Jag blir inte klok, snälla hjälp mig att spåna

Sv: Jag blir inte klok, snälla hjälp mig att spåna

Det värsta är att han måste stå på box. Omslaget han måste ha håller inte ens för sjukhage. Han är inte speciellt glad i det, så nu går han på lugnande och massor av mat varje dag (börjar bli tjock :p). Funkar hyfsat.

Vad är det för omslag han har? Vi hade en häst hemma i höstas men en otäck hovböld, med gipsbandage, q-flex linda ( sån självhäftande), silvertejp och en shoof över det. Denna förpackningen höll hoven torr när hästen gick i sjukhage, att det regnade en del i höstas behöver jag nog egentligen inte tillägga va? Och den sista dagarna hade vi inte ens gipsbandage under heller utan bara q-linda och silvertejp och shoofen. De dagar det regnade som värst tog vi en plastpåse mellan q-lindan och silvertejpen.

En del människor hade synpunkter på att man stängde in hoven men enligt ale-djurklinik var det helt ok och med facit i hand så fungerade det superbra! Den här hästens hovböld gick in i sulan mot hovbenet, ingen rolig böld alltså och det tog väl ca 2-3veckor innan hovslagaren kunde slå på sko med sula. Vi, hästägaren och jag ansåg att det var bättre att ha honom ute då han fick lite mer stimulans och dessutom så sparkade han så mycket i väggarna att det var bättre för både häst och stall att ha honom ute.

(Vi fick givetvis ta av tejpen och lindan när hästen togs in då det var så blött och lägga om nytt.)

Senast ändrad:

Ja det är ju inte så lätt för en liten att stå på box.. Vad skönt att det verkar gå vägen, hoppas verkligen att det fortsätter så!!:bump: Det är bra att han har lite hull att ta av då blir det lättare att sätta muskler på han sedan när han är igång.:angel::p
Ha ha, då kanske jag ska se positivt på grisbuken han har odlat de senaste veckorna :D.

Jag återkommer med rapport på tisdag.

Tänk att dessa veterinärer aldrig kan säga samma :p. Enl. Skara är det för riskfyllt att släppa ut honom då han absolut inte får få smuts eller väta upp i hoven. Silvertejp är ett stort no, no enl dem. Alldeles för tätt.

Han har en bit gasbinda indränkt i jodsprit i hålet, mjuk luddig linda runt hov och upp mot kotan, därefter gabinda, vetflex och sedan en vit kladdig tejp i massor. Denna gång fick han också en flytande plast som stelande som en sula då jag inte ska lägga om bandaget innan åb.

Skönt att det gick bra för din bekants häst, ger mig hopp för min.

Javisst är det konstigt att det kan vara så olika? Men man undrar varför silvertejp är ett sånt förbud för många, det lär ju bli tätt oavsett du tejpar med silvertejp eller inte? För alla dessa material täpper ju till, har ju svårt att tro att det kan andas genom det som du beskriver. Med vår metod så kommer ingen smuts in, och den stod ju emot väta oxå för den delen. Har provat denna metod vid 3 tillfällen och det har hållt.

Sen har jag ju hört från många kunniga bla hovslagare att det är bra att hästen får röra på sig lite då det hjälper bölden att värka ut.

Men som sagt, man litar ju på sin veterinär och följer deras rekomendationer och hoppas att det är det bästa för hästen!

Lycka till!

Ja visst kan man bara göra som vet säger. Vi prövade ju först det gamla hederliga med omslag och silvertejp + hage, men det blev ju bara värre.

Nu har jag i alla fall varit till Skara. Allt såg bra ut så han fick sko och sula samt komma ut i hagen igen. En mycket lycklig häst,, :). Så som han for omkring först så hoppas jag bara att han inte vrickade sig.

Fortsätter läkningen kan jag få börja rida om en vecka. Håll tummarna med mig.

Vad roligt att det gått så bra! är det hästen på din avatar??

Lycka till nu med din nya häst!!:laugh:

Vad roligt att det gått så bra! är det hästen på din avatar??

Lycka till nu med din nya häst!!:laugh:
Tack!!

Nej, det är min gamla häst. Detta är min nya

HPIM0097.jpg

Jag känner med dig. Har själv haft min häst i två månader och redan har jag haft vet ute fyra ggr pga hältor mm. 8000 kr fattigare men jag ångrar mig inte. Det känns bara så typiskt eftersom min förra häst som jag hade i 15år aldrig var sjuk.

Du skall dock inte oroa dig. Hittar de bara bölden är din häst bra igen på ett par dagar.

Tack för din omtanke!

Vet har hittat bölden och det verkar än så länge att han ska bli bra.

Eftersom så många svarade och var engagerade och hjälpsamma så lägger jag in en liten uppdatering.

Red igår hästen för första gången sedan hovbölden och allt ser riktigt bra ut. Han rör sig för kung och fosterland och inga hältor i sikte..... Efter en kvart tog bensinen slut, men matte hade ett så fånigt leende på läpparna, så det gjorde inget :).

JAg tycker det låter lite drastiskt med en operation pga hovböld.

Med tanke på vilken hovböld min åring drog på sig så och där behövde dom inte operera.

HAns hovböld hade gått upp i hovbenet där det hade blivit en inflamation. Han stod på Ultuna i 10 dagar där dom tog bort HELA hoven utom lite bärrand. Stråle och allt åkte med. Utan operation. Sedan gipsades det som vi fick byta var 3 dag. Sedan blev det silkonsula och efter det en sko med sula.
Nu är han frisk helt och hållet efter 3 månader.

Så jag tor inte du behöver vara orolig för en peration.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 405
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 410
Senast: Ray
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar