Jag blir så förbannad!

Heulwen

Trådstartare
Ja, jag behöver avreagera mig lite.
Hästar ges den bästa foderstaten och hålls efter och man kallar på veterinär på en gång om de blir sjuka, hundar ses som familjemedlemmar och man håller efter dem med.
Men katter; dem är ju så självständiga och kan klara sig själva eller hur?

Nej, det kan dem inte! Bara här i Stockholm finns det närmare 20 000 hemlösa katter, de är utmärglade och de som har klarat vintrarna har ofta frostskador. När katthemmen har tagit sig an att hjälpa dessa katter har de ofta hittat döda kattungar, varav några är nästan uppätna av andra katter. Normalt beteende att tvingas att äta på sin egen art eller?

Så, nej dem klarar sig inte själva!
Och varenda kotte som inte håller sina katter inne tills dem blir kastrerade (man kan ju gå med dem i koppel annars också) bidrar till dessa kattkolonier och katternas lidanden.
Ja, ni är ansvariga för detta!

Jag har inte hört ett enda giltigt försvar till detta, mer än att katterna är ett vilt djur som klarar sig utan människan, katter är ju så självständiga och behöver leva i frihet.

Som jag redan skrivit klarar sig inte katterna utan människan, de som klarar sig lever inte ett drägligt liv. Dessa kattkolonier föder s.k helvilda katter som inte vågar ta söka hjälp av människor och de kan heller inte hitta tillräckligt med mat. De flesta av dessa katter som fångas in kan lära sig att känna förtroende och lita på människor, några av dem vågar aldrig gå utanför dörren igen.

Det jag sysslar med varje dag är att vara akuthem åt sådana katter, vi tar hand om er skuld. Vi lägger ut tusenlappar på att kastrera dessa katter, pengar som ni skulle lagt ner på er katt.

Så, nu har jag skrivit av mig och jag hoppas att jag kommer sova gott inatt.

Avslutar med dessa ord tagna från www.hittekatten.se:

"Vi fann honom under en gatlykta, ihopkrupen på ett stycke tidningspapper, ihjälfrusen. Förgäves hade han sökt värma sig i den enda ljuskälla han kunde finna - denna bistra vinternatt. Han dog av köld och svält därför att han råkat hamna hos människor som inte längre ville ha honom, som inte ens ville göra honom den sista, självklara tjänsten - en spruta hos veterinären. I stället släppte man bara ut honom. Det var ju så enkelt. En katt klarar sig ju alltid....

Man tänkte inte på att också en katt måste ha mat för att kunna överleva, och vatten att dricka. Och ett varmt ställe att krypa in i när kylan blir för svår.

Därför slutade livet i förtid - under en gatlykta en kall vinternatt - för en liten svart katt som också hade rätten att få leva."

Läs vidare här och kom sedan igen och argumentera för att ni inte kastrerar era lösspringande katter:
http://www.hittekatten.se, klicka på rubriken "Om hittekatter."

/Heulwen

Sv: Jag blir så förbannad!

Jag kan inte annat än :bow:

Att människor, än i dag har dessa värderingar gör mig mörkrädd. Så länge människor fortsätter att värdera katten som ett lägre stående djur och så länge de låter bli att tänka till kommer problemen bara fortsätta öka.
Det FINNS inga försvar för att låta fertila djur ränna ute.

"Vi fann honom under en gatlykta, ihopkrupen på ett stycke tidningspapper, ihjälfrusen. Förgäves hade han sökt värma sig i den enda ljuskälla han kunde finna - denna bistra vinternatt. Han dog av köld och svält därför att han råkat hamna hos människor som inte längre ville ha honom, som inte ens ville göra honom den sista, självklara tjänsten - en spruta hos veterinären. I stället släppte man bara ut honom. Det var ju så enkelt. En katt klarar sig ju alltid....

Man tänkte inte på att också en katt måste ha mat för att kunna överleva, och vatten att dricka. Och ett varmt ställe att krypa in i när kylan blir för svår.

Därför slutade livet i förtid - under en gatlykta en kall vinternatt - för en liten svart katt som också hade rätten att få leva."

/Heulwen

Jag gråter nästan när jag läser detta. I mitt stall så springer det ca 10 stycken mer eller mindre vilda katter. De har ca 3 som går in och ägaren kan klappa ett par av hanarna men det är bara en av dem som är kastrerade... Det har vart tal om att de ska skjutas fram och tillbaka nu i ett halvår men ingenting händer. De kastrerar inte ens hankatterna och honkatten de får lov att klappa... Blir så arg. De bajsar överallt i stallet med och det är inte så trevligt... Men de får iaf mat dagligen och tak över huvudet... om det är lite tröst kanske...:crazy:

:bow: :bow: :bow:
En eloge till dig!

§Zith

att människor behandlar djur såhär, det är helt sjukt, de e nästan så vi behandlar oss själva så med, alla stackars uteliggare som inte har mat. visst är det stor killnad mellan en katt/människa, men all är så grymt. alla borde ha rätt till mat,varma kläder/ren päls och en ren säng/sovplats. vanliga saker som man oftast inte tänker på. älskar mina 2 katter (som jag försöker göra så de trivs ihop,iom att den ena e ny) och man kan ju inte drömma om o bara länga ut dem!e man en människa med känslor så handlar de om sunt förnuft att man om man inte kan/vill ha katt iaf ta den till veterinären å få spruta..
ARG JAG BLIR!!!
bra skrivet, Heulwen

Jag vill inte titta på länken, eftersom jag bara mår dåligt av det... Däremot tittade jag på det nya programmet "Hitta hem" i veckan. Det blev bara för mycket när de visade från kattstallet. Jag började storgrina eftersom min älskade, fina, underbara, bästa och gosigaste SIRI har varit en övergiven, utmärglad, dräktig hittekatt med diarré och full av mask...... :cry: Hon hade ett EXTREMT, och jag menar verkligen EXTREMT, kontakt- och närhetsbehov när jag köpte henne från katthemmet. Hennes dåliga mage tog flera år att få bukt med.

Nu har hon varit hos mig i snart 6 år och gissa att jag är tacksam för att någon ringde katthemmet... Min älskade Siri...

Siripgrset.jpg

Mitt i prick Heulwen :bow: :bow: :bow:

Stallets katt är antingen i stallet med oss eller så ligger han inne hos den gamle, 83 år, bonden som äger gården....
Så han är rund och go och kramvänlig :love:

Däremot flyttade det in en svart-vit hankatt i stallet förra vintern...
Och eftersom han inte kommer från byn så blev vi ju tvugna att mata honom så han inte skulle svälta ihjäl :crazy:

Nu är även han rund och go och vill bara kela...
Men det är ju inte gårdens katt...:crazy:
Så är det någon som vill ha en snäll och trevlig stor svart-vit superkelen stallkatt, som självklart ska ha mat och sängplats inne...
Hör bara av er... ;)

Bra skrivet Heluwen! Jag hoppas så att det kan få folk att tänka till.

Zith: Det är inte lätt att göra något åt en sådan situation som du har i ditt stall, men det var och ens ansvar att agera i alla fall. Du måste prata med stallägaren om att det inte kan fortgå. Upplys om att det finns katthem som kan komma och fånga in de vilda katterna och övertala honom/henne att kastrera de tama. Åta dig själv att ringa katthemmet och avtala med dem om att de kommer och hämtar katterna om stallägaren inte gör det själv. Eller om det inte fungerar, välj det mindre dåliga av två dåliga alternativ: se till att någon kommer och skjuter vildkatterna. De kommer bara att bli fler och fler.

Jag har försökt gång på gång på gång och prata med henne, hon är mest inne på att skjuta dem eller om det är hennes man mer kanske, men hon klarar inte av det. Vissa katter kan hon klappa och gosa med lite men de andra är helt vilda. Jag funderade på det här med katthem nu för ett litet tag sen och jag tror att de yngsta katterna, är nog ungefär ett år nu skulle kunna bli omplacerade, men det skulle ta tid. Jag ska ta reda på något katthem i närheten, tyvärr finns det nog inte några väldigt nära (simrishamn, skåne) och prata med henne om det, det kanske är lättare att lämna bort dem i stället för att skjuta dem...
Återkommer när jag vet mer.

Jag tror dock inte jag får lov att stå kvar i stallet om jag utan att prata med henne först ringer katthemmen och anmäler henne... :crazy:

§Zith

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du anmäla henne? Ett katthem är ingen myndighet som man kan göra en anmälan till, men visst ska du prata med henne först. Du har ju bra siffror från Heulwens länk att använda dig av som kan visa henne hur många hemlösa katter det finns, och att hon ökar antalet genom sitt vårdslösa katt"ägande".
Lycka till, ser fram emot att höra hur det går!

Senast ändrad:

Är det någon här på kattsidan som tycker det är ok med sk sommarkatter? det tror jag inte.

Att ha utekatt är däremot en helt annan femma.

Det handlar inte så mycket om sommarkatter vilket du kan se om du läser det ordentligt, det handlar mest om dem som inte kastrerar sina utekatter.

Mina två springer ute ett par timmar per dag och är inte kastrerade (de har inte löpt än). Vet inte varfrö det skulle vara ett problem för dig?

Blir det små olyckor tar jag hand om de men eftersom de inte löpt än har jag kalkylerat den risken till låg.

Hur menar du att du tar hand om ev. olyckor?
Är det inte väldigt onödigt att 1. sätta fler oönskade kattungar till världen och 2. låta dina katter leva med risken att bli dräktiga vid alldeles för ung ålder (och därmed ha ökad risk för komplikationer o.s.v)?

De ska kastreras men jag ville att de skulle bli äldre först.
Och eftersom det varken finns tillgängliga hankatter och de inte löper + att jag har de under rätt bra uppsikt känns risken relativt liten.

Och nej, jag anser inte att bondkatter är onödiga.

Och nej, jag anser inte att bondkatter är onödiga.

Det är ingen som har sagt att bondkatter är onödiga och jag tror inte att det finns någon enda här på kattforumet som värderar dem lägre än raskatter. Och ingen har sagt att utekatter är fel.
Däremot är det väldigt onödigt av dig att läsa ts inlägg så dåligt att du drar iväg tråden på det här viset. Och att det är onödigt att sätta oönskade katter till världen, med ett överskott på minst 100 000 katter i landet, förstår jag inte hur du inte kan hålla med om. Men eftersom du avser att ta ditt ansvar och kastrera dina katter antar jag att du trots allt håller med, så det verkar ju som att vi alla är överens trots allt.

Tänk på att en katt kan bli könsmogen så tidigt som vid 4 månaders ålder och alla katter uppvisar inte tydliga tecken när de löper. Du kan alltså missa det helt och under tiden har katten god tid på sig att bli betäckt och dräktig.

Jag menar mer att om hon får veta att jag har snackat med ett katthem om att komma och hämta katterna utan att ha snackat med henne innan så kommer min stallplats ligga risigt till. Men jag har frågat ett katthem i dag om hur man går tillväga när man vill lämna in katter och så. Ska prata med henne så snart jag fått svar.

§Zith

Mina två springer ute ett par timmar per dag och är inte kastrerade (de har inte löpt än). Vet inte varfrö det skulle vara ett problem för dig?

Blir det små olyckor tar jag hand om de men eftersom de inte löpt än har jag kalkylerat den risken till låg.

Om du har dem under uppsikt (är ute samtidigt som dem) och det inte finns tillgängliga hankatter i närheten (hur vet du det?) så har jag ingenting emot det.
Katter kan dock börja löpa tidigt och utan att det märks så om dina katter är under ett halvår - vilket jag antar att de är om de inte börjat löpa, då utsätter du dina katter för att få ungar när de fortfarande är ungar själva. Det känns inte schysst.

Och ingen har sagt att huskatter är onödiga, däremot är den s.k aveln på dem det då det finns ett så stort överskott på dem och överskottet avlivas i allra bästa fall.

Jag har två kastrerade huskatter. Den ena hann dock bli dräktig och få en kull innan kastrationen, det var en ren olyckshändelse men jag hade inte hjärta att ta bort ungar och allt. Hon fick tre svarta lakritstroll som alla fick nya hem. Jag tycker iofs att det var onödigt för dessa hem kunde gått till andra överblivna katter.

Vi har också ett par stallkattor, honor som är okastrerade (inte mina alltså utan stallägarens) de har ett mycket bra liv. De får visserligen kattungar, men ingen gång har vi behövt ta ihjäl ungarna. Skälet till att kattorna är okastrerade är att dessa katter är en fabulös jaktstam, det finns inte en gnagare på gården.Och jag fattar att de vill ha kvar stammen. (som en sto-familj liksom). Men dessa damer lever gott med bra mat och husrum, och gos i överflöd.

De är 8 mån och visar inga tecken på att löpa.
Enl de flesta jag talat med och även läst här så missar man inte en löpning. Jag är inte med de ute men de rör sig inte långt och jag vet vad mina grannar har för katter.

ang kattungarnas väl och ve känns det som en annan diskussion.

:bow: Säger bara tack o superbt skrivet! :bow:

Någongång måste folk få upp ögonen för det här med herrelösa katter o okastrerade katter.

Hoppas TV4 genom Hitta Hem kan hälpa och göra någon liten liten skillnad.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Freydis
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar