Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Alexandra_W

Trådstartare
Vem behöver evighetssåpor på TV, jag har en egen i stallet liksom =/

Återbesök idag igen med unghästen. Som sett tvärfräsch ut, tills hon trampade av sig en sko och då fick två djupa, fula jack av broddarna och blev halt av det, på HF. Sett lite kort och stum ut fram efter det med, men i samband med skoavtrampningen så drog vi av skorna för våren med så jag har inte vetat om det är ofräschet eller hovöm. Men lite nojigt var det idag, då hon som sagt varit tokfräsch innan det där (eller SETT tokfräsch ut iaf). Så fräsch att jag anmälde mig till löshoppning imorgon (dvs dagen efter ÅB).

Ohalt initialt, lindrig hälta HF (där såren sitter) i trav på löpargången men värmer ur mer och mer för varje vända.

Jag bad henen böja alla ben och alla leder (vilket fick vet att skämta om hur TREVLIGT det var med en hästägare som kom och sa 'hej, böj min häst' och inte som alla de som tycker 'nej du får absolut inte böja min häst, man kan böja sönder dem').

Markering och aningens öm för böjning lågt HF, det ben där såren sitter. Svårt att säga om det var för det var svårt att böja utan att komma åt såren eller ej är svårt att säga.

1 grad halt och böjöm på VF kotled =/

Ren bägge bak (så DET är vi ju av med iaf, dvs hon var verkligen fräsch - ett tag).

Ut i ridhuset och longera och lindrig hälta VF i vänstervarv, och tappar HB i samma varv. Kort och stum båda fram.

Så kom då kuggfrågorna.. berodde hältav VF på att hon avlastat HF på VF? Eller har hon avlastat HB på VF? Kommer rörelsestörningen på HB från att hon är halt på VF, eller är HB fortfarande inte helt bra (sist var det som fanns kvar ju litegrann knäet HB). Är hon kort och stum fram för att hon är hovöm eller är det för hon har ledont?

Vi beslöt oss dock för att inte behandla kotan VF (någon måtta får det liksom vara), men jag knatade ner till smedjan och flrtade lite med dem, så hon har nu skor fram igen. Så ska hon jobbas som vanligt, och jag ska försöka att citat veterinären 'inte låtsas om vad du vet om den där kotan'. Däremot om hältan kvarstår ska jag ringa för ev behandling. (Inte för jag ser hälteländet så det kan ju bli intressant att avgöra om den kvarstår. Dock ser jag ju tydligt det att hon är kort och stum fram, så får gå på det då). Annars ÅB i slutet av maj igen.

Damen skötte sig fint hela dagen och fick tonvis med beröm i smedjan, men ja delar inte riktigt hennes fascination med att åka till klinik en gång i månaden längre faktiskt =/

/Alexandra - som ber böner om att det ska ha med skoavtrampningen och hovömhet att göra och inget annat..
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Ja, du Alexandra - man kan inte annat än hålla tummen att det ska fortsätta åt rätt håll nu.

Jag tycker trots frambenen att det verkar övervägande positivt. Hon har ju svarat på behandling bak - och att hon tappar höger bak kan vara relaterat till svaghet och ojämnhet muskulärt, så jobba på med uppbyggnadsarbetet.
Det kan ta sin tid med uppbyggnaden, ha tålamod. Hon ska ju hinna både växa klart och rehabiliteras, så om-musklandet kan vara lite långsammare än hos en vuxen häst (också för att man inte kan träna lika högintensivt).

När är det dags för equiterapeuten nästa gång? Hon kanske kan hjälpa till om spänningar finns som låser frambensrörelserna, eller sånt som uppkommit av att hon snedbelastat pga sår/skoavtramp.

Jag håller tummen! Inte bli knäpp :) !
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Läste ang V på fiket men svarar här då jag ju inte kan svara där.

Då har du generösare "tävlingstillåtelse" än mig. För är det som du skrivit så får du ju tom tävla på lokala tävlingar (för dom är ju hästlicensfria). Låter väldigt generöst faktiskt! Agria har (iaf på mina papper från 1997) totalt tävlingförbud.
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Tasja skrev:
Läste ang V på fiket men svarar här då jag ju inte kan svara där.

Då har du generösare "tävlingstillåtelse" än mig. För är det som du skrivit så får du ju tom tävla på lokala tävlingar (för dom är ju hästlicensfria). Låter väldigt generöst faktiskt! Agria har (iaf på mina papper från 1997) totalt tävlingförbud.

Jo, väldigt generös. Och jag var ju HELT säker på att det var som på Agria, dvs ALLA tävlingar är undantagna. Därför jag skrev 'samvetsfrågan' på fiket. Tills jag tittade på lappen och insåg att det står tävlingar med hästlicens. Det står citerat:
"Ovanstående häst får efter delersättning från Sveland Försäkringar EJ DELTAGA I TÄVLING SOM KRÄVER HÄSTLICENS' (Det är stora bokstäver där jag skrivit det)

Sen står det lite omf örsäljning och sås tår det: "Undertecknad ägare till ovanstående häst förbinder sig att följa ovanstående samt är införstådd med att hästen för all framtid ej får tävlas". Sen är det daterat ch underskrivet av mig. Sen har bolaget fyllt i vilken häst det gäller och data för hästen, samt att han är delersatt och triangelmärkt och vilkend ag delersättningen betalats ut. Sen står det 'Bolaget har meddelat tävlingsförbud för hästen för all framtid'.

och innan jag kollad epå pappret igen var jag helt säker på attd et var samma som Agria.. Hur jag kunnat missa det där med STOORA bokstäver vet jag inte, men det är vääääldigt generöst formulerat ja.
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

zesel skrev:
Ja, du Alexandra - man kan inte annat än hålla tummen att det ska fortsätta åt rätt håll nu.

Jag tycker trots frambenen att det verkar övervägande positivt. Hon har ju svarat på behandling bak - och att hon tappar höger bak kan vara relaterat till svaghet och ojämnhet muskulärt, så jobba på med uppbyggnadsarbetet.
Det kan ta sin tid med uppbyggnaden, ha tålamod. Hon ska ju hinna både växa klart och rehabiliteras, så om-musklandet kan vara lite långsammare än hos en vuxen häst (också för att man inte kan träna lika högintensivt).

När är det dags för equiterapeuten nästa gång? Hon kanske kan hjälpa till om spänningar finns som låser frambensrörelserna, eller sånt som uppkommit av att hon snedbelastat pga sår/skoavtramp.

Jag håller tummen! Inte bli knäpp :) !

btw, på det positiva kontot tyckte även veterinären (jag har ju tyckt det men inte varit 'säker') att snedheten bak ÄR mindre, dvs att hon musklat på sig lite mer på höger sida bakdelen och att hon inte är lika ojämnt musklad/har lika stor muskelatrofi.

Att hon tappade VB kan ju hänga ihop med att hon är halt VF. Det jag är rädd för är ju att VF kommer från HB. HB är JAG nämligen helt övertygad om är roten till allt ont :crazy: Om 'tappandet' HB kommer från VF så är jag inte så oroad, men om det är motsatsen så :crazy:

Ingen aning när det är dags för equiatrikern, vi skulle höras när jag varit på ÅB, men när jag ringde i em saknade hon täckning på mobilen, och nu vill jag låta henne ha fredagskväll ifred, men ska ringa imorgon. Måste dock (pinsamt nog) fråga om jag möööjligen kan få det på räkning eller något, då jag bara får halv inkomst nu i slutet av april, och verkligen inte har NÅGRA pengar whatsoever på något konto när räkningarna är betalda =/ Men soms agt, vis kulle höras efter ÅB men jag har inte fått tag i henne.

Tålamodet är nga problem med, nu är det ju ROLIGT ju, nu får jag ju GÖRA saker med henne (och inte bara titta på henne i hagen..) så nu märks det ju inte så himla mycket att hon är konvalescent. Utan det knallar på med träningen ungefär som det skulle gjortom hon aldrig haft några problem (förutom löshoppningen då men det är ju mest för miljöträningen jag ville det och hon har flera år på sig att lära sig snubbla över bommar, och hon ska inte ens bli hopphäst, så..). Utan det är mer det att jag blir mer och mer bekymrad för framtida hållbarhet när det ena blir bra bara för att avlösa av något nytt. Från muskelskada VB till halt bägge bak och muskelproblem hela bakdelen till knäledsinflammation bägge bak till knäledsinflammation HB till kotledsinflammation VF.. när tar det slut liksom, och är det bara en mix av att det tar tid att hitta roten till det onda och otur (den avtrampade skon) eller står jag här med en individ med samma (kassa) hållbarhet som sin boxgranne liksom?
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Alexandra_W skrev:
btw, på det positiva kontot tyckte även veterinären (jag har ju tyckt det men inte varit 'säker') att snedheten bak ÄR mindre, dvs att hon musklat på sig lite mer på höger sida bakdelen och att hon inte är lika ojämnt musklad/har lika stor muskelatrofi.
BRA! Jätteplus!

Att hon tappade VB kan ju hänga ihop med att hon är halt VF. Det jag är rädd för är ju att VF kommer från HB. HB är JAG nämligen helt övertygad om är roten till allt ont :crazy: Om 'tappandet' HB kommer från VF så är jag inte så oroad, men om det är motsatsen så :crazy:
Vänta nu - tappade VB också? Eller felskrivning?
Om det är HB du menar, så behöver det inte vara antingen HB eller HF som gett VF, det kan vara en kombination av HF och svaghet HB, behöver inte vara ont i knät. Om hon dessutom var helt ok. vid böjning, så skulle jag inte måla fan på väggen än.

Utan det är mer det att jag blir mer och mer bekymrad för framtida hållbarhet när det ena blir bra bara för att avlösa av något nytt. Från muskelskada VB till halt bägge bak och muskelproblem hela bakdelen till knäledsinflammation bägge bak till knäledsinflammation HB till kotledsinflammation VF.. när tar det slut liksom, och är det bara en mix av att det tar tid att hitta roten till det onda och otur (den avtrampade skon) eller står jag här med en individ med samma (kassa) hållbarhet som sin boxgranne liksom?
Den andra du har har ju en defekt som troligen funnits där jämt, och dessutom har han drabbats av infektion. Otur.

Kele har ju uppenbarligen lyckats ådra sig en rejäl smäll bak - knälederna kan säkert ha med detta samt växt att göra - och hon är ju fortfarande konvalescent - som dragit av sig en sko och fått sår etc.

Jag först och främst se det som ett och samma förlopp med olyckliga omständigheter som gått i varandra och förvärrats av att det funnits lite skada innan. En friskare häst skulle kanske inte reagerat på skoavdragningen tex, men eftersom hennes kropp inte kommit tillbaka helt får du kanske en större reaktion på belastningen.

Jag tycker inte man kan säga att hon visat tecken på att vara en ovanligt ohållbar och skör häst - än. Träna på, och titta inte på VF så noga under nå´n vecka ;) .
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

zesel skrev:
BRA! Jätteplus!

Vänta nu - tappade VB också? Eller felskrivning?
Om det är HB du menar, så behöver det inte vara antingen HB eller HF som gett VF, det kan vara en kombination av HF och svaghet HB, behöver inte vara ont i knät. Om hon dessutom var helt ok. vid böjning, så skulle jag inte måla fan på väggen än.

Den andra du har har ju en defekt som troligen funnits där jämt, och dessutom har han drabbats av infektion. Otur.

Kele har ju uppenbarligen lyckats ådra sig en rejäl smäll bak - knälederna kan säkert ha med detta samt växt att göra - och hon är ju fortfarande konvalescent - som dragit av sig en sko och fått sår etc.

Jag först och främst se det som ett och samma förlopp med olyckliga omständigheter som gått i varandra och förvärrats av att det funnits lite skada innan. En friskare häst skulle kanske inte reagerat på skoavdragningen tex, men eftersom hennes kropp inte kommit tillbaka helt får du kanske en större reaktion på belastningen.

Jag tycker inte man kan säga att hon visat tecken på att vara en ovanligt ohållbar och skör häst - än. Träna på, och titta inte på VF så noga under nå´n vecka ;) .

Felskrivning, ska såklart vara HB ja *trött i huvudet*

Helt okej vid böjning, inte minsta reaktion kvar alls bak (sist var det ju lite HB både vid böjning och på volt)

tack för dina peppande ord, jag ska försöka följa dem. Det ÄR egentligen sådär jag ser det 'innerst inne'..tror jag. Eller nej jag vet, om jag VERKLIGEN trodde det var kass hållbarhet skulle jag helt ärligt ta bort henne. Krasst men sant, jag orkar inte den resan en gång till så skulle jag på allvar tro det skulle hon få gå. Så innerst inne är jag nog enig i ditt synsätt, men mer påverkad än jag riktigt inser av omgivningens kommentar om 'är det där nåt att hålla på med, bara två och ledproblem både här och där?'

Men jag tror ju att HB är grundproblemet, det finns ju tydliga spår på gammalt skit muskulärt HB, enligt equiatrikern efter vurpa. Så min teori har ju varit/är att hon vurpade och skadade musklerna HB, men det förblev oupptäckt. Sen vurpade hon igen och skadade musklerna VB och då bidde det slut på avlastningsben och så upptäcktes det och det börjades redas ut och så. Så OM det inte finns ett problem (gammalt) i HB som inte går att få bukt med så BORDE damen ha samma förutsättningar som någon annan att bli en hållbar häst. Men sen blir det kedjereaktioner och så omgivningens reaktioner och så börjar jag vackla..

I mina BÄSTA stunder lyckas jag till och med viska att hon eg borde ha BÄTTRE förutsättningar än en annan unghäst om hon nu inte har permanenta problem i HB. För så kollad och genomgången och masserad och donad som hon är. Tänker på alla de som tyckte 'äsch, ge dig, det är en unghäst det är växtvärk' när jag nojade och sen tog ut vet för hon såg 'kort' ut bak, och då uptäcktes muskelskadan (den akuta, nya) på VB.. Tänk om jag tyckt 'äsch växtvärk/halt/dåligt underlag'.. hua..
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Alexandra_W skrev:
Så innerst inne är jag nog enig i ditt synsätt, men mer påverkad än jag riktigt inser av omgivningens kommentar om 'är det där nåt att hålla på med, bara två och ledproblem både här och där?'
........
Så OM det inte finns ett problem (gammalt) i HB som inte går att få bukt med så BORDE damen ha samma förutsättningar som någon annan att bli en hållbar häst. Men sen blir det kedjereaktioner och så omgivningens reaktioner och så börjar jag vackla..

I mina BÄSTA stunder lyckas jag till och med viska att hon eg borde ha BÄTTRE förutsättningar än en annan unghäst om hon nu inte har permanenta problem i HB. För så kollad och genomgången och masserad och donad som hon är. Tänker på alla de som tyckte 'äsch, ge dig, det är en unghäst det är växtvärk' när jag nojade och sen tog ut vet för hon såg 'kort' ut bak, och då uptäcktes muskelskadan (den akuta, nya) på VB.. Tänk om jag tyckt 'äsch växtvärk/halt/dåligt underlag'.. hua..
Vet du vad, de det ligger en hel del i de tankegångar du har där. Jag har hittills i livet inte stött på en enda häst som inte haft något problem, någonstans någongång (om inte ägaren blundat). Jag har dock träffat flera hästar där den troliga orsaken till problem i ridning och hältor tros kunna härledas till trauma i unga år.

Du har gett din de bästa möjliga förutsättningarna, och även om hon inte skulle vara 100% (vilket knappast existerar) så har hon med säkerhet möjligheten att fungera flera år längre än en häst som bara lämnats på betet efter liknande problem. En annan väldigt viktig aspekt - du vet precis var hon har sina svagheter redan, och kan börja rikta träningen i tidigast möjliga stadium.

Om man till exempel köper en grundriden 4-åring med en kraftig vurpa bakom sig som ingen vet nå´t om, så är det ett betydligt mer osäkert kort i flera avseenden! För ung för att ha hunnit belastas så att ev. liknande problem visar sig, men gammal nog att ha lyckats kompensera dylika skador och vara hältfri och ua på en vet. bes...

Lyssna inte på olyckskorparna, även om det skulle visa sig att de får rätt i slutänden så finns det i dagsläget inget som säger att Kele skulle vara av sämre virke än någon annan unghäst,
däremot finns det bevis på att hon har en uppmärksam och noggrann matte.
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Fast då motsäger dom ju sig själva. Han har ju inte totalt tävlingsförbud? Tror dom inte tänkt på det själva att det dom själva skriver motsäger varann. Men bra för dig ju!
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Tasja skrev:
Fast då motsäger dom ju sig själva. Han har ju inte totalt tävlingsförbud? Tror dom inte tänkt på det själva att det dom själva skriver motsäger varann. Men bra för dig ju!

Japps, jag kommer bara säga att jag gick på det som stod med STORA bokstäver högst upp.

Sen tror jag att det totala tävlingsförbudet menar de totalt tävlingsförbud för tävlingar som kräver hästlicens. Men det blir motsägelsefullt - ja.
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Spinner off på sidospåret jag med: Är V så fräsch att du ska TÄVLA!?!? Det låter ju både fantastiskt och otroligt.

Jobbigt med Kele. Hoppas hon har haft sin beskärda del av otur nu och håller sig kärnfrisk tills hon självdör av en hjärtattack i hagen vid 34 års ålder... Det är vad jag hoppas med min lika gamla Krumelur, som ju oxå råkat ut för en hel del redan.
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

ako skrev:
Spinner off på sidospåret jag med: Är V så fräsch att du ska TÄVLA!?!? Det låter ju både fantastiskt och otroligt.

Jobbigt med Kele. Hoppas hon har haft sin beskärda del av otur nu och håller sig kärnfrisk tills hon självdör av en hjärtattack i hagen vid 34 års ålder... Det är vad jag hoppas med min lika gamla Krumelur, som ju oxå råkat ut för en hel del redan.

Jo, jag hoppas Kele klarar av 'allt på en gång' nu som ung (hon har ju hållit på sen hon var nyfödd, så snart borde hon vara klar med det? *s*) och så kommer hon vara tvärfräsch sen..

Jag hade tänkt rida programridning med V, så han ska få komma ut och göra något kul. Men närmsta programridning är 8 mil bort. Lilla lokala pytteklubben här har dock dressyrtävling i juni, så jag hörde om jag kunde få vara med utan tävlan, dvs få min ritt bedömd som vid programridning när det ändå var en domare på plats. Men jag fick så gärna vara med inom tävlan med.

Dock, med tanke på att jag inte törs TRÄNA på böjda spår, så hmm.. jag tror inte direkt jag kommer utgöra någon konkurrens - alls. Men herrn får komma ut lite iaf och ha lite kul.

Fast om man eg ska kalla det för tävla är väl tveksamt, strikt så är det ju det, men på sådan blåbärsnivå att jag funderar på att klä ut mig till tolvåring eller något så ingen ska känna igen mig ;)

Men jo, han ä fräschare än någon vågade tro han kunde bli. Böjd UA i dec 04 och nu 05 var equiatrikern så glad så för hon hade aldrig sett honom så fräsch i musklerna. Så jag har lyckats hitta 'rätt' nivå på träningen/aktiveringen och allt dutt och pyssel och tillskott och massage och grejer verkar ha gjort resultat. Han har dock fortfarande kvar rörelstörningen i galopp, men i trav är den borta.

Och matte har grav ångest för jämnan ungefär, för hur länge det ska 'hålla i sig', om jag sa märka om han blir krasslig igen, och för att jag av misstag ska gå över gränsen..
 
Senast ändrad:
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Hej där.
Ett tips från en som haft samma problem som du. Tänk på att när en häst föds står den på 0ch använder alla fyra ben lika mkt. Jag åkte fram och tillbaka till veterinären med min unghäst flera gånger och behandlade ledinflamationer. Hästen blev bra och jag kunde rida igen i nån månad innan jag fick åka tillbaka och behandla igen. så här höll det på tills jag hittade felet på min häst. Det gäller att tänka med helhetssyn. min häst var skev i korsbensleden. Den blev behandlad för det och har sen dess tagit för sig med båa bak lika mkt och aldrig varit halt efter detta. Vill du läsa mer om detta så gå in på http://passagen.se/hastguiden/helhetssyn.html
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

She- Ra skrev:
Hej där.
Ett tips från en som haft samma problem som du. Tänk på att när en häst föds står den på 0ch använder alla fyra ben lika mkt. Jag åkte fram och tillbaka till veterinären med min unghäst flera gånger och behandlade ledinflamationer. Hästen blev bra och jag kunde rida igen i nån månad innan jag fick åka tillbaka och behandla igen. så här höll det på tills jag hittade felet på min häst. Det gäller att tänka med helhetssyn. min häst var skev i korsbensleden. Den blev behandlad för det och har sen dess tagit för sig med båa bak lika mkt och aldrig varit halt efter detta. Vill du läsa mer om detta så gå in på http://passagen.se/hastguiden/helhetssyn.html

Med min dam så vet vi ju tack och lov vad det hela började med, vurpa i hagen. Och den delen är vi ju 'av' med nu, men då kom ju eländet efter skoavtrampningen. Så, bara vänta ett tag till..
 
Sv: Jag bli knäpp - klinikbesök nr 4 unghästen

Spontana känslan för dagen: BLÄÄÄÄÄÄÄ!
Spontan lust att gör aför dagen: Gräva ner sig på gödselstacken

En dryg vecka sen klinikbesök, tillika sen damen fick skor fram igen. Har gått lite skrittpromenader vid hand i skogen samt tömkörts rakt fram efter väg och i övrigt vilat i hagen sen besöket.

Idag tog jag henne på lina för att se om hon var bättre, vilket jag var i princip säker på att hon skulle vara, så hårt hade jag lyckats med mitt 'tänk positiva tankar' och lyckats sätta min tillto till att större delen av det hela skulle bero på hovömhet.

Jag hade fel :crazy:

Hon är inte ett dugg bättre än hon var på kliniken. Kort och stum fram, 'trippig', och brist på framåtbjudning (vilket tyvärr varit ett tell tale sign på att det är ont nånstans). I vänster varv ser till och med jag (som är mer än halvblind när det gäller att SE hältor, känns dem kan jag, men inte SE..) en lätt hälta på vänster fram (där hon hade reaktion i kotan på böjprov).

Summa summarum så har skorna gett NOLL skillnad och det lilla eländet är inte ett spår bättre.

Så har författat ett mail till veterinären som honf örhoppningsvis läser imorgon, så får vi väl se vad hon säger (skulle ju kontakta henne för diskussion om ev behandling om inte hältan gav sig).

Men BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :cry:

/Alexandra - mer än lovligt less just nu, ochs om behövde gnälla av sig lite.. mycket..
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 585
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 987
Senast: Ray
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp