Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag försöker få dispensansvarig på SvRF att förklara VARFÖR Freeform inte räknas som sadel av engelsk typ och VARFÖR sadeln ska se ut som en engelsk bomsadel. Nedan följer mailkonversationen.. jag är snart på stadiet att jag tuggar fradga.. Observera att han konsekvent svarar bara på enf råga och ignorerar de andra:

Från: Alexandra Wikner
Skickat: den 5 september 2005 13:07
Till: Lars Lagerdahl
Ämne: Sadelfråga

Det 'ryktas' om att de bomlösa som faktiskt generellt bland de aktiva anses ha 'engelskt utessende' inte är tillräckligt 'engelskliknande' för att vara godkända enligt dressyrTR? Stämmer detta? Vad är det i så fall som det 'faller' på?

Några bilder på Freeform:
http://www.freeformusa.com/p5.jpg
http://www.freeformusa.com/p6.jpg
http://www.freeformusa.com/11d.jpg
http://www.freeformusa.com/p4.jpg (tänk bort bröstan)

Finns det någon möjlighet att få dispens för att få tävla dressyr med Freeformsadel? Jag (och fler med mig) är (tyvärr?) begåvade med hästar som sadelmakarna glömt, där det är otroligt svårt - för att inte säga omöjligt - att hitta en välliggande, passande bomsadel utan att måttbeställa för astronomiska summor. Och ska jag behöva tävla i en illasittande sadel alternativt lägga 30 - 35 000 kr på en sadel för att t ex tävla lokala och regionala tävlingar blir det ju lite snett?

Och VAD är det som gör att sadeln skall vara ev engelsk typ i dressyr? *nyfiken*

Mvh och tackam för svar för att reda ut begreppen

Alexandra Wikner

From: Lars Lagerdahl
To: alexandra_w@spray.se
Sent: Monday, September 05, 2005 1:41 PM
Subject: VB: Sadelfråga

Hej
I det här fallet stämmer det, den delen som finns bakom bakvalvet avviker från den engelska modellen. En engelsk sadel har inte den utbyggnaden.
MVH
Lars Lagerdahl

Från: Alexandra Wikner [mailto:alexandra.wikner@telia.com]
Skickat: den 5 september 2005 17:53
Till: Lars Lagerdahl
Ämne: Re: Sadelfråga

Okej, så det är för att det 'sticker ut' bakom sätet? Varför anses det viktigt? *nyfiken som sagt* Och hur var det med möjligheten att få dispens?

Mvh Alexandra

From: Lars Lagerdahl
To: Alexandra Wikner
Sent: Tuesday, September 06, 2005 10:25 AM
Subject: SV: Sadelfråga

Hej
Genom en bild kan det vara lättare att se skillnaden. bifogas
MVH
Lars Lagerdahl

Han bifogar en skiss på en engelsk sadel.

Jag svarar:

Jag har engelsk hoppsadel, med bom och bossor, så jag förstod vad det var hos FreeFormen som 'stack ut'. Vad jag inte förstår är det du inte svarat på =) Dvs VARFÖR anses det viktigt att det inte är utstick bakom sätet (dvs som det är på FF men inte engelska bomsadlar)? Varför måste sadeln vara precis som en engelsk bomsadel? Det står i TR ja, men jag är nyfiken på vad anledningen till det är, någon gång måste ju regeln kommit till, och det måste ju finnas en anledning att den är kvar?

Och går det att få dispens???

Mvh Alexandra

Skickade det nyss så inget svar än, men SUCK..

Sv: Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Vad något som sticker ut bakom sadeln....

Du får ju tävla i manskapsadel och officerssadel....där är det ju också "något" som stycker ut...

De menar nog den del av padden bakom bakvalvet. På en bomsadel av engelsk typ finns det inget sånt..

palle skrev:
Vad något som sticker ut bakom sadeln....

Du får ju tävla i manskapsadel och officerssadel....där är det ju också "något" som stycker ut...

Titta på bilderna jag la ut så förstår du. bakom sätet på en FF så är det liksom en 'flat' bit sadel till. På en engelsk bomsadel har du ju bossor, och de 'sitter ju hop' med sätet.

Men ska de haka upp sig på 'utstickande grejer' så borde Free'n'Easy inte heller vara godkänd, och den har BOM till och med.

Har du mailat han bilden på den nya star trekk dressage? Flexion?

Och kan man inte med freeform kunna flytta sätet bakåt så att det ligger i kant med det som sticker ut?

Senast ändrad av en moderator:

Sweet skrev:
Har du mailat han bilden på den nya star trekk dressage? Flexion?

Och kan man inte med freeform kunna flytta sätet bakåt så att det ligger i kant med det som sticker ut?

Nej, inte mailat bild på någon annan, eftersom jag ar en FF och det är den jag är intresserad av. Men mailboma gärna människan med frågor om alla möjliga bomlösa sadlar ;)

Nu har jag ju inte sett hur ett större säte blir med FF:en med det borde ivf MINSKA iutsticket bak rejält. Fast det hjälper ju inte mig, jag varken kan eller ska ha större säte. Jag undrar om man kan KAPA av den där kanten jag utan att det gör något? Och om den blir godkänd DÅ? :devil:

Diabolical_Kitten - Jag vet inte om Free'n'Easy är godkänd, jag mest konstaterade för mig själv att den ju INTE lär kunna vara de om de ska mumla om 'utstick'.

Vissa regler borde skrotas tycker jag. Ok, jag kanske inte tycker att man ska få tävla med westernsadel tex. eller hoppsadel men en bomsadel som liknar en vanlig dressyrsadeln liksom? Jag har ju länge förespråkat att få rida på hackamore så vem är jag att döma :angel:

För det finns ju ganska många sadlar som dessa:

dressageelegance.jpg

Somn inte har konventionella bossor och som har nåt som sticker ut bakom bakvalvet, men som man får tävla i utomlands.

Jag förstår mycket väl att du blir irriterad, snacka om att undvika frågorna! Vilken lustig typ! Fortsättningen blir spännande! :D

Men sätet är väl flyttbart på freeformen? Kan du inte flytta bak sätet på den du har och ta en bild och fråga gubbstrutten om den är godkänd på det viset?

Man borde ju faktiskt kunna kapa av det som sticker ut baktill också...

Jag undrar just vad han skulle komma med för ursäkter då?

Sweet skrev:
Men sätet är väl flyttbart på freeformen? Kan du inte flytta bak sätet på den du har och ta en bild och fråga gubbstrutten om den är godkänd på det viset?

Man borde ju faktiskt kunna kapa av det som sticker ut baktill också...

Jag undrar just vad han skulle komma med för ursäkter då?

Visst KAN jag göra det (flytta sätet) men jag tror INTE den skulle bli godkänd då heller, då kommer den ju se missbildad ut fram ju. Och jag skulle vägra visa mig i den ;) (Sen, jag kan inte flytta bak sätet heller, alltså jag kan inte rida i den så så om den så är godkänd så så är jag inte hjälpt av det). Däremot, nästa gång han frågar ska jag fråga om den blir godkänd om jag kapar av det bakom sätet då. Ska maila ÅF av FF och fråga om de tror det går bra att kapa med. (Jag har inget behov av att kapa den nu eller ha någon dispens heller iofs, men om unghästskrället tänker bli friskt någon gång och så så är det ju bra att börja bearbeta dem tills hon är tävlingsklar..om två år tidigast *s*). Valacken tävlar ju bara klubbnivå (iom triangeln) och jag har dispens från klubben för FF.en i sin 'orginalform' (eh, klubben vet iofs inte ens hur den ser ut, jag bara frågade om jag kunde få dispens för att rida i bomlöst och moiverade det)

Hehe där ser man, trodde bara att alroundsadel vad godkänd. Men nu när jag tänker efter så börjar det göra sig påmint :smirk: ;)

Bra att du tagit tag i saken och frågar :) ,har också undrat varför en bomlös,dessutom med "vanlig sadel utseende" inte är tillåten???
Skumt! :smirk:

Hade ju underlättat en hel del...
Okej för hoppning då kanske om det inte ger tillräckligt stöd,men dressyr!Önskar det var tillåtet & tävla dressyr i en Barefoot iaf på låg nivå!Men man kan inte ha en bomlös ens på en LÄTT dressyrtävling,en klubbtävling där klubben inte är ansluten till Ridsportförbundet?

Snobben skrev:
Bra att du tagit tag i saken och frågar :) ,har också undrat varför en bomlös,dessutom med "vanlig sadel utseende" inte är tillåten???
Skumt! :smirk:

Hade ju underlättat en hel del...
Okej för hoppning då kanske om det inte ger tillräckligt stöd,men dressyr!Önskar det var tillåtet & tävla dressyr i en Barefoot iaf på låg nivå!Men man kan inte ha en bomlös ens på en LÄTT dressyrtävling,en klubbtävling där klubben inte är ansluten till Ridsportförbundet?

På klubbtävling bestämmer KLUBBEN om du får tävla i bomlös eller ej. De kan välja att frångå utrustningsdelen av TR. Jag har dispens från min klubb att (på deras klubbtävlingar) tävla i bomlöst.

Okej!Ja det kan ju vara bra & veta om man skulle våga sig på en dressyr tävling! :D

Ska bli intressant & se hur den "motsträviga" gubben fortsätter att svara dig!Kämpa på! ;)

Du får tävla i vilken sorts bomsadel som helst med ett undantag, WESTERNSADELN...

Jag har tävlat upp till MsV i manskapssadel, officerssadel och t.o.m. min Passier PS Baum Hoppspecial.....

Men då borde ju "regeln" att det inte får sticka ut något baktill på sadeln vara bara en ruskigt dålig ursäkt?

Mailade bilder på flexion och Star trekk CC och fick ett mycket kort svar:

"Det är ibland svårt att avgöra på en bild, men den andra sadeln (Star Trekk CC) ser i alla fall OK.ut."

Liknande trådar

Y
Utrustning Nu är jag här igen. Sadelträsket. Dessbättre är det inte hästen det är "fel" på den här gången, utan mig i egen hög person. Jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI