Jag blir galen (klåda)

Jamen det fattar jag väl? Det är ju inte som att jag väljer appen före undersökning - jag får ju ingen jävla undersökning. Jag är desperat däremot och tar emot alla tips jag kan få. Framgår inte det av tråden??

Jo.
Xylocainsalva har räddat mig många gånger, har inte behövt använda några svampmedel sen, förutom den gången jag verkligen hade den klassiska svampinfektionen med flockiga flytningar och jag fick skämma ut mig på ett ungerskt apotek för att få svampsalva... :o

Tack alla, är jättetacksam för alla tips! Förlåt om jag hugger men håller som sagt på att bli helt galen. Nu ska jag hålla i intervjuer på jobbet! Jippie :meh: :arghh:.

Hade problem med svamp när jag var yngre och fick bara rådet att köpa receptfritt och behandla med de medlen. Gjorde det från och till men det kom alltid tillbaka:mad: (även gyn tyckte alltså att jag skulle använda recfritt)

Det som hjälpte var att jag började använda tvättolja från aco, antar att mitt underliv var för torrt eller nåt. Sen jag började med oljan vid varje duschning så har skiten inte kommit tillbaka!:up: Denna alltså:

aco-intimate-care-cleansing-oil-150-ml-0.jpg

Oj, vilken minibild :D

Hade problem med svamp när jag var yngre och fick bara rådet att köpa receptfritt och behandla med de medlen. Gjorde det från och till men det kom alltid tillbaka:mad: (även gyn tyckte alltså att jag skulle använda recfritt)

Det som hjälpte var att jag började använda tvättolja från aco, antar att mitt underliv var för torrt eller nåt. Sen jag började med oljan vid varje duschning så har skiten inte kommit tillbaka!:up: Denna alltså:

aco-intimate-care-cleansing-oil-150-ml-0.jpg

Oj, vilken minibild :D

Tänkte precis också föreslå olja vid dusch :up:

Annars till TS, vet såklart inte vad du använder för underkläder men det enda jag kan använda utan att få problem med klåda är vanliga bomullstrosor. Självklart tvättade med oparfymerat tvättmedel och sköljmedel. Kan det vara något sånt som är boven eller gör problemen värre?

Det finns många exempel på tjejer som har fått vestibulit som anger att de använt Pevaryl och Canesten vid svamp. Stod om det i senaste vårdguiden också, så det skulle jag akta mig noga för! Diflucan får jag utskrivet på månadsbasis om jag vill från läkaren.

Det finns många exempel på tjejer som har fått vestibulit som anger att de använt Pevaryl och Canesten vid svamp. Stod om det i senaste vårdguiden också, så det skulle jag akta mig noga för! Diflucan får jag utskrivet på månadsbasis om jag vill från läkaren.
Njae?
Att akutbehandla tills man fått tid hos vården är väl inte speciellt riskabelt?
Vore de väldiga farliga skulle de inte säljas.

Vid akut klåda blir man GALEN. Man kan inte stå, sitta eller gå normalt. Om pevaryl hjälper en att stå ut är det värt att testa som akutbehandling.
Och sedan marschera till vården.

Det finns pH balans grejer också (förlåt kommer inte ihåg vad de heter). Kommer i engångs doser man typ sprutar in (recept fritt det också om du vill prova något annat än pevaryl eller canesten).

Det fick ordning på mina infektioner en gång i månaden i herrans massa år (de var dock orsakade av p piller).

Njae?
Att akutbehandla tills man fått tid hos vården är väl inte speciellt riskabelt?
Vore de väldiga farliga skulle de inte säljas.

Vid akut klåda blir man GALEN. Man kan inte stå, sitta eller gå normalt. Om pevaryl hjälper en att stå ut är det värt att testa som akutbehandling.
Och sedan marschera till vården.
Fast jo, jag är en av de drabbade och det ska inte användas av alla. För vissa är det ofarligt och bra, men för många andra är det direkt dumt. Så jag skulle aldrig råda någon att prova.

Man kan på eget bevåg behandla med receptfria medel om man vet att det handlar om svamp. Har man aldrig haft svamp tidigare så ska man inte behandla själv och inte heller om man inte är säker. Vestibulit är inget roligt och alltför många har fått det efter att ha behandlat sig med svampmedel. Ibland helt i onödan då det som @niphredil beskriver inte alls alltid behöver vara svamp utan kan vara en obalans i underlivet utan svamp.

De gynekologer som tar vestibulit på allvar rekommenderar inte svampmedel man smörjer på utan Diflucan istället. De rekommenderar också att man både när svampen är ett faktum och alltid efter mens och under antibiotikabehandling använder mjölksyrekapslar för att hjälpa underlivet att behålla/få tillbaka sin balans om man ofta får svamp.

Mitt råd är att ringa vårdcentralen. Tills du får tid där eller hos gyn så behandla med mjölksyrekapslar. De finns både som sådana man stoppar upp och som man äter och i ditt läge rekommenderar jag de man stoppar upp. De återställer balansen, får bort irritationen och klådan och är det svamp dessutom så kan du få rätt behandling mot den när du har besökt vården. Det kan också hjälpa att smörja med kokosolja. Alltså den i glasburk.

De läkemedel som säljs receptfritt är inte ofarliga alls. De kan ge svåra biverkningar precis som de receptbelagda.

Mitt råd är att ringa vårdcentralen. Tills du får tid där eller hos gyn så behandla med mjölksyrekapslar. De finns både som sådana man stoppar upp och som man äter och i ditt läge rekommenderar jag de man stoppar upp. De återställer balansen, får bort irritationen och klådan och är det svamp dessutom så kan du få rätt behandling mot den när du har besökt vården. Det kan också hjälpa att smörja med kokosolja. Alltså den i glasburk.
I bästa fall återställer de balansen och får bort irritationen och klådan, skulle jag säga. I bästa fall. Men jag betraktar mjölksyrekapslar som förebyggande, inget som är nån idé att använda när man redan är så angripen av klåda som @niphredil är. (För mig har de dock aldrig haft någon effekt som förebyggande heller).

Kokosolja verkar vara en hypad produkt i alla sammanhang just nu. Olja som olja (vegetabilisk), skulle jag säga. Som jag skrev tidigare, gynekologen har rekommenderat mig rapsolja efter varje dusch. Antingen har man det hemma eller så är det billigt att köpa.

I bästa fall återställer de balansen och får bort irritationen och klådan, skulle jag säga. I bästa fall. Men jag betraktar mjölksyrekapslar som förebyggande, inget som är nån idé att använda när man redan är så angripen av klåda som @niphredil är. (För mig har de dock aldrig haft någon effekt som förebyggande heller).

Kokosolja verkar vara en hypad produkt i alla sammanhang just nu. Olja som olja (vegetabilisk), skulle jag säga. Som jag skrev tidigare, gynekologen har rekommenderat mig rapsolja efter varje dusch. Antingen har man det hemma eller så är det billigt att köpa.
Vi är ju alla olika och det som fungerar klockrent på en fungerar inte alls på någon annan men det är värt att testa. Eftersom @niphredil har testat vanlig olja utan framgång så kan kokosolja vara värt att testa. Jag upplever kokosolja som enormt mycket bättre än andra oljor och det blir inte heller så kladdigt.

Nä, det är svampen i sig som verkar kunna ge vestibulit vid upprepade infektioner. Inte behandlingen.

Nä, det är svampen i sig som verkar kunna ge vestibulit vid upprepade infektioner. Inte behandlingen.

"Här är exempel på saker som kan bidra till att du får vestibulit:

• Du har slidsamlag trots att du inte är tillräckligt upphetsad och våt.
  • Du har sex trots att du kanske egentligen inte vill.
  • Du har ofta svamp i underlivet.
  • Du behandlar dig ofta med receptfria läkemedel mot svamp, till exempel Pevaryl eller Canesten, kanske utan att ha fått diagnosen svamp.
  • Du använder ett preventivmedel som innehåller hormoner, till exempel p-piller eller hormonspiral
  • Du har behandlats för kondylom runt slidöppningen."

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
18 703
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar