Jag förstår inte, blir så besviken!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Axxxxa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Jag förstår inte, blir så besviken!!

Absolut skulle jag acceptera hingstägarens beslut! Tycker det är bra att det finns engagemang från hingstägarens sida för att få fram bästa möjliga resultat.

hehe, tyvärr inte, här i Italien firas ingen midsommar.

Generellt tycker jag att det är bra att hingsthållaren kan neka att hingst betäcker vilka ston som helst, som någon annan skrev så får hingsten dåligt rykte om avkomman inte blir bra. Jag har ingen aning om vad du har för sto, men om det inte bara är du som tycker att ditt sto är fint och bra ( för de tycker de flesta oavsett vad de har för sto), och hon har en bra stam för rasen och/eller meriter inom sporten så förstår jag dig.

Dock kan jag tycka att det blir lite löjligt i vissa fall där man går ut med att hingsten betäcker bara toppston med vissa meriter, men när inte tillräckligt många ston med dessa meriter anmäls så gör man avkall så att i stort sett vilka ston som helst ( läs de som är villiga att betala) får tillgång till hingsten. Det handlar då inte i slutänden om att man verkligen bara vill ha toppston till hingsten utan i många fall bara om pengar.

Nu när jag läst vad ni alla har skrivit så börjar jag ändra uppfattning och tycker som många (alla) andra att det nog är bra ändå att hingstägare är mer kritiska till vilka ston som betäcks. Det är ansvarigt av hingstägaren att göra så!! När jag skrev tråden var jag lite nere och fundersam för att jag aldrig varit med om händelsen förut!!

Till det många undrar:

Mitt sto (som jag leasar till avel) har mer erfarenhet och meriter än vad hingsten i fråga har. Hon har lämnat renrasiga avkommor som är bra (dock är de inte fullvuxna ännu), trevliga individer i både utseende och temperament. Hon är ingen WOW häst själv men hon lämnar inte dåliga avkommor. Hon är utställd med hyffsade poäng som jag inte minns.:crazy:

Hingsten i fråga har inga meriter över huvudtaget, är 5 år, knappt inriden, inte lämnat renrasiga avkommor (har föresten bara 1 avkomma som då är korsning).
Han har en bra stam, trevligt temperament och exteriören är det inget fel på.

Hingstägaren i fråga är inte erfaren att ta emot ston då de inte tagit emot ston till sina hingstar utan använt dom till sina egna ston.

Hingst och sto i frågan är av samma ras!!

Då fattar jag faktiskt inte varför DU väljer den hingsten?

Att avla på hingstar som inte är ridna är väl nästan bara giltigt när det gäller travare? ;)

Du borde absolut vara mer kräsen än vad hingstägaren är.

Mitt sto (som jag leasar till avel) har mer erfarenhet och meriter än vad hingsten i fråga har. Hon har lämnat renrasiga avkommor som är bra (dock är de inte fullvuxna ännu), trevliga individer i både utseende och temperament. Hon är ingen WOW häst själv men hon lämnar inte dåliga avkommor. Hon är utställd med hyffsade poäng som jag inte minns.:crazy:

Varfär väljer du isåfall en hingst som inte är godkänd om ditt sto ändå har till viss del meriter?

Det var värst, många hingstägare har dessvärre varit alldeles för angelägna om att kulorna ska rulla in och plockat in olika raser dessutom... hur blir det i staistiken sedan, kanske inte så bra alltid. Ja, även jag undrar vad hade de för invändningar mot ditt sto?

Perfekt, då har du ju alla möjligheter att välja en annan hingst med lika selektiv ägare vilket kommer att ge dig större chans till en riktigt bra och marknadsmässig avkomma! :)

Till TS:
Nu förstår jag verkligen ingenting, varför i hela friden vill du betäcka med en sådan hingst för:confused:

*kl*

Jag är hingstägare och har nekat ston trots att jag egentligen skulle behöva pengarna :o

Precis som det skrivs här så är det oftast hingsten man tittar på när man ska köpa häst osv. Jag vill ju att kommande stoägare ska kunna titta på tidigare avkommor och känna sig trygg med att kunna få en "likadan". Och som även det sades innan - det behöver ju inte betyda att stoet är dåligt på något sätt utan kanske inte passar den aktuella hingsten.

Jag förstår att du blir ledsen, men det skall du inte vara. Det är ett känsligt tema, som hingst ägare att säga nej, när man inte tror på kombinationen, i detta fall, mellan ditt sto och hingsten du hade valt.
Men om hingst ägaren, har framfört sin åsikt till dig på ett korrekt sätt, och förklarat varför, så hade du inte blivit ledsen.
Har man inte en finger känsla för att förmedla känsliga saker, blir det lätt missförstånd.
Men det skulle vara bra om fler hingst ägare hade gjort det samma, som denna.:idea:

Utan försök att se ut en annan hingst som skulle kunna passa till ditt sto.

För att svara alla som undrar så vet jag faktiskt inte idag varför jag ville betäcka med den hingsten, vet inte vad jag tänkte med.:confused:
Men han är godkänd iaf så där är inget problem.
Hingstägaren i fråga är inte den finkänsliga typen av sig så det blev ett litet hugg för min del.

Men jag har nu letat fram en annan hingst som jag funderar på. Där både hingst och ägare är erfarna att ta emot ston. Han har meriter och passar mitt sto bättre!! Vi får se, är inte bestämt till 100 ännu.

Tack alla för era åsikter!:)

Å andra sidan, om du vänder på det, stoägarna får ju välja hingstarna...

Det där var precis min tanke också! :D

Jag är hingstägare, och jag har både avrått stoägare från att betäcka sitt sto med min hingst och nekat vissa. Det senare var inte populärt ... Men jag vill inte att det kommer ston hit som jag vet inte kommer att få en avkomma med stamboksberättigad härstamning (för att stoet inte är stambokfört, det är ett krav inom haflingeraveln sedan några år). Men jag förstod att jag hade gjort rätt val när jag hörde stoägarens reaktion ("Men vad ska jag då göra med henne, hon är ju halt!")

Håller med, hårdare selektion bland stona borde vara en självklarhet.
Nu håller jag ju på med halvblod, med både egna och inackorderade avelsston och aldrig har någon hingsthållare frågat vad det är för sto som ska semineras. Varken ras, typ, temperament, sportinriktning eller något annat. Mycket märkligt kan tyckas, tekniken har ju gått enormt mycket frammåt med semin från utlandet, embryotransfer och allt vad det är, men petigare med stona är det visst inte... Jag har haft turen att få in riktigt trevliga, meriterade ston även som inackorderingar tack och lov.

*kl*

Jag är hingstägare i en ganska så liten ras och jag ratar ston årligen. Men det beror alltid på samma orsak och det är att stona då tillhör en annan ras och där jag tror att korsningen inte kommer bli något mer än "mattes lilla gullhäst". Min ras är så liten så att om jag ska ta emot andra raser - vilket händer - så ska avkomman kunna hävda sig i championat och dylikt, alltså vara prestationsmässigt konkurrensmässig.
Visst, det är tråkigt att rata ston, men det finns gott om hingstar i min ras som tar emot alla raser så stoägaren får nog sitt föl till slut ändå.

När jag läser detta så känner jag att jag borde ge "min" hingsthållare en stor eloge för att faktiskt ha velat få information om mitt sto (halvblod). Det känns seriöst tycker jag. Framförallt som jag själv ägnat mycket tid åt att tänka igenom valet av hingst till mitt sto för att det ska kunna bli så bra som möjligt.

*KL*
Jag önskar att alla hingsthållare vore lika seriösa. Det borde vara en självklarhet kan man tycka att försöka få så bra kombinationer man bara kan. Min gamla hästs far fick tyvärr betäcka "allt som rörde sig" vilket så småningom ledde till kassering. Det fåtalet riktigt bra avkommorna, några även med internationella tävlingsmeriter, förmådde inte väga upp den stoooora massan tråkiga hästar som inte tillför något roligt alls. Istället hade de kunnat vara betydligt mer kräsna med urvalet av ston som släpptes till denna hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18