Jag blir så arg!

Sv: Jag blir så arg!

Om du blir irriterad eller tycker det är pinsamt när folket pratar om att hästen ser ut si och så och din kille inte vill klippa hästen så är behöver du väl inte rida den. Du har ju två egna så du borde ju inte förlora så mycket på det

Och vissa undrar varför ridning ses som en snobbsport ... det här är ju beviset. :grin:
Herregud, det är resultaten som räknas och att hästen mår bra, sedan bör den vara ren för att det ser trevligt ut men framför allt så inte utrustningen skaver. Det har gått för långt när andra människor ska hålla på och hinta om hur andras hästar ser ut, och bara på en ynklig träning dessutom. Vad kommer här näst? Att folk inte ska våga ge sig ut och träna om de inte har råd att köpa ett träns och en sadel i matchande läder? Eller gud förbjude inte vill klippa av hästens öronhår och känselhår på mulen? Blir så trött på att folk inte bara kan njuta och ha kul och fokusera på samspelet med hästen istället för att störa sig på små petitesser i hästens utseende.
:bow::bow::bow:

Här propagerar jag för att ridning ska räknas som andra sporter i riksdagens ögon, gör reklam för hästen inom sjukvård och rehabilitering och talar om på jobbet och med grannar att det behöver inte vara så dyrt att börja rida. Allt man behöver är en godkänd ridhjälm och ett par skor med klack och vill man sen kan man köpa stövlar mm, men för att börja rida så krävs ingen dyr utrustning även jämfört med andra idrotter. Fatta hur otroligt trött jag blir på sånna här typer som istället matar alla fördomar som finns om hästfolk. :crazy: Ibland kan man ju verkligen undra varför folk öht sysslar med hästar? En väninna köpte ett stackars fullblod av en tjej som inte var ett dugg intresserad av den, men hon hade dyra märkeskläder, dyra skor, dyr sadel osv så det är ju fiiint att kunna kalla sig för hästägare! Samma sak med en fd stallkompis, hästens väl och ve var det inte så noga med, huvudsaken att hon mådde bra och kunde kalla sig för hästägare. Att kraken höll på att bli ett djurskyddsfall var inte så viktigt, helst skulle den dött knall och fall för avliva en sjuk häst mådde inte hon bra av. :mad:

Jag kanske också borde låsas in? Jag klippte stubb på min varmblodstravare. :D

:eek::eek: Jag har kopplat in FBI :cool: :D

Faktiskt så gillar jag stubb massor! Är grymt sugen på att ha det, men samtidigt tycker jag att nuvarande ponnyn är finast i långt. Så det får bli nästa kuse som får vara offer för den idén :p

Men det vet du väl, är hästen bara putsad och sprejad så inte ett hårstrå ligger fel, ryttaren har rätt märke på kläderna och allt matchar den svindyra sadeln och tränset så rider man ju mycket bättre, man kanske inte ens behöver rida för tränare? Det spelar ju ingen roll om man kan rida eller inte, huvudsaken att manen inte är för lång om det är ett hbl, eller att manen är för kort om det är en arab för då bryter man ju mot reglerna! :devil:

Ah, tack för upplysningen, då behöver jag inte lägga ner 2-3000 kr varje månad på en bra tränare?

KL: Tycker man om att klippa och pyssla så visst, klart man ska hålla på med det. Nöjer man sig med att hästen är "hel och ren" går det lika bra. Nu kan jag tycka att om man ska ställa ut hästen ska den vara "rasmässigt" friserad, men till vanlig vardagsridning? Då gör man som man vill.

Man kan jämföra med hundar. Om du har en pälshund och vill ställa ut får du lägga massor av tid på att få pälsen i topptrim. Annars kan du ha den frisyr som passar bäst. Jag har själv dvärgpudel som har en förenklad lejonklippning för jag tycker det är kul med lite lagom pälspyssel. De flesta andra pudlar vi träffat är kortklippta för deras ägare tycker det passar dem bäst. Men hundarna mår precis lika bra!:)

*kl

Jag undrar hur många RYTTARE det är som är måna om sitt utseende.
Hoppas verkligen ni har en väl passande frisyr (senaste mode) , att ni har rena matchande kläder (ska matcha hästens utrustning och färg) , att ni har sminkat er snyggt.. osv osv osv....

Jag menar, om hästen ser bra ut, men ryttaren är skitful o skabbig så försvinner ju hela poängen... :cool:

:angel:

Men...måste man inte vara smal, ha blont/blonderat bakåtstruket hår upsatt i hästsvans och färgkoordinerade ridkläder om man ska anses som seriös ryttare? :D

*kl*

Alla gör och tycker vi olika. Men att bli arg för att killen inte vill klippa manen med mera, då har det gått för långt. Han kanske tycker hästen är fin som den är. Och låt honom tycka och ha det så då.
Själv tycker jag att det är väldigt kul att pyssla och göra hästen fin, klippa manen, svansen och hovskägget. Men jag gör det bara för min skull och för att jag tycker att det är fint. Sen får alla andra göra som dom själva vill men ser jag ett halvblod som har lång man så tänker jag att visst det hade varit finare med kort man och hade det varit min häst hade jag klippt den. Men jag ser inte ner på ryttaren eller hästen bara dom har kul och mår bra.

Men...måste man inte vara smal, ha blont/blonderat bakåtstruket hår upsatt i hästsvans och färgkoordinerade ridkläder om man ska anses som seriös ryttare? :D
:rofl:

Det är väl den klassiska bilden, speciellt blond. Åk till en hopptävling på halvhög nivå och kolla. Det är inte bara en fördom:angel:

Själv är jag mycket oseriös då jag har brun/rött KORTklippt hår;)

Klart att det är viktigt att vara snygg även i hästmiljön! :D:D

Prova att få ren en häst med 2dm intorkad lerinpackning, släpa på höbalar och spån, mocka, sopa stallgång, putsa grejer, rida en timmes svettigt ridpass (kanske ev. jaga hästen lite i hagen innan) och fortfarande vara snygg i slutet av dagen! :devil:

För att inte tala om hur förj-lig m an ser ut nu i skördetider eller när man byggt hage bland miljoner människoälskande kryp, i stekande hetta

Nä, hästliv är inte så glamoröst som en del gärna vill få det till

Tro mig, jag vet att man inte är snygg efter en sådan dag! ;)

Men det jag menade var att jag alltid är noga med uppsatt hår i en snygg tofs/knut, ser till att kläderna matchar hästen för dagen (schabrak, luva) och att stövlar och hjälm är rena och snygga.

HELA ekipaget skall vara rena, fräscha och snygga för att det skall vara någon poäng i det hela! :idea:

Eeh.. Ja.... :grin:

Visst, vissa tycker att utsidan är det viktigaste... :angel:

Sen har då jag fått lära mig att uppsatt hår var tänkt i praktiskt syfte från början

Måste bara få fråga, poäng med vad..?

Jag följer strömmen och håller med din kille. Låt hästen vara ofriserad om det är det han vill så kan du bestämma över dina egna hästar i stället. Hovskägget skulle jag aldrig i hela mitt liv få för mig att klippa om det inte var absolut nödvändigt (exempelvis ett stort sår som inte går att komma åt på grund av massvis med hovskägg). Det är ju där för att skydda. Är manen ett problem är det faktiskt inte helt tokigt med flätor eller någon annan frisyr.

Nä, jag håller med din kille. Hans häst, hans beslut. Ska det friseras innan träning och tävling går det lika bra att frisera utan saxar. Kanske kan du vara så fyndig att du även flätar det lååååånga hovskägget? :rofl:

Men det jag menade var att jag alltid är noga med uppsatt hår i en snygg tofs/knut, ser till att kläderna matchar hästen för dagen (schabrak, luva) och att stövlar och hjälm är rena och snygga.

HELA ekipaget skall vara rena, fräscha och snygga för att det skall vara någon poäng i det hela! :idea:

Shit nu skiter det sig verkligen, jag min dumbom trodde att det var ridningen och rena gångarter som var viktigt. Nu blev det mycket lättare plötsligt.:devil:

Kl

Alltså detta är den roligaste tråden jag läst på länge :rofl:

Det är väl bara och inse att det alltid kommer råda delade meningar om lång/kort man...Förstår inte varför man ska bli oväns över en sån löjlig sak (som vissa i tråden är):grin:

Vita_N: Håller med dig om att det ser hemskt ut med rakt avklippt lugg!

Dina inlägg wittnar om wärsta snobbismen, ju!! Menar du att du snitsar till dig framför spegeln och byter ridbrallor efter färgen på hästens schabrak inför ett helt wanligt ridpass? Eller menar du att du gör det innan du åker iwäg på träning bara? Har du hästen i ett finare (snobbigare...) stall eller hemma på gården?

Själw brukade jag tycka att det war skitkul att rida till snobb-ridhuset i trasiga jeans på halwblodsstoet med lång man och hoppa hus. Snobbarna såg ut som fågelholkar, men om det war för att det war owäntat att wi kunde hoppa eller för att de war så chockade öwer att wi war så owårdade wet jag förstås inte!

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka