett nytt tilltalsnamn hos akuthemmet för att markera en ny start på ett nytt liv.

Jag ger han extra chans tills han säkert vet sitt "nya" namn.

Cocaburken fick jag som tips hos akuthemmet & även av en annan flatteägare som sambon känner.
Jag går & hämtar honom oxå, men han har ännu bara varit hos oss en vecka & det är nya rutiner, regler som skall skolas in. Tex det är inte ok att sova i soffan eller sängen & jaga gårdens 2 katter.

Det är tydligen ganska mycket för en hormonstinn levnadsglad unghund. :D

Chipkastrering är en sk kastrering men med ångerrätt, man sätter in ett chip med hormoner i nacken på hunden, tar ca 2 veckor innan den nått full effekt, sen är hunden sk "kastrerad".
Dom garanterar full effekt i ca 6 månader. Chipet löses upp långsamt under huden för att försvinna helt.
Dom räknar ca 6 månader efter det är upplöst innan hunden är 100% fertil igen.
Sen finns det inga kända biverkningar som det gör med hormon sprutan som man oxå kan "kastera" med.

Jag fick betala 1200:- för chipet & det tog 30 sekunder att sätta in från vet.sköterskan anlände rummet.

Chipet är ännu väldigt nytt.

Jag räknar med att chipa om honom igen om ca 9 månader, går det inte få en vettig jakthund utav honom så blir han kastrerad på riktigt. Just för hans egen skull då han är väldigt hanig & är noga att kissa över vår andra schäfers kissfläckar & har även kissat mig på benet antagligen i rena farten eller för att markera att jag tillhörde honom. Willow är fruktansvärt mammig.

Idag kissade han mot djursjukhusets vägg inne i butiken. Var väldigt pinsamt ska jag erkänna. Känns som bra beslut med chipet :grin:

Men är så söt & en riktig mysgurka utan dess like :love:

Ledsen att jag låter flummig, har inte sovit på ett dygn (sömnlös)

Liten fråga bara.. Ska man alltså räkna med att hunden är kemiskt kastrerad i 1 år från att man sätter in chipet? Tills fertiliteten är 100% igen, det mentala kan säkert komma tillbaka före med allt vad det innebär..

Liten fråga bara.. Ska man alltså räkna med att hunden är kemiskt kastrerad i 1 år från att man sätter in chipet? Tills fertiliteten är 100% igen, det mentala kan säkert komma tillbaka före med allt vad det innebär..

Vad jag förstod så är hunden kastrerad i 6 månader garanterat, vet dock inte om det gör honom "steril" utan tror det tar bort parningsdriften. Sen tar det ca 6 månader innan allt fungerar som "vanligt" igen.

Chipet kan verka längre ca 1 år på vissa hundar. Det får man nog som hundägare själv hålla koll på när mentaliteten ändras.

Men ring djursjukhuset & fråga dom, visserligen hade dom inte så bra koll själva ang chipet då det fortfarande är väldigt nytt.

Jag visste nästan lite mer än vetten som gjorde det. Men hon hade fördelen att kunna läsa på paketet.:o

Har gogglat på det, men det är svårt att hitta bra info om chipet.

Hejsan,

För det första grattis till att du blivit med Flatte! Det är ju den rasen jag själv håller på med och det finns ingen bättre, i alla fall inte för mig!

Men några saker.. För det första, ge både dig och hunden en "smekmånad". Det är ett råd man brukar ge till folk som blivit med ny hund, oavsett ålder på hunden. Såklart ska du säga till när han gör fel, men kasta burkar på en hund du precis tagit över tycker jag är fel! Låt honom få veta när han varit duktig så ska du se att han kommer vilja göra det du vill, bara ni har fått bli ett team!!

Han är förmodligen ganska förvirrad just nu, efter att både ha varit hos ett akuthem och sen byta hem till dig. Detta som du upplever vara "unghundsfasoner" kommer med all säkerhet lägga sig om du ger honom chansen att komma till ro. Att han kissar både här och där kan också vara ett tecken på det, för med all säkerhet är han ju rumsren. Säg till honom vänligt men bestämt och fokusera på positiva saker i möjligaste mån.

Katterna kommer han vänja sig vid och dom vid honom.

Fick du honom genom uppfödaren eller direkt ifrån ägaren? Vet du något om hur han haft det hos tidigare ägaren? Han kan ha haft det tufft och då kan han behöva landa innan du drar igång med allt det du vill. Ge honom den tiden, och du kommer ha en härlig hund förhoppningsvis för många år framåt!

Lycka till och pussa grabben ifrån mig! :love:
/Explicit

Glömde några grejer..

Skulle inte chippa honom så här på en gång!! Ge honom tid att komma till ro, en flat är inte normalt en hund som har problem med andra hundar så slagsmål ska du inte behöva uppleva.

Hormoner är alltid hormoner, och du ska nog inte döma hans temperament så snabbt. Han kanske blir den mest lydiga och coola kille du någonsin träffat när du väl lärt känna honom och han dig..

Att han är "mammig" beror med all säkerhet på att han nu fått komma till dig och han är orolig över att du rätt va det är ska försvinna för honom. Därför vill han se till att va nära dig och visa dig hur mkt han tycker om dig!

Avbeställ tiden tycker jag och se lite hur det går!!
Lycka till!!
/E

Hej.

Tack för dina tips, han är mycket lugnare nu, men vi har fortfarande lite "glapp" i kommunikationen.
Annars går allt superfint, en riktig gentleman som bär tidningen åt mig med huvudet högt & med stolthet.
En underbar liten krabat, ångrar än så länge inte en sekund att jag tog över honom.

Han kommer via uppfödaren som hade han placerad på ett akuthem pga platsbrist, hade ingen möjlighet att ta hem en vuxen flatte. Det var via akuthemmet jag fick nys på honom.

Han får massvis med kärlek, ligger just nu under bordet & snarkar så det skallrar. Man blir trött utav att vara utomhus & härja hela dagarna. Burken står oanvänd, den används bara när han drar iväg & jagar katterna, man kan ropa hur skarpt som helst han total ignorerar så fort han får syn på katterna. :(
Då är den ganska bra att ha.

Jag tar till mig dina tips, jag har aldrig haft flatte tidigare, har bara erfarnhet utav schäfer & det är stor skillnad på raserna.

Mvh
Spirit

Tack tack! Jag ska nog be min veterinär ta reda på lite information åt mig, och se om det kan vara något att tänka på till min hane. Han ska ju förvisso gå i avel, men inte än på minst 1 års tid.. Och han mår rätt dåligt av löptikarna som finns i hans närhet.

Hej.

Tack för dina tips, han är mycket lugnare nu, men vi har fortfarande lite "glapp" i kommunikationen.
Annars går allt superfint, en riktig gentleman som bär tidningen åt mig med huvudet högt & med stolthet.
En underbar liten krabat, ångrar än så länge inte en sekund att jag tog över honom.

Han kommer via uppfödaren som hade han placerad på ett akuthem pga platsbrist, hade ingen möjlighet att ta hem en vuxen flatte. Det var via akuthemmet jag fick nys på honom.

Han får massvis med kärlek, ligger just nu under bordet & snarkar så det skallrar. Man blir trött utav att vara utomhus & härja hela dagarna. Burken står oanvänd, den används bara när han drar iväg & jagar katterna, man kan ropa hur skarpt som helst han total ignorerar så fort han får syn på katterna. :(
Då är den ganska bra att ha.

Jag tar till mig dina tips, jag har aldrig haft flatte tidigare, har bara erfarnhet utav schäfer & det är stor skillnad på raserna.

Mvh
Spirit

Mitt tips till dig är att strunta i att skrika och kasta burkar när han jagar katterna. Försök istället att inte sätta dig i situationen där han jagar katterna. Vet du med dig att han kommer göra något, ha koppel på och avled genom att gå på andra hållet och ge massor med beröm när han följer dig. Ni har inte gjort upp om vem som bestämmer ännu, det tar ett tag innan ni vänjer er vid varann. Han kanske har fått lov att jaga katter innan..
Jag gjorde upp regler innan jag fick hem min omplacering samt i bilen hem, när jag visste vad det var för typ av hund. (osäker, tuff, självsäker eller vad din hund nu är) sen fick jag tänka till hur jag skulle bete mig i de situationer där problem skulle kunna tänkas uppstå. Min omplacering har ganska många problembeteenden så jag får ta ett i taget.
Första 2 veckorna gjorde vi endast SUPERroliga saker utan någon som helst störning och MASSOR av motivation. Och koppel på vid promenader även om jag kände att han "nog" inte skulle dra iväg. Förberedelse och planering krävs när man ska jobba bort problembeteende på en "gammal" hund där man oftast inte har hela bakgrunden på varken hunden eller situationer den har blivit utsatt för. Ofta händer det också att förra ägaren inte ens har upptäckt när och hur problemet uppstod.
A och O för alltihop är ett bra och tryggt samarbete, att hunden kan lita på att du tar hand om saker och ting så hunden slipper. Och att hunden upptäcker att där du är händer det ALLTID roliga saker.
Nu blev det lite längre än planerat men hoppas det är ok?:o

Du får gärna PMa mig om du har andra frågor om du tycker mina tips är något att ha;)

Hej.

Jag skriker inte på honom utan ropar bestämt med hög röst.
HA honm kopplad kvittar, så länge han har koppel på så uppför han sig exemplariskt, jagar inte katterna vilket jag berömmer översvallande.
Men så fort jag kopplar loss så försvinner han som ett skott efter katterna även jag nejjar honom.
Är snabb som en kobra, man har inte en chans att ta hono i farten.
Det är svårt att inte sätta sig i katt jagar situation. Vi bor på gård & katterna är kombikatter dvs både ute & inne & hundarna rör sig fritt på gården. Nu är han bara ute under uppsikt tills han vet reglerna. Stort sett hela dagen visserligen.

Schäfern vi även har försöker skydda sina katter men, flatten fullkomligt kör över honom. Lite synd att schäfern har problem med sina höfter är smärtfri tack vare operation & smärtstillande annars hade nog flatten fått på pälsen utav honom.

Just nu ligger han under mina fötter på rygg & snarkar.
Inkallningen har blivit mycket bättre. Hoppet finns där.

Explicit,
han är redan chippad, inte för han var till besvär. Men vi har mycket löptik runt om & umgås med männsikor som har tikar, eftersom han är väldigt hanig så tar jag hellre det säkra före det osäkra. Han blir "normal" igen inom ett år så det är inget definitivt beslut, blir han inget att ha i avel i framtiden så kasteras han helt.

Schäfern är hane, dock bara en nöt nere därav är inte han kastrerad, blir för stort ingrepp. Bukoperation,pratade med djursjukhuset då han ändå var nedsövd för höftoperationen, dom rekomenderade det inte eftersom han redan har sina problem & prostatan är jättefin trots han är 7 år gammal..
Men han lämnar aldrig gården oavsett vad eller försöker betäcka tikarna även dom löper.

Annars hade vi kasterat honom istället då han aldrig får gå i avel.

Jag tar mitt ansvar för att förhindra dessam"olyckor"

Senast ändrad:

Såbra att du ger er tid att utveckla en relation tillsammans!! Det är verkligen jätteviktigt!!

Lycka till!! :)
/ Explicit

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 497
Senast: Missfuckhead
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 575
Senast: iowa
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 897
Övr. Hund Ska låna ut flatten på foder. Det fungerar inte att ha honom med vår andra hund. Han är alldeles för dominant & attackerar helt utan...
2
Svar
29
· Visningar
2 754
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka