Jag förknippar gnäggning med att hästen ska sticka!

K

Klariiisss

Sorry om tråden hamnat fel, men jag vill veta om jag bara är knäpp i huvudet eller om det finns flera med detta "problem".
Det är så att varje gång en häst gnäggar när jag rider tror jag den ska sticka, varför?
Och ifall den sticker hur ska jag göra för att få den att sluta med det?
Jag känner mig helt korkad som förknippar gnäggingar med att hästen ska sticka/busa!
Är det mig det är fel på?
Eller är detta vanligt?

Hjälp!! :confused:

Sv: Jag förknippar gnäggning med att hästen ska sticka!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med sakfrågan, men jag blev inte klok på varför du förknippar det med att hästen ska sticka? Har du varit med om det? Jag kan nämligen inte påminna mig att jag nånsin suttit på en häst som gnäggat innan den "stuckit", eller ens busat.. För oftast när en häst gnäggar när jag rider ut, är det för att den har fått syn på någon som den "känner", häst/människa, och då brukar den titta dit, och inte ha tid att sticka/busa..

För att hjälpa dig med när hästen sticker.. Varför sticker den? För att dne blir rädd, eller för att den är istadig? Är den olydig så är det bara mer markarbete som gäller och att dne lyssnar på dig, lär dig känna igen signalerna på att den tänker sticka, och avled uppmärksamheten och be den göra något, t ex skänkelvikning/tempoväxlingar eller nåt, innan den hunnit jaga upp sig för mycket.

Lycka till!

Jo, jag rider en gammal Nordis valack och han kan man knappt rida själv utan en gång så galopperade han iväg för han inte såg den andra hästen och jag kunde inte stoppa honom! :cry:

jag förknippar gnäggning med att hästen har uppmärksamheten väldigt långt bort och absolut inte på mig. Tillåter inte att mina hästar gnäggar när jag håller på med dem.

När hästen gnäggar så ropar den ju efter artfränder

Den ropar efter som flock som den känner sig trygg med

När hästen känner sig mer trygg med dig kan den glömma bort sina artfränder

Flockinsinkten är stark och jag förstår att du är rädd.

Men ta det som att om du är tillräckligt sensitiv för att förstå va dgnäggningen hanldar om så kan du också bli tillräckligt sensitiv för att skapa en raltion med denna häst - där den säger hästar vad då: jag är med MIN MÄNNISKA

Hamnar man där så fäljer hästen hellre med människan - även om kompisarna skulle ropa på den

Nordisvalacken har de glömt att träna på detta

Är det din?

hur gör du då?

Är det inte bättre att påverka orsaken än symptomen?

man kan ju inte straffa en häst för att den är otrygg

ja - kan och kan....

nej :cry: han gick på turridning förut, nu har han för ont för att bli tränad men han är fortfarande pigg....

Ofta hästar som går på tur - får ju starkare flockinstinkt också

man måste lära om dem - att man kan vara flock med männsikan också :laugh:

han har ej gjort det på länge + att jag aldrig kommit så långt i dressyren pga ointresset jag hade av dressyr när jag hade någon stans att ridan minst 1 gång i veckan

Han börjar ju lita mera på mig (tror jag) men det värsta är ju att jag blir lika rädd på andra hästar som inte gnäggar för att dom ska sticka och om jag spänner mig spänner hästen sig, jag kanske ska se om jag kan hitta ett ställe att rida oftare på så kanske det går över? :crazy:

jag förknippar gnäggning med att hästen har uppmärksamheten väldigt långt bort och absolut inte på mig. Tillåter inte att mina hästar gnäggar när jag håller på med dem.

Hmm hur går det till när du "inte tillåter" detta? Kan man stoppa en gnäggning?:crazy:

Att hästen gnäggar och har uppmärksamheten riktad någon annanstans betyder inte att den ska skicka sin väg. Kanske du passerar en hage med andra hästar och din häst blir då lite till sig, men då får du vara bestämd och konsentrera er på att fortsätta frammåt. Jag har själv en häst som kan få för sig att den vill gå nån annanstanns om den såg nån artsfrände där, kanske gnäggar han och stegrar sig och bär sig åt, men han har då aldrig vunnit den lilla striden med mig. Jag är nämligen jäkligt envis.

Däremot har han skenat med mig en gång och då var det för att en sulkey var bakom (han trodde väl att det var lejon eller nåt). Men då är det väl bara att försöka lunga ner honom och själv sitta stadigt och hålla i sig i kurvorna, lyckades sakta av och gå vid sidan om tillslut och travekipaget fick åka förbi.

tack för alla tips! :love:
Jag ska testa alla era tips nästan gång jag rider honom ska jag prova alla era tips

För at få hästan att inte sticka kan man ju inte träna bort. Det är ju en "instinkt" om man säger så...... men när hästen sticker, så ska du inte få panik. dra i ena tyglen, eller få in den på en volt ( om det nu går)

ska försöka! :crazy:
Tack för alla tips! Blir mycket självsäkrare av era tips

Ja, jag tycker också att det käns som att hästen ska sticka när den gnäggar! vet liksom inte varför :S

har du också vart med om att häste har stuckit efter att den precis har gnäggat?

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar