Jag ger upp....

manhattan_2006

Trådstartare
Alla bra hingstar är för lite ädlare ston. Ville ha Heartbreaker, Le tot de semilly, Diamant de semilly eller Animo men alla dem passar ädlare ston. Så tråkigt att alla bra äldre hingstar är av lite tyngre modell. Någon som kan komma på någon avelsmatador som passar lite mer grövre ston?Libero H kanske?

Sv: Jag ger upp....

jaguar mail kanske? eller alligator fontaine? kan bli stora hästar, men de är ju mycket fullblod i dem.. dessutom verkar de vara väldigt populära hingstar om du har planer på att sälja nångång..

Libero H är död och där är inte mer fryst, tyvärr

Det är iaf det jag hört från holland. Du kan ju höra med dem för säkerhets skull!

Landor S:d Indoctro Contender

Senast ändrad av en moderator:

Du får kanske titta på deras söner ändå, det finns ju Heartbeat och Orlando eller kanske Quattro B och Quidam de Revel finns ju kvar han skulle kanske gå. Silverstone Z är ju e.Champion du Lys.

Jag förstår dig har själv ett sto av det grövre slaget och det är banne mig inte lätt att få ihop det ibland, tyvärr är jag ju inte så bra på de äldre utländska hingstarna.

Du får kanske titta på deras söner ändå, det finns ju Heartbeat och Orlando eller kanske Quattro B och Quidam de Revel finns ju kvar han skulle kanske gå. Silverstone Z är ju e.Champion du Lys.

Jag förstår dig har själv ett sto av det grövre slaget och det är banne mig inte lätt att få ihop det ibland, tyvärr är jag ju inte så bra på de äldre utländska hingstarna.

Heartbeat o Quidam kan ju inte precis räknas som ädla stöddiga bitar båda två och passar nog bäst till ädla ston.
Trodde själv inte Heartbeat var så stöddig som han förrän jag träffade honom live i somras och blev klok på det till honom bör man nog klart använda ädla sto.
Har för dålig koll på de andra två för att uttala mig om dem.

Du har nog rätt,jag har ju alldrig sett någon av de där hingstarna live men Heartbeat trodde jag inte var särskilt grov.

Quattro B är underbar synd att han också är riktigt rejäl och det står i avelsrådet att han passar till ädla ston med mycket fullblod.

vad krävs för att kallas avelsmatador då?:p

Ett förslag är Landlord, rel. mkt blod, ger bra typer, bra härst. Sedan har jag inte rikitgt koll på hur attraktiv han är utomlands, för jag antar att det är viktigt?

Gylle: Har träffat Heartbeat vid tre tillfällen, som 5-6-åring i falsterbo samt stod uppstallad i samma stall på unghäst VM nu i år, Vad grundar du din teori på att han behöver ädla ston på? 1. Heartbreaker är känd för att lämna smått och ädelt, Ramiro är 180cm i mankhöjd och har lämnat både och, i tredje led på Heartbeat finns fullblod, Heartbeat själv är ganska normal mot ädel och hans avkommor har i år gått högt i bed på fölchampionat i Sverige. Har via kontakter i Danmark hört att han även där fått stort intresse av stoägare, pga av hans fina typ förärvning.
Behöver väl knappast säga att jag själv, samt min väninna Eva Larsson(uppf till Classic Lady) har dräktigt med honom i år därav "fösrvarstalet"... Tror att det är en hingst som kommer att generera i framtiden, dels på egna meriter samt på sin prestationshärstammning.

Vad jag grundar min uppfattning på ? Som jag skrev efter att ha träffat honom i Falsterbo i år och insett hur stöddig han är, jag skulle definitvit inte kalla honom åt det ädla hållet, utan tvärtom åt det grova hållet. Som 4 åring när han visades i Danmark var han ganska ädel men jag tyckte redan då att man kunde ana att han skulle bli stöddig. Har sedan bara sett bilder däremellan och där har han sett ganska ädel ut, men som sagt uppfattade jag inte honom som ädel när jag stod bredvid honom i Falsterbo utan klart stöddigare än vad han ser ut på bild.
Det som ytterligare spär på min uppfattning är att Heartbeat fölisen som föddes i år av min grabbs mamma är klart den grövsta av fölen hon fått (tidigare Cajus, Casir Ask, Accorado) alla de andra 7 fölen efter nämnda hingstar har varit mkt ädlare som små.
Men alla har vi olika uppfattning om vad som är grovt eller inte, för övrigt är det en trevlig hingst med bra stam och hoppa kan han, så vi får hoppas att ni får ädlare föl vad "min" uppfödare fick.

jag vet inte huruvida Heartbeat är ädel eller ej. Dock ser inte Heartbreaker ut att vara ädel på bilderna jag sett.

Gyllle: Du grundar alltså din tes om att att heartbeat behöver ädla ston på vad din hingsts mamma har lämnat för avkommor? Efter 14 år på Flyinge kan jag ödmjukt säga, att vi varje år försöker att hitta rätt hingst till rätt sto... ibland blir det bra!!! Ibland blir det en skolhäst!!!

Florestan måste ju med!

Så jag tycker dessa är ädlare avelmatadorer

Landor S, Indoctro, Contender, Florestan

När räknas det som en matador? Hur gamla ska avkommorna ha hunnit bli för att kunna veta om avkommorna är extra bra?

Jag kan absolut förså vad du menar. Jag har haft lite svårt att hitta uppställd bilder på Calido I. Hittar bara en och den vet jag inte hur gammal han är, men han ser ganska smäcker ut på den kan jag tycka. Sedan hittar jag en annan bild där han är äldre och välgödd, och inte direkt smäcker? Hur är det i verkligheten?

Bland de yngre hingstarna tycker jag att det ser ut att finnas en del av lättare modell, en delvis kan ju detta bero på att de är yngre..
U

Gyllle: Du grundar alltså din tes om att att heartbeat behöver ädla ston på vad din hingsts mamma har lämnat för avkommor? Efter 14 år på Flyinge kan jag ödmjukt säga, att vi varje år försöker att hitta rätt hingst till rätt sto... ibland blir det bra!!! Ibland blir det en skolhäst!!!

Nej, jag grundar min uppfattning på vad jag själv ser och att sedan det jag tyckt mig se bekräftas av en avkomma till ett sto + en stostam som jag är väl förtrogen med och har sett ett mkt stort antal individer ur där ädelhet är en mkt kännetecknande gemensamt drag, så jag är övertygad om att grovheten inte kommer från stoet. Denna avkomma förstärker min uppfattning om vad jag själv har sett.
Så min huvudanledning till att dra min slutsats är hingstens egen grovlek.

Det i kombination med att hingsten har en stam som i alla fall jag inte förknippar med ädla hästar gör att jag inte precis stoppar in honom i facket förädlare. Att de har fullblod ett par generationer bak är inget som gör dem till förädlare.
Mitt ena sto är 61% fullblod (med rena fullblodshingstar instoppade i ungefär vartannat led i många generationer) och inte räknar jag henne som förädlare utan hon behöver lätta hingstar.

Så förenklat sagt kommer min slutsats av att hingsten själv är åt det grova hållet, pappan till hingsten är åt det grova hållet, mamman har jag ju inte sett men borde vara ganska normal om man ser till stammen, finns alltså ingen indikering där på att han skulle lämna ädelt.
När man sedan dessutom ser en avkomma som är grövre än sina syskon. Ja då blir jag ganska övertygad om vilket fack hingsten skall in i vad gäller nedärvning av ädel/grov.

Och det är min uppfattning och kommer så att förbli till dess jag ser ett annat mönster hos avkommerna, som sagt alla uppfattar vi uppenbarligen det där med ädel/grov på olika sätt. Allt utgår ju ifrån vad man tycker är "rätt" normalgrovlek, det är bara att inse att alla inte uppfattar saker och ting på samma sätt.

Så jag kan säga så att JAG personligen skulle bara använda honom till ädelt sto och det kommer inte att ändras förrän jag blir bevisad om motsatsen, men så vill jag också bara ha ädla avkommer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka