Jag blir snart galen! LÅNG!!

Em3li3

Trådstartare
Jag måste få tips eller råd utav någon/några som vet vad mitt problem kan bero på.
Jag har en siberian husky/dalmatin/border collie blandning på (5 år i mars)
och han har börjat satt i system att kissa inne så när vi lämnar honom måste han ha kiss skydd(blöja kallar jag det) jag lägger 2 tjocka bindor i den men endå lyckas han kissa så pass mycket att det rinner ur blöjan när jag tar av honom den när vi kommer hem..1 av 10 har han inte gjort något i den..

Han satte detta i system när vi skaffade en valp... Han har ALDRIG kissat inne tidigare. När valpen(tik) kissade så kissade han sen kissade hon för att han kissa så fortsatte det. Dom förstörde istort sett en hel lägenhet då golvet svällde...
Vapen är borta(hos sambons föräldrar) sedan 3 månader tillbaka men problmet med honom bara fortsätter och blir bara värre och värre..
Jag är rökare och går självklart UT och röker men sätter jag på mig skorna och går ut så kan jag ABSOLUT räkna med att en kiss har blivit när jag kommer in, en halv cigarett åt gången röker jag ungefär ca 2 minuter.
I förrgår gick jag över till mamma som bor i stort sett 4 dörrar bort och lämna en påse mjöl, när jag kommer tillbaka har han kissat även fast jag gick ut med honom innan.
Jag gick hemifrån till affären(20 min bort så 40 min fram och åter) och köpte mjölet och hem och lämnade hunden och över till henne och hem igen MAX 5 minuter var jag borta. EN MASSA KISS.
Varför gö han så??
Anar att det är protest, men mot vad?
måste få hjälp innan jag sliter mitt hår!! :'(

Sv: Jag blir snart galen! LÅNG!!

Kanske han helt enkelt är stressad, eller så behöver han faktiskt ut. Om han plötsligt börjat kissa mer så kan ett veterinärbesök behövas. Kanske har han urinvägsinfektion eller annat och att det bara råkat sammanfalla med när ni skaffade valpen.

Ensamhetstränades han och valpen något? Annars kan det vara så att han "glömt" att man kan vara ensam och att ni behöver börja om med ensamhetsträningen.

Hur aktiveras han? Kanske han blir stressad pga över- eller understimulans?

Tack för svaret

Det där med att faktiskt gå ut tror jag absolut inte eftersom att dom gånger vi ska lämna honom så går vi ut med honom först så han är rastad när vi lämnar honom, så isf lär vi gå med honom hela tiden om man ska lyda det rådet :/
Valpen och han är ensam tränade.. Innan vi skaffade henne så hade jag honom själv i nästan 3 år utan att han gjorde något inne, han har inte ens tuggat sönder något eller visat någon tendens av att vara stressad..
han kissar varken mer eller mindra utan snarare kissar i ren protest men mot vad.. Jag kan ju inte ha med mig honom till jobbet då ajg jobbar inom resturang och husse kör lastbil. och men måste kunna lämna honom hemma för vissa ärenden och ahr kunnat åkt till jobbet tidigare utan att vara orolig emn NU har det spårat. Jag kan inte ens hämta posten iblnad....
Han har inte "glömt" ensam träningen för han lämnas utan problem ibland..

Under och överstimmlans vet jag inte. han motioneras varken mer eller mindra än tidigare, han är med i stallet som innan, fr springa med och vara lös, vi går samma promenadlängder som innan, så inget är något annorlunda.

Förlåt om inlägget värkar "tjurigt/vresigt" läste igenom det nu. men jag är så less att torka kiss varje ag då jag gjort det flera gånger om dagen senda mars.. :'( INGE ILLA MENAT MOT DG!! :)

Jag tror faktiskt att jag hade börjat med ett veterinärbesök allra först för att kolla att det inte föreligger något fysiskt problem, som UVI.
Om allt är ok i kroppen hade jag sanerat lägenheten så att det inte kan finnas minsta spår av kissdoft någonstans. T.o.m. mina rumsrena hundar kan kissa inomhus om de kommer hem till någon som har en egen hund som kissar inne. Därefter hade jag börjat om med ensamhetsträningen, som om hunden var en liten valp. Jag hade försökt göra ensamheten rolig för hunden, t.ex. genom att ge den en kong fylld med något smaskigt som den kan ägna en lång stund åt att slicka i sig. Försöka programmera om hundhjärnan till att tänka ensam = trevligt helt enkelt.

Om inte detta hade fungerat hade jag nog kontaktat en professionell problemlösare.

han kissar varken mer eller mindra utan snarare kissar i ren protest men mot vad..
Under och överstimmlans vet jag inte. han motioneras varken mer eller mindra än tidigare, han är med i stallet som innan, fr springa med och vara lös, vi går samma promenadlängder som innan, så inget är något annorlunda.

Hundar kissar inte i protest.

Stress är ett väldigt stort begrepp, och tillskott av en ny familjemedlem kan absolut vara väldigt stressande för en äldre hund, även om ni inte märker det på andra områden.

Den motion/stimulans du beskriver, är det allt han får? Det är en blandning med tre väldigt aktiva raser, med både stort rörelsebehov men också ett otroligt stort behov av mental stimulans. Jag skulle lägga in pass med problemlösning, nosarbete, trickträning och koordinationsövningar som kräver koncentration från hundens sida.

Men börja med att veterinärundersöka!

Bra svar; jag skulle nog lägga till klövjeväskor på promenaderna också. Även om det bara är fysiskt arbete så är det något som både polarhundar och dalmatiner delvis har som ursprungsuppgift.

Klövjeväskor och drag är ypperlig komplementträning för de inblandade raserna, med tanke på huskeyn faktiskt nästan ett måste!

Vilket samman träffande!! Jag köpte en sån väska igår:)
Jag ska prova på det:)
Motionen han får är på morgonen går jag runt området där jag bor och det område jag bor i sträcker sig låååångt! Så morgon -1-1,5 Tim beror på vilken väg jag tar sen går jag hem äter frulle sen får han gå ut igen runt 11 samma sväng där. På em brukar jg gå upp i skogen och leka med honom eller till fotbolls planen vid skolan och leka och busa tills han tappar intresset då går vi hem sen beror allt på vad jag gör resten av kvällen. Hans promenader om dagen är 4-6 ev 7 och minst 3 av dom är 1-1,5 Tim långa..

Måste ju tillägga att vi har flyttat, så några spår har vi inte förutom dom han har gjort nu. Men inget från valpen:)

Om hunden inte har några som helst problem att hålla sig när ni är hemma så tror jag inte att det är något fel fysiskt med hunden.

Som Migo säger hundar kissar inte av protest, dem tänker inte så lång att en handling kan bli en ren protest (även om det kan vara väldigt lockande att se det så när ens 10 år gamla schäfer tik blir lämnad ensam hos den nya pojkvännen och det hon bestämde sig för att avreagera sig på var min splitter nya systemkamera, av alla grejer hon kunde välja i hela huset! :devil: ) dock lär dem sig fel beteenden fortare än kvickt.

Den här gången tror jag att valpen var början på problemet då den pinkade inne. Din hund skulle med största sannolikhet hävda sitt revir och råkade av en händelse göra det när ni inte var hemma. Ingen hemma = ingen tillsägelse = inget brott har begåtts. Det låter som att din hund helt enkelt tror att man får pinka inne när ingen är hemma.

Det kan absolut också vara stress vilket är en stor sannorlikhet men jag tänker på att du haft honom ensam utan problem innan valpen. men har ni nyligen flyttat eller flyttar runt mycket så kan det också vara en del av problemet.

Någon skrev att du borde börja om från början och jag håller med.
Ge hunden en aktivitet, ett ben, en leksak eller liknande och börja med att bara gå utanför dörren, du kanske får börja med att bara stänga dörren för att genast öppna den igen och sedan berömma. och öka på tiden du har ytter dörren stängd eftersom.

Allt handlar om att bryta ett invant beteende så i värsta fall kan bur vara lösningen --Tillfället gör tjuven-- alltså inte att hunden ska sitta permanent i bur utan att den får vara där när du går över till din mamma fem minuter osv bara så att du ALDRIG ger hunden möjligheten att göra fel.
Ibland räcker det med att hunden få sitta i bur ett par gånger bara för att beteendet ska brytas.

Men innan du gör nånting annat så måste lägenheten saneras annars skulle du lika gärna kunna kommendera hunden att kissa inne.
Och som så många andra påpekat Motion motion och mer motion men glöm inte psykisk stimulans. ge hunden uppdrag så att den är trött både psykiskt och fysiskt.

lycka till.

Senast ändrad:

Fast att promenera en sån hund nöjd är omöjligt. Den måste få jobba hårt med både kropp och knopp.

Av tre inkorsade raser är två rena arbetsnarkomaner. De behöver inte gå en promenad på 1½ h, de behöver ta ut sig fullständigt 1½ h om dagen. Utöver det behöver de riktiga mentala utmaningar, dvs uppgifter som kräver att de slår på hjärnan ordentligt under långa stunder.

Den tredje rasen har också stort rörelsebehov, och precis som de andra kräver den betydligt mer än koppelpromenader för att bli nöjd.

Vad mer än "litet lek på fotbollsplanen" och ett par längre koppelpromenader gör ni med hunden? Vanliga rastningsrundor kan knappast kallas aktivering om ni inte har exceptionellt intressanta turer. Vad hade ni för plan när ni skaffade en så pass aktiv blandras?

Senast ändrad:

Till er som skriver att det är en aktiv ras: Jag vet jag ahr haft honom i snart 4 år och vet hur han ska motioneras. jag akn inte skriva allt jag gör. men när jag läser era inlägg så låter det som om att ja inte kan min egen hund, och att ni kan honom bättre. :'(
jag berättar från början!

Jag hmtade honom som unghund(nyss 1 år fylda) ur ett komplicerat boende.
Han har inte haft det helt lätt.. Han var rädd för händer och tillochmed koppel och halsband då han skrek rakt ut när man närmade sig honom för han trodde han skulle få stryk. :@
Det gick bättre och bättre sen började vi träffa andra hundar vilket han inte heller var van vid, förstog först inte att det var en hund som an själv, han hade troligtvis aldrig fått gått igenom"stan" och sett folk så dr började jag med honom.
Jag bodde då i en 2:a med sambo och vi flyttade till ett hus i en by 6 km utanför staden där jag bor och där bodde vi i lite drygt 2 år tills jag och han spearerade då flyttade jag hem till min mormor(där han varit mycket innan och knner igen sig" med hunden och där bodde vi ända tills jag träffade han som ajg är med nu och vi bodde hos honom ett tag sen bestämmde HAN sig för att han vela ha en valp. Hans pengar, hans tid, hans vilja. Säger inget om det.
Vi bodde ihop med hundarna. Då hade han aldrig lyft på benent inomhus och när valpen inte kunna hålla sig så satte hon sjig självklart och han gic förbi och lukta och kissade"revir markerade" han är OKASTRERAD vill jag också tillägga..
vi satte upp kamera i avrdagsrummet och gick ut när vi kom tillbaka ungefär 3 miinuter efter så var det 4 pölar... 2 små och 2 stora så vi satte oss och kolla på filmen och det är därför jag kan säga hur han kissar för hon kissa först och sen han och sen hon igen och sen han, så dom kissa varannan..
Anledningen till att jag blir galen är för att när vi hade båda så kunna jag gå med honom först en sväng coh sedan henne och när jag kommer in med henne igen så har han kissat ÖVERALLT och då KAN DET HELT OMÖJLIGT vara för att han "lära" kissa....
Hon höll sig som var liten och han kissa som var gammal och det spelar ingen roll hur vi än vred och vände så kissar han..
Han vet att han gjort fel för det märks om han har kissat.. Han möter oss i dörren och vänder sig om coh lägger sig med öronen bakåt då har han kissat men däremot när han har hållt sig så oppar han och skäller av glädje för vi är hemma. så han är så väl medveten om att han gjort fel..

Jag kan inte ge honom ben, boll(leksak) han vet inte hur man gör!! han fick inte lära sig det. jag ahr köpt leksamer för tusentals kronor men inget han är intresserad av. Det enda han leker med är om jag eller husse hoppar runt med honom och det kan vara svårt att göra det när mans ka lämna honom, och vara både på insidan coh utsidan samtidigt. Eller!?
Jag kan min hund men detta beteende är så okänt för mig, det gör mig tokig, gråa hår.. Jag blir så galen att jag kan inte ens se klart....

Till saneringen: Jag torkar varje gång han kissar och skurar, och får inte det bort lukten dom känner vad ska jag då använda?!

Jag menar inte alls att vara otrevli eller tvär. jag blir ledsen när vissa säger att jag inte kan min egen hund.. därför reagerar jag som jag gör. Jag vela veta om någon haft liknande problem med sin hund, inte vet min egna kunnskaper :'(
Förlåt!!

Min plan med den aktiva rasen! : Han hade det helt enkelt inte bra så jag tog hem honom!
Jag skulle heller aldrig använda bur til honom, då skule jag förstöra honom mer än nytta då han inte klarar såna utrymmen.
Han får vara i ALLA rum men med kissblöjan på sig.
att begränsa utrymmet funkar inte för då sitter han och ylar ständigt då jag har stått och lyssnat och jag bor i hyres hus ch tillåter tyvärr inte det, för jag har en grannhund som käller dag som natt så ajg vet hur det är..

Senast ändrad:

Jag tror att det som folk är intresserade av inte är hur mycket han motioneras utan om han får någon stimulans utöver det; anvnda nosen med spår, sök, godislet, träna lydnad och trick osv. En hund av de raserna du har går helt enkelt inte att få trött genom motion(möjligtvis genom att dra i spann under dagar i sträck).

Nåt som funkat förut funkar bevisligen inte längre och du ber därför om hjälp- då måste ju folk som försöker hjälpa dig få ställa frågor. Många problem grundar sig i för lite aktivering och framförallt med så aktiv ras(er) är frågorna absolut berättigade. Även om allt funkat förut så gör det ju som sagt inte det längre.

Jag hade kollat upp hunden och börjat om med ensamhetsträningen. Och skippat blöjan, det är inte så nyttigt att gå runt med kiss mot huden.

Ang. att du märker på honom när han kissat inne beror det förmodligen på obehag från att ha en blöt "blöja" på sig som det rinner om när du tar av den, inte nödvändigtvis att han vet att det är fel att kissa inne.

Kanske kan du lära honom att dra dig på cykel eller inlines när det är barmark och skidor vid snö? Det hade han nog gillat! Då får han ju både dra och springa lite fortare än på en vanlig promenad :) kombinera det med nosövningar så får du nog en mer harmonisk hund.

Min plan med den aktiva rasen! : Han hade det helt enkelt inte bra så jag tog hem honom!
Jag skulle heller aldrig använda bur til honom, då skule jag förstöra honom mer än nytta då han inte klarar såna utrymmen.
Han får vara i ALLA rum men med kissblöjan på sig.
att begränsa utrymmet funkar inte för då sitter han och ylar ständigt då jag har stått och lyssnat och jag bor i hyres hus ch tillåter tyvärr inte det, för jag har en grannhund som käller dag som natt så ajg vet hur det är..

Tror inte att detta forum kanske vart bästa sättet för dig att få tips än då, du verkar ha svårt att ta till dig det vi skriver utan att ta det som kritik. Du får be om hjälp på din lokala hundklubb.

När det gäller att få bort urindoft så finns det oftast special medel på djuraffär som ska hjälpa till att få stopp på urinerande inomhus för både katter och hundar.

Buren ska absolut inte ses eller vara ett straff. Många osäkra hundar ser det som en trygghet att ligga i bur och ett bra sätt för hundar som varvar upp sig att bli tvungen att lugna ner sig.
Men om du provat bur och vet att det inte gör nytta för din hund ska du ju absolut inte använda det.

Jag står dock fast vid att din hund har lärt sig detta beteende och det måste du bryta genom att aldrig låta honom göra fel. Är helt säker på att du INTE kommer att hitta en snabb och enkel utväg så det blir till att börja från början hur tråkigt det än kan verka.

När det gäller motionen och att få din hund både psykiskt och fysiskt trött så är det nog ingen som tror att du inte har motionerat tillräckligt men det kan vara en enklare väg att träna bort ett oönskat beteende med en trött och lugn hund så därför rekommenderar de flesta mer aktiviteter för hunden utöver det den är van vid.

Tycker absolut inte du ska ta det som att någon ser dig som en dålig hundägare eller som att du inte känner din egna hund.

Jag har också en väldigt aktiv ras och så fort jag har något problem med honom så säger alla att jag ska aktivera honom mer och problemen blev bara värre.

Tillslut gjorde jag tvärtom, jag började ta det lugnt, drog ner på promenaderna och aktiviteterna och helt plötsligt har jag en lugn hund som inte tuggar sönder lägenheten varje gång jag går hemifrån..

Jag menar såklart inte att detta kanske är något för dig, jag menar mest att det är inte alltid så självklart, ibland måste man tänka outside the box :)

Lycka till med din hund, hoppas att det löser sig !

Jo en sådan hund har vi med, en schäfer som tränas på sm nivå i skydd och elit nivå i några andra grenar men han är helt hysterisk. Desto mer han tränar desto mer speedad blir han och desto mer förväntar han sig att göra. Denna hund får man istället lära att vara lugn men jag tror att dessa hundar inte är allt för många även om jag tror att dem blir fler med extremaveln åt alla håll.

Klart att hundar kan överaktiveras och/eller behöva passivitetsträning, vilket tas upp redan i det första svaret.

kl
Även ättikssprit ska funka för att neutralisera dofter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 352
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 277
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar