Jag tycker att det framkommer ett lättvindigt sätt att se på inavel här, ett sätt som jag inte trodde existerade. Eftersom jag inte är emot all blandrasavel blir jag betraktad som en konstig sort här, men faktum är att jag inte är emot någon avel, så länge den är seriös. Gäller ALL avel. Det jag däremot ser som ett rött skynke är medveten inavel. Jag förstår, och vet, att man inte alltid kan komma undan att hundarna, eller hästarna, har samma förfäder på båda sidor ett antal generationer bakåt, men jag tycker att man är skyldig att utavla så mycket det bara går.
Jag förstår inte vad du läst?
Jag har precis läst ikapp i den här tråden, och jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot? Jag hittar ingen som förespråkar inavel, däremot flera som invänder mot dina felaktiga påståenden om inavelskonsekvenser. Det är ju inte samma sak? Man kan påpeka felaktigheter i argument även om man är på "samma sida" i frågan - felaktiga påståenden gynnar snarare bara meningsmotståndare, eftersom de är lätta att avfärda. Det är väl bättre att ha kunskap att vara emot något på korrekt faktagrund, istället för att argumentera saker som inte stämmer?
(Jag tycker inavelsdiskussionen har varit väldigt intressant och informativ att läsa men jag är fortsatt emot inavel så gott det går. Jag är till och med emot stängda stamböcker, trots att jag är inbiten renrasförespråkare. )