Jag blir inte klok, snälla hjälp mig att spåna

Sv: Jag blir inte klok, snälla hjälp mig att spåna

Läste precis igenom din tråd. hade nästan gissat på att en såndär luring låg gömd någonstans, har haft samma problem med en häst jag hade för längesen. Reagerade inte något på visitering men den rackaren hade satt sig inunder strålen och bökade runt. Fett jobbigt, kan jag säga. Våtvarma omslag hit och dit och sen efter mkt om och men kom den ut vid ballarna. Ha tålamod, ibland kan såntdär gå fort ibland kan det gå j ä t t e l å n g s a m t. Men jag är helt övertygad om att det kommer att bli bättre iallafall, det ska nog mycket till att det ska behövas en operation..

Lycka till!
Tack!!!

Tyvärr verkar det inte som att det krävs mycket till för en op :cry:, men jag ska inte ta ut sorgen i förskott.

Ok..
Ja,vi får verkligen hoppas att han blir bättre nu innom ett par dagar!

Aj då, fy vad tråkigt att det var så pass omfattande. Tycker verkligen synd om dig.

Med tanke på hur få dagar du haft honom hos dig (minns dock inte exakt hur mga) så är det väl nog ändå ganska klart att den fanns vid hämtningen, tror du inte det? Isf så borde ju ägaren få gå in och betala en hel del (om han har god vilja). Man tycker ju att det borde vara skönare för denne att hästen inte kommer tillbaks.

Men det är bara att hoppas att det inte behövs en op.

Håller verkligen tummarna för dig!

Tack!

Jag har haft honom i tre och en halv vecka. Enligt vet går det inte att säga när bölden kom. Kan gå jättelångsamt eller jättefort.

Det är inte alla kliniker som söver hästarna för hovåtgärder. Jag skulle tro att de flesta undviker att söva så långt det är möjligt pga narkosrisken. Det går att göra mycket på lugnande och lokalbedövning. (Men det är ju klart obekvämare arbetsställning för personalen så klart....)

Det är inte alla kliniker som söver hästarna för hovåtgärder. Jag skulle tro att de flesta undviker att söva så långt det är möjligt pga narkosrisken. Det går att göra mycket på lugnande och lokalbedövning. (Men det är ju klart obekvämare arbetsställning för personalen så klart....)
Jag håller med, det är därför Skara först vill göra allt för att slippa söva. Min erfarenhet av Skara (och den är stor :crazy:), är att de inte överbehandlar hästar.

Hästen var kraftigt sederad och bedövad idag, men ändå så ryckte han ordentligt när de skar och spolade.

Vet du dock någon bra klinik i mellansverige så får du gärna pm:a mig, så jag kan ringa runt och fråga. Alldrig fel med en andra åsikt.

Fyy vad trist för dig!:cry: Måste vara en redig böld! För annars brukar ju hovbölder vara ganska okomplicerade! Jag skulle definitivt höra med säljaren om inte h*n kan tänka sig vara med och betala, h*n verkar ju vara juste eftersom dom erbjöd sig att ta tillbaka hästen. Tycker ju att en så stor böld måste ha varit i gång ett tag. :confused:

Jag hoppas verkligen att det reder ut sig för dig!!:( Man fäster sig ju fort vid pållarna!:cry:

Tack, vad du är gullig!

Enligt vet kan det gå riktigt fort också, så det går inte att säga när den kom.

Hästen var helt haltfri när jag kom idag och eftersom jag beslutat mig för att vara positiv så tolkar jag det som ett gott tecken!

Usch vad tråkigt!
Jag håller tummarna för att ni slipper operation och att snyggingen (:love:) snart är frisk!!

**Tröstkramar**

Usch vad tråkigt!
Jag håller tummarna för att ni slipper operation och att snyggingen (:love:) snart är frisk!!

**Tröstkramar**
Tack!

Idag var pulsen borta och han rör sig bättre och bättre (det lilla jag kan se när jag flyttar honom mellan boxarna. Han är viftig med frambenen så han får inte stå i stallgången. Det finns risk att han skaver sönder bandaget. Det får absolut inte komma smuts i hålet).

I morgon ska jag spola och lägga om bandaget för första gången. Hoppas nu att det lugnande granulatet som jag fått utskrivet fungerar.

prova ge hästen hepar sulph, det är överlägset när det gäller att driva ut bölder!
kostar inte mkt heller så du har inget att förlora...

Det ända jag kan tänka mig förutom hovböld eller fång är hovslagaren.
Det finns "hovslagare" som verkar av hovarna, har en sådan häst hemma just nu. Hon var uthyrd och kom efter många om och men hem i princip utan hovar!
Och osm du skriver att du haft problem med din andra häst också, nu vet inte jag om du haft samma hovslagare helatiden, men om kanske man ska titta lite på det?!
OBS anklagar inte din hovslagare, har bara erfarenhet från hur fruktansvärt det kan gå om hovarna verkas fel lr för mkt.

Hur går det för er?
Det går än så länge bra. Var på ÅB till Skara i tisdags och allt såg bra ut. Hålet var kvar nedtill och hov har börjat växa uppifrån och ned. Ingen hälta. Går allt som det ska så får han sko och sula på Skara på tisdag *peppar peppar*. Kommer dock inte andas ut för än skon sitter där och han fortfarande är ohalt :crazy:.

Det värsta är att han måste stå på box. Omslaget han måste ha håller inte ens för sjukhage. Han är inte speciellt glad i det, så nu går han på lugnande och massor av mat varje dag (börjar bli tjock :p). Funkar hyfsat.

Senast ändrad:

Det ända jag kan tänka mig förutom hovböld eller fång är hovslagaren.
Det finns "hovslagare" som verkar av hovarna, har en sådan häst hemma just nu. Hon var uthyrd och kom efter många om och men hem i princip utan hovar!
Och osm du skriver att du haft problem med din andra häst också, nu vet inte jag om du haft samma hovslagare helatiden, men om kanske man ska titta lite på det?!
OBS anklagar inte din hovslagare, har bara erfarenhet från hur fruktansvärt det kan gå om hovarna verkas fel lr för mkt.
Det är helt konstaterat att det är en envis hovböld som spökar.

Jag har haft samma hovslagare i fem år och han är superbra!

Gamla hästen fick en ligamentskada i kotleden när hon gick i hagen och det hade inget med hoven att göra. Under de åren jag hade henne hade hon två tappskor och inga hovproblem.

Tack ändå för att du bryr dig och kommer med idéer!!

Ja det är ju inte så lätt för en liten att stå på box.. Vad skönt att det verkar gå vägen, hoppas verkligen att det fortsätter så!!:bump: Det är bra att han har lite hull att ta av då blir det lättare att sätta muskler på han sedan när han är igång.:angel::p

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 405
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 410
Senast: Ray
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar