Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Och då kliver jag in som kärringen mot strömmen och håller med dig. Ofriserade hästar är bland det värsta jag vet! Därmed inte sagt att manen och hovskäggen måste vara kort om hästen klär väldigt bra i "hår", då kan den få dispens :p Jag en stark förespråkare av kort (eller nära på kortkort) man. Det är hästens fysik som är intressant (dvs halsen) och inte massa trassligt tagel. Många hästar kommer till sin rätta och får ett helt annat uttryck när man (och pannlugg) kortas!

(och ägaren kan lägga energi på att rykta kroppen på sin häst isf att plocka fram hårborsten och glanssprayen och borsta manen det första den gör, mina fördomar som inte sällan är förutfattade tyvärr :cool: )

Ungefär min åsikt också. Självklart får var och en göra som de vill med sina hästar så länge inte hästen lider av det, men det ser inte kul ut med ovårdade/ofriserade hästar. Samma sak om häst eller ryttare har trasiga, smutsiga och illa sittande utrustning. Ingen lider väl av det men det stör en pedant som jag...:p

Men att vara ovårdad är inte samma sak som att ha sparat manen, svansen och hovskägget.
Det är INTE samma sak som att ha trasig och skitig utrustning.

Det förra är ren estetik, det andra är vanvård. Hästen skiter definitivt i hur långt håret är men inte hur illa utrustningen sitter...

Ursäkta? Du ska inte lägga ord i mun på någon annan. Som en annan skrivit så handlar det faktiskt också om att hästen oftast kommer till sin rätt när man och svans är snygga.

Men att DU tycker att snygg man och svans är samma sak som kort man och svans innebär inte att alla andra måste tycka det också.

En snygg man och svans kan vara långa och ffa välskötta precis som korta (fast kort svans kommer jag aldrig tycka är snyggt :crazy: )

Jag förstår inte problemet ,huvudsaken att Svans och man är utredd så det ser okej ut och att hästen mår bra men man måste inte frisera. Som sagt TS det är inte din häst,utan din pojkväns.Han bestämmer själv över hur han vill ha sin man och svans på hästen. Släpp det

För mig är det jämförbart. Jag menar inte att ha en sadel som sitter illa eller benskydd som skaver utan t ex smutsigt schabrak, oborstad häst, fult lagade saker (man laga lite snyggt). Jag tror inte det klassas som vanvård- vad gör det min häst om manen är utväxt och stripig eller han har lera på rumpan? Däremot SER det väldigt slarvigt ut och jag kan inte låta bli att undra hur slarvig personen är med andra, viktiga, saker om h*n inte ens orkar snygga till sin häst?
Men- detta är bara mina åsikter och alla får se ut och göra som de vill!

Du glömde connemaran ;) Inte heller den skall vara friserad, utan naturlig.

Var för några år sedan på connemara-SM med vår ponny. Han var den ENDA med man, pannlugg och hovskägg i behåll!!! 70 cm man och pannlugg lång nog att nå mulen :love:

När vi tränade flätades manen i en fläta längs med mankammen. Hur fint som helst!

Ponnyn såldes, det tog dagar innan det blev ridponnyklippning :cry: Men ponnyn blev inte bättre. Gick även med lång man LA/MSV i dressyr och hoppning.

Även welshponnyn är en naturlig ras, som skall enligt brittiska standards lämnas orörd... Hur ofta ser vi det?

Men är det en nordsvensk TS har? I så fall håller jag på mannen!

Jag tror inte det klassas som vanvård- vad gör det min häst om manen är utväxt och stripig eller han har lera på rumpan? Däremot SER det väldigt slarvigt ut och jag kan inte låta bli att undra hur slarvig personen är med andra, viktiga, saker om h*n inte ens orkar snygga till sin häst?

Jag kan inte hjälpa att hålla med dig!

Givetvis får man göra vad man vill med sin häst så länge den inte mår dåligt.
Jag tror inte att en lång man eller ett oklippt hovskägg får hästen att lida.

Men jag fullkomligt avskyr när hästarna inte ser vårdade ut. Som sagt, man undrar ju hur mycket det slarvas med om man inte ens orkar bemöda sig med att ta bort skiten på hästen innan man lägger på sadeln.:crazy:

Själv är jag snabb med att rycka man och klippa hovskägg.
Jag gillar inte att rida med lång man, det trasslar in sig i tyglarna och jag ser inte riktigt vad som händer med halsen.
Ett långt hovskägg tycker jag försvårar rengöringen av benen, med risk för skav när jag sätter på benskydd.
Jag har en connemara med kort man och klippt hovskägg.
Jag har flera gånger fått höra vilken syndare jag är som begått detta "brott":devil:.
Jag väljer att inte lyssna! Jag tycker att min häst ser fin ut med kort man och det är det enda som spelar någon roll!

En häst med en dåligt utförd frisering ser oftast värre ut än en häst som inte är friserad alls.
Så ska man göra något, gör det snyggt eller inte alls.

*Kl*

Hej!

Till att börja med: pojkvännens häst bestämmer han över. Jag och sambo diskuterade detta och var helt eniga, hade det varit hans häst hade han bestämt, mina hästar bestämmer jag över!

Sen huruvida hästar ska vara klippta eller ej: Det tycker jag är upp till ägaren.

Min förra häst (connemara) ville jag gärna ha lång man på, tyvärr slet hon nåt fruktansvärt på den och "handsbreddsman" stog åt alla håll- så hon var stubbad och jättefin (jag trodde hon skulle se hemsk ut!). Hovskägget brukade ryka eftersom hon hade hela vägen upp till knä och has.

Nuvarande pållan, arab, har lång man och för närvarande "långt" hovskägg, hon går ändå bara hemma och skräpar. Ska hon ställas ut ryker det lilla hovskägg hon har, mest för att man "ska".

Och i övrigt håller jag med de som anser att en ovårdad häst är bättre än en vanvårdad. Min häst lider inte av att jag inte borstat igenom hennes man på över 1 månad, hon är borstad och kollad varje dag ändå!

/ Lavinia, matchningsfreak som inte är så noga med ans av man och hovskägg..

Håller med de flesta, det är hans häst.

Jag har ett halvblod med just nu alldeles för lång man. Tycker inte det är snyggt, men det skyddar lite mot alla flygfän, därför får han ha den så här.

Om nån nu stör sig på det, so what?

*KL*
Har mest halvblod och fullblod och kan lugnt säga att samtliga mina hästar får ha så mycket man som naturen ger dem och hovskägg. För vi har flugor och insekter i massor hela sommaren. Då är man, svans och pannlugg väldigt bra att ha för hästen. Sedan har vi mycket naturbeten och hovskägget skyddar en del mot sten och annat när hästen går.
Enda gången hemmavarande hästar friseras är till ev visning inför stamboksföring och den är normalt sent på sommaren eller tidigt på hösten. Då är det endast manen som kortas av för kunna flätas.
Så om någon hade dykt upp och krävt att dom skulle frisseras kan jag lugnt säga att vederbörande hade åkt ut illa kvickt.

*kl

När vi ändå har diskussionen...
Hur tycker ni folk ska göra med pannluggen?

I mitt stall verkar det inne att KLIPPA pannluggen! :eek: :cry:
Jag gråter inombords varje gång jag ser en sån häst. (Vilket jag gör varje dag. Hemskt! :p )
Det är så sjukt fult och ffa nu på sommaren när hästarna faktiskt behöver sin pannlugg. :crazy:

Jag menar, om man verkligen vill att ens häst ska vara fin och välfriserad, inte f*n KLIPPER man pannluggen då? :confused:
Dock handlar det väl inte om detta i just mitt stall. Varför de klipper har jag ingen aning om.

(Jag gråter extra mkt nu, då min nya häst har typ två hårstrån som "pannlugg.". Låt pannluggen vara!!!)

Jag som är manisk med att klippa man och svans snyggt låter faktiskt luggen vara :) Finns inget värre än när den är "dum-klippt" (rakt av)! :crazy: Har bara klippt av en slinga som var mycket längre än det andra håret så att det inte skulle se så tanigt ut bara :)

Jag klipper luggen på min häst. Hon får den i ögonen och de blir irriterade utav den, och om den endå måste klippas så älskar jag att klippa pottfrilla i en båge på henne :love: :angel:

Grumpy_by_Tarjeis.jpg

Något ovårdad på bilden, men så klipps den :love:

Haha, jag måste säga att jag är lite anti att klippa pannluggen på hästarna med, men jag måste erkänna att din ponny så fruktansvärt söt ut i den! =D

Och om det finns en anledning till att klippa så varför inte, det finns ingen anledning att plåga hästen med att ha pannluggen precis i ögonen om de blir irreterade av den. Min häst (arab) flätar jag pannluggen på eftersom hennes ögon blir så irreterade av att ha manen i ögonen, tycker det skulle se dumt ut med lång man och klippt lugg... Men eftersom hon då har absolut inget att skydda ögonen mot flugor med så har jag istället införskaffat en söt liten flughuva ^^

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka