Jag blor tokig! behöver råd!

I

Incontestable

Min varmblodsvallack får inte upp hullet!
han har lagt på sig aningen men det verkar vara stopp!
han är 170 cm hög och när jag fick honom i slutet av augusti 07 hade han enorma muskler då han bara en vecka innan slutat springa på banan.

Självklart tappade han alla muskler när det vart en helomvändning att bli skogsmulle från att vara i toppform för honom och han tappade hullet helt och hållet.

Sedan januari har han ätit:
10 kg hö om dagen (vårt hö är inte så jättebra så han har fått lucernpellets till)
2 kg kornkross
0,5 kg betfor
2 kg lucernpellets
(Dessa äter han torra för han äter JÄTTESAKTA och är det blött vill han inte äta upp, har dessutom minskat från 2,5 kg/dag annars lämnar han bara, visserligen lämar han iblan nu också)
B-vitamin, mineraler, linfrö, rapsolja och biotin får han också.

Har hört att man kan ge solrosfrön till hästar som ska gå upp i vikt.
Någon som provat detta?
jag vet snart inte vad jag ska göra, försöker få upp musklerna på honom men det går trögt.

någon som har något tips om vad jag ska göra?

Sv: Jag blor tokig! behöver råd!

Krafft protein innehåller 330smrp/kg, du får mycket protein för pengarna, annars är väl bete en ypperlig källa så här års.Lycka till.

Travare bruka inte vara lättfödda. Kräver mkt mat = oftast dyra i drift. Min åt ca 14 kg hö/dag av mkt god kvalite, slaget innan midsommar. 3 kg kraftfoder. Ett bra bete skulle nog göra susen.

Mer grovfoder skulle jag rekommendera. Min vbl travare har gått på 30kg hösilage, det motsvarar ca 20kg hö eftersom det var så torrt.

Krafft protein innehåller 330smrp/kg, du får mycket protein för pengarna, annars är väl bete en ypperlig källa så här års.Lycka till.

:banana: Super bra med krafft protein. KOm du inte har möjlighet att släppa på bete skulle jag satsa på att hitta ett bättre hö. Du kommer aldirg att få upp hullet på ett varmblod med dåligt hö.

Ps. Vetekli har fungerat på en kompis travare som var extremt svårfödd. Han blev till och med lite tjock...:o

Du kan ju fråga vad han åt innan. Annars behöver han mer protein, som är byggstenarna för att bygga upp muskler. Jag använder Krafft groov 125 som funkar bra.

Jag ger 1 kg om dagen, fördelat på tre mål. Fodrar medgroov som proteinkomplement, så jag ger andra fodermedel också

Hej och tack för alla svar!

Nu har han stått i en liten hage bara för att få beta lite innan riktiga sommarhagen, han har tyvärr tappat ännu mer nu i hull så jag kommer att få lov att stödfodra honom.

Jag kan inte ge mer av vårat hö då han bara kommer att stå och tugga strå och ändå inte få i sig mer eftersom höt har ganska dåliga värden.
Innan han kom till mig åt han hösilage och jag vet inte om han kanske tyckte bättre om det för idag kan han lämna ca 1 kg hö på kvällarna.
Han åt även:

10kg Hösilage
2kg krafft sport
2kg Havre
2kg Fibergi Elit
(men detta då han var i hårdträning)

behöver ett foder med lågt energi innehåll, hyfsat smältbart råprotein och MYCKET fett. och har absolut ingen aning vad för foder eller hur mycket han ska ha för jag kan verkligen ingenting om foder!
Foderstaten han har nu har jag fått hjälp med att sätta ihop.

jag kan ju inte ge honom det han fick innan, då kommer han ju bli så pigg och bli en tickande bomb eftersom han inte ens i närheten aktiveras på samma vis som innan.

det enda jag vet är att det kanske ska inskaffas böttre hö när betet är slut. Frågan är nu vad och hur mycket jag ska ge han under sommarbetet, våran sommarhage är inte jättestor heller men betet bör räcka till två hästar iaf.

till grejen hör ju den att han inte verkar tycka om lucern pelletsen särskilt mycket, han lämnar ofta och mycket.
det var därför jag minskade från 2,5 kg till bara 2 kg.
det får bara kastas iallafall.
har funderat på att kanske ge honom lucern strå istället, men lämnar han hö så kanske han inte vill ha det heller eftersom det också är strå? :crazy:

Fick frågan om man kan ge honom havre, jag vet inte alls hur han blir av det men min fråga är om det hjälper särskilt till just hullet?

Tack på förhand! /Lina

Hej och tack för alla svar!
behöver ett foder med lågt energi innehåll, hyfsat smältbart råprotein och MYCKET fett. och har absolut ingen aning vad för foder eller hur mycket han ska ha för jag kan verkligen ingenting om foder!
Foderstaten han har nu har jag fått hjälp med att sätta ihop! /Lina

Nej nu får jag rätta dig - du behöver ett foder med energi=kalorier, kilojoule. Det är energin som gör att han lägger på vikt inte proteinet. Mycket fett till en häst kan ge problem av annat slag. Hästen är inte "gjord" för att äta mycket fett.

Tuggar långsamt - är tänderna kollade?
Fick tidigare lite grovfoder - 10 kg hösilage och en stor häst, nej det är lite.
Den foderstat du fått nu verkar hyfsat ok - bortsett frå att vi inte vet något om höet. Det kan och är troligen ett kass hö med lågt energivärde vilekt gör att han tappar i vikt.

Senast ändrad:

Precis som ovanstående skrev, så är fett i princip ren energi, det är det du behöver för att hästen ska bli tjockare, kombinerat med protein förstås. Sedan kanske du inte behöver lägga till energin i form av havre, utan mer i form av tex olja, grovfoder osv. :)

Vad du kan göra är att byta ut en del av högivan mot tex lucern hackad strå. Ett annat mycket billigare är att lia 20-30 kg gräs till hästen varje dag.

Det bästa vore om du visste vilka värden det gamla hösilaget hade och vilka värden ditt hö har nu. Då kan du göra en uppskattning av vilken nivå han behöver.

Såg nu att du redan gav lucernpellets. Du kan ju alltid byta ut en del av högivan till lucernpellets och blanda i olja.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Mer hö absolut! Och byt ut kornet mot Krafft Groov.

håller med om höet till viss del, men eftersom det tydligen är så¨dåliga värden så skulle jag inte satsa på mer hö.. Jag skulle ge lite lusernhack som kompliment till dåliga höet och krafft PLUSS istället för groov! :laugh:

Nej nu får jag rätta dig - du behöver ett foder med energi=kalorier, kilojoule. Det är energin som gör att han lägger på vikt inte proteinet. Mycket fett till en häst kan ge problem av annat slag. Hästen är inte "gjord" för att äta mycket fett.

Tuggar långsamt - är tänderna kollade?
Fick tidigare lite grovfoder - 10 kg hösilage och en stor häst, nej det är lite.
Den foderstat du fått nu verkar hyfsat ok - bortsett frå att vi inte vet något om höet. Det kan och är troligen ett kass hö med lågt energivärde vilekt gör att han tappar i vikt.

ja hans tänder är kollade och det är inge fel på dem.
det var vad han fick hos sin förra ägare och då var han i jättefint skick.

anledningen till att jag skrev vilket foder jag trodde jag skulle ha var för att han förra ägare skrev att "ett sådant foder behöver du till honom"
nej jag tror inte att det är så mycket energivärde på vårt hö nu.

Nu står han i betes hagen och får ett mål om dagen ändå som består av:

½ kg lucernpellets
2 liter korn
½ dl mineraler
30 ml B-vitamin
och biotin

är detta för lite ändå tycker ni?
jag vet ju inte :(
jag ska nog prova ge honom lucern hack istället men tvivlar på att han tycker om det.
och kanske byta till något annat kraftfoder?

Min egen erfarenhet var att min la på sig bäst när hon arbetade mycket, så han känner väl att han inte behöver energin, därför han lämnar =)

Jag har goda erfarenheter av att få upp svårfödda hästar i hull med Hippo Alfa eller Krafft Rehab.

Jag hade bytt ut kornet mot något av ovanstående.

Okej nu har jag fått så mycket råd att jag blir alldeles snurrig i huvudet :d

Jag tror att jag tänker dela av hagen dom står i nu och låta honom stå med fri tillgång till hö ett tag och samtidigt stödfodra honom, (gräset i hagen är nästan avbetat)
vad tycker ni om det? bara tills dom ska över till andra sommarhagen och få mer gräs och tills han lagt på sig lite i hullet.

En del säger att jag ska prova krafft groov
(som jag hört att det är havre i, vilket han inte kan äta nu)
dessutom finns det oliga krafft groov så vilken ska man ha då?
eller krafft protein?
så jag tänkte nog kanske prova hippo alfa det lät enklare och det finns att köpa i min stad annars måste man åka 2 mil bort och handla.
då byter jag ut kornet mot hippo alfa och provar att ge lucern hack istället för pellets få se om han tycker om det mer? eller behöver han inget lucern alls om han ska ha fri tillgång till hö?
trots att höt är dåligt?
sedan ska jag köpa ett bättre hö när detta är slut.

säg åt mig om ni tycker detta låter totalt förvrängt
och om ni tycker att jag är spritt galen!
:o

jag vill bara ja hjälp

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: fjordtokan
·
I
Foder & Strö Lucernfråga - Behöver svar! Det är såhär att jag ger min häst 2,5 kg/dag lucernpellets (torrvägt) som jag självklart blöder upp. Detta...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: Incontestable
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V