Jag blor tokig! behöver råd!

Sv: Jag blor tokig! behöver råd!

Jag har lite svårt att förstå varför din häst inte får äta något med havre i?
Tål han inte det eller tror du att han ska bli ohanterlig?:confused:

Byta hö såg jag att du ska göra, men det kanske är svårt att göda den på hö samtidigt som den äter gräs...
Det är inte alla varmblodiga/fullblodiga hästar som går upp i vikt av att bara gå på bete.

Tycker du ska köpa ett gott helfoder, typ Kraf*t grund och köra i honom rejäla mängder (börja försiktigt/trappa upp) så att du får stopp på viktminskningen.
Det är bra med lusern osv men om dom inte äter det så är det ju ingen mening, bättre att satsa på något som hästen vill äta.

OM hästen blir vild av att äta kraftfoder så kan du ta hjälp och lösa det sedan, är ju ändå inte meningen att den ska vara snäll för att den är undernärd. :crazy:

Jag har lite svårt att förstå varför din häst inte får äta något med havre i?
Tål han inte det eller tror du att han ska bli ohanterlig?:confused:

Byta hö såg jag att du ska göra, men det kanske är svårt att göda den på hö samtidigt som den äter gräs...
Det är inte alla varmblodiga/fullblodiga hästar som går upp i vikt av att bara gå på bete.

Tycker du ska köpa ett gott helfoder, typ Kraf*t grund och köra i honom rejäla mängder (börja försiktigt/trappa upp) så att du får stopp på viktminskningen.
Det är bra med lusern osv men om dom inte äter det så är det ju ingen mening, bättre att satsa på något som hästen vill äta.

OM hästen blir vild av att äta kraftfoder så kan du ta hjälp och lösa det sedan, är ju ändå inte meningen att den ska vara snäll för att den är undernärd. :crazy:

Jag tror att han skulle bli alldeles för pigg av havren men det är ju som du säger det är ju inte omöjligt att prova.
frågan är bara vilket foder jag ska börja med?
Helst inte just Kraffts eftersom det inte finns att köpa i min stad. vi har något som heter mustang här, som är väldigt populärt.
kan kopiera in lite fakta av några av de foder jag kollat på åt min kuse :)

MUSTANG ORIGINAL:
Mustang Pellets Original är ett pelleterat havrefritt färdigfoder. Pellets Original är ett mellanenergi foder där havren har ersatts med korn och havrefiber.
Många hästar som får havre som kraftfoder upplevs av ryttaren som "heta". Med Mustang Original undviker man detta.
Mustang Pellets Original är som alla Mustangfoder smaksatt med äpple. Vidare har vi tillsatt dubbelt dos biotin för att undvika hovskörhet och förbättra man och päls.
Vitaminer och mineraler är av högsta kvalitet. Linfrö ingår också eftersom det stärker upp hästen grovtarm med en skyddande gel.
Mustang Pellets Original är sveriges absolut mest intressanta basfoder, förutom att det är anpassat till de allra flesta hästar är det också mycket attraktivt prissatt!

MUSTANG PROTEIN 90:
Mustang Protein 90 är framtaget för föl, unghästar och avelsston. Protein 90 är anpassat för att täcka det extra behov av högvärdigt protein, mineraler och vitaminer som hästen har under dräktighet och tillväxt. Mustang Protein 90 har också ångkokt spannmål.
Mustang Protein 90 är utvecklat för avel och/eller som ett komplement till vuxna hästar när t ex grovfodret har lågt proteininnehåll.

Eller ..

MUSTANG PROTEIN 140:
Ett färdigfoder med extra mycket protein. Skall användas när grovfodret är av låg eller mycket låg kvalitet. Det passar också alldeles utmärkt till hästar med högt proteinbehov såsom ston och unghästar.
Mustang Protein 140 har också ångkokt spannmål vilket markant ökar hästen upptagningsförmåga av den kokta spannmålens näringsinnehåll. Vi har också tillsatt extra mycket biotin för att förebygga hovskörhet.

vet dock inte vilket av detta som skulle passa just min häst bäst,
som sagt tycker han inte om lucernpellets, (vet dock inte om han tycker om hack eller inte).
Han äter knappt upp sina 10 kg hö/dag.
Det enda jag vet är att han ser ut som ett totalt benrangel och att jag måste göra något NU!

(han åt mustang fiber müsli förut och det tyckte han om)
jag trodde att han tappade hullet av det också då, är inte så säker nu på att det verkligen var pga det fodret, jag tror jag utfodrade för lite bara då jag hade hjälp av en tjej som sa sig "kunna" foderstater.
(jag litade på henne då jag inte kunde något själv)

kanske kan man kompensera något av dessa foder tillsammans med lucern hack?

Har du tillgång till Hippo alfa så prova det. Alfa innehåller Lusern så det behöver du inte lägga till, ge en lite större mängd alfa ist.
Förlåt menade att alfa innehåller grönmjöl så då brukar man inte behöva ge Lusern oxå

Senast ändrad:

Jag vet hur det är att ha en svårfödd häst:). Jag ringde faktiskt till Kraffts foderrådgivning eftersom mitt sto är en "vinthundshäst" som är het och inte tål havre eller luzern eftersom hon blir tokig. De rekommenderade Krafft Groov 125 som används i avel. Det nnehåller massor med proten men inget havre och brukar användas för att stabilisera heta hästar.
Det tyvkte även jag skulle lägga till 1-2dl olja om dagen men detta funkade inte eftersom hon blev lös i magen.

Nu får hon 4.5kg Krafft, 700g Betfor, mineraler samt 15kg hösilage och har äntligen börjat ta sig. Jag kommer aldrig sluta med Krafft-sortimentet :bow:

Men vänta nu, krafft 125 innehåller väl visst havre?

TS. Rehab brukar vara ett bra foder att ge. Är som krafft 125 fast utan havre om jag inte har blandat ihop allt totalt.

På Kraffts hemsida står det "KRAFFT Groov är i stort sett havrefri och fungerar bra på hästar som har svårt att tåla havre". Jag ger min svårfödda häst Hippo Grow Alfa, det innehåller mer protein och är billigare i min foderaffär än Krafft Groov 125. Jag tror det innehåller lite havre också precis som Krafft Grov, men mycket lusern också, och hästar brukar gilla det.

Grow Alfa innehåller 19% havre och Groov (har jag för mig) 16%.
// Linda

Hej!

Nu har jag gjort såhär att jag har provat med mustang original och han älskar det!

har börjat med att ge honom 0.6 kg om dagen för att trappa upp. han ska tillslut få 3-4 kg av det 2 ggr/dagen.

i detta fodret är det korn men jag tänkte ge honom lite extra korn ändå, vet dock ej hur mycket?
eller ska jag strunta i det?

han får nu 10 kg hö som jag slänger ut på förmiddagen också.
detta äter han under hela dagen tillsammans med vanligt gräs, (det som finns kvar i hagen)

han ska egentligen ha kraftfoder 2 ggr/dag men nu under sommaren blir det bara en gång eftersom det är gräs i hagen också.

nu när han ska byta hage tänkte jag rådfråga er hur jag ska göra?
han kommer inte få något hö då, men foder en gång om dagen.
frågan är bara hur mycket jag ska ge honom när han har bete också?

ska snart byta hö då detta snart är slut (vilket är bra då jag ska köpa ett bättre hö) kan då öka på grovfodret och sänka krafften lite.

Eftersom vi inte har kraffts foder här i stan så kör jag på Mustangs som också är ett populärt foder.
gå gärna in och läs lite om det.
http://www.mustangfoder.se/produkter/original.asp

fast jag vet inte om jag kanske skulle tagit någon av mustang protein istället?

Här är min höanalys på det hö jag har nu:

Energi: 7,4 MJ/kg

Kalcium: 2,8 g/kg

Magnesium: 1,1 g/kg

Smältbart råprotein: 14 g/kg

Fosfor: 1,1 g/kg

Kalium: 2,8 g/kg

(Jag vet INTE hur man räknar ut för att det ska bli bra och hur mycket av varje sak det BÖR vara i ett hö)
någon som skulle kunna förklara hur man räknar ut det och hur mycket av de olika sakerna det bör vara för att vara ett bra hö?
så att jag vet för framtida bruk?

Har även hört att man kan få hjälp med en foderstat på internet men är detta en bra idé?

/Lina

Senast ändrad av en moderator:

Om det växer rikligt med gräs i hagen så behöver du väl inte ge honom hö också? Ditt gamla hö har extremt dåliga proteinvärden. Gräs är mycket energi- och fr a proteinrikt särskilt på försommaren. Betfor och olja ger MJ el kalorier om du är mer van vid det uttrycket. Betfor brukar de flesta hästar gilla och däri kan du bland i oljan. Introducera oljan långsamt, ca 0.5-1dl/måltid gärna flera ggr/dag i ca 14 dagar, öka på dosen vartefter. Använd vanlig matolja som är neutral i smaken t ex rapsolja. Vill du använda Mustangs produkter så kan du blanda oljan med pellets/muslin.

När man räknar på höets värden så är det framförallt balansen mellan smältbart råprotein (SMRP) och energi (MJ) man tittar på. Kvoten smrp / MJ ska för normalhästen vara ca 6, men kan vara något högre. Dräktiga eller digivande ston, växande unghästar och äldre hästar som har svårt att tillgodogöra sig fodret behöver högre kvot (ca 7).

I ditt hös fall tar du allltså: 14 (smrp /kg) / 7,4 (MJ) = ca 1,9 smrp / MJ. Det är jättelåg proteinhalt, så det är därför han faller ur. Protein är byggstenar till precis allt i kroppen, det är det han behöver mer än fett eller ren energi.

Hästen måste få i sig större delen av sitt proteinbehov från grovfoder, dvs gräs, hö eller lucern. Det är därför inte så lämpligt att bara fylla ut foderstaten med kraftfoder med högt proteinvärde, utan välj då en sort som baseras på lucern eller grönmjöl. Hippo alfa gör det har jag för mig.
I väntan på bete, och om nästa års hö blir proteinfattigt det också, prova gärna lucern strå istället för pelletsen, för torra lucernpellets medför risk för foderstrupsförstoppning. Man kan också blanda lucern strå med lite betfor osv så det blir lite smakligare.

Ge inte för stora mängder korn, det är inte så bra för hästmagar. Lucern innehåller också energi, så det är inte alls så att man bara ger protein med de proteinrika fodren.
Ett tips kan vara att ge linfrökaka / linfröpellets som innehåller bra fetter och protein, men det är ett tillskott, man kan inte ge mer än 200 g / 100 kg häst har jag för mig. Som med soja.

När man räknar på höets värden så är det framförallt balansen mellan smältbart råprotein (SMRP) och energi (MJ) man tittar på. Kvoten smrp / MJ ska för normalhästen vara ca 6, men kan vara något högre. Dräktiga eller digivande ston, växande unghästar och äldre hästar som har svårt att tillgodogöra sig fodret behöver högre kvot (ca 7).

I ditt hös fall tar du allltså: 14 (smrp /kg) / 7,4 (MJ) = ca 1,9 smrp / MJ. Det är jättelåg proteinhalt, så det är därför han faller ur. Protein är byggstenar till precis allt i kroppen, det är det han behöver mer än fett eller ren energi.

Hästen måste få i sig större delen av sitt proteinbehov från grovfoder, dvs gräs, hö eller lucern. Det är därför inte så lämpligt att bara fylla ut foderstaten med kraftfoder med högt proteinvärde, utan välj då en sort som baseras på lucern eller grönmjöl. Hippo alfa gör det har jag för mig.
I väntan på bete, och om nästa års hö blir proteinfattigt det också, prova gärna lucern strå istället för pelletsen, för torra lucernpellets medför risk för foderstrupsförstoppning. Man kan också blanda lucern strå med lite betfor osv så det blir lite smakligare.

Ge inte för stora mängder korn, det är inte så bra för hästmagar. Lucern innehåller också energi, så det är inte alls så att man bara ger protein med de proteinrika fodren.
Ett tips kan vara att ge linfrökaka / linfröpellets som innehåller bra fetter och protein, men det är ett tillskott, man kan inte ge mer än 200 g / 100 kg häst har jag för mig. Som med soja.

Jag kan inte ge honom foder med lucern i för han äter det verkligen inte.
Jag hade Hippo alfa åt honom i stallet innan, innan jag började med ren lucern och han åt det inte.
därför mitt val av mustang original.

nej han får hö i hagen nu då gräset i denna hage är slut, ska flytta honom till en annan hage med nytt gräs, då ska han ej få hö utan bara foder 1 ggr/dag.
denna hage måste dras klart först bara.

jag ska köpa ett annat hö nu när detta är slut och det SKA vara bra.
jag kommer leta tills jag hittar ett som är bra till hästen.
ska börja leta redan idag.
Okej så du tycker att jag ska sluta helt med kornet då det redan är korn i fodret? jag tänkte mer att det skulle vara gott åt honom.

Han kommer att få ca:

Mustang original 3 kg/dag

Betfor 5 dl/dag

Korn ½-1 liter/dag (eller bör jag ta bort det helt?)

Mineraler ½ dl/dag

B-vitamin 30 ml/dag

Plus att jag ska ha ett bättre hö så att han ska få runt 13-14 kg av det.
Detta nu efter sommaren.

Vad jag inte vet är om man verkligen ska stödfodra honom under betet?
En del säger att man bör göra det och en del säger att man absolut inte ska göra det?
Jag måste ju om han magrar ur om han bara har bete.
Och jag vet då inte hur mycket kraftfoder man ska ge.

Senast ändrad av en moderator:

Om det växer rikligt med gräs i hagen så behöver du väl inte ge honom hö också? Ditt gamla hö har extremt dåliga proteinvärden. Gräs är mycket energi- och fr a proteinrikt särskilt på försommaren. Betfor och olja ger MJ el kalorier om du är mer van vid det uttrycket. Betfor brukar de flesta hästar gilla och däri kan du bland i oljan. Introducera oljan långsamt, ca 0.5-1dl/måltid gärna flera ggr/dag i ca 14 dagar, öka på dosen vartefter. Använd vanlig matolja som är neutral i smaken t ex rapsolja. Vill du använda Mustangs produkter så kan du blanda oljan med pellets/muslin.

jag ger honom 0.5 dl rapsolja om dagen nu under sommaren och 1 dl under vintern fördelat på 2 ggr/dagen.
han får även betfor 5 dl om dagen.
Tycker du att jag ska öka betforen?

Ska man inte ge pellets blött?
Det har jag fått lära mig.

Dessutom ger korn mer energi än havre, berättade en foder-rådgivare för mig :)

Ska man inte ge pellets blött?
Det har jag fått lära mig.

Dessutom ger korn mer energi än havre, berättade en foder-rådgivare för mig :)

Jo egentligen bör man ge pellets blött.
Iaf lucernpellets.
Men det är en del som ger det torrt och aldrig får problem med sina hästar, min häst tex äter fruktansvärt sakta!
Och då menar jag JÄTTE sakta.
Han har dock inga fel på tänderna utan han är helt enkelt inget matvrak :d

Olja ger mer kalorier som sagt, inte det minsta lilla protein. Det gör att den totala kvoten smrp / MJ i foderstaten sjunker ännu mer om man tillsätter olja. Det är proteinet som måste upp här!

Du skrev inte hur han ställer sig till lucern hack. Det kan också blandas med betfor för att öka smakligheten. Kanske värt ett försök?

Annars tycker jag att Mustang protein 140 låter som ett kraftfoder för dig, nu så länge höet är så dåligt. Men jag vet inte vad det baseras på för produkter, innehållet framgår inte på hemsidan. Står dock uttryckligen att det är ett bra komplement vid proteinfattigt grovfoder.

På betet kan du välja en mindre proteinrik sort (Mustang 90 kanske eftersom han fortfarande har mycket att ta igen) till en början när gräset innehåller mycket protein.

Sedan hur mycket du ska ge på betet - så länge han är tunn ska han ha extra käk. 3 kg kraftfoder / dygn är antagligen bara att fortsätta med tills han tar sig. Men ger du mer än 2 kg kraftfoder bör det helst fördelas på fler tillfällen / dygn.
När han börjar ta sig kan du skära ner lite, men framåt augusti får du antagligen öka på proteingivan igen (Mustang protein 90 eller 140), för då brukar gräset tappa i protein, däremot innehåller det fortfarande energi (om det nu finns gräs kvar i hagen då). Vänta inte tills du ser att han tappar, börja istället trappa upp i augusti, så förlorar du inte tid.

Jag tycker du kan öka på oljan mer för att få upp hullet. Om hästen inte har bete så måste du ge proteinrikt kraftfoder, Mustang protein t ex för att få en kvot på minst 6. Går hästen på bete däremot så kan du fortsätta med Mustang grund, betfor 0.5kg och oljan 1-2dl/måltid och gärna 3ggr/dag.
Man dividerar mgd smältbart protein m MJ och då ska kvoten bli 5.5-6, inte under. Bete har i regel en mkt högre kvot för det är så väldigt proteinrikt, och då är det extra MJ/energi du behöver tillsätta. Du kan mäta bukomfånget och ta kort på hästen t ex 1g/v för att utvärdera effekten.

Tack för tips och hjälp!

Nu kommer jag försöka med Mustang protein 90 åt honom och bara hoppas på det bästa.
Jag lär ge det lite tid, och funkar inte detta så kontaktar jag en veterinär för råd och hjälp.

Nu går han på bete så nu blir de inget hö förrän betet är slut.
Under tiden han står på bete ska jag på jakt efter ett hö med supervärden.

Åter igen tack.

Menar du näring=protein? Säger du näring så vet ingen vad du menar eller tolkar det hur som helst. Som i den här tråden:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: fjordtokan
·
I
Foder & Strö Lucernfråga - Behöver svar! Det är såhär att jag ger min häst 2,5 kg/dag lucernpellets (torrvägt) som jag självklart blöder upp. Detta...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: Incontestable
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V