Sv: Jag blor tokig! behöver råd!
Jag har lite svårt att förstå varför din häst inte får äta något med havre i?
Tål han inte det eller tror du att han ska bli ohanterlig?
Byta hö såg jag att du ska göra, men det kanske är svårt att göda den på hö samtidigt som den äter gräs...
Det är inte alla varmblodiga/fullblodiga hästar som går upp i vikt av att bara gå på bete.
Tycker du ska köpa ett gott helfoder, typ Kraf*t grund och köra i honom rejäla mängder (börja försiktigt/trappa upp) så att du får stopp på viktminskningen.
Det är bra med lusern osv men om dom inte äter det så är det ju ingen mening, bättre att satsa på något som hästen vill äta.
OM hästen blir vild av att äta kraftfoder så kan du ta hjälp och lösa det sedan, är ju ändå inte meningen att den ska vara snäll för att den är undernärd.
Jag tror att han skulle bli alldeles för pigg av havren men det är ju som du säger det är ju inte omöjligt att prova.
frågan är bara vilket foder jag ska börja med?
Helst inte just Kraffts eftersom det inte finns att köpa i min stad. vi har något som heter mustang här, som är väldigt populärt.
kan kopiera in lite fakta av några av de foder jag kollat på åt min kuse
MUSTANG ORIGINAL:
Mustang Pellets Original är ett pelleterat havrefritt färdigfoder. Pellets Original är ett mellanenergi foder där havren har ersatts med korn och havrefiber.
Många hästar som får havre som kraftfoder upplevs av ryttaren som "heta". Med Mustang Original undviker man detta.
Mustang Pellets Original är som alla Mustangfoder smaksatt med äpple. Vidare har vi tillsatt dubbelt dos biotin för att undvika hovskörhet och förbättra man och päls.
Vitaminer och mineraler är av högsta kvalitet. Linfrö ingår också eftersom det stärker upp hästen grovtarm med en skyddande gel.
Mustang Pellets Original är sveriges absolut mest intressanta basfoder, förutom att det är anpassat till de allra flesta hästar är det också mycket attraktivt prissatt!
MUSTANG PROTEIN 90:
Mustang Protein 90 är framtaget för föl, unghästar och avelsston. Protein 90 är anpassat för att täcka det extra behov av högvärdigt protein, mineraler och vitaminer som hästen har under dräktighet och tillväxt. Mustang Protein 90 har också ångkokt spannmål.
Mustang Protein 90 är utvecklat för avel och/eller som ett komplement till vuxna hästar när t ex grovfodret har lågt proteininnehåll.
Eller ..
MUSTANG PROTEIN 140:
Ett färdigfoder med extra mycket protein. Skall användas när grovfodret är av låg eller mycket låg kvalitet. Det passar också alldeles utmärkt till hästar med högt proteinbehov såsom ston och unghästar.
Mustang Protein 140 har också ångkokt spannmål vilket markant ökar hästen upptagningsförmåga av den kokta spannmålens näringsinnehåll. Vi har också tillsatt extra mycket biotin för att förebygga hovskörhet.
vet dock inte vilket av detta som skulle passa just min häst bäst,
som sagt tycker han inte om lucernpellets, (vet dock inte om han tycker om hack eller inte).
Han äter knappt upp sina 10 kg hö/dag.
Det enda jag vet är att han ser ut som ett totalt benrangel och att jag måste göra något NU!
(han åt mustang fiber müsli förut och det tyckte han om)
jag trodde att han tappade hullet av det också då, är inte så säker nu på att det verkligen var pga det fodret, jag tror jag utfodrade för lite bara då jag hade hjälp av en tjej som sa sig "kunna" foderstater.
(jag litade på henne då jag inte kunde något själv)
kanske kan man kompensera något av dessa foder tillsammans med lucern hack?