Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

spelar det verkligen så stor roll. Hästen är din pojkväns så således bestämmer han om det ska klippas eller ej. Tycker själv att det är oerhört fånigt att det ska bli ett så stort hallå om en sådan fråga.

Get a life, säger jag....

I din killes ställe hade jag blivit tokig om du hade gjort "myteri". I ditt ställe hade jag inte brytt mig om folks "hintar". Att du bryr dig om sånt?

i min enfald trodde ja de va hoppingen som va de viktiga.

enda problemet i hela affären är väl ts ..

Håller på din kille..hans häst

håller med Mia-R .. löjligaste jag hört denna månaden...

Nu menade jag sånt jag reagerar på. Jag ser inte om ngn är ofriserad, en däremot om den tex haltar. Detta blir OT, men givetvis är det ju hoppningen som är det viktiga. Inte utseendet på hästen.

När jag började läsa inlägget trodde jag att du var arg på de som stod och pratade om att hästen borde friseras :crazy:. Det är ett löjligt "problem", ärligt talat, och det spelar väl ABSOLUT ingen roll om hästens man och hovskägg är friserade eller inte?

Var på min första hoppträning med min killes 5 åriga halvblods val. Det tog inte många minuter fören jag fick några hintar från folk att det kan vara dags att klippa man och hovskägg (hästen ser ut som en mycket ädel nordis i halvblods kropp nu, typ) Hade jag fått bestämma hade detta varit gjort för flera veckor sedan. :devil: Men nu till mitt problem! Pojkvännen vägrar!! :mad:. Det är inte så att hästens man hänger ner i marken, men det hade sätt lite mer välklippt ut. Hur övertalar jag min 30 åriga kille att gå med på att klippa man och hovskägg? Det har blivit något av en vemdetta över hela grejen. Mina två egna hästar är alltid välklippta när vi skall åka någonstans. Hemma gör det inget, då är det skitsamma.

Det är inte så att vi är ovänner och att jag mår dåligt av detta. Jag är bara djävligt irriterad på att han skall vara så ........!

Hur hade ni gjort? Myteri?

Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?

:rofl:

Haft några riktiga motgångar i ditt liv någon gån ;)

Ok; om han tvunget vill att du ska träna hans häst: ge honom ultimatum att hästen ska vara klippt. Om du tvunget vill träna hans häst: överlev :devil:

Göra myteri? Vill du ha kvar din kille eller? Eller tänker du börja slappa framför tv:n och ha morgnmys med "folk vid träningen"? :angel:

Ha ha, påminner mig om när jag tränade och tävlade min welsh. Fick kommentarer på hans långa man, och dressyrtränaren sa att hon inte såg hur han använde halsmusklerna (hade massa man på båda sidor). Så då flätade jag helt enkelt upp den på lektionerna så var det ptoblemet löst! Hovskägget var ofriserat, och inte påverkade det varken hästen, träning eller tävling.

Vill hästens ägare hästen ofriserad så är det dennes val tycker jag. Och är det som av ovanstående orsak, att muskler tex behöver synas bättre, då är det ju bara att fläta upp manen under träningen!

I övrigt, det finns ju värre saker att engagera sig i!

Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?

Hoppar hästen bättre med kort man/trimmat hovskägg?
Annars tycker jag mest det låter som fåfänga. Vill inte din kille klippa sin häst så låt honom ha hästen som han vill!

Min Kille tackar för alla svar och ligger och myser i soffa med vetskapen att hela Sverige håller med honom.

Min Kille tackar för alla svar och ligger och myser i soffa med vetskapen att hela Sverige håller med honom.

Och då kliver jag in som kärringen mot strömmen och håller med dig. Ofriserade hästar är bland det värsta jag vet! Därmed inte sagt att manen och hovskäggen måste vara kort om hästen klär väldigt bra i "hår", då kan den få dispens :p Jag en stark förespråkare av kort (eller nära på kortkort) man. Det är hästens fysik som är intressant (dvs halsen) och inte massa trassligt tagel. Många hästar kommer till sin rätta och får ett helt annat uttryck när man (och pannlugg) kortas!

(och ägaren kan lägga energi på att rykta kroppen på sin häst isf att plocka fram hårborsten och glanssprayen och borsta manen det första den gör, mina fördomar som inte sällan är förutfattade tyvärr :cool: )

Jag känner till en medryttare som höll på att bli utslängd för att hon gav sig på att rycka manen på hästen utan ägarens tillstånd. :bow:

Höll på??? Det hade vart det sista den medryttaren hade gjort i så fall om det var min häst!!:devil:;)

När jag började läsa inlägget trodde jag att du var arg på de som stod och pratade om att hästen borde friseras :crazy:. Det är ett löjligt "problem", ärligt talat, och det spelar väl ABSOLUT ingen roll om hästens man och hovskägg är friserade eller inte?

Precis som jag trodde först också!!:D

Jag tycker som så att hästar ska ha den frisyr som är rastypisk för dem. Eller ja, inte tvunget då, men lite generellt sådär.

*Halvblod, ridtravare och ridponny ska ha en handsbredd samt vara vårdade om hovarna

*Araber (som jag har:D) ska ha lång man med nån decimeter klippt i nacken. Får absolut inte bli för lång bit bara!!:cool:

*Kallblod, kallblodsponnier och islandshästar ska ha sina långa,tjocka, svallande manar och orört hovskägg.

Med en nypa salt, naturligtvis!!;) För det väsentligaste är att hästen ser välvårdad ut oavsett ras och frisyr!!

Och då kliver jag in som kärringen mot strömmen och håller med dig. Ofriserade hästar är bland det värsta jag vet! Därmed inte sagt att manen och hovskäggen måste vara kort om hästen klär väldigt bra i "hår", då kan den få dispens :p Jag en stark förespråkare av kort (eller nära på kortkort) man. Det är hästens fysik som är intressant (dvs halsen) och inte massa trassligt tagel. Många hästar kommer till sin rätta och får ett helt annat uttryck när man (och pannlugg) kortas!

(och ägaren kan lägga energi på att rykta kroppen på sin häst isf att plocka fram hårborsten och glanssprayen och borsta manen det första den gör, mina fördomar som inte sällan är förutfattade tyvärr :cool: )

Jag går också mot strömmen och håller med dig :bow:

haha ja går väl oxå mot strömmen o håller med dig:) välfriserade hästar är snygga hästar ;) nerrå, men alla har ju olika smak på allt! så om alla sköter sitt så blir allt bra:)

nej arg är väl dumt att bli ;) de är ju endå din kille, o hans häst! och om han verkligen inte vill frisera sin häst så får de la vara så!:)

:rofl::rofl::rofl:

Det är ju komiskt att folk ens bryr sig om hur andras hästars behåring ser ut. :cool:
Och lite patetiskt. :angel:

En välskött häst i gott hull med man och hovskägg, ser lika bra ut som en välskött häst i gott hull utan man och hovskägg.
Ska man TÄVLA kan jag väl hålla med om att det blir snyggare med en frisering (som är utformad efter hästen, inte rasen lr människors tycke), men träning? :crazy:

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård