Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Sv: Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

:devil:
Heja Alexandra och ni andra!
Jag blir vansinnig när jag läser svaren ni fått. Tycker att det är fruktansvärt att även de lokala tävlingarna i princip är öppna för " de med det dyra, fina halvblodet och den "rätta" sadeln". Hur konservativa får man vara? Lagar och regler kan faktiskt ändras...
Jag som dessutom varit sugen på att skaffa en bomlös... (känns i och för sig som att ens vara med i en L:C är ett överstigligt mål just nu...).
Tror att jag ska ägna mig åt lite mailbombning i helgen!! :devil:

På klubbtävling finns ju alltid MÖJLIGHETEN att tävla bomlöst, då är det ju klubben som avgör om du får eller ej.

/Alexandra - som tävlade klubbtävling i dressyr i sin FreeForm idag, och bara positiva kommentarer iaf, och en hel del nyfikenhet (de andra höll väl käften och rynkade på näsan i smyg eller nåt *s*)

HannaZ skrev:
En helt annan tanke...

Kan inte freeform utveckla en dressyrsadel. Tittade på dina bilder och den ser riktigt trevlig ut.

Den ÄR riktigt trevlig ;)

och det kan Freeform säkert, om efterfrågan finns, antar jag?

Det jag är mest nyfiken på nu är OM FF:en blir 'engelskliknande' enligt Lagerdahl OM jag kapar av den utstickande delen bakom sätet. OM den blir det så borde det ju vara en smal sak att modifiera den. Nackdelen blir ju såklart att man få INTE kan vara flera personer som delar på samma sadel och bara byter sits, men det är ju inte ett problem för MIG iaf..

Nej, men den har inte heller nåt som sticker ut bakom sitsen och är således mer engelsk än en manskapssadel tex.

Håll i er men jag håller med Lars L.

En bomlös sadel har inte samma konstruktion som en vanlig bomsadel och därför är den inte av engelsk modell. Sen var det korkat av honom att snöa in på den utstickande delen bak på sadeln. Vet han förresten om att du visar upp hans mailsvar?

Åska skrev:
En bomlös sadel har inte samma konstruktion som en vanlig bomsadel och därför är den inte av engelsk modell. Sen var det korkat av honom att snöa in på den utstickande delen bak på sadeln.

Ja men det är ju INTE konstruktionen (dvs avsaknaden av bom!) som är problemet, utan just det ESTETISKA. Dvs utseendet. Det är skitsamma om det är bom eller ej, det bryr de sig inte om. Men UTSEENDET på UTSIDAN ska vara detsamma. Det är ju det som är det knepiga. Det vore EN sak om det SKULLE vara bom för det skulle vara lika för alla, det kan jag köpa rakt av. Men nej det ska vara lika för alla, i meningen att det ska SE likadant ut. Dvs utseendet ska vara lika, om funktionen är lika är skitsamma.

Jag har inte diskuterat med honom om mailsvaren, men det är ju uppgifter som inte är personliga utan det blir samma svar oavsett vem som mailar. Dessutom är det en offentlig uppgift att det är han som håller i dispenserna.

Pratade med en baknt i helgen som påstår at deras A-ponny tävlar dressyr, LC LB..
Och dom har bara en sk ponnyplanka, och det har aldrig varit ens tal om att den skulle behöva dispans...snarare så att dom fått förfrågan om dom skrivit RÄTT när dom anmält en A-poony i dressyr och att dom inte kunat ha deras enda A-ponny i egen kat. utan han har fått tävla bland B-ponnyerna....

palle skrev:
Pratade med en baknt i helgen som påstår at deras A-ponny tävlar dressyr, LC LB..
Och dom har bara en sk ponnyplanka, och det har aldrig varit ens tal om att den skulle behöva dispans...snarare så att dom fått förfrågan om dom skrivit RÄTT när dom anmält en A-poony i dressyr och att dom inte kunat ha deras enda A-ponny i egen kat. utan han har fått tävla bland B-ponnyerna....

Var det där till mig, och i vilket sammanhang? om vi menar samma sak med ponnyplanka så är de ju ändå engelskliknande i högre grad än FF.en?

Förresten..det skulle vara intressant att se VAD som händer om man helt sonika tävlade i sin FF.. Alltså om överdomaren skulle 'bry' sig eller om man glatt skulle få tävla tills någon medtävlare la in protest?

Alexandra_W skrev:
Ja men det är ju INTE konstruktionen (dvs avsaknaden av bom!) som är problemet, utan just det ESTETISKA. Dvs utseendet. Det är skitsamma om det är bom eller ej, det bryr de sig inte om. Men UTSEENDET på UTSIDAN ska vara detsamma. Det är ju det som är det knepiga. Det vore EN sak om det SKULLE vara bom för det skulle vara lika för alla, det kan jag köpa rakt av. Men nej det ska vara lika för alla, i meningen att det ska SE likadant ut. Dvs utseendet ska vara lika, om funktionen är lika är skitsamma.

Men den här frågan kan ju representera dressyren som tävlingsgren. Det ska SE ut som om.... Vad som sen i själva verket sker mellan häst och ryttare är egalt så länge det inte syns...

Ursäkta att jag ibland tänker fortare än jag skriver..

Det jag menade var att varför behöver du dispans när du tävlar i din bomlösa sadel i dressyr i KLubbklass...

När det finns flera exempel på att "bomlösa" sadlar anväts både i klubbklasser och i dressyrallsv för ponnyer i lägsta divisionen...

Eller får du dispans för att den inte ser så engelsk ut....
I så fall ser ju inte manskapssadlarna speciellt engelska ut heller..tycker jag..

Blev nog lite rörigt det här..hoppas du förstår vad jag menar...

Alexandra_W skrev:
Ja men det är ju INTE konstruktionen (dvs avsaknaden av bom!) som är problemet, utan just det ESTETISKA. Dvs utseendet. Det är skitsamma om det är bom eller ej, det bryr de sig inte om. Men UTSEENDET på UTSIDAN ska vara detsamma. Det är ju det som är det knepiga. Det vore EN sak om det SKULLE vara bom för det skulle vara lika för alla, det kan jag köpa rakt av. Men nej det ska vara lika för alla, i meningen att det ska SE likadant ut. Dvs utseendet ska vara lika, om funktionen är lika är skitsamma
Jag tror att det i grund och botten är konstruktionen det hänger på om den är av engelsk typ eller inte. Sen är det Lars L som snöar in på utseendet. I TR står det att sadeln skall vara av engelsk typ och då måste de mena i första hand konstruktionen. Men jag kan hålla med om att dressyrgrenen skulle behöva ett uppsving och hänga med i svängarna, det är nog inte bara jag som upplever den som fast i det gamla! Men återigen, hade jag varit domare så hade jag inte köpt om någon hade kommit in i en bomlös sadel på häst, en ponnyputa på A-ponny skulle jag nog inte hängt upp mig på.

F.Ö. A-ponnyn som fick gå bland B-ponnier: Är det färre en tre startande i en klass så slåss klasserna ihop. Men vad ballt med en A-ponny på dressyren, mer sånt!

Bara reagerade lite på din generalisering om raser och lätthet att hitta sadel till dem. Det finns svåra och lätta hästar sadelmässigt ur alla raser. Jag har själv ett halvblod som det är jättesvårt att hitta sadel till, men jag rider också en arab som har ett mycket lättare sadelutgångsläge. Så det här med att man exkluderar en viss ras eller en viss typ av ryttare håller inte jag med om. Det man exkluderar är väl i så fall de som inte har råd eller lust att lägga x tusen kronor på en sadel (för det går ju alltid att få en specialbeställd som funkar).

nephthys skrev:
Men då verkar det som om ifall sadeln ser ut som en vanlig bomsadel av engelskt snitt, dvs som Startrekk Dressage Close Contact gör, så är det fritt fram att tävla i den. Freeformen ser ju inte särskilt engelsk ut. Så det handlar väl mest om en utseendefråga i detta fallet?

Däremot är det inte tillåtet att tävla i en sadel som inte är av engelskt snitt, och det är ju de flesta bomfria sadlar... Undrar just varför det inte finns fler bomfria sadlar av engelskt snitt? Heather Moffet hade ju iof en som var hiskeligt dyr, och jag vet att det finns några få till, men de ligger i 20-30tusen kr klassen...

Lugn, lugn... det KOMMER :D

Bubbla skrev:
Bara reagerade lite på din generalisering om raser och lätthet att hitta sadel till dem. Det finns svåra och lätta hästar sadelmässigt ur alla raser. Jag har själv ett halvblod som det är jättesvårt att hitta sadel till, men jag rider också en arab som har ett mycket lättare sadelutgångsläge. Så det här med att man exkluderar en viss ras eller en viss typ av ryttare håller inte jag med om. Det man exkluderar är väl i så fall de som inte har råd eller lust att lägga x tusen kronor på en sadel (för det går ju alltid att få en specialbeställd som funkar).

Jag ber om ursäkt! JAG vet faktiskt mycket väl att det finns 'mardrömsexemplar' rent sadeltillpassningsmässigt av alla raser. Och att ett halvblod kan vara MINST lika knepigt som någon annan ras. Däremot generaliserade jag i mailet till L.L ja, av ren bekvämlighet. För det är ju ett faktum att araber rent generellt har kortare ryggar och kortare sadelläge än halvblod. Så jag använde den generaliseringen som exempel.

Det betyder dock INTE att jag anser att 'äsch, halvblod, de är ju jättelätta att hitta till' rent generellt. Jag lovar =) Fast jag tror inte det finns ngt halvblod med ett sadelläge på 35 cm? ;) Utan det är oftast andra problem det faller på då..

Men japps, jag generaliserade i mailet. Ang rygglängden. Men jag lovar att jag inte gör det ' i verkligheten' =)

Ursäkta att jag ibland tänker fortare än jag skriver..

Det jag menade var att varför behöver du dispans när du tävlar i din bomlösa sadel i dressyr i KLubbklass...

När det finns flera exempel på att "bomlösa" sadlar anväts både i klubbklasser och i dressyrallsv för ponnyer i lägsta divisionen...

Eller får du dispans för att den inte ser så engelsk ut....
I så fall ser ju inte manskapssadlarna speciellt engelska ut heller..tycker jag..

Blev nog lite rörigt det här..hoppas du förstår vad jag menar...

Ah, jag fattar - nu ;)

Jag behöver ju dispensen eftersom TR säger att den inte är tillåten. Och det är ju klubben valfritt att helt SKITA I utrustningsdelen av TR eller att slaviskt följa den. Min klubb har som princip att TR:s utrustningsdel gäller med undantag för ryttarens klädsel (dvs du behöver inte tävlingsklädsel), men att dispenser medges sålänge det är en bra motivering. Så det är egentligen bara en 'rutingrej' med dispensen, dvs jag måste bara ha frågat så är det okej. Finns ponnyer som går dressyr på hackamore etc med. Bara du har en vettig motivering och det inte missgynnar hästen så godkänner de det mesta.

Men UTAN att ha 'frågat först' (dvs bett om dispens) så blir de inte glada.

Och japps, dispensen är för UTSEENDET, inte avsaknaden av bom.

Jag tror att det i grund och botten är konstruktionen det hänger på om den är av engelsk typ eller inte. Sen är det Lars L som snöar in på utseendet. I TR står det att sadeln skall vara av engelsk typ och då måste de mena i första hand konstruktionen. Men jag kan hålla med om att dressyrgrenen skulle behöva ett uppsving och hänga med i svängarna, det är nog inte bara jag som upplever den som fast i det gamla! Men återigen, hade jag varit domare så hade jag inte köpt om någon hade kommit in i en bomlös sadel på häst, en ponnyputa på A-ponny skulle jag nog inte hängt upp mig på.

[/QUOTE]

Soms agt, han har i KLARTEXT sagt att det inte är konstruktionen utan just utseendet. Och det är ju (enligt uppgift från SvRF) han som håller i sådana här frågor..

Som sagt, hade det varit konstruktionen hade jag kunnat förstå det bättre (just för att det ska vara på hyfsat lika villkor), men när han anser ST CC är godkänd, så.

Då förstår jag, även om jag inte är så säker på att du vinner på det. Kanske tycker de som redan är inskränkta halvblodsmänniskor att vad bra! Då slipper vi de raserna som i alla fall inte har på dressyrbanorna att göra...jag vet inte.

Nej problemet med mitt halvblod (och halvblod i allmänhet) är väl inte rygglängden, utan själva sadelläget i sig, att sadlarna helt enkelt inte ligger still där de ska. Araben jag precis börjat rida har iofs kort rygg som araber i allmänhet, men kanske inte extremkort rygg. Nu kan jag rida i en 16,5" sadel så jag kommer förmodligen undan lite lättare än en som behöver en mer "normalstor" sadel på längden.

Strunt samma. Jag tycker att det är helt rätt att ifrågasätta regler som ingen verkar kunna motivera. Och reglementena är ju hemskt traditionella. Bra av dig!

Men en liten egen fundering; eftersom dressyr nu är en bedömningssport så bedömer man ju även om det är oavsiktligt även utseendet. Jag kan tänka mig att det är därför man vill att både ryttares klädsel och hästens utrustning ska vara enhetlig. En liten annan fundering på om det nu är biten som "sticker ut bakom sadeln" som är problemet är att det kan vara svårt att se hästens ryggaktivitet om det börjar sticka ut alltför mycket? Jag menar det måste bli svårt att dra gränsen för hur mycket det får sticka ut?

Låter mest som om att de som sitter högre upp inte vill/orkar/vågar ta tag i något nytt...

Soms agt, han har i KLARTEXT sagt att det inte är konstruktionen utan just utseendet. Och det är ju (enligt uppgift från SvRF) han som håller i sådana här frågor..

Som sagt, hade det varit konstruktionen hade jag kunnat förstå det bättre (just för att det ska vara på hyfsat lika villkor), men när han anser ST CC är godkänd, så.

Undrar hur Diddi special skulle accepteras?
Antagligen inte, fast på bilderna tycker jag att den ändå inte ser så extremt avikande ut.

Liknande trådar

Y
Utrustning Nu är jag här igen. Sadelträsket. Dessbättre är det inte hästen det är "fel" på den här gången, utan mig i egen hög person. Jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI