Sv: Jag ger upp....
Gyllle: Du grundar alltså din tes om att att heartbeat behöver ädla ston på vad din hingsts mamma har lämnat för avkommor? Efter 14 år på Flyinge kan jag ödmjukt säga, att vi varje år försöker att hitta rätt hingst till rätt sto... ibland blir det bra!!! Ibland blir det en skolhäst!!!
Nej, jag grundar min uppfattning på vad jag själv ser och att sedan det jag tyckt mig se bekräftas av en avkomma till ett sto + en stostam som jag är väl förtrogen med och har sett ett mkt stort antal individer ur där ädelhet är en mkt kännetecknande gemensamt drag, så jag är övertygad om att grovheten inte kommer från stoet. Denna avkomma förstärker min uppfattning om vad jag själv har sett.
Så min huvudanledning till att dra min slutsats är hingstens egen grovlek.
Det i kombination med att hingsten har en stam som i alla fall jag inte förknippar med ädla hästar gör att jag inte precis stoppar in honom i facket förädlare. Att de har fullblod ett par generationer bak är inget som gör dem till förädlare.
Mitt ena sto är 61% fullblod (med rena fullblodshingstar instoppade i ungefär vartannat led i många generationer) och inte räknar jag henne som förädlare utan hon behöver lätta hingstar.
Så förenklat sagt kommer min slutsats av att hingsten själv är åt det grova hållet, pappan till hingsten är åt det grova hållet, mamman har jag ju inte sett men borde vara ganska normal om man ser till stammen, finns alltså ingen indikering där på att han skulle lämna ädelt.
När man sedan dessutom ser en avkomma som är grövre än sina syskon. Ja då blir jag ganska övertygad om vilket fack hingsten skall in i vad gäller nedärvning av ädel/grov.
Och det är min uppfattning och kommer så att förbli till dess jag ser ett annat mönster hos avkommerna, som sagt alla uppfattar vi uppenbarligen det där med ädel/grov på olika sätt. Allt utgår ju ifrån vad man tycker är "rätt" normalgrovlek, det är bara att inse att alla inte uppfattar saker och ting på samma sätt.
Så jag kan säga så att JAG personligen skulle bara använda honom till ädelt sto och det kommer inte att ändras förrän jag blir bevisad om motsatsen, men så vill jag också bara ha ädla avkommer.