Jag flyger på dig, innan du hinner flyga på mig

Turali

Trådstartare
Jag köpte min hund när hon var två år, då hade hon inga problem med andra hundar, utan gick ihop med "allt och alla". Hon anpassade sig efter hunden hon umgicks med och undvek problem.
Hon var med mig på ett hundgymnasium under tre år, och någonstans i mitten råkade hon ut för lite tråkiga händelser.
Det kom en hund bakifrån på en promenad och flög på, därefter ytterligare två stycken som sade "pang" utan förvarning.
En av gångerna slutade med drän i halsen.

Efter sista påhoppet märkte jag att hon började spänna sig - och då gjorde givetvis jag detsamma och hunden gjorde utfall under en period. Jag läste på om andra med samma problem och bytte taktik, gick med slakt koppel i båge förbi mötande hund, tränade kontakt eller slängde ut godis på marken för att hon skulle byta fokus.
Utfallen försvann, men jag kände inte att jag kunde lita på henne när hon var lös.

Hon har flugit på andra hundar, olyckligtvis när min mor passat henne (vid två tillfällen). Hon är medveten om problemet, men har inte tänkt efter på promenaderna... Det är ingen hund som kommit till skada fysiskt, och jag tror egentligen mest att det låter - men det förändrar inte att man håller på att bryta ihop inombords och blir otroligt besviken på hunden.
Min hund har haft ett fint litet kompisgäng och träffat så mycket trevliga hundar, så jag har svårt att acceptera att de gånger hon blivit påflugen förstört så mycket. Det är flera år sedan nu och hunden blir 8 år i vår.

Jag skaffade valp i somras och vill inte att hennes beteende ska föras över på honom. De får båda åka iväg och göra saker för sig, men jag känner mig obekväm när jag är ute med båda och vi möter hundar. Han studsar runt och gör lekinviter, och hon pendlar mellan att skälla eller att gå vidare med spänd svans.

Vi har kommit igång med rallylydnad, och skulle jag lägga manken till skulle vi nog kunna starta lydnad också - men jag vågar inte ha henne lös bland andra hundar. Hon kan stå i kopplet och tokvifta och göra lekinviter, men släpper man efter blir hon ett monster. Folk vi möter förstår inte när jag inte vill låta henne hälsa på deras hundar när hon "ser så snäll och glad ut".
Hon försökte förra veckan när jag skulle binda upp henne, hon var lös i två sekunder när det gick förbi en hund... och det var en gammal hane som inte ens tittade åt hennes håll och som hon gått kurs med senaste månaden.

Vad ska jag göra?
Vända mig till någon duktig instruktör?

Det känns så hopplöst. Vi har åkt på mycket utställningar, hon har stått i rasmontern på stockholmsmässan och har förlorat så mycket av den friheten hon hade förr. Jag tror hon kommer vara uppflyttad i rallylydnaden inom snar framtid, och ska vi behöva sluta tävla då för att kopplet åker av?
Jag begär inte att hon ska älska allt och alla, men jag vill att hon ska acceptera att det finns hundar omkring henne utan "jag attackerar innan du hinner attackera mig"-tänket.

Sv: Jag flyger på dig, innan du hinner flyga på mig

Mycket tråkigt. Jag har själv en som jag har problem med vid hundmöten, just för att hon blev attackerad av min dåvarande tränares hund när hon var liten valp. Idag är det bättre men helt bra vet jag inte om det kommer att bli. Jag tycker absolut att du borde ta hjälp av en duktig tränare eftersom attackerna sitter så djupt kvar i henne!

Det klart du ska ta hjälp.

Jag har just nu en specialkurs, med sex deltagare, alla med hundmötesproblem. Eftersom det är så specifikt fokus så skulle jag säga att alla får hjälp.

Det jag tycker är mest konstigt är egentligen att efter att hon fått göra sitt "utfall" så en stund senare kan hon ju leka jättebra med samma hund. Och ännu mer konstigt att när min hund inte la sig direkt utan svarade upp så lugnade hon sig fortare istället för att triggas mer (Jag och min vovva hör väl till kompisgänget även om vi inte träffas så ofta längre ;))

Ja, hjälp behöver jag - för jag vet inte hur jag ska reda ut det själv. Frågan är vem man vänder sig till?

Jag har läst om hundar som varit "hundhatare", men som de kommit tillrätta med genom att låta den träffa en språksäker hund, och problemet har med tiden löst sig.
Hos min hund handlar det dock inte om ett generellt hat mot andra hundar, utan en osäkerhet när de först träffas. Jag har inte varit med om att hon inte kommit överrens med en hund om hon fått tid att läsa av den. Ska jag släppa henne med någon annans hund går vi alltid en liten sväng så hon hinner se att hon inte kommer bli uppäten. Hundar får aldrig hälsa på henne direkt i koppel.

Vi gick rallykursen i tisdags igen, och jag kikade mer noggrant på hur hon ser på de andra hundarna. När vi är på klubben och jobbar bryr hon sig inte alls. Vi stod i grupp och pratade med andra kursdeltagare, och hundarna gick runt henne och utförde moment - men hon hade bara fokus på mig. Det hon reagerade på var en hund som busmorrade med sin matte - då flög hon ut en bit i kopplet och spände sig, men kom tillbaka direkt när hon såg att det inte var någonting att bry sig om. Samma hund sprang lös och flög upp i baken på henne när vi var på väg mot bilen, men då fortsatte vi bara gå, och hon brydde sig inte nämnvärt.

Antagligen går det bra att ha henne lös så länge hundarna runt omkring inte bryr sig om henne eller "morrar" (även om hundarna hon går kurs med är snälla är det inget jag skulle kunna råda över vid tävlingar). Det grämer mig, innan hon blev påflugen kunde jag ha henne lös bland andra hundar och vid hundmöte utan problem. Hur går jag vidare nu? Hittar en instruktör med en morrande hund som jag kan träna kring?
Finns det ingen annan här som varit med om något liknande?

Kan du inte åka upp och träna på fria träningar eller så på BK? Bara vara bland andra hundar. Hamnar ni i en situation hon inte löser så ha henne bakom dig. Står du och pratar med någon tex och hon börjar spänna sig så sätt henne bakom dig. Hon ska inte lösa de problemen, du tar hand om det åt henne. Ha långlina på henne om du inte litar på henne och träna inkallning och fokus på dig. Börja om helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 657
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 293
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 128
Senast: Liran
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 073
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka