Jag har blivit bränd av flexikopplet..

Sv: Jag har blivit bränd av flexikopplet..

Jag blev också bränd i lördags av långlinan, hunden sprang och jag var ej beredd. Bränd på hälsenorna, aj vad ont det gjorde.

Kunde inte duscha på kvällen sen, sved ju så, fick köpa plåster o sätta. Nu gör det inte lika ont längre, men rejält sår på ena hälsenan, lär väl dröja tills de försvinner.

Ska köpa den där salvan, kan va bra o ha hemma :)

Jag ville bara uppdatera.

Jag har knappt kunnat rört mig sedan det hände då det både svider och gör ont. Sårkanterna "läker ju ihop" så fort jag är stilla för att sedan gå upp när jag reser mig och rör mig.

Ena knävecket har läkt men kliar en hel del.
Det andra har iaf börjat komma igång med läkningen.

Så sår i knävecken är inte att rekommendera!

sambon fick en spårlina/långlina runt sin ena vad för ett par månader sen (2-3), fortfarande ett rejält ärr där det drog emot.

Hon fick så det nästan började blöda. O det ha rläkt ihop fint etc...men ser förjävligt ut, minst sagt.

Undrar om det finns ngn försäkring som täcker sånt? (rent seiöst, utseendet blir juh lidande)

/Tobbe

*knapplån*

Jag vet att när jag senast fick hem ett nytt Flexi-koppel, så kunde jag i det medföljande pappret läsa olika varningar... T ex att barn inte ska hantera kopplet, att man ska akta sig för linan och lite sådana saker.
Här är det mest mamma som använder Flexirullen, jag föredrar longerlina. :D Händer dock att jag i min lathet tar flexin.

sambon fick en spårlina/långlina runt sin ena vad för ett par månader sen (2-3), fortfarande ett rejält ärr där det drog emot.

Hon fick så det nästan började blöda. O det ha rläkt ihop fint etc...men ser förjävligt ut, minst sagt.

Undrar om det finns ngn försäkring som täcker sånt? (rent seiöst, utseendet blir juh lidande)

/Tobbe

Kolla hundens försäkring och fritidsförsäkringen.

Jag har aldrig (peppar peppar) blivit bränd av flexi.
Använder Flexit för att jag vill att min hund skall kunna gå lite friare, även så att han skall kunna stanna o kika lite utan att jag själv måste stanna var och varannan meter. ^^

Dock så är inte min hund en sådan att han skulle försöka dra iväg när som helst eller liknande.

Malin

Jag har aldrig använt flexi och stör mig lite grann på vissa människor som använder det. Latmans koppel kallar jag det för de sammanhangen.

Nu är det inte så med alla som använder det, men det finns många här som låter hunden göra lite som den vill och dem har alltid hunden ute på extremt långt koppel.

Vad gäller flexikoppel, så är det ett jättebra koppel för den som har en väluppfostrad hund som kan gå fint i koppel, lyssnar på röstkommandon och kan gå lös, men som man av någon anledning vill ha kopplad.

I alla andra syften är det uselt... och brännskadorna det talas om i den här tråden är bara ännu en anledning att undvika flexi.

Själv använder jag flexikoppel när jag går ut med löpande tikar på promenad.

Usch, jag hatar flexikoppel :mad: Min hund får antingen gå ordentligt i ett vanligt koppel eller springa lös. Flexit bara hakar sig. Har även hört om hundar som dragit så att spärren lossnat (om man spärrat det) och blivit överkörda :crazy: Brännsår och avskurna fingertoppar låter ju inte heller så lockande.

Vad gäller flexikoppel, så är det ett jättebra koppel för den som har en väluppfostrad hund som kan gå fint i koppel, lyssnar på röstkommandon och kan gå lös, men som man av någon anledning vill ha kopplad.

Och i den situationen kan man lika gärna använda ett vanligt koppel.

Flexikoppel är förenat med så många nackdelar att det inte finns någon situation då det är värt att använda det på en hund. Däremot har jag använt det till att beta dvärgkanin. :D

Eller att man måste ha den kopplad. Då det är lag på det.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 339
Senast: Bubble
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 101
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 955
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Bakgrund; vi fick honom för 5 år sedan - då var han en 2-årig jycke som inte ville bo i stan efter en flytt från de djupa skogarna. Hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 046
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka