Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Hur hade ni gjort? Myteri?
Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?

Jag tycker att det är VÄLDIGT viktigt att hästen är välfriserad! (Aldrig att jag skulle klippa i tex en Frieser, men ni förstår konceptet)

I ditt fall hade jag försökt få honom att klippa iaf hovskägget och haft manen flätad om det nu är så viktigt att den är kvar! (halvblod är oftast FULA i lång man så jag förstår inte varför den ska vara kvar)

Lycka till!! :)

Av vilken anledning är det så VÄLDIGT viktigt? Blir du eller hästen sjuk, river den med hovskägget? Får du inte träna för "rätt" tränare, får du stryk bakom stallet av de andra, är hästen en mycket sämre häst med "för lång" man men av olympiakvalité om den rakas av? :angel:

Jag delade häst med en amrikanska en gång, jag var väldigt irriterad över att hon ansåg det VÄLDIGT viktigt att klippa bort känselhåren på mulen. I mina ögon så var det VÄLDIGT oviktigt. :crazy:

Men snälla du, vad har jag gjort dig?! :mad:

Hästen mår INTE dåligt av att få hovskägget bortklippt, inte ens om man gör det bara för att det skall vara snyggt. Känselhåren skulle jag dock aldrig röra, det är bevisat att hästen behöver dom! :crazy: Gå ut på en tävling eller för den del vanlig ridlektion så kommer du att se att 99% av alla hästar har snygg kort klippt/rykt man, (nu pratar vi halvblod, ridhäst) klippt svans, ansat hovskägg osv! :angel::grin:

Du svarar inte på frågan, vad är så VÄLDIGT viktigt enligt dig att en häst har kort man och bortklippt hovskägg för att kunna vara med på en hoppträning? Jag skulle aldrig drömma om att klaga på ett annat ekipage pga en oryckt man eller hovskägg, det är ju otroligt löjligt! :cool:

Om någon rider en halt häst eller har illa tillpassad utrustning skulle jag säga till, men för att ngn rider en häst som inte är nyfriserad så det sticker i ögonen på ngn mer osäker typ skulle jag inte ödsla ngn tid alls, möjligen höja på ögonbrynen åt den som kommenterade andra ekipage pga ngt sånt. :grin:

Senast ändrad:

Det enda som tråder tar upp och som du egentligen ska bry dig om är ÄMNET = VÄLFRISERAD ELLER INTE! :crazy:

Jag tycker att det är trevligt och hör till reglerna att hästen i fråga ser ut och är friserad efter hur sin ras. PUNKT! :angel:

Såhär ser jag på saken:

Frisern - Lång böljande man, pannlugg och svans, naturligt hovskägg.
Araben - Samma som ovan fast med klippt hovskägg.
Shettisen - Får icke lov att vara klippt i om den skall ställas ut.
Varmblodig Ridhäst - (halvblod :grin:) Naturlig lugg, kort man, klippt svans, klippt hovskägg.
Varmblodig travare - Lång man och pannlugg, klippt svans (naturligt), klippt hovskägg.
Fjording - Ståndman, lång pannlugg, klippt svans (naturligt) naturligt hovskägg.

PS! Jag brukar inte ge elaka komentarer till folk om hur vida deras hästar är friserade, jag är så förnuftig att jag tänker det istället! :)

Senast ändrad:

Vilka regler då? Jag har aldrig sett några regler tidigare hur en häst ska vara friserad, så jag undrar var du har fått de reglerna ifrån? Vilket reglemente har du hittat de reglerna i, för i tävlingsreglementet står det då inte och inte heller i ASVH:s regler för visning och premiering. :grin:

Så om ett halvblod inte ser ut som ett halvblod så bryter den emot reglerna? :rofl::rofl::rofl:

Ursäkta? :cool:

Har du någonsin sett ett halvblod visad med lång man, oklippt svans med låånga örontoffsar och halvdant hovskägg?
Förmodligen INTE, och det finns en anledning till detta. Bara för att du känner för att mucka lite över internet när du kan gömma dig är bara patetiskt och hör inte hemma i tråden. Se till sanningen!

Vill också gärna ha ett bildbevis eller en video på att hästar mår dåligt av att se snygga och presentabla ut! :grin:

Tror de flesta som har ridhästar inom denna kategorin håller med mig också så!

Jag har sett ett antal ofriserade hästar på träningar och det har inte stört deras prestationer det minsta. Jag har öht aldrig satt en sax i ett hovskägg på ett enda av mina svenska halvblod med gröna papper, varken på visningar, tävlingar eller träningar. Visa mig en enda häst som inte fungerar på en träning eller tävling pga att manen är oryckt. :idea:

Otroligt löjlig diskussion, jag har ridit för bl a Erik Duvander som har ett OS-silver och Göran "Yogi" Breisner, även han fd olympier och kapten för det engelska fälttävlandslaget och jag kan lova dig att prestation går långt före klippta hovskägg och ryckta manar. Även K-G Svensson kan nog hålla med som varit väldigt positiv till både min hollänska import och 3-åringen jag var på kurs hos honom med. :grin:

Hur skulle det vara om du svarade på frågorna istället för att försöka göra dig märkvärdigare än vad du är? Vad är så VÄLDIGT viktigt med en ryckt man och var finns de sk "reglerna" som du hänvisar till? Kom igen nu, fram med din sanning som du är så stolt över. :angel:

Här rör man inte ett enda hårsstå på mina hästar. Och när jag hade halvblod gällde samma sak.
Sista halvblodet jag hade lämnade jag ut på foder. Han hade lång jättefin man och jag skrev i kontraktet att manen får inte röras. Svansen fick bara toppas om den började nudda marken :D Hade hon gjort det hade jag hämtat hem honom direkt :devil:
Men nu hade hon samma åsikt som mig, så det var inga problem.

Fasiken... vet du hur lyckligt lottad du är som har en karl som håller på med hästar ?

Hej från Hambo

Håller faktiskt helt med dig! :bow:

Fasiken... vet du hur lyckligt lottad du är som har en karl som håller på med hästar ?

Hej från Hambo

Precis...frågan är ju vad han tröttnar på först (om han tröttnar) sin häst som inte får se ut som han vill att den ska se ut, eller ts som tjatar om det :cool:

TS - är du rädd om din sambo så sluta tjata på honom om hans häst, det finns garanterat viktigare saker att diskutera om man vill det...

Gå ut på en tävling eller för den del vanlig ridlektion så kommer du att se att 99% av alla hästar har snygg kort klippt/rykt man, (nu pratar vi halvblod, ridhäst) klippt svans, ansat hovskägg osv! :angel::grin:

Men smaken är ju som baken - delad.
Vad du tycker är snyggt tycker inte alla andra är snyggt.

Om nu någon har den smaken att de tycker att det är snyggt med manen och hovskägget oklippt - kan de inte få ha det så då?
Inte stör det väl prestationen om hästen får ha sin behåring kvar?

Om man nu vill ha principen att hästens hår skall få växa fritt och naturligt så kan väl inte det göra något?

Det är som med människor.
Vissa skall raka och rycka bort allt hår på precis hela kroppen och andra tycker att hår kan få vara där det vill växa.

Självklart stör det inte prestationen att hästen har lång man, hallå liksom?! :grin: MEN alla som är måna om att se bra ut och är noga med att hästen är snygg och stilig klipper och friserar sina halvblod, så är det bara.

- Sen skulle jag ,som jag redan skrivit aldrig säga något elakt högt till "alla" ekipage som väljer lång man.

Hade denna diskussionen handlat om en Arab hade jag varit emot att klippa! Bara så att alla vet! :)

Av vilken anledning är det så VÄLDIGT viktigt? Blir du eller hästen sjuk, river den med hovskägget? Får du inte träna för "rätt" tränare, får du stryk bakom stallet av de andra, är hästen en mycket sämre häst med "för lång" man men av olympiakvalité om den rakas av? :angel:
hahaha :rofl:

MEN alla som är måna om att se bra ut och är noga med att hästen är snygg och stilig klipper och friserar sina halvblod, så är det bara.
Snarare de som lyssnar på vad alla andra tycker.
Bör man också ha det senaste, lyxigaste och dyraste i utrustningsväg då? (helst i överflöd)

:grin:

Senast ändrad:

Nej jag lyssnar inte på någon annan där. Jag ser med helt egna ögon att denna ras faktiskt passar bäst i att vara friserad! :)

Nädu.

ALLA som är måna om att se bra ut sätter INTE saxen i hästens behåring, ovasett ras eller träningsnivå.
Däremot ser de till att hästen är ren, välryktad och och har en ren och välanpassad utrustning!

Men självklart finns det de som väljer att sätta saxen i behåringen, men det är inte alla...

Jag tror att man menar att det är viktigt för rasstandarden? att ett halvblod är friserad och ser ut enligt skolboken - givetvis så är det ju
inte samma sak som i vissa arabtrådar där det är dödssynd att klippa eller rycka en arabs man, då ser ju inte araben ut som en arab längre :eek: ;)

Det är upp till var och en hur man vill att hästen skall se ut. Själv tycker jag att ett ofriserat halvblod gör ett slaffsigt intryck,
man undrar om människan är för lat för att frisera djuret :angel: men det är som sagt upp till var och en.

Exakt, och svaret blev att det du tycker är snyggt tycker inte alla är snyggt.
Att hästen ska vara välskött måste inte innebära att den är i princip snaggad.

Lägg ner. Folk har olika åsikter om vad som är snyggt och fult. Så länge hästarna inte lider är det väl skit samma om manen är kort eller lång?
Skärp er allihop.

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård