Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

blir han nog. men om hon tvunget vill det så hade i alla fall jag gjort det . men det är vad jag tycker och hade gjort

Så du tycker din vilja är viktigare än den personens vilja som faktiskt äger och betalar för hästen är?
Seriöst hur tänker du då? Egoist är bara förnamnet. :mad:
Jag hoppas någon en natt tar och klipper av dig håret för att de tycker du passar mycket bättre i det, så får du se hur kul det är att bli överkörd i saker där man har full bestämmanderätt. Men det kanske är okej om personen skyllde på att du hade tuggummi i håret?

Kommer jag med skitiga byxor där all sot och olja mm sitter kvar trots otaliga tvättar så upplever jag att bemöts på ett helt annat sätt.
Sätt på Yes innan tvätt o de försvinner:banana:

hej. jag hade klppt hästen. skyll på att den hade fått kåda från träd eler något i manen och att det inte gick väck :D sen tog du hovskäggen samtidigt. men det är vad jag hade gjort hihi. tycker med att halvblod ska vara väl friserade. speciellt om man tränar och tävlar. lycka till

Jag hoppas du skämtar!! :eek:

Visserligen rider jag som mest ungefär tre timmar om dagen om sommrarna och jobbar heldagar i stallet, men mina Pikeur är inte slitna för det :bump:
Möjligvis mina blå som varit med i ett par år och används nästan dagligen, de är slitna på knäet efter att en häst sprang in i sargen och något på sömmarna som nöter mot sadeln.

Men du har den i alla fall flätad eller knoppad på tävling hoppas jag? Ser ju mycket tråkigt ut annars!
Men vi som tävlar dressyr med ponnyer som enligt sin rasstandard ska ha lång, tjock man. Hur tycker du att vi ska göra med dem för att "duga" i din värld? Knoppar i fotbollsstorlek är inte så snyggt :D

Jag skulle förövrigt bli skogstokig om någon utan mitt tillstånd fick för sig att frisera nån av mina hästar :eek:

Precis det gjorde en av stallpersonalen på min häst en gång.

Hon klippte bort tofsarna i min hästs öron en dag och var väldigt nöjd med sig själv när hon berättade det för mig. Jag blev så paff att jag bara gapade :eek:. När jag förklarade att jag inte uppskattade det blev hon helt häpen, "för halvblod ska ju inte ha tofsar".

fläta manen om det är så jobbigt. Jag själv tycker om när hästar har lång man och mycket hovskägg, så länge det är välvårdat så är det oftast snyggt.
hade jag varit din kille hade jag blivit galen på att folk ville klippa min hästs man osv. Mitt val

herregud vad jag skulle blivit förbannad. jävla idioter det finns

Så du tycker din vilja är viktigare än den personens vilja som faktiskt äger och betalar för hästen är?
Seriöst hur tänker du då? Egoist är bara förnamnet. :mad:
Jag hoppas någon en natt tar och klipper av dig håret för att de tycker du passar mycket bättre i det, så får du se hur kul det är att bli överkörd i saker där man har full bestämmanderätt. Men det kanske är okej om personen skyllde på att du hade tuggummi i håret?
Ja fy för att klippa någon annans häst! :eek:

Den som klipper min häst utan min vetskap får banne mig höra både ett och annat av mig!
Hon är visserligen travare, men hon har naturlig man, pannlugg, örontofsar och hovskägg... och svans också förstås!
Mig stör det inte att hon är ofriserad och hennes tofsar i öronen och vid hovarna får vara där det är. Svansen får vara så lång som den är, den når ner till marken i stort sett, och manen ska jag rycka, men det är bara för att hon faktiskt blir finare i kortare man. Hon har gått oryckt sedan mars.... så lång man stör inte mig heller.

_IGP6631.JPG

akima.jpg

blir han nog. men om hon tvunget vill det så hade i alla fall jag gjort det . men det är vad jag tycker och hade gjort

Du är singel, va? Om inte annat så blir du nog det inom en snar framtid och du skulle göra så mot din partner.

Förstår inte ens hur man skulle kunna få för sig att göra något tvärt emot någons klart och tydligt uttryckta vilja?! Sånt är för mig obegripligt. Om killen vill ha hästen oklippt så ska den givetvis vara oklippt.

Var på min första hoppträning med min killes 5 åriga halvblods val. Det tog inte många minuter fören jag fick några hintar från folk att det kan vara dags att klippa man och hovskägg (hästen ser ut som en mycket ädel nordis i halvblods kropp nu, typ) Hade jag fått bestämma hade detta varit gjort för flera veckor sedan. :devil: Men nu till mitt problem! Pojkvännen vägrar!! :mad:. Det är inte så att hästens man hänger ner i marken, men det hade sätt lite mer välklippt ut. Hur övertalar jag min 30 åriga kille att gå med på att klippa man och hovskägg? Det har blivit något av en vemdetta över hela grejen. Mina två egna hästar är alltid välklippta när vi skall åka någonstans. Hemma gör det inget, då är det skitsamma.

Det är inte så att vi är ovänner och att jag mår dåligt av detta. Jag är bara djävligt irriterad på att han skall vara så ........!

Hur hade ni gjort? Myteri?

Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?

Du har som ideal att hästar ska vara prydliga och välfriserade med kort man och inget hovskägg. Betänk det faktum att din pojkvän hade haft som ideal att hästar ska vara stubbade och med svansen klippt i sicksack ovanför haserna. Tror du på allvar att du hade uppskattat att han hade klippt dina kusar enligt sin uppfattning om vad som är snyggast på en häst? Ge dig och respektera att han vill ha sin häst långmanad.

Personligen gör det mig ingenting om andra kommer till en träning med ofriserad häst, bara den är ren och hel och ser välmående ut så är det ingenting som stör mig, även om jag klipper svans, hovskägg och man på min egen häst.

Senast ändrad:

Jo fast är det enligt din ras STANDARD att ha lång man ska den givetvis ha kvar den! Jag har dock mest argumenterat för den svenska varmblodiga ridhästen (halvblodet så att alla fattar) och DOM ska enligt STANDARD ha kort man :)

Och när det gäller din häst så hade jag i sådana fall gjort en snygg fläta! :D

Jo fast det är väl en väldig skillnad på dressyr och westen!?! :confused::angel:

Spelar det nån roll vilken gren man tävlar i?

(Vill gärna se var denna "standard" du pratar om, finns. Det finns en EXTERIÖR standard, men dit räknas inte estetisk standrad, där handlar det bara om tycke och smak)

Hade det vart rasstandard för halvblod att ha kort man hade de aldrig utvecklat längre än 1,5 handbredd lång :cool:

Jo fast är det enligt din ras STANDARD att ha lång man ska den givetvis ha kvar den! Jag har dock mest argumenterat för den svenska varmblodiga ridhästen (halvblodet så att alla fattar) och DOM ska enligt STANDARD ha kort man :)
Enligt rasstandarden? Det vill jag ha citerat, tack. Däremot är det praxis att halvbloden visa upp friserade som du beskriver.
Och när det gäller din häst så hade jag i sådana fall gjort en snygg fläta!
Det är inte hennes häst, det är hennes killes. Han vill att hans häst ska ha lång man. Ingen har sagt annat än att TS kan frisera sina egna hästar precis som hon vill.
Ställer jag ut min häst gör jag mitt bästa att "frisyren" ska vara den vedertagna. Tävlar jag har jag större frihet, även om det går mode i olika "frisyrer" inom olika grenar! Om jag tränar eller skogsluffar - so what. Hel och någorlunda ren, gäller både häst, ryttare och utrustning.

Och när det gäller din häst så hade jag i sådana fall gjort en snygg fläta! :D
Ja självklart så ska de ha kvar sina manar :eek:

Fläta är inte så lätt när manarna är jättetjocka. Sist jag var på tävling så skakade ponnyn ur halva flätan precis när vi skulle in på banan - jättesnyggt :grin:

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård