Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Ja jag menade att det känns ju menlöst att fixa hästen som fan om man själv ser helt eländig ut! :)

Så du menar att om du har en dålig hårdag så ger du f*n i att rykta hästen ordentligt så ni matchar bättre? :rofl::rofl:

Förstår inte varför folk ska anstränga sig och vara så himmla snygga och matchade till tänderna i stallet !!! Du ryktar, du sopar och mockar och flänger runt, hur bär man sig då åt för att vara så "snygg" hela tiden?! Tillbringas hälften av tiden på toa framför spegeln????
Man behöver ju inte se eländig ut bara för att man inte har det allra senaste, dyraste och mest matchande på sig

Visst, på tävling kan jag förstå om man vill att allt ska se snyggt och välmatchat ut, men på träningar och till vardags?!
Fast det kanske bara är jag som är lite trög... ? :grin:

Ja jag menade att det känns ju menlöst att fixa hästen som fan om man själv ser helt eländig ut! :)

Jamen både jag och hästen är ju ofriserade, jag pga egen vilja och hästen av tvång. Man klipper INTE en islandshäst.
Men jag har ju aldrig trott att utseendet gjorde ekipaget, utan vad man presterade. Dumma mig.

Tro mig, jag vet att man inte är snygg efter en sådan dag! ;)

Men det jag menade var att jag alltid är noga med uppsatt hår i en snygg tofs/knut, ser till att kläderna matchar hästen för dagen (schabrak, luva) och att stövlar och hjälm är rena och snygga.

HELA ekipaget skall vara rena, fräscha och snygga för att det skall vara någon poäng i det hela! :idea:
Det där är lite för mycket för mig! Jag ställer mig inte direkt och sminkar och borstar håret om jag bara ska ta en vanlig ridtur. Varför? För det är absolut inte en människa som bryr sig eller ens lägger märke till det förutom du själv. Och verkligen inte framför spegeln och försöker komma ihåg vilket schabrak hästen har så jag kan ta en tshirt i samma kulör. Men då ska man väl inte ha häst! Jag tror jag säljer honom imorgon!:grin:

men hallååå... du rider wäl inte i en wanlig simpel t-shirt? En top från Kyra duger wäl när man mockar, men på hästryggen bör man ha en snyggt sittande skjortblus aw lämplig härkomst!! :D:devil:

TILLA ALLA OTREVLIGA!

NI behöver faktiskt inte hoppa en så! :mad::mad: Allt är relativt men SJÄLVKLART ska alla "tuffa" bukare ta allt ordagrant och gömda bakom datorer förlöjliga och peka på vartenda ord! :crazy:

Det jag har menat är att JAG uppskattar när både häst och person ser trevliga och rena ut, OAVSETT ras eller gren!

Sen att jag kan ha vanliga kängor, avklippta jeansshorts och en pike med hästpussslem på mig när jag mockar eller bygger staket är en annan sak! ;)

Senast ändrad:

Dina inlägg wittnar om wärsta snobbismen, ju!! Menar du att du snitsar till dig framför spegeln och byter ridbrallor efter färgen på hästens schabrak inför ett helt wanligt ridpass? Eller menar du att du gör det innan du åker iwäg på träning bara? Har du hästen i ett finare (snobbigare...) stall eller hemma på gården?

Själw brukade jag tycka att det war skitkul att rida till snobb-ridhuset i trasiga jeans på halwblodsstoet med lång man och hoppa hus. Snobbarna såg ut som fågelholkar, men om det war för att det war owäntat att wi kunde hoppa eller för att de war så chockade öwer att wi war så owårdade wet jag förstås inte!

För mig finns inget "snobb"! Jag gillar att vara trevligt klädd och se bra ut helt enkelt! Vanliga ridbrallor, tröja och stövlar är inte speciellt snobbigt i mina ögon, typ vad alla har på sig??!! Min familj bor i en villa så jag har TYVÄRR inget eget stall, men jag har hästen hos en god vän i ett trevligt "vanligt" stall :)

Kalla det snobb om du vill, men glöm då inte att det är du som dömmer mig, jag dömmer inte dig!

Ditt inlägg var så löjligt att jag spyr men om du måste veta så brukar jag rida i svarta ridbyxor och då är det GANSKA lätt att välja schabrak ;):D

Jamen både jag och hästen är ju ofriserade, jag pga egen vilja och hästen av tvång. Man klipper INTE en islandshäst.
Men jag har ju aldrig trott att utseendet gjorde ekipaget, utan vad man presterade. Dumma mig.

Ja om det inte vore för att jag tycker att folk som klipper islandshästar (om det inte finns speciellt behov) är dumma i huvudet så skulle jag nästan ta åt mig! :angel:

Vanliga ridbrallor, tröja och stövlar är inte speciellt snobbigt i mina ögon, typ vad alla har på sig??!!

Jag utgår från att de flesta ryttare har tröja, brallor och skodon på sig. Det är inte att wara snobbig, det är att wara påklädd. Motsatsen till naken, helt enkelt. Du skrew att du war noga med att ha håret på ett speciellt sätt och att matcha dina kläder med hästens schabrak och luwa. Det, tillsammans det faktum att du inte werkar tåla en häst med naturligt howskägg, låter lite öwerdriwet i mina öron!

Jag dömer inte, jag höjer bara på ögonbrynen! ;)

KL*

Men Jisses!

Vilka påhopp bara för att man vill vara hel, ren och proper i stallet. Vill folk lägga ned tid på att snygga ut tillsammans med sin häst så låt dem göra det.
Varför skulle man rida sämre bara för att man är mån om att vilja se snygg ut på träningar och dylik?

Jag klär mig gärna matchat och snyggt när jag åker till stallet, det går lika snabbt som att klä på sig fula kläder.

Vill man vara proper och ren så får man vara det.
Bryr man sig inte och ser skitig, omatchad ut så får man det om man behagar.

Det är inget som påverkar hur bra man rider eller hur bra man sköter hästen, men det är upp till var och en och folk behöver inte komma med påhopp bara för att
det inte passar in i deras tycke och smak. Att säga att välklädda ryttare inte kan rida är nog det fjantigaste jag hört, det är som att säga att hästar som är borstade inte kan hoppa.

Är man snobbig bara för att man inte vill rulla sig i lera, dam och skit? :angel: är man snobbig för att man klär sig snyggt och rent?
Spelar det någon roll om man matchar schabrak om kläder? Det är lika enkelt som att lägga på ett schabrak av färg som passar som att lägga på ett schabrak som inte passar med ens kläder.

Vad är problemet? Förlåt om jag inte kan förstå det? VAD är problemet med att folk vill putsa upp sina hästar och sig själva? Är det så illa?

För jag tycker att det bara krälar runt snuskiga fördomar i den här tråden.
Jag har inga tvivel på att det inte spelar någon som helst roll om man är välklädd eller skitig osv. Men det är fortfarande upp till var och en.

Och kommer man med argumentet - ja men om man nu lägger ned så mycket tid på att putsa och göra sig fina, vad blir lidande då i hästens skötsel?
OM man har så lite tid till hästen att man inte ens skulle hinna putsa och fixa - om man nu skulle vilja göra det - så kanske man inte borde ha häst om då annat måste bli lidande?

:rofl:

Jo, hästar som är fina i hovskägg (tex Friser, fjording, isis osv) SKA enligt mitt tycke ha det kvar.

Men hästar som inte är fina i det ("halvblod", varmblodig travare osv) BÖR få det bortklippt enligt MIG!

Det är ingen som säger emot att vara hel och ren när man kommer till stallet, det som blir löjligt är att någon inte kan åka på en träning utan att få kommentarer om längden på manen och/eller hovskägget! Är man så otroligt osäker så ska man nog ta och öva upp det egna självförtroendet istället för att hacka på ekipage som inte har matchande lindor, schabrak och ridbyxor. Alla har varken tid eller intresse av att sminka sig för att åka till stallet och alla har inte intresse av att stå med saxen och klippa bort varenda hårstrå på hästen som råkar ligga fel. Att hänvisa till några regler är rena löjan, det finns inga regler utan sånna snorkiga och snobbiga kommentarer kan folk hålla för sig själva istället för att sänka andra ryttare. :mad:

Det är många gånger viktigare att ha roligt med sin häst och det är bra att rida för instruktör, men hur många finns det inte som får höra en massa skit av andra och som tappar lusten? Hur många jävliga hästtjejer finns det inte som ger sig på andra för att de inte har "rätt" märkeskläder, "rätt" häst eller som i det här fallet inte har "rätt" längd på manen? Det är bra mycket viktigare att ha en rätt tillpassad utrustning och en välmående häst än att benlindorna matchar schabrak och ridbyxor på sin osäkra ryttare. :idea:

Att rida är en hobby, ingen jävla Paris Hilton accesoar att svänga sig med på Stureplan!

Klipp för fasiken inte hans häst utan tillåtelse.
Vem har bestämt att hopphästar måste ha superkort man?
Min arab har lång, fin, silkesmjuk man och jag skulle i princip sätta saxen i den som försökte sätta saxen i hennes man.

Det är ingen som säger emot att vara hel och ren när man kommer till stallet, det som blir löjligt är att någon inte kan åka på en träning utan att få kommentarer om längden på manen och/eller hovskägget! Är man så otroligt osäker så ska man nog ta och öva upp det egna självförtroendet istället för att hacka på ekipage som inte har matchande lindor, schabrak och ridbyxor. Alla har varken tid eller intresse av att sminka sig för att åka till stallet och alla har inte intresse av att stå med saxen och klippa bort varenda hårstrå på hästen som råkar ligga fel. Att hänvisa till några regler är rena löjan, det finns inga regler utan sånna snorkiga och snobbiga kommentarer kan folk hålla för sig själva istället för att sänka andra ryttare. :mad:

Det är många gånger viktigare att ha roligt med sin häst och det är bra att rida för instruktör, men hur många finns det inte som får höra en massa skit av andra och som tappar lusten? Hur många jävliga hästtjejer finns det inte som ger sig på andra för att de inte har "rätt" märkeskläder, "rätt" häst eller som i det här fallet inte har "rätt" längd på manen? Det är bra mycket viktigare att ha en rätt tillpassad utrustning och en välmående häst än att benlindorna matchar schabrak och ridbyxor på sin osäkra ryttare. :idea:

Att rida är en hobby, ingen jävla Paris Hilton accesoar att svänga sig med på Stureplan!

:bow::bow::bow:

En del i den här tråden får det att låta som att det absolut viktigaste i livet är att man har "rätt" grejer, "rätt" häst med "rätt" frisyr OCH att allt ska vara matchat in i det sista. DET är det jag stör mig på. Att man vill se hel och (relativt) ren ut i stallet förstår jag, men att man ska följa vissa "koder" och "regler" beroende på vad man har för häst är rent ut sagt störtlöjligt! :grin:

Jobbar man med levande djur sätter man säkerhet och välmående först (i alla fall jag) inte att schabrak och ridbyxor matchar.

Men hästar som inte är fina i det ("halvblod", varmblodig travare osv) BÖR få det bortklippt enligt MIG!

Då skulle du se mitt vbl, han har myyycket (för att vara travare) hovskägg kvar. Anledningen till det är att han har så stora "sporrar" på alla fyra kotorna att det skulle se sjukt ut om jag tog och klippte bort hovskägget :rofl:
Sen är ju hovskägget egentligen skyddshår, så varför klippa bort något som fyller en funktion?

Kl
Vilken rolig tråd:bow:
Jag kan tycka att färgmatchning osv är kul ibland- att gå på Bal:grin:
Annars är väl hel o ren helt OK.

Hästarna är numera ofriserade, eftersom ryckning av man har varit avgörande när man ska knoppa- att man håller efter den o inte rycker allt på en gång o får en manlös häst. Spelar ingen större roll när de nu är bondhästar:cool:

Det enda som jag har svårt för är klippta/ kapade manar, där hästarna ser ut som dalmasar.

Nä jag har en fördom till. De som har samma kläder varje dag- hela dagarna. Tvättar de under natten eller:confused: eller 3 par ridbyxor av samma modell o färg:crazy:

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj