Seabaz
Trådstartare
*Och kl*
Jag trodde verkligen att den här okunskapen runt mens och reproduktion rent generellt var begränsad till videos om lite klumpiga amerikaner för komisk affekt - någonting har ju helt klart gått fel i utbildningen om många män på allvar inte har baskoll på mens och hur det fungerar och påverkar kvinnor.
Jag minns inte särskilt mycket om sexualkunskapen i låg eller mellanstadiet, men i högstadiet var den hyfsat grafisk och fri. Vi diskuterade ibland tillsammans och ibland i uppdelade grupper och det fanns givetvis utrymme att prata med endera läraren eller skolsköterskan. Sedan är ju tonåringar tonåringar och jag är säker på att det var jobbigare för somliga än för andra, men jag är övertygad om att ingen avslutade kursen utan att ha ett huvudsakligt hum om mens, fertilitet, onani, pubertet, sperma och liknande. Sedan finns ju som sagt TV och film. Hur kan någon INTE ha settnågonting i stil med "Always med vingar" med blå vätska och trosor?
Jag har aldrig sett en tv-reklam här i Aus om bindor eller tamponger.
Fast mens diskuteras ju i sexualundervisning en. Det är mensskyddet som inte har diskuterats (bland pojkar) och det kan man väl förstå om sexualundervisningen är uppdelad flickor/pojkar.
Jag minns inte om vi hade bindor och tamponger på vår undervisning.
Jag tror och hoppas att sexualundervisningen är bättre idag.