Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Den behöver ju inte hänga till mulen på tex hopphästar, men att klippa den rakt över är så FULT FULT FULT!
Men alla har inte samma smak som du.
Och hästen lider definitivt INTE av att vare sig ha man till mulen eller vara klippt rakt över.

Det får hästarna att se kocko ut
Men det är ju din personliga känsla av det hela och har definitivt ingenting med hästen att göra.
Den blir inte kocko av att man klipper si eller så eller låter bli.
Den är likadan i huvudet oavsett.

Däremot SER det väldigt slarvigt ut och jag kan inte låta bli att undra hur slarvig personen är med andra, viktiga, saker om h*n inte ens orkar snygga till sin häst?

Och jag kan inte låta bli att undra vilka andra viktigare saker som inte blivit gjorda för att ägaren fixerat sig så mycket på att frisera hästen.
Som om det skulle dölja något.

Man kan ju t.ex. ägna den tiden åt att försöka bli en bättre ryttare eller få en bättre kommunikation med sin häst i stället för att träna att klippa med saxen.

Får man tycka att hästar är fula med kort man, men inte att de ser slöa ut med en lång lugg?

Att lägga in egenskaper som definitivt inte har med behåringen att göra i hur lång pannluggen är blir ju så fel.
Som om man hade någon sorts skala på hur pigg hästen är efter hur kort man klippt manen.

Det har ju ingen som helst korrelation.
Utan är bara något som du fått för dig i ditt huvud.

Som att bedöma hur snabb en bil är efter färgen.
Röda bilar går fortast - eller?

.... så handlar det faktiskt också om att hästen oftast kommer till sin rätt när man och svans är snygga.

Visst är det så.
Men ägaren till hästen tycker kanske att just lång man och svans är det absolut snyggaste som får hästen att komma bäst till sin rätt.

Och då så måste det ju få vara så.

Och jag kan inte låta bli att undra vilka andra viktigare saker som inte blivit gjorda för att ägaren fixerat sig så mycket på att frisera hästen.
Som om det skulle dölja något.

Man kan ju t.ex. ägna den tiden åt att försöka bli en bättre ryttare eller få en bättre kommunikation med sin häst i stället för att träna att klippa med saxen.

Inte vet jag, men att frisera hästen tycker jag ändå höra till att pyssla med sin häst och därmed kanske komma den lite närmare :idea:

Jag gillar att frisera min häst och saxen kommer nog fram lite varje gång jag ryktar. Men låter inte det påverka ngt annat. Är lika noggran med ryktkningen, utrustningen, mockningen, fodret o.s.v. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.

Håller med dom andra som skrivit att det är väldigt snyggt med en friserad häst. Själv klipper jag mannen till ca: 1,5 handsbredd (min häst har tjock man som lägger sig på båda sidorna så den står bara upp om den är för kort), svansen till 1,5 dm nedanför hasen ungefär. Hovskäg och kronrand klipps samt "skägget" på huvudet (inte känselhåren) och toffsarna i öronen.
Sen om andra inte vill göra så på sina hästar struntar jag fullständigt i. Det är deras ensak och jag orkar inte gå omkring och störa mig på det.

I know. Jag borde låsas in ;)

Jag kanske också borde låsas in? Jag klippte stubb på min varmblodstravare. :D

Men ärligt? All vara välvårdad är inte samma som att vara klippt. Vad är det som säger att en lång man inte kan vara välvårdad? Jag tycker det låter lite småaktigt att bli arg på sin sambo bara för att han vill ha lång man på sin häst. Låt bli att rid hästen då, om du nu tycker den är så ful i lång man. Om någon hade klippt min hästs man utan tillåtelse från mig så hade den personen åkt ut fortare än kvickt. :devil:

Förstår inte riktigt problemet. Det är ju inte din häst så då är det ju inte ditt problm heller?! Om han föredrar att ha lång man och hovskägg så tycker jag att det är startk gjort av honom att stå på sig!

Och ang gliringarna från övriga ryttare så är det bara att strunta i det. Jag har lång man på min DRESSYR-ponny och det är inte alltid uppskattat men vadå? Det är ju inte deras ponny så då ska dom strunta i hennes man. Folk som lägger sig i vad andra gör (så länge det inte skadar hästen), dom borde skaffa sig ett eget liv...

Jag har självklart skrivit allt med glimten i ögat. Hästen far inte illa om den går utan hovskägg eller man.
Och som du ser så skrev jag klart och tydligt - det är upp till var och en hur man vill att hästen skall se ut - alltså - jag bryr mig inte om vad andra har för smak, vill de att hästen
ska ha man ner till knäna, visst! Självklart får de ha det. Men jag själv tycker inte att halvblod passar i långa manar.

Oputsad?

a363d275.jpg

patsybis2.jpg

Alltså...

Mina ofriserade djur är minst lika väl omhändertagna som en mer friserad kuse.

Men du har den i alla fall flätad eller knoppad på tävling hoppas jag? Ser ju mycket tråkigt ut annars!

Vem ska tillfredsställas här egentligen? Det är helt upp till ägaren hur man vill visa upp sig och hästen. I huvudsak är det prestationen som ska bedömas. Alla raser har ett ideal när det gäller premiering/utställning och det är bara att läsa på hur rekommendationen är. På de utställningar jag varit på har hästarna fått rättvis bedömning oavsett hur de visats men de som varit proffsiga och hållit sig till stil och klädetikett har fått muntliga eloger från domarna...

Jo.
Om man har endel insekter, klipper av luggen och inte ersätter luggen med skydd så lider hästen visst av det.
Inte så mkt att den mår synligt dåligt kanske, men mindre pannlugg innebär ju automatiskt mindre skydd.

Och anledningen till att hästen ser dum ut är ju att det ser så sjuuukt onaturigt ut.
Om man inte friserar det så det ser naturligt ut då..

Och vissa undrar varför ridning ses som en snobbsport ... det här är ju beviset. :grin:
Herregud, det är resultaten som räknas och att hästen mår bra, sedan bör den vara ren för att det ser trevligt ut men framför allt så inte utrustningen skaver. Det har gått för långt när andra människor ska hålla på och hinta om hur andras hästar ser ut, och bara på en ynklig träning dessutom. Vad kommer här näst? Att folk inte ska våga ge sig ut och träna om de inte har råd att köpa ett träns och en sadel i matchande läder? Eller gud förbjude inte vill klippa av hästens öronhår och känselhår på mulen? Blir så trött på att folk inte bara kan njuta och ha kul och fokusera på samspelet med hästen istället för att störa sig på små petitesser i hästens utseende.

Men du har den i alla fall flätad eller knoppad på tävling hoppas jag? Ser ju mycket tråkigt ut annars!

Jasså du, det tycker du... :grin: Tänk om hästen ifråga skulle passa mycket bra i lång och utsläppt man (Och hur det skulle se ut om alla westernhästar skulle ha flätad/knoppad man!? :p)

Visst, ridhästar (dit räknas ÄVEN ridtravare) passar generellt bättre i kortare man av någon anledning, men det finns inget som säger att dom måste se ut så. Finns många som är grymt snygga i lång man också. Har även sett urgulliga fjordingar med lång man (ve och fasa!!)
En ovårdad behöver inte vara samma som en lång man
Hovskägget bryr jag mig inte så mycket om så länge det inte släpar i backen (=ganska opraktiskt)

TS, ärligt, pojkvännens häst = hans "bekymmer" (hur det nu kan vara ett bekymmer...)
Sluta rid hästen om den nu inte duger som den är

Fruktansvärt ytligt problem om du frågar mig...

Om folk nu har så stora problem med långa manar, hur ser ni då på ridhästar som inte rakas? Lång vinterpäls ser ju inte direkt glamoröst ut...

Men det vet du väl, är hästen bara putsad och sprejad så inte ett hårstrå ligger fel, ryttaren har rätt märke på kläderna och allt matchar den svindyra sadeln och tränset så rider man ju mycket bättre, man kanske inte ens behöver rida för tränare? Det spelar ju ingen roll om man kan rida eller inte, huvudsaken att manen inte är för lång om det är ett hbl, eller att manen är för kort om det är en arab för då bryter man ju mot reglerna! :devil:

Att lägga in egenskaper som definitivt inte har med behåringen att göra i hur lång pannluggen är blir ju så fel.
Som om man hade någon sorts skala på hur pigg hästen är efter hur kort man klippt manen.

Det har ju ingen som helst korrelation.
Utan är bara något som du fått för dig i ditt huvud.

Som att bedöma hur snabb en bil är efter färgen.
Röda bilar går fortast - eller?

Tack det var väl det jag visste, röda bilar:cool:.
Så då är min pålle piggare på hösten när han skavt av det mesta:cool:
:bow::bow:

Ja eftersom jag ser att du bor i samma stad som mig dvs "staden där utseendet och grejerna är viktigare än att lära sig något" så är jag inte ett dugg förvånad. :grin:

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka