Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

*kl

När vi ändå har diskussionen...
Hur tycker ni folk ska göra med pannluggen?
Den behöver ju inte hänga till mulen på tex hopphästar, men att klippa den rakt över är så FULT FULT FULT!
Det får hästarna att se kocko ut :angel:

Hon får den i ögonen och de blir irriterade utav den
Jag har aldrig vart med om att en häst får pannluggen i ögonen och irriteras av den, snarare att den är bra till att hålla borta flugor.
Alla mina har lugg över ögonen, inga problem.

KL

Behöver hästen sin långa man och hovskägg? Det tycker jag är mycket mer intressant än huruvida du skäms för att du får kommentarer...

Jag håller gärna mina hästar friserade på hösten när alla kryp försvunnit men ska de gå på bete under sommaren (vilket de oftast gör) så får de vackert se ofriserade ut hela våren. Jag tycker det är snudd på djurplågeri att beröva hästen dess skydd för flugor och bromsar bara för människans behov att se snygg ut :mad:. Hästarna ska kunna bete sig så naturligt som möjligt, och ha kvar det skydd de behöver för att göra det.

Men jag fullkomligt avskyr när hästarna inte ser vårdade ut. Som sagt, man undrar ju hur mycket det slarvas med om man inte ens orkar bemöda sig med att ta bort skiten på hästen innan man lägger på sadeln.:crazy:
Jag förstår inte varför en del har uppfattningen att en oryckt man = en skitig häst i trasig och illa tillpassad utrustning?

peetraa skrev:
Som en annan skrivit så handlar det faktiskt också om att hästen oftast kommer till sin rätt när man och svans är snygga.
Du är helt otrolig! Inte nog med att du inte ens kan svara på raka frågor utan nu kommer hästen helt plötsligt "till sin rätt", till skillnad mot en häst som går exvis svår hoppning eller dressyr men inte blivit ryckt på länge? :grin:
peetraa skrev:
Jag som är manisk med att klippa man och svans snyggt låter faktiskt luggen vara Finns inget värre än när den är "dum-klippt" (rakt av)!
Aha, så helt plötsligt finns det ngt värre än en oryckt man! :idea: Är det ett regelbrott igen, ser hästen inte ut som ett halvblod längre? Kollade förresten på mitt ena halvblod, svensk varmblodig ridhäst, som för övrigt har gröna papper, och tänka sig, även om jag skulle vilja klippa ngt hovskägg så har hon inget! :eek: Antagligen har någon skum typ varit i hagen och klippt bort det på henne eller så har hon hört talas om ditt "reglemente" och tuggat av sig det. :angel:

Alla är inte lika, min hade ständigt rinniga ögon av att ha en stripig lugg i ögonen. Får hon problem så räcker det med en söt liten flughuva, vilket hon inte behövt hitills. :)

Visst är hon otroligt söt i den! Hon får en sockersöt look :angel:

Om hästen har lång man är det nog tjusigast med en matchande lugg, min har fått spara ut sin man ett par gånger, men bara blivit väldigt varm på halsen och svettig därunder.
Hon har nämligen en enormt tjock man som inte får ryckas, då blir hon arg. Då är det mest skonsamt att hålla den kort.

Som alla kan se på bilden så är min ponnys ögon mycket klara och rena trots att hon plockades direkt ur hagen en stekhet dag - utan lugg :eek: ;)
Vid behov har hon som sagt en flughuva.

Den behöver ju inte hänga till mulen på tex hopphästar, men att klippa den rakt över är så FULT FULT FULT!
Det får hästarna att se kocko ut :angel:

:rofl: Jag tycker att hästarna ser lite söta ut med sådan lugg. Det blir lite Forrest Gump över dem :rofl:

Däremot tycker jag att de flesta hästar ser otroligt slöa ut när de tittar fram under en lugg på en halvmeter :p

Det beror väl på vad det är för häst.

En nordsvensk, frieser, ardenner osv tycker jag ska ha låååång man.
Dock vill jag inte ha hur lång man som helst, jag tycker det är fult med ex frieserhästar som har man till knäna. Min nordsvensk hade perfekt längd på manen innan den jävla medryttare borstade av den. :mad: *strypa*

Medan hästar av halvblodstyp "ska" vara mer friserade.

Självklart. Vissa hästar passar mer än andra i lång man. PRE är tex. vackra i långa manar.

Och självklart så tycker jag att nordsvenskar, döle, ardenner och dylik ska ha sina långa manar, det hör ju till hästen - men de kan se lite väl slöa ut när man knappt ser ögonen på dem :angel:
Likaså tycker jag att det tillhör halvblod att vara friserade i kort man och utan långt hovskägg.

Jag kan ärligt talat inte alls förstå att du är så upprörd?

Till att börja med är det inte din häst- alltså inte ditt bekymmer.
Dessutom- varför måste man vara "som alla andra"?! Heder åt din pojkvän som vågar vara lite personlig! :bow:

:rofl: Jag tycker att hästarna ser lite söta ut med sådan lugg. Det blir lite Forrest Gump över dem :rofl:

Däremot tycker jag att de flesta hästar ser otroligt slöa ut när de tittar fram under en lugg på en halvmeter :p

Jag tycker det är Forrest Gump-varning på dig :cool:

Man tackar :bow:

Så bara för att jag föredrar halvblod rid ponny etc. med korta manar så är jag dum :angel:?

Får man tycka att hästar är fula med kort man, men inte att de ser slöa ut med en lång lugg? ;)

Men som tidigare skrivet - alla har olika smak, och det är upp till ägaren att bestämma själv.

Självklart så skall hästen inte komma till skada av varken det ena eller det andra. Tycker man att kort man är snyggt och
praktiskt så gör man det - tycker man att lång man är snyggt och naturligt så gör man det!

Senast ändrad:

*kl

När vi ändå har diskussionen...
Hur tycker ni folk ska göra med pannluggen?

I mitt stall verkar det inne att KLIPPA pannluggen! :eek: :cry:

Jag menar, om man verkligen vill att ens häst ska vara fin och välfriserad, inte f*n KLIPPER man pannluggen då? :confused:

Du glömde connemaran ;) Inte heller den skall vara friserad, utan naturlig.

Attans för mig som har connemara med klippt man och pannlugg :eek: ;) :D

P3200060kopia.jpg

(bilden är dock från mars så manen är längre nu)

KL

checka det fruktansvärt fula och ovårdade halvblodet...
till saken hör väl inte att det går rykten om att han är den mest välvårdade hästen runtom i stallen, där jag bor.
;)
(inte min häst, en som står i samma stall som min)

%5Cupload%5Calbum%5C2009%5C7%5CIMGP7254.jpg

%5Cupload%5Calbum%5C2009%5C7%5CIMGP7204.jpg

ve och fasa :eek:
min arab ryckte jag av nästan all man på för 1½ år sen...
den var halvlång, tunn och stripig.
nu får den växa tillbaka igen, och den är tjockare än värsta sortens friserman, änsålänge bara halvlång.
jag klipper inte hovskägget, min ponny har inget. (eller jo tre hårstrån som jag kapade för det såg roligt ut, som aldrig kommit tillbaka.)

%5Cupload%5Calbum%5C2009%5C7%5CIMGP7232.jpg

något ännu mer fruktansvärt :eek:
våran renrasiga welsh mountain. med stubbman :devil:
%5Cupload%5Calbum%5C2009%5C7%5CIMGP7210.jpg

ärligt talat, lite patetisk tråd.
låt folk bestämma hur deras hästar ska se ut själva, det angår inte nån annan och sålänge hästen inte dör av det.

jag skulle aldrig i hela mitt liv klippa våra ponnyers pannlugg i en sk. "pottfrisyr" men det stör mig inte att andra har det.
likadant att det inte stör mig ett dugg om de väljer att ha ett senapsgult trasigt schabrak på tävling, det är ju deras val.

Själv föredrar jag "naturliga" hästar som inte är klippta i manen, tycker det är mycket fult faktikst när det går som en jämn kant.

Så länge luggen ser ut sådär så funkar det väl. (Även om hästen ser bra dum ut :angel: )

Jag har inget emot friserade luggar, men rakt avkapade.. *ryser*
Fulare frisering på häst finns inte.

Det är upp till var och en hur man vill att hästen skall se ut. Själv tycker jag att ett ofriserat halvblod gör ett slaffsigt intryck,
man undrar om människan är för lat för att frisera djuret

Men hallå det kan ju vara så att man har en annan smak!
Det är ingen bil som man skall putsa på utan en levande varelse som fått behålla det hår som naturen givit den.

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj