Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Nu hoppas jag att ditt inlägg var skriver med mycket ironi, annars vet jag inte vad jag ska säga om din djurhållning om du borstar så sällan att hästen hinner få 1dm lera över hela kroppen och bara bryr dig om att skrapa bort lite??

Bäst att jag förtydligar mig här....

Hästen hade inte 1dm tjockt lerlager på sig. Jag skrapade av ca 1dm brett område där gjorden skulle sitta. och skulle han inte arbetas hade jag inte borstat överhuvudtaget.

Jag skulle gladeligen ryktat honom i en timme om det hade varit till gagn för honom men jag anser att torkad lera är det absolut bästa flygskyddet.

*kl*

:rofl::rofl::rofl: Är den här tråden på riktigt???? :rofl::rofl::rofl:

Håller med dig!

Inga av dessa problem skulle finnas om alla bara skötte sitt och inte ägnade så mycket tid åt att bry sig om vad alla andra gör. Förstår inte detta beteende att man måste störa sig på vad andra gör/inte gör.

Alla har eget tycke och smak och en egen vilja och bestämmanderätt!

Get a life!

Skulle min sambo ha egen ridhäst skulle jag inte bry mig om ifall den såg ut som en rugguggla och han själv valde att se ut som gandalf i stallet!
Jag skulle vara lycklig ändå att kunna rida och dela mitt största intresse med den man älskar:rofl:

Har en D-ponny vilken är för liten för att slänga upp ett 95 kilos muskelberg på. När jag får råd att ha två hästar slipper han inte undan längre. Då ska jag se till att han blir häst frälst för all framtid :devil:

Du har väl täcke på din häst eller så är den extremt renlig av sig. :o
Det går aldrig att BORSTA bort allt damm när de rullat sig i lera. :banana:

I synnerhet inte om man rider islandshäst i Skånevintern. Rykt? Det är utgrävning av häst. :devil:

Nej det går inte att borsta bort allt damm, man ruggar upp pälsen så att dammet kommer upp "till ytan" tar en fuktig handduk och drar bort dammet.
Man upprepar tills hästen är någorlunda dammfri och sedan så kan man börja rykta!

Nej det går inte att borsta bort allt damm, man ruggar upp pälsen så att dammet kommer upp "till ytan" tar en fuktig handduk och drar bort dammet.
Man upprepar tills hästen är någorlunda dammfri och sedan så kan man börja rykta!

:bow:
precis.

hera_62
min har täcke när hon behöver.
men är hon smutsig så tar jag mig tiden att få henne helt ren(se ovan) innan jag rider. Jag har inte samvete till att lägga saker på min vän när hon är smutsig även om hon så bara är smutsig på rumpan ;)

:bow:
precis.

hera_62
min har täcke när hon behöver.
men är hon smutsig så tar jag mig tiden att få henne helt ren(se ovan) innan jag rider. Jag har inte samvete till att lägga saker på min vän när hon är smutsig även om hon så bara är smutsig på rumpan ;)

Tror du hästen mår bättre för att den inte har ett dammkorn på sig?
Hade du skrivit att du ryktade hästen väl för att det stimulerar blodcirkulationen så hade jag kunnat förstå det men du har ju inget argument förutom renlighetsnoja (eller så kanske det är utseendet som är viktigast?). Jag prioriterar min hästs träning framför att hon är minutiöst rengjord. Sadelläge, och hovar är det allra viktigaste, allt annat är mest en utseendefråga.

Var på min första hoppträning med min killes 5 åriga halvblods val. Det tog inte många minuter fören jag fick några hintar från folk att det kan vara dags att klippa man och hovskägg (hästen ser ut som en mycket ädel nordis i halvblods kropp nu, typ) Hade jag fått bestämma hade detta varit gjort för flera veckor sedan. :devil: Men nu till mitt problem! Pojkvännen vägrar!! :mad:. Det är inte så att hästens man hänger ner i marken, men det hade sätt lite mer välklippt ut. Hur övertalar jag min 30 åriga kille att gå med på att klippa man och hovskägg? Det har blivit något av en vemdetta över hela grejen. Mina två egna hästar är alltid välklippta när vi skall åka någonstans. Hemma gör det inget, då är det skitsamma.

Det är inte så att vi är ovänner och att jag mår dåligt av detta. Jag är bara djävligt irriterad på att han skall vara så ........!

Hur hade ni gjort? Myteri?

Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?

Tänk vilket bekymmer du har. ;)

Hel och säker utrustning och frisk häst. Det är det man tar till träning. Sedan kan väl folk få oja, sig och pladdra och du kanske skall titta en gång till på din kille och känna dig lycklig att du har en kille med häst.

Hälsning Maja

Min häst hinner bli tränad trots att hon borstas ren varje dag! Förstår inte hur folk tycker att man borde lägga ner mindre tid på att rida bara för att är noga med att hästen är ren! :p

Min häst hinner bli tränad trots att hon borstas ren varje dag! Förstår inte hur folk tycker att man borde lägga ner mindre tid på att rida bara för att är noga med att hästen är ren! :p

Nej man kanske inte har så mkt annat att ägna sin fritid åt.

:rofl: Då får hästen allt vara kortpälsad och/eller täckad! Jag skulle vilja se dig få en vinterlurvig islänning ren på det viset.

sätt INTE saxen i hovskägget! det finns till för att skydda karlederna!
jag tycker att det är tråkit att halvblod "måste" ha klippt man. var och en får bestämma hur man vill ha frisyren på sin häst. själv tycker jag att det inte finns något finare än stora ridhästar som har lång fin sagoman, det ser speciellt och vackert ut bredvid alla kortklippta hästar.:)
men överlåt det till killen eftersom det är hans häst.

Tror du hästen mår bättre för att den inte har ett dammkorn på sig?
Hade du skrivit att du ryktade hästen väl för att det stimulerar blodcirkulationen så hade jag kunnat förstå det men du har ju inget argument förutom renlighetsnoja (eller så kanske det är utseendet som är viktigast?). Jag prioriterar min hästs träning framför att hon är minutiöst rengjord. Sadelläge, och hovar är det allra viktigaste, allt annat är mest en utseendefråga.

vi pratar om renlighet här. självklart ryktar jag mycket också pga blodcirkulationen. Sa ingenting därför tog det för givet att det är en del av varför man ägnar sån tid åt borstning/ryktning.
När jag är färdig med min häst är hon ren och fin men jag är full av päls damm och smuts, det bryr jag mig inte om. Men hästen hon ska vara ren.
dessutom så visiterar man igenom hästen extra noga när man tar sig tid att borsta.

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur