Sv: Jag fick som jag ville!
Grattis till valpen!
Men jag hänger inte riktigt med i turerna runt stamtavlorna
För sådär 10-12 år sedan (tror jag) godkändes högbenta "jack russels" som "parson jack russel terrier" (numera parson russel terrier). De kunde därmed mönstras in i SKK. Den inmönstringen tror jag är stängd sedan länge. (Däremot verkar det finnas högbenta, ej SKK-reggade som registreras på annat, men likväl systematiserat sätt.)
Sen för några år sedan var det dags för de lågbenta att bli godkända som jack russel terrier. Den inmönstringen höll på t.o.m. förra året.
Resultaten av mönstringen var såvitt jag förstått (enligt uppgift från vän som mönstrade sin hane) "godkänd" eller "icke godkänd". De som blev godkända fick stamtavla och registrerades i SKK. Men mönstrade hundar fick alltid blanka stamtavlor. Min väns hund klarade mönstringen, men trots att såväl far som farfar fanns hemma så står det ändå "saknas" på föräldrarna i SKK Hunddata.
Om det finns någon seriös förening som för bok över de som är omönstrade eller ej godkända vet jag inte.
Så om tiken inte är mönstrad - så är stamtavlan ingen som helst betydelse. Valpen kommer ändå att räknas som blandras.
Det är ju samma hund för det, men om du nu vill ha en hund med stamtavla antar jag att du vill det av en anledning? Och då kan det kanske vara bra att kolla upp detta?
Att inte "orka" släpa sig till mönstringen (som måste funnits närmare än "Norrland" - det var flera tillfällen) tycker jag inte riktigt pekar på att uppfödaren är intresserad av att bedriva sitt avelsarbete inom Kennelklubbens och rasklubbens ramar.
Som sagt - det är samma hund ändå, men kolla upp det.
Indy