Jag borde ha sparkat grannkärringen åt he-e! *gnälltråd*

Morran

Trådstartare
I lördags höll de kokta fläsket på att bli både stekt och grillat!

Mina föräldrar har en gård där de bor sommartid och på helgerna. En granne köpte förra sommaren en JR-hane som ersättare för sin gamla spaniel.
Förra hunden var alltid lös på deras tomt med staket runt, ca 70 cm högt, en äldre gentleman som alltid kom fram och stack ut nosen när man gick förbi med hunden.
Nya hunden går också lös och kom farandes redan som valp och skällde, nu är den dryga året.

Men i lördags gick det verkligen överstyr!

Jag, sambon och mina föräldrar var ute och tog en kvällspromenad med hunden efter maten i lördags.
När vi passerar grannen kommer deras hund farandes och skäller och hugger ut genom staketspjälorna.
Min hund stirrar på galningen och lunkar bara vidare. (Ranghög hanne, 6 år)

Helt plötsligt kommer terrierhelvetet flygandes ut över staketet och sätter fart mot min hund. Jag puttar in vovve bakom mina ben och vi ställer oss alla för, som en mur så att terriern inte kommer åt honom.

Ut kommer grannkärringen med håret på ända, försöker få tag på sin hund och ojar sig samtidigt: -Nämen sluta, varför GÖÖÖÖR du så här varje gång! Han ääär så snäll han är bara så rädd av sig, han gör inget!

Sen lyfter hon upp hunden i famnen, varpå den gallskriker och börjar hugga efter hennes händer. Hon blir så rädd att hon släpper och hundfan siktar in sig på min hund igen!

Jag håller min hund (som inte säger pip) i halsbandet bakom mina ben, medans jag föser bort hennes ilskna hund med ena foten, hårdare för varje gång den vägrar ge sig.

-Du sparkar inte på min hund! ylar kärringen!

-Hörru du, han attackerar min hund! fräser jag åt henne.

Då plockar hon upp hunden igen och går bara in till sig igen, helt knäpptyst.
Kvar står vi ute och ser ut som frågetecken. Det tog en bra stund för mig innan sinnena kom ifatt, men då blev jag riktigt jävla förbannad.
Kommer hunden en gång till så kommer jag inte tveka att känga till både den och kärringen så att de far åt he-e!
Alternativt föreslå högre staket, uppfostringskus och en kastrering (om det inte brinner först. :devil:).

Puh... Nu känns det bättre.... *andas*

Sv: Jag borde ha sparkat grannkärringen åt he-e! *gnälltråd*

Alltid lika älskvärt, varför har maninte högre staket? varför ahr man inte lina på hunden? varför, varför...man blir så trött.

Tur är väl att du har rätt att försvara dig!

Ja skulle ha gjort precis som du. Man kan undra hur vissa hundägare e funtade. Man måste juh ha pli på sin hund juh!:devil:

Ta med en falukorv nästa gång, byt ut hunden mot falukorven och gå vidare. :angel: Lämna hunden på närmaste polisstation.

*trött på idiothundägare* :devil:

Jag uppfattade inte ens själv att jag "sparkade" på hunden, förrän kärringen började yla. I mitt huvud föste jag bort den med foten.
Men den kanske hade behövt en känga.

Ja, eller så ber man att få rasta något som är tränat på att gripa försiktigt över ryggen och ruska runt lite när det kommer en liten ilsken terrier flygande. :angel: ;)

Jag hatar när folk skriker "han är så snääääll så" när hunden kommer farandes.

Var ute och red för några dagar sedan med stallkompisen och min hund sprang med lös, han är väldigt lydig att ha med!
Vi kommer förbi ett hus och fram kommer en stor svart hund som verkligen ryter som en rabies smittad cujo!
Den kommer kastandes fram och ägaren ropar glatt "han är så snäll och glad! Han vill bara hälsa!"
Jag ser bara ett monster komma farandes som verkligen ryter och fradgar!
Jag skriker "han får inte hälsa!"
Nähänä svarar ägaren och ryter med all kraft mot sin hund som inte vill lyssna. Han får springa efter och kasta sig över den och hålla den på marken medan vi lunkar förbi.
Min hund pep inte ett ljud, bara stirrade förvånat på besten.

Man undrar ju hur folk tänker?
Och även om hunden nu är snäll så vill jag inte att den kommer farandes.

Nä deras hund kanske är snäll, men inte min/din :devil:
DET kan de ju faktiskt inte veta!

Åh, jag råkade ut för något sött igår också.

Vi ska åka till en badplats, när vi släppt ut hundarna ur bilden ser vi en hund stå själv på parkeringen, typ bc eller bc blandning..ingen ägare syns till. Efter ett långt tag ser jag någon som kan vara ägaren och ropar "ursäkta är det din hund, den är här?" ..."ja! svarar hon bara"..så jag försöker få tag i hunden så attjag kan leda den bort till henne men den är rädd..så jag skiter i det och väntar tills hon kommer närmre. "Ursäkta mig, vi har din hund här..kan du ropa på den?"

Då får kärringen psykbryt.

"AMEN !!! Hon kan inte GÅ! Hon är 14 år och har reumatism, hon kan INTE gå!"

"Men vadfan går du ut med hunden för då?"

"Men SNÄLLA"

varpå jag får ett vaninnes utbrott och skriker åt kärringen att det blir gratis avlivning av hennes hund om hon inte kallar in den då den hela tidne försöker gå fram till min tik som INTE gillar andra tikar.
Så ropade jag att hon gott kunde koppla sin hundjävel och ha koll på den om den är så jävla sjuk...då höll hon tyst och gick vidare :devil:

Vilken märklig människa :crazy:

Men kunde hunden gå? Eller inte? Eftersom den gick fram till din tik.

ja vad fan är upp med att inte ha varken uppsikt eller bra staket när hundarna får vara lösa på tomten?

jag höll på att dö av skräck när jag i lugn och ro är ute med mina två små. som går o nosar vid ett staket, när det helt plötsligt rasslar till i buskarna innanför och en schäfer häver ut halva huvvet under staketet och, tja, han skällde väl mer än han bet efter mina små. men fortfarande. han kunde lika gärna fått tag i huvvet på dem!!

arg och rädd full med adrenalin, skriker jag till ägaren, som tydligen är uppe i sin lägenhet på andra våningen att han kanske skulle ta o koppla sin hund om den inte kan uppföra sej haha.

lite överreagerat kanske , men jag blev lika rädd som förvånad liksom. en annan gång hävde han sej över staketet istället, lika rädd blev jag då, eftersom han då skällde mej ungefär rätt i huvudhöjd haha!

hade aldrig vart hund där innan, därför gjorde jag misstaget att glömma bort "hunden innanför det blå staketet" en gång till. sen började jag gå på andra sidan gatan. med lite extra energi hade han lätt osmen plätt tagit sej över staketet, så antog att han inte var så aggro som han lät. men har man papillon, så tar jag gärna inte risken att låta dom träffas =P

Tragisk nog tror jag att merparten av den typen av ägare inte inser fororna med att bara släppa fram sin hund till allt och alla. Om en annan hund skulle bita tillbaka, så blir det ju artikel i Aftonbladet om kamp- och mördarhundar med lynnesfel. Sen att deras hund muckade eller inte höll sig undan, det är ju inte deras fel. H*n är ju så snäääääll!

Just den här terriern jag råkade ut för kommer tids nog bli biten eller påkörd. Deras tomt ligger precis vid en 90 väg, där många promenerar sina hundar. (Lite traktorväg går parallellt)
Kärringen verkar ju inte intresserad av att vidta några åtgärder själv. Uppenbaligen var et ju inte första gången, men han är ju så snääääll. Och så "vansinnigt rädd" som hon uttryckte det med egna ord.
En vinnande kombination helt enkelt: Könsbunden aggressivitet-rädsla-mesig matte och ett lågt staket på det.

Vilken märklig människa :crazy:

Men kunde hunden gå? Eller inte? Eftersom den gick fram till din tik.

Jovisst kunde den gå, men det var ju helt klart en alldeles för lång promenad för den hunden. Trivdes den skulle den kunnat få vara i trådgården, annars var det ett avlivningsobjekt tycker jag :crazy:

det påminner mig om när jag hade varit ute på promenad med min lille fralla och öppnade dörren in till trappuppgången. Då ser jag en öppen lägenhetsdörr på nedersta våningen, hör ett dovt morr och ser en staff komma utspringande i full fart. Tilläggas ska väl att jag inte är ett dugg skraj för "den typen av hundar" och är ett stort staff fan :)

Men det är alltid bökigt med lösa hundar när man själv har hund i koppel så jag tänkte vara skitsnabb och backa ut med Emperor genom ytterdörren igen och stänga inne den andra hunden i svalen. Men tji fick jag.

den slinker med ut och kastar sig efter Emperor varpå jag lyfter/kastar upp Emperor i luften och lägger honom som en korv över axeln. den andra hunden hoppar och klättrar helt rabiat på mig för att komma upp till emperor och jag försöker hålla min fria arm framför mig för att den ska lugna ner sig och inse att JAG faktiskt står där! Men det funkar inte.
Så kommer jag på den ypperliga idén att stänga ute den andra hunden och smita in själv!
Men det gick ju fan inte heller då den fick in trynet i dörrspringan och jag kunde ju inte mosa den direkt (hur gärna jag än ville just då :devil:)

Så den smet också in, fortfarande hoppandes och farandes uppefter mig (jag var gött uppriven på armar och bröst/bål efter klorna nu och blev riktigt förbannad)
Så jag tryckte in hunden mot dörren, drämde till med dörren på hunden några gånger och klämde ihop den mellan vaderna och tog ett tag i halsskinnet samtidigt som jag skrek helt ursinnigt "om ingen kommer och tar bort den här förbannade jävla hundjäveln ur min åsyn nu så dör den fanimig jävligt snart" :o

Varpå en gubbe kommer ut ur lägenheten och försöker få tag i hunden medan han rabblar som ett mantra "den är jättesnäll, han är jättesnäll, jättesnäll verkligen, ville bara hälsa, jättesnäll" osv osv.
Han kunde ju inte få tag på den heller! Tillslut fick han ta över mitt grepp i halsskinnet på hunden (som jag visst hade hållt stenhårt under hela tiden gubben var med) och fick släpat in den i lägenheten den kom ut ifrån. Visst den var nog jättesnäll men det visste ju för fasen inte jag! Och vi hade stått där och "brottats" en bra stund innan han ens behagade komma ut :mad:

Jag sa bara "jag hoppas inte att jag skadade den men jag blev bara så jäkla förbannad och skulle skydda empe" och tågade upp för trappan med empe fortfarande hängandes på axeln. Kom inte på att han hängde där förrän jag skulle ta av mig skorna.

Dock kom gubben upp sedan och ville kolla så att allt var okej och att jag inte blivit rädd för hundar nu (för då kunde jag få komma ner och hälsa på hunden och se att han faktiskt är en snäll hund)
Så han var inte en lika stor nöt som din kärring ;)

Även om detta är irriterande
(hund som skäller utan att ägaren syns till)
Så är det ju faktiskt väldigt skönt när de kommer sen och ber om ursäkt osv..

Åh låter lite som de man själv varit med om..

Ush har varit med om så många så jag kan inte räkna dem!

Men i sommar har de varit ganska lungt oftast så brukar de vara folk som släpper efter på kopplet till sina hundar när man går förbi och typ när hunden står 2 cm från min säger dom *Åhhh kan dom få hälsa*
Ehm..Nej inte i koppel..**meeeen varför inte de*
Tjaa..för min hundar ska inte hälsa i koppel!
Suck..så går dom surt därifrån!

Som när vi var ute på fälten tidigt i sommar..gick med midjebälte och nomeselar på hundarna i lugn och ro ser på längre hålla att en kvinna kommer gående.
Tänkte väl inte mer på de mer än att när vi kommer närmre så håller jag in mina hundar eftersom dom gick med 3 metars koppel.

Så kom kvinnan och jag börjar ta in hundarna för att hon ska gå öfrbi ser då dena bjässe till bulldogskorsning *förhålldeviss så var den mycket vacker*MEN hon hade flexi..Jag hatar felxi koppel de värsta skit som någon dum människa kommit på de borde vara kör kort på flexi!

Hon hade 3-4 meter flexi till hunden sånt lite tjockare flexi.
Så ser jag hur kon kommer närmre och närmre tänkte ska hon inte ta in hunden..
Men till slut börjar hon ta in honom när de återstår 4 metar mellan oss och vad gör hunden jo reser sig upp ägaren tappar flexin.
Springer roppar får upp flexin...Tappar flexin igen och den tokiga hunden springer runt oss.
Tappar kopplet 5 gånger sammanlagt hundne springer runt runt hon har bränsår på händerna från lina.
Och då brister de öfr mig..

NU FÅR DU /FAN GE DIG ,NU HAR DU TAPPAT KOPPLET 5 GÅNGER!!!
oCH DÅ SÄGER ÄGAREN MEN HAN ÄR SÅ STARK.. ja säger jag och går!
Som tur är så ville den säkert bara leka men vem vet de med en okänd hund.

OTROLIGT!

tågade upp för trappan med empe fortfarande hängandes på axeln. Kom inte på att han hängde där förrän jag skulle ta av mig skorna.

Ursäkta, men jag skrattar så tårarna rinner. Gud så underbart, lillen hänger lugnt över axeln! :bow::rofl:

Jag hatar när folk skriker "han är så snääääll så" när hunden kommer farandes.

Var ute och red för några dagar sedan med stallkompisen och min hund sprang med lös, han är väldigt lydig att ha med!
Vi kommer förbi ett hus och fram kommer en stor svart hund som verkligen ryter som en rabies smittad cujo!
Den kommer kastandes fram och ägaren ropar glatt "han är så snäll och glad! Han vill bara hälsa!"
Jag ser bara ett monster komma farandes som verkligen ryter och fradgar!
Jag skriker "han får inte hälsa!"
Nähänä svarar ägaren och ryter med all kraft mot sin hund som inte vill lyssna. Han får springa efter och kasta sig över den och hålla den på marken medan vi lunkar förbi.
Min hund pep inte ett ljud, bara stirrade förvånat på besten.

Man undrar ju hur folk tänker?
Och även om hunden nu är snäll så vill jag inte att den kommer farandes.
Jag försvarar inte hundägarens beteende men hunden kanske skällde i ren frustration. Har själv en hund som gärna vill fram till andra hundar. Jag hindrar han givetvis men eftersom han inte kommer fram till den andra hunden så blir han frustrerad och det resulterar i ett beteende som du beskriver: "Jag ser bara ett monster komma farandes som verkligen ryter och fradgar!". Ville bara påpeka det.

Egentligen tycker jag mest synd om hunden som inte har fått verktygen att inte behöva komma i de här situationerna.

Men sen om den är frustrerad eller inte, det skiter jag faktiskt högaktningsfullt i, behövs en känga för att hålla bort en hund som beter sig på det viset, ja då blir det en känga. Att den sedan försöker bita sin egen matte i händerna för att komma lös, ja.. :grin:

Jag har sett min hund ligga och feberkrampa hysteriskt på golvet efter ett infekterat hundbett och det har jag INGEN lust att uppleva igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 291
Senast: Bubble
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar