Jag blir så ledsen :(

Nominous

Trådstartare
Har skrivit nån tråd innan om min häst som opererats för en griffelbensfraktur som gett han inflammation på senorna då den lösa benbiten legat och tryckt på senorna under en månad (hos förre ägaren, han opererades en vecka efter jag fått hem han) och han var 3 grader halt initialt. :( De sa att de skulle ta bort hela den lösa biten för att den halkat ner för långt ned så den inte kan läka ihop, den rör sig för mycket och det hade tydligen påbörjats en ledbildning mellan benbitarna.

Han blev opererad för ca 7 veckor sedan nu och vi har varit in på återbesök och stygntagning några gånger under tiden. Allt har sett jättebra ut och benet har läkt jättefint.
Idag hade jag bokat tid för en hältutredning då han fortf är lite halt bak. Väl där så tycker vet att han är 1 grad initialt halt bak fortf men tycker jag ska ge han en månad till för att bli bättre. Hela hästen böjdes och fanns inte ens en ½ grad i någon led!!! Så jävla glad över detta!! Men efter ett tags diskuterande så vill han slå en plåt på benet då han har ett fult överben där smällen antagligen tagit när skadan skedde för flera månader sedan. I det överbenet har en inflammation även legat och efter penicillinkuren har den gått ner lite. Men han ville slå en plåt ändå bara får nyfikenhetens skull se vad som händer i benet.

Så plåten tas och ja... jag vet inte som jag ska vara ledsen eller arg.
Här är första plåten innan han opererades

31072843.jpg

Sedan idag så ser det ur såhär

31072844.jpg

Vetten sitter och kliar sig i huvet och undrar hur i helvette det har kunnat bli såhär? Det var han själv om opererade. De skulle ju TA BORT den långa benbiten som gått av, men han har kapat av den och lämnat kvar en bit som ligger under frakturen. Så frakturen finns ju kvar och även en benbit under där som antagligen fortsätter att ligga och trycka för det var precis där som senorna varit påverkade och det är där överbenet och den stora knölen sitter. Knölen syns även den på röntgenbilden. Inte konstigt att hästen inte blir haltfri :cry:
Vetten blev lite ställd när han sett vad han gjort och säger att de måste göra om operationen. :crazy:

Så nu ska min älskade operaras igen. Jag blir så ledsen.. Nu väntar ännu 2 månader i box och hela sommarbetet går förlorat :cry: Jag tycker verkligen inte det känns kul att söva honom igen, jag var så fruktansvärt nervös senast.

Nu känns allt så jävla skit. Jag tycker så synd om hästen :(
Och tänk om vetten inte hade velat slå en plåt på benet. Du hade han ju fått fortsatt å gå med en ''mystisk'' bakhälta ännu längre som man inte fått bukt med. Så jag är jätteglad att han slog en plåt och hittade felet, och jag är jätteglad att det inte fanns nån ledhälta som jag trott att det skulle finnas, men det känns inte lätt med en till operation ändå.

Hur funkar det med kostnader sådana här gånger? Förra operationen kostade ca 20 000 och nu väntar en till. Visst han är försäkrad så jag har betalat ca 6 000 hittills men nu kommer en ny smäll med dyra kostnader som jag inte väntat mig direkt och det känns jävligt tråkigt.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, kanske bara skriva av mig. Känner mig helt tom och blir gråtfärdig av att bara tänka på stackars hästen.
Överreagerar jag? :(

Sv: Jag blir så ledsen :(

Era stackare. Du överreagerar inte! Veterinären har ju inte gjort vad han skulle, jag hade varit jättearg!!

Har haft jättemycket strul med mina ena häst oxå, opererad flera gången bla för ett griffelbensbrott liknande ditt i höstas. Fast min vet fick bort hela biten..... Hennes överben mejslades bort vid op men kom tillbaka igen och har inte heller velat lägga sig, beh med både antinflammatoriskt och frysbränd men har tagit sen oktober och först nu börjar det lägga sig och hon blir haltfri.

Men alltså, 20 000 för en griffelbensop? 2 månader på box?

Min op kostade drygt 10 000, och min häst stod 2 veckor på box, sen ut.

Jag hade ju krävt att kliniken skulle stå för denna operationen då de inte gjort vad de skullat. Annars hade jag åkt någon annanstans, svårt att lita på den veterinären igen.

Skickar styrkekramar, vilken miss av veterinären :( Men alla kan ju tyvärr göra misstag!

Väldigt intressant att se plåtarna, tack för att du delar med dig :)

Jag hade också haft en ner-i-källaren-känsla i magen efter det beskedet. FY så himla surt.

Hade utan tvekan krävt att operationen skulle vara helt kostnadsfri och jag hade nog också funderat på ersättning för den extra konvalcenttid som nu kommer att bli. Vad var förklaringen? Hur kunde veterinären gå in och INTE göra det han redovisade, och nu i efterhand inte förstå något?

Kan nedre delen ha splittrats i två delar så han tog den ena och tyckte det räckte?

Era stackare. Du överreagerar inte! Veterinären har ju inte gjort vad han skulle, jag hade varit jättearg!!

Har haft jättemycket strul med mina ena häst oxå, opererad flera gången bla för ett griffelbensbrott liknande ditt i höstas. Fast min vet fick bort hela biten..... Hennes överben mejslades bort vid op men kom tillbaka igen och har inte heller velat lägga sig, beh med både antinflammatoriskt och frysbränd men har tagit sen oktober och först nu börjar det lägga sig och hon blir haltfri.

Men alltså, 20 000 för en griffelbensop? 2 månader på box?

Min op kostade drygt 10 000, och min häst stod 2 veckor på box, sen ut.

Jag hade ju krävt att kliniken skulle stå för denna operationen då de inte gjort vad de skullat. Annars hade jag åkt någon annanstans, svårt att lita på den veterinären igen.

usch lät inge bra de heller. jag ska göra allt jag kan för att de ska stå för operationen. de är ju endart deras fel att det behövs en till. jo kommer jag få stå för kalaset kan jag lika gärna åka nån annan stans..

själva operationen har gått på ca 14 med narkos och alla mediciner. behövde rätt mycket finadyne och penicillin då senorna såg ut som de gjorde och han behövde mycket smärtstillande för han hade väldigt ont. sen har alla återbesök gått på många tusen med.. bara ta stygnen gick på 1800kr.
blir ju samma procedur igen så ja jag räknar på 20 typ.. visst jag slipper de första 2000 som fasta självrisken är på men sen tillkommer ju den rörliga. men jag tänker fan i mig slåss för att de ska stå för det!

ja han skulle stå på box första 2 veckorna tills stygnen togs. sen ville de ha han på box i 10 dar till efter. jag hade han ute i en 4*4m hage efter första veckan och kommer göra så nu med. han slutade äta inne och det behöver han verklige inte.

Skickar styrkekramar, vilken miss av veterinären :( Men alla kan ju tyvärr göra misstag!

Väldigt intressant att se plåtarna, tack för att du delar med dig :)

tack! jo alla kan absolut göra misstag. så jag klandrar väl egentligen inte veterinären så hårt. det är mest mig själv och hästen jag tycker synd om som måste gå igenom samma sak igen.

Jag hade också haft en ner-i-källaren-känsla i magen efter det beskedet. FY så himla surt.

Hade utan tvekan krävt att operationen skulle vara helt kostnadsfri och jag hade nog också funderat på ersättning för den extra konvalcenttid som nu kommer att bli. Vad var förklaringen? Hur kunde veterinären gå in och INTE göra det han redovisade, och nu i efterhand inte förstå något?

ja nu känns det verkligen som man tagits ner på jorden. det känns verkligen surt alltså!! och mot hästen känns det förjävligt. han som blivit så glad nu när han får börja jobba lite, gå i stor hage med sällskap osv och så ska han måste stå på box för nåt som för mig känns som helt i onödan. de skulle ha vart bra nu ju.. :(

kan man kräva ersättning för extra konvalescenttid?
ja han hade ingen förklaring. han förstod inte själv hur han kunde gjort en sån tabbe. han verkade verkligen ledsen för vad som hänt så det är ju bara att ta

Kan nedre delen ha splittrats i två delar så han tog den ena och tyckte det räckte?

han trodde att han missbedömt tidigare plåt och kapat griffelbenet på fel ställe. de skulle kapa ovanför frakturen så det inte skulle bli några vassa delar men har väl som han trodde kapat för långt ner.

Han har alltså erkänt att det är en "tabbe"? I så fall hade jag absolut krävt det jag skrivit ovan.

Han har alltså erkänt att det är en "tabbe"? I så fall hade jag absolut krävt det jag skrivit ovan.

Ja visst, han erkände att de gjort fel. Han sa äben att de skulle göra allt för att jag skulle gå skadefri ur den extra operationen så det hoppas jag att de håller nu!!! Hoppas även att de står för återbesöken som kommer att bli.

ringde idag för att boka tid för op som kommer att bli på onsdag :) de hade pratat med chefsveterinären på kliniken och han hade bestämt att de skulle ta på sig hela kalaset och inte blanda in försäkringsbolaget heller. så jag skulle inte behöva bekosta en krona :) så det känns jättebra!

så nu är det bara att ta i tu med operationen och sen rehabilitera efter det igen så är vi kanske på g sen :laugh:

På kliniken som jag brukar vara på så tar de alltid en bild när OP är färdig för att se så att det verkligen blev rätt, det är iofs med lösa benbitar i leder, men de gör det ju säkert med sånt med.

Ett tips till din veterinär kanske :idea:

Himla tur att de röntgade sen efteråt iaf!!

Håller tummarna för dig!
Och tur att de bekostade nästa OP, nåt annat hade ju varit otänkbart faktiskt.

Skönt att slippa tjafsa om det, jag tycker det var ett glasklart fall och det ansåg tydligen kliniken också. Grattis!

vad trist.

Hoppas det fixar sig när sista biten är borta! Det såg ju verkligen "okomplicerat" ut på första plåten, men det kan tydligen gå fel ändå. Kanske de tar en röntgenbild "intraop" den är gången och ser så allt är borta.
Lycka till!

Se till at få detta på papper!

Vi hade en muntlig försäkran om att Kliniken skulle ta alla kostnader på våran häst, men efter en månad kom fakturan på hela beloppet! Klinikchefen försökte med alla medel neka till att han lovat detta, trots att ansvarig vetrinär höll fast vid att han sagt att kliniken skulle stå för alla kostnader!

Som sagt, se till att få detta på papper innan du lämnar in hästen!

På kliniken som jag brukar vara på så tar de alltid en bild när OP är färdig för att se så att det verkligen blev rätt, det är iofs med lösa benbitar i leder, men de gör det ju säkert med sånt med.

Ett tips till din veterinär kanske :idea:

Himla tur att de röntgade sen efteråt iaf!!

Håller tummarna för dig!
Och tur att de bekostade nästa OP, nåt annat hade ju varit otänkbart faktiskt.

det är en bra idé! men de lär vara svårt att få en klinik att ändra sina rutiner.

ja alltså vi var ju på väg därifrån med ordinerad vila i ''nån månad till''.. kan bara tänka mig hur jag hade känt om han fortsatt varit halt hela sommaren och man utrett och inte hittar nån ledhälta och efter flera utredningar så väljer man att röntga och ser det då :crazy: så jag är så otroligt lättad över att han blev nyfiken på knölen där och ville se om den förändrats nåt och då slog en plåt. usch hade mått så kasst om vi sett det här om flera månader istället.. sen lär han ju säkert ha utvecklat nån avlastningshälta med om han skulle gå halt mycket längre till.
så jag är verkligen glad att de hittade det!!!

jo det känns ju glasklart att de ska stå för kostnaderna, men jag är bara så lättad att de valde själv att ta på sig det. jag har ingen bra erfarenhet av att bråka med försäkringsbolag och kliniker :( så jag är glad att de tar på sig allt å att jag slipper bekymra mig. kan jag lägga alla tankar och jobb på att rehabilitera hästen istället :love:

Skönt att slippa tjafsa om det, jag tycker det var ett glasklart fall och det ansåg tydligen kliniken också. Grattis!

tack! :) så skönt att slippa bråka om nåt som man känner är glasklart att de ska ta hand om!

vad trist.

Hoppas det fixar sig när sista biten är borta! Det såg ju verkligen "okomplicerat" ut på första plåten, men det kan tydligen gå fel ändå. Kanske de tar en röntgenbild "intraop" den är gången och ser så allt är borta.
Lycka till!

jo det såg verkligen jättesimpelt ut på röntgenbilden. men det kanske låg lite splitter bakom benet eller nåt som blivit kvar. jag vet inte.. men han sa nåt om att han kapat för långt ner typ.. så jag vet inte om de tänkt kapat ovanför frakturen men kapat på fel ställe. undra om de haft bråttom??

Se till at få detta på papper!

Vi hade en muntlig försäkran om att Kliniken skulle ta alla kostnader på våran häst, men efter en månad kom fakturan på hela beloppet! Klinikchefen försökte med alla medel neka till att han lovat detta, trots att ansvarig vetrinär höll fast vid att han sagt att kliniken skulle stå för alla kostnader!

Som sagt, se till att få detta på papper innan du lämnar in hästen!

ska tänka på det!!! bra tips! :)

Då var han lämnad på kliniken igen då, förhoppningsvis för sista gången nu. Är lite nervös. Kan inte hjälpa att jag tycker det är lite otäckt att söva dem. Men jag hoppas det går bra. Blir en spänd dag på jobbet idag.

Håll tummarna för mig och fina pojken att det blir bra nu :)

Håller tummar för att allt går bra, och att kliniken håller vad de lovat!:)

Tack. :) ja jag hoppas och tror att de ska bli bra nu!! Det skulle förvåna mig om de inte håller vad de lovat, men man vet ju aldrig. Men han som opererat mötte upp lig i morse när jag lämna hästen och han skömdes lika mycket nu. Så det blir nog bra. Han lär inte ha lika bråttom idag om han inte vill göra om de igen...

Håller tummarna!! Nu måste det ju gå bra!!!

Tack!! :) ja nu måste de ju ändå gå bra!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 153
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 225
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka