Jag, en IDIOT..

R

Rambolina

Har gjort bort mig totalt och jag står för det men skulle vara tacksam för synpunkter. HAr precis fått hem en ny häst och vi har tagit det easy på alla plan, en mycket trevlig och lätthanterad kille som inte gör mycket väsen av sig. Märkte att han var lite huvudskygg och har respekterat det med lugna rörelser etc., han har även varit lite reserverad mot män. I söndags morse skulle hästarna ut och jag tänker mig inte för utan låter min man ta ut nya hästen, han står dumt till vilket innebär att han sträcker sig mot hästen med grimman som får panik ställer sig upp och tjong huvudet i taket!! Blir rädd för smällen och kastar sig igen och än en gång tjong!!! Jag tar över men då var det för sent! Efter mycket lock och pock fick vi på grimman men på kvällen när grimman skulle av var paniken där och tjong en gång till!!! Vid det här laget hatar han allt vad grimmor heter och jag känner mig sååå jäkla elak. Vet inte ens om han accepterar tränset nu:crazy:
Jag har helt sonika låtit honom gå utan grimma in och ur hagen eftersom han följer snällt men frågan är hur hade ni gjort? Tagit ut honom i tex paddock och krävt att grimman ska på men på ett lugnt och stilla sätt eller hade ni låtit honom vara helt och hållet ett par dagar? Vi har borstat och lekt i box och hagen nu och jag får ta honom tio cm bakom öronen sedan är det kört! Han kastar sig och viker undan med huvudet. Det känns som om vi har lyckats väcka ett gammalt minne till liv...blir såå trött på mig själv:cry:

Sv: Jag, en IDIOT..

Välkommen i idiot-klubben. Där har vi alla varit medlemmar någon gång. Ibland blir det som det blir och tänk inte mer på det. Hänt har hänt och du gör nu förhoppningsvis ett misstag mindre i framtiden. Så brukar jag tänka. Av alla tusen grejor jag kan göra fel så kan jag bocka av det jag senast gjort....
Vad gäller grimman finns det lika många sätt att träna som det finns bukefalister. Jag skriver hur jag hade resonerat.
Jag hade fortsatt som om ingenting hade hänt (reaktionen han fick i boxen alltså) och satt på grimman. Hela tiden. I tid och otid. Haft en grimma över axeln när jag varit i närheten. Nött ut rädslan. Avdramatiserat. Hästar måste kunna ha grimmor och detta tillhör en av de där basic sakerna som man inte kan göra undantag ifrån. Däremot är det ju inte som med en skadad häst som måste ha en sorts behandling för att bli bättre - där bara MÅSTE man göra vissa saker (ta tempen, spruta penicillin, rengöra sår etc). En grimma är inte skillnad på sjuk och frisk och därför kan det vara svårare att ge sig sjutton på att den ska användas.
Börja med dig själv innan du tar tag i hästen. Du måste vara helt övertygad om att grimman är ett fullt normalt inslag i vardagen, det finns ingen genväg och att den ska på, helt enkelt. Sen avsätter du tid och planerar varje grimpåsättning. Ha gott om tid, var lugn och framförallt bestämt. Tyck inte synd om hästen eller "dadda" utan var rak och ärlig. Här kommer jag, hur står det till idag? Nu ska grimman på och sen ska du komma ut. Så lite kringrörelser som möjligt, var inte överdrivet försiktig. Prova att trä bara nosdelen och spänn den i efterhand över nacken. Fya inte, börja bara om hela tiden med samma lugn och så snart hästen är minsta stilla eller visar minsta tecken på tillit så beröm. Orkar du och har tid så gör det massor av gånger tills han blivit van. Hästar lär mycket genom upprepning. Det går att få en häst att se positivt till saker som tidigare varit negativt. Det kräver bara lugn, bestämdhet och upprepningar.

Hoppas det går bra för dig, hästar är mycket förlåtande av naturen även om man beter sig ovanligt korkat ibland. De har stort överseende med oss konstiga människor. På något vis förstår de att vi vill dem väl mitt i vår klumpighet.
Det lustiga är att jag själv i alla fall alltid lyckas pricka in dumheterna efter vilken häst det är. Har jag en häst som är livrädd för ström så nog sjutton är det den som jag råkar ge en stöt... har jag en häst som är rädd för vatten så är det hos den jag sjabblar med vattenslangen.... etc. Det är nog psykologiskt!
/Sessiagh

tack för ditt svar, ja visst är det så..:angel: Det som retar mig mest är att jag lät min man göra det när jag vet att han är lite huvudskygg och karlrädd men men....
Grejen är att man inte ens kommer i närheten av huvudet med grimman, har provat nu i två dagar och jag kan klappa honom med grimman och jag har lyckats få den över nosen MEN det är nackremmen han är rädd för..Saken är ju den att han ställer sig upp och då tjongar han i huvudet, stallet är ju inte jättehögt tyvärr och han är mycket reslig. Funderar på om jag ska ta dusten med honom ute, ställer han sig det minsta så gör ju det ingenting eftersom det inte finns något att slå i sas..

Som sagt, välkommen i klubben! :D Sånt händer och ibland får det såna här följder, men det går ju att rätta till.

Allra effektivaste och snabbaste sättet att vänja hästen av med rädslor är något som kallas desensibilisering. Detta kan användas på både hästar och hundar och människor och innebär i korthet att man går från känt till okänt och tillbaka till känt igen, innan någon hunnit stressa upp sig. När jag lärt mina barn att somna själva så har jag gjort så här:

Jag ligger med dem i sängen tills de är avslappnade och lugna (känt). Sedan utsätter jag dem för att tex flytta mig lite längre bort (okänt).
Innan de blivit oroliga har jag gått tillbaka till steg ett, dvs att ligga bredvid dem (känt). Med tiden har jag kunnat flytta mig längre och längre bort och vara borta en längre stund innan jag kommit tillbaka. Den enda svårigheten ligger i att bedöma hur stor grad av okänt man kan utsätta dem för, men som regel kan man säga att hellre för liten grad än för stor, för då måste man backa igen. Ju långsammare man går fram desto fortare går det framåt, ironiskt nog. :D

Med ledning av det du skriver om din häst så skulle man kanske kunna göra så här:

Lägg en grimma på marken och gå med honom förbi den. Är han misstänksam men inte orolig så ignorera bara. Blir han orolig så gå så långt ifrån grimman som behövs för att han skall behålla lugnet. Kanske ni kan låta grimman ligga på golvet innanför stalldörren när ni tar ut honom.
Nästa steg blir att gå förbi honom med grimma i handen. Närma dig långsamt och kolla av var hans gräns går för att bli orolig. Håll dig utanför den. Kanske ha en grimma i handen när du fodrar i hagen, När du går förbi hans box eller liknande. Sedan får han vara ifred. När detta funkar så får du successivt utsätta honom för större grader av "okänt", men håll ständig koll på hans oro - du skall gå tillbaka till en situation han är helt lugn med, innan han stirrar upp sig.
Så småningom kan du ha en grimma hängande på armen när du sköter honom och sedan kanske lägga grimman mot hans kropp (undvik huvudet till en början). Sedan kan du långsamt jobba dig fram emot huvudet. Går det inte med grimman så kan du prova tex ett grimskaft eller ett vanligt snöre och successivt införa beröring med grimman allt eftersom.

Jag skulle faktiskt vilja påpeka att jag inte tycker att du har gjort något fel.... Hästen har uppenbarligen varit med om något obehagligt tidigare, som du inte känner till, så hur skulle du ha kunnat agera annorlunda? Att kasta sig på det viset bara för att en man tar tag i grimman är ju liksom inget normalt eller förutsägbart beteende.... Så jag tycker inte att du är kvalificerad för medlemsskap i idiot-klubben! Möjligen borde tidigare ägaren upplyst dig om att hästen var rädd för män och/eller huvudskygg!

Beträffande vad du skall göra nu så undrar jag vad det är hästen är rädd för - är det själva grimman i sig eller att du öht närmar dig huvudet/öronen med händerna? Oavsett vilket så tycker jag att du fått vettiga svar av både Sessiagh och Pallas. Jag skulle vilja tillägga att jag inte tycker att du skall "låta hästen vara ifred", utan var där och "stör" med grimman och/eller dina händer dagligen så ofta du kan ända tills hästen inte reagerar på det du gör - DÅ låter du den vara ett tag och gör bara det nödvändiga. Återkommer problemet så återuppta träningen.

Tack för det:D jag har tränat honom genom att pyssla, borsta och smeka honom med grimman men problemet ligger helt klart bakom öronen vilket innebär att även om jag kör den snälla varianten och knäpper upp nackremmen på grimman så måste jag upp där för att kunna knäppa spännet och det är det momentet han avskyr! Jag har fått grimman över nosen efter mycket om och men men sedan blir det stopp! Ska fortsätta ikväll och se vad det ger! Grejen var ju att han var inte rädd när han kom men vi har tydligen triggat fram ett beteende hos honom så frågan är ju hur hårt man vågar pressa honom, gör jag det inne så är jag ju rädd att han kastar sig ställer sig igen och då är det ju kört! Jag vill ju inte att han tjongar i huvudet igen! Min rädsla är att han förknippar mig med smällen ( eller oss människor sas.) och därför reagerar han som han gör, han förväntar sig helt enkelt att det ska göra ont!

Du har fått väldgit bra svar redan, men tänkte komma med en erfarenhet.
Hade en ponny som var som din häst. Så fort man närmade sig öronen fick han panik.
Så här gjorde jag.
Lägg handen på manken, gnugga försiktigt handen uppåt öronen, men så fort han visar tecken på att bli rädd för tillbaka handen mot manken, ta inte bort handen från hästen utan bibehåll kontakten. Sen så fort h*n är lugn igen så för du sakta upp handen igen osv. Detta sätt fungerade på min ponny, värt att testa. Håll på ganska länge varje gång så ska du se att det inte tar så lång tid innan h*n acepterar att du rör över öronen. Då gör du samma sak från mulen och upp över öronen. Sen fortsätter du med att hålla i ett grimskaft eller liknande och för över både från manken och från mulen. Sen tror jag inte det ska vara några problem att sätta på en grimma.

Lycka till

MVH Russin8

Låter vettigt! Ska testa detta. Jag hoppas nu bara inte att han blir hysterisk när det gäller tränset också.....då är jag in deep shit!

Har du fått på grimman så tror inte jag att han kommer bry sig om tränset.

MVH Russin8

Ja, där är vi alla emellanåt:angel: Bara att bita ihop o kämpa vidare. Vill bara tillägga att jag tycker att du ska träna i paddock eller på annat ställe, eftersom du oroar dig för att hästen ska slå huvudet i taket och den oron känner garanterat hästen av. Så ta er till en neutral plats för er båda o öva. Kan du leda honom i grimskaftet under tiden? Lycka till o beväpna dig med massor av tålamod o självsäkerhet. Du vet ju att grimman inte är farlig, så försök smitta av den känslan till hästen.

Ska prova att få över ett grimskaft etc och ta oss in i paddocken, du har uppfattat min största bekymmer korrekt:D

finns en häst på ridskolan som är rädd om sitt ena öra sen tidigare ägare försökte bremsa?! honom där... jag brukar knäppa upp sidostycket, lägga tränset över öronen, å lirka in bettet i munnen. Med grimman kan man antingen vara snabb (han får inte panik om man är snabb nog... ) eller så spänner jag upp nackremmen, lägger den runt halsen.. trär in mulen å sen drar jag försiktigt upp remmen å knäpper den.. försöker hästen göra försök till att fly har man hyffsad koll på den ändå. Jag vet inte hur panikslagen din häst är. men de hästar jag har träffat på som har varit mer "väldigt rädda om öron och huvud" har detta funkat på.

Har du nåt ställe där du kan träna detta där hästen INTE slår i huvudet om den skulle kasta sig. Rundpaddock eller något annat relativt begränsat ställe som ändå ger lite mer "frihet" än boxen? Kan ju kanske också vara viktigt för hästen att den inte känner sig trängd utan känner att den faktiskt KAN komma undan.

Lite uppdatering...Igår satt jag nog i totalt 1.5 timma inne hos honom, petade, klappade och höll på. Efter ca 1 timma så kunda jag krama med handen ovanför/bakom öronen och grimman var helt okej så länge den inte skulle upp till nacken..Nåväl jag fortsatte och i slutet stod han med huvudet i knät på mig ( jag satt på huk) och lät mig klia honom i ansiktet och runt öronen...och i morse var det liiite otäckt men grimman fick komma på!!!! Fast med öppen nackrem och uppknäppt käkrem, men vad gör det när det funkar:bump:

Jippie, är så lycklig för att det funkade. Kommer dock att vara mycket uppmärksam på honom med grimman nu och kväll fortsätter träningen ute i paddocken med av och på...Målet är att han ska bli helt som vanligt igen och tycka att grimman är en baggis:)

Va kul att höra:banana:. Då är du ju på rätt väg. Du kommer att få honom att vara helt lugn när det gäller grimman. För har du kommit så här långt så är resten inga problem. Starkt jobbat:bow:

MVH Russin8

Kul att det går framåt, ytterligare ett litet tips på vägen som jag tillämpat på hästar med samma tråkiga erfarenheter som din i bagaget är att skippa grimman först och istället ta ett grimskaft och lägga det runt halsen.

Jag börjar med långt bak nästan vid sadelläget först och så runt i en ögla så att jag kan leda på en säker plats där det inte är en katastrof om hästen tar sig lös.

När hästen är oberörd av detta och följer mig bra flyttar jag upp grimskaftet en bit på halsen så att trycket hamnar en bit upp, och upprepar proceduren. När hästen är tillfreds med detta FULLT UT , dvs inte blir stressad ( kan ta ett par dar) flyttar jag upp öglan så att den hamnar strax bakom öronen. Har de andra stegen gått bra och hästen finner sig i trycket från grimskaftet en bit upp på halsen brukar det sällan vara några problem att flytta upp grimskaftet under promenaden lite diskret, jag tillämpar förövrigt principen som nämndes ovan dvs känt- okänt ( hade dock ingen aning om att den hade ett namn) dvs reagerar hästen med oro backar jag tillbaka en bit till det som är tryggt.
När grimskaftet får ligga bakom öronen tar jag öglan på grimskaftet och lägger i kors under käken och sen över nosryggen på hästen så att jag helt plötsligt har en grimma , hästarna brukar vid det här laget vara totalt obekymrade över momentet.

Sen gör jag en grimma på detta sett ( genom att lägga ett grimskaft över nacken långt bak , långsamt föra det uppåt , ett kryss och sen över nosryggen) , ett antal dagar tills obehaget är borta innan jag går över till en vanlig grimma, i början dock med knäppning på nackremmen.

Lycka till!

Även i morse fungerade det trots att jag inte höll på med honom i gårkväll ( satt på akuten med tösen) Han var lite, lite spänd i morse och jag får ta det väldigt lugnt men jag blir lycklig när jag förstår att han litar på mig iaf så något rätt måste jag ha gjort:)
Idag fick jag knäppa nackremmen helt och hållet i boxen. Tänkte fortsätta ikväll och i morgon ska vi prova tränset i paddocken.

jag hade nog låtit hästen vara ett par dagar och särskilt vara ifred inne i sin box. skulle jag göra några lekövningar med hästen så skulle det bli ute på en volt tex.

Min häst var huvudskygg när jag fick honom och det är han fortfarande lite...
min häst har jag matat ur handen och börjat klappa på i pannan försiktigt. Tog mig två år att få klappa honom i pannan :crazy: (frivilligt från hästens sida alltså)

Jag är av den åsikten att om det varit en olycka så ska man inte pressa hästen innan den är mogen för det.
Annat om det varit hästen som varit dum på något sätt... Men det är så svårt för det beror ju på hur hästen är som individ. Din häst låter rätt lik min, försiktig, reserverad mot nya människor och lite extra mot män. Gillar inte när man fladdrar runt huvudet osv...

lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563
Hästhantering Hej, jag har sedan 4 månader tillbaka en foderhäst. När jag hämtade honom var han en aning huvudskygg, om något kom plötsligt mot...
Svar
3
· Visningar
818
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 025
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar