Jag fick som jag ville!

Favina

Trådstartare
Dolda fel försäkring och stamtavla!

Här kommer några bilder som jag fick från uppfödaren.

NILS4.jpg

NILS2.jpg

NILS.jpg

Han är en 9 veckor gammal JR.

Kram Favina :bump:

Sv: Jag fick som jag ville!

Åh grattis!! :bump:

Men dolda fel försäkring och stamtavla får man väl på alla renrasiga skk-reggade hundar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Åååå va söt han är.
En stilig JR :love:

Måste bara lägga in en bild på min Jack Russel.
Det är en sån rolig och härlig hund.

P7060025.sized.jpg

PÅ första nationella utställningen fick hon 1:a + hp
Så jag är sååå stolt över henne

Det verkar inte så.

Alla annonser jag har ringt och mailat är det sällan att dom har stamtavla och dolda fel försäkring.

Är han registrerad? Annars är ju stamtavlan inte något som du har nytta av, heller ingentng som garanterar en renrasig valp. För övrigt kan doldafel-försäkring tecknas på alla valpar och det är en säkerhet för uppfödaren, inte valpköparen. Uppfödaren har alltid ansvar för dolda fel i tre år, skulle det bli något fel som klassas som dolt får alltså uppfödaren kompensera med pengar ur egen ficka om försäkring inte finns. Ansvaret är alltså INTE något frivilligt som uppfödaren kan välja själv.

Nepp men är på gång. Mamman fick inte registreras för det var bara långbenta som fick det, hon är kortbent. Lagen har ändrats och när hon skulle visa upp henne, så var hon på hästtävling och sedan ägde det rum i Norrland och hon bor i Kungsbacka.

Men den hunden jag hade innan hade jag inte namnen på och han kunde heller inte bli godkänd för han var alldeles för mörk, vitt måste dominera.

Gud så söt han var! :love: Har du fått hem honom? Vad heter han? Väntar på att min blivande vovve ska födas. Är beräknat till den 15 september, så spännande!!

Måste ju ändå vara väldigt bra med dolda fel försäkringar så kan man vara säker på att det inte blir en massa tjafs, den trevligaste människan kan ( jag säger kan) ju bli som förbytt när något inträffar. Det känns mkt mer seriöst så.

Grattis till valpen!

Men jag hänger inte riktigt med i turerna runt stamtavlorna :confused: :confused:

För sådär 10-12 år sedan (tror jag) godkändes högbenta "jack russels" som "parson jack russel terrier" (numera parson russel terrier). De kunde därmed mönstras in i SKK. Den inmönstringen tror jag är stängd sedan länge. (Däremot verkar det finnas högbenta, ej SKK-reggade som registreras på annat, men likväl systematiserat sätt.)

Sen för några år sedan var det dags för de lågbenta att bli godkända som jack russel terrier. Den inmönstringen höll på t.o.m. förra året.

Resultaten av mönstringen var såvitt jag förstått (enligt uppgift från vän som mönstrade sin hane) "godkänd" eller "icke godkänd". De som blev godkända fick stamtavla och registrerades i SKK. Men mönstrade hundar fick alltid blanka stamtavlor. Min väns hund klarade mönstringen, men trots att såväl far som farfar fanns hemma så står det ändå "saknas" på föräldrarna i SKK Hunddata.

Om det finns någon seriös förening som för bok över de som är omönstrade eller ej godkända vet jag inte.

Så om tiken inte är mönstrad - så är stamtavlan ingen som helst betydelse. Valpen kommer ändå att räknas som blandras.

Det är ju samma hund för det, men om du nu vill ha en hund med stamtavla antar jag att du vill det av en anledning? Och då kan det kanske vara bra att kolla upp detta?

Att inte "orka" släpa sig till mönstringen (som måste funnits närmare än "Norrland" - det var flera tillfällen) tycker jag inte riktigt pekar på att uppfödaren är intresserad av att bedriva sitt avelsarbete inom Kennelklubbens och rasklubbens ramar.

Som sagt - det är samma hund ändå, men kolla upp det.

Indy

Hänger inte heller med på vad som menas med hundarnas stamtavlor/registrering... Som du nämner så finns den högställda varianten kvar i en egen ras och klubb utanför SKK - JRTC-russllar som jag har. De lågställda har dock ingen klubb utanför SKK. Om mamman till den här valpen inte är SKK-registrerad kommer valpen heller inte bli det och stamtavlan är därmed tämligen ointressant.

Om mamman kan typas in själv senare, vilket fortfarande kan gå om hunden uppfyller vissa krav, så kommer valpen därmed inte automatiskt bli registrerad utan honom får man i så fall försöka typa in själv senare då han är över 1 år. Det är förstås långt ifrån säkert att det går - intypningen har betydligt högre krav än inmönstringarna som alltså avslutades förra året.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 352
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka