Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Hmm... vilken längd på manen bör min häst ha enligt "standarden" i sånt fall? Korsning Nordsvensk bruks/Engelskt fullblod... En handbredd eller orörd? Naturen gav honom detta:
dsc00087omi.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ställer jag ut min häst gör jag mitt bästa att "frisyren" ska vara den vedertagna. Tävlar jag har jag större frihet, även om det går mode i olika "frisyrer" inom olika grenar! Om jag tränar eller skogsluffar - so what. Hel och någorlunda ren, gäller både häst, ryttare och utrustning.

Någorlunda ren?! :eek:

Ja, någorlunda ren.:D Efter att ha gjort klart hästen platsar man inte som fotomodell i en ridsportkatalog, i synnerhet inte om det är en långhårig häst som rullat sig. Hästen kan se nog så ren ut, men det är inte alltid tillrådigt att klappa den på rumpan...det blir ett dammoln. Inte heller tvättar jag vojlocken dagligen.

Ja, någorlunda ren.:D Efter att ha gjort klart hästen platsar man inte som fotomodell i en ridsportkatalog, i synnerhet inte om det är en långhårig häst som rullat sig. Hästen kan se nog så ren ut, men det är inte alltid tillrådigt att klappa den på rumpan...det blir ett dammoln. Inte heller tvättar jag vojlocken dagligen.

:rofl:
Min förra häst var ett praktexempel på det där.
Borstade man av henne så var hon jätteglansig och fin.
Klappade man till en gång med handen så var det ett handavtryck kvar. :angel:

Va synd att jag inte fotade mitt halvblod i går när jag tömkörde. Hästen går på lösdrift och har lyckats riktigt bra med ett heltäckande ler-pansartäcke och manen är ett par decimeter lång (för flugornas skull). Jag skrapade av ca 1 dm lera precis där gjorden och tränset skulle sitta sen fick det va.

Nu hoppas jag att ditt inlägg var skriver med mycket ironi, annars vet jag inte vad jag ska säga om din djurhållning om du borstar så sällan att hästen hinner få 1dm lera över hela kroppen och bara bryr dig om att skrapa bort lite??

Det måste vara underbart skönt för hästarna just nu att ha lera över hela kroppen med tanke på alla jättebromsar, myggor, flugor och knott. Fungerar säkert 100 gånger bättre än alla flugsprayer, iaf mot bromsjävlarna här ute varav de största (tumstorlek) låter som mindre flygplan när de kommer. Har faktiskt funderat på att smeta in hästen i en lerinpackning, lite lyxigt spa så där. :D
Men nej, en häst kan nästan omöjligt få en decimeter lera runt hela sig, så jag tror MR:s inlägg var skrivet med ironi.

Senast ändrad:

Vadå hinner? Det kan gå på tre minuter om det är lite blött ute och den rullar sig. Och går den på lösdrift är det ju nästan bättre att den får vara lite skitig och så för att slippa insekter etc, så länge den är så pass avborstad där den ska ha saker på sig så den inte får skav är det väl ingen som kan säga att det är dålig djurhållning?

Fan det lyckades just en häst jag hade hand om förra veckan göra. Kanske inte en DM men gott och väl en halv, hon var totalt täckt med lera från topp till tå, det var bara duschen som gällde då, att ens försöka börja skrapa och borsta igenom det där... Nej tack.

Buke är igång igen! Om du läser inlägget med bättre glasögon så kommer du se vad jag öppnade inlägget med! = Jag hoppas att de va skriver med ironi! :grin:

ja men gudars skymning vad tjurig du var!
det var säkert ironi i det hela men jag kan för allt i min värld inte förstå att om så är fallet att man bara tar bort lera där hästen ska ha utrustning att det är samma sak som dålig hästhållning?

Fan det lyckades just en häst jag hade hand om förra veckan göra. Kanske inte en DM men gott och väl en halv, hon var totalt täckt med lera från topp till tå, det var bara duschen som gällde då, att ens försöka börja skrapa och borsta igenom det där... Nej tack.

Jäklar. :eek: Ja 5 centimeter är ju ganska mycket det med, men när jag gjorde ett ögonmått på hur mycket 10 cm var och såg det ligga runt hela hästen så fann jag det nästan omöjligt, borde ramla av klumpvis då.

jag tror just denna hästen är... jag vet inte, hon är otrolig på att rulla sig helt enkelt. det kom två skurar á 10 minuter den dagen och hon var inte sen ner i geggan, från topp till tå och ett tjockt jävla lager, sen när solen kom fram igen så torkade det direkt. sen var det ju inte 5 cm pansar överallt haha, det ramlade ju av här och var men nog var det bland det värsta jag har sett... och så var jag glad att min häst inte verkar ha förstått det där med gegga! :D

kl

Den här tråden är ju helt sjuk! Har ni inte bättre för er? Ta hand om era hästar tex ;) TS poängterade dessutom att detta inte var en livsviktig fråga som var upphov till bråk eller så utan den var skriven med glimten i ögat och handlade om hennes och hennes pojkväns olika smak i en fråga helt enkelt?!

Ang manar.
När jag visar upp en häst offentligt(träning, tävling, paynjump etc) mm så SKA den se ren och prydlig ut. I mina (inskränka SWB-)ögon är en prydlig man 1,5 dm lång ca, beroende på hästen. I mina ögon ser det mer putsat och välskött ut med ansade hovskägg, kronränder, öron etc. En man som är väl underhållen tar max 5-10 min att rycka. Underhåll av övrigt tar max nån minut om dagen i anspråk.

Ang övrigt "piff"
Smaken är som baken. Jag tillbringar mina arbetsdagar i ett stall och på en hästrygg, och även en stor del av min fritid. Varför ska jag inte få se snygg, ordentlig och välmatchad ut på jobbet? Bara för att jag är i ett stall behöver jag väl inte vara insmord med skit 24/7?
Ni som arbetar på kontor, har ni på er en gammal cerise t-shirt och pyjamasbyxor "för att det är ju bekvämast att sitta i stolen hela dan i det" eller om ni jobbar i skuola elller dgis, struntar ni i vad ni har på er eller om ett barn kräks på er eller liknande "för annars gör ni ju inte ett pra jobb och tar tid från barnen genom att piffa med ert eget utseende"??

JA, jag står framför spegeln hemma ibland. Kollar så det ser snyggt och matchande ut hemma. Gör inte alle det innan de går ut? Har man för stressigt för att hinna det, har man då verkligen tid med häst alls? Och jag tänker när jag väljer schabrak, matchar det? Byter schabrak varje dag så det är inte så svårt.

JA, jag är hel och ren för det allra mesta. Går ett par ridbyxor sönder eller blir slitna köper jag nytt (eller kanske lagar). Jag har inte på mig trasigt, smutsigt och slitet för att det är "häftigt", även fast jag har några gamla favoritridbyxor som sett sina bästa dagar för länge sen. Dessutom brukar jag ha ombyte liggande så jag kan byta om nån "katastrof" skulle inträffa. Tvättar händer regelbundet när jag är i stallet.

Allt detta sammantaget gör (hoppas jag... ;) ) att jag ser hel, ren, matchad och prydlig ut, "snobbig" i mångas ögon??
Inget av det ovanstående innebär ju att jag rider halta hästar som inte gör bra ifrån sig. Och dessutom rider dåligt??

Alla gör som dom själv vill vad gäller stil och smak, annars skulle det bli jävla trist.
Hästen skiter fullständigt i om matte matchar schabraket med ridbyxorna och den skiter nog förmodligen i om pannluggen är klippt så den ser "naturlig" eller "dum" ut.

Så länge hästen mår bra och är välskött (oavsett frisyr)-mind your own buissness

Senast ändrad av en moderator:

kanske bara jag som är pedant med borstningen men jag sätter inga saker på min häst förrän den är HELT ren.
Tvättar inte heller schabrak dagligen eftersom hon är så ren att dom inte blir skitiga :D

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka