Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Sv: Jag bli GALEN på ridsportförbundet (ang bomlös sadel & dressyr)

Sweet skrev:
Men då borde ju "regeln" att det inte får sticka ut något baktill på sadeln vara bara en ruskigt dålig ursäkt?

Mailade bilder på flexion och Star trekk CC och fick ett mycket kort svar:

"Det är ibland svårt att avgöra på en bild, men den andra sadeln (Star Trekk CC) ser i alla fall OK.ut."

Svarade han IDAG (onsdag?)? jag har nämligen inte fått något svar på mina 'men VARFÖR är det så?* frågor jag skickade igår :devil:

Japp, i dag.

Tror att han håller på att måla in sig i ett hörn just nu, han börjar få det lite svårt med vad han ska hitta på för ursäkter... Han tyckte ju inte att flexion var ok heller och den har ju inga utstickande grejer baktill...

Har du mailat och frågat varför det är ok att tävla i en bomsadel med utstickande grejer baktill (manskapssadel) men inte en bomlös sadel med utstickande grejer? Varför räknas en manskapssadel som mer engeskliknande än en freeform??

Sweet skrev:
Japp, i dag.

Tror att han håller på att måla in sig i ett hörn just nu, han börjar få det lite svårt med vad han ska hitta på för ursäkter... Han tyckte ju inte att flexion var ok heller och den har ju inga utstickande grejer baktill...

Har du mailat och frågat varför det är ok att tävla i en bomsadel med utstickande grejer baktill (manskapssadel) men inte en bomlös sadel med utstickande grejer? Varför räknas en manskapssadel som mer engeskliknande än en freeform??

Jag väntar ju fortfarande på svar ang:

Jag har engelsk hoppsadel, med bom och bossor, så jag förstod vad det var hos FreeFormen som 'stack ut'. Vad jag inte förstår är det du inte svarat på =) Dvs VARFÖR anses det viktigt att det inte är utstick bakom sätet (dvs som det är på FF men inte engelska bomsadlar)? Varför måste sadeln vara precis som en engelsk bomsadel? Det står i TR ja, men jag är nyfiken på vad anledningen till det är, någon gång måste ju regeln kommit till, och det måste ju finnas en anledning att den är kvar?

Och går det att få dispens???

Mvh Alexandra

Vilket han alltså STRUNTAT i att svara på idag! Helt uppenbart har han läst mail idag, men valt att INTE svara på mitt mail. Nåja, jag kan skicka en kopia om dan i ett år framåt för min del, så.. Men det börjar bli PINSAMT tydligt just nu att han INTE verkar ha någon som helst MOTIVERING varför sadeln måste vara engelsk, ens VARFÖR regeln kom till, VARFÖR de utstickande grejerna är 'diskvalificerande' etc. Det verkar vara ett 'så har vi bestämt och då ska det vara så'.

Hmm, jag ger honom till nästa vecka, sen ska jag nog börja fila på en insändare till ridsport tror jag.. Det brukar fåd em att svara och avböjder de atts vara även då så tja ;)

Haha, skickade samma mail igen nyss, och vips kom svar. men vilket jävla svar???

----- Original Message -----
From: Lars Lagerdahl
To: Alexandra Wikner
Sent: Wednesday, September 07, 2005 3:55 PM
Subject: SV: Sadelfråga

Hej igen
Regler har för det mesta en bakgrund, jag har inte skapat dom och vill heller inte ifrågasätta Dressyrkommitténs beslut. Dispens ges tyvärr ej.
MVH
Lars Lagerdahl

Jag, som tänker bli bannad på livstid från allt vad dressyr heter kontrade raskt med:

Ja, visst har regler för det mesta en bakgrund, och det var den jag ville veta. Jag gillar (oavsett område( inte saker som är bara för att utan att någon kan motivera dem..Men okej, dispens ges ej och det får inte vara utstick bakom sadeln, det kan jag acceptera.

varför får man tävla dressyr i manskapssadel för då, där är det också utstick bakom sadeln?

Flexion SBS har inget utstick men är helle rinte godkänd, varför?

Men om jag bygger om min freeform så jag helt sonika kapar av det flata, utstickande bakom sadeln, är den godkänd då?

Mvh Alexandra

Nu ska jag på hoppträning, sen ska jag maila någon i dressyrkommitten ;)

Väntar med spänning....

Det är fan dags att det blir lite ändringar angående sadlar i dressyrtävling, en bomlös skadar inte hästen och vadå om den inte ser exakt ut som en engelsk bomsadel, sadeln syns ju inte så himla mycket med ryttare i...

Hohoho, du är för härlig Alexandra :rofl:
Väntar med spänning på svaret jag med,
trots att jag inte rider bomlöst... ;)

Skickat till två medlemmar i dressyrkommiten, Brink och Wachtmeister..

From: Alexandra Wikner
To: liane.wachtmeister@telia.com
Cc: tullstorp.dressage@swipnet.se
Sent: Wednesday, September 07, 2005 4:26 PM
Subject: Fråga till dressyrkommittén

Enligt nu gällande dressyrTR så skall sadeln vara 'av engelsk typ'. Vad engelsk typ är kan ju diskuteras, men enligt Lars Lagerdah så är FreeFormsadeln INTE att anse av engelsk typ då det är 'utstickande del' bakom sätet. Jag frågade L. Lagerdahl VARFÖR sadeln skall se ut som en engelsk bomsadel och VARFÖR regeln en gång i tiden kom till, och varför den finns kvar än idag. Han svarade då att:

Hej igen
Regler har för det mesta en bakgrund, jag har inte skapat dom och vill heller inte ifrågasätta Dressyrkommitténs beslut. Dispens ges tyvärr ej.
MVH
Lars Lagerdahl

Så då vänder jag mig till dressyrkommittén då med mina funderingar om bakgrunden till regeln?

Anledningen till mitt engagemang i frågan är att jag, och flera med mig, inte sitter på SWB eller liknande, utan många gånger på raser som är betydligt mer knepiga att passa in en sadel till ( t ex pga extremt kort sadelläge osv). I vissa fall såpass svårt att enda lösningen har varit en bomlös sadel. Hästen trivs ypperligt, ryttaren trivs ypperligt och allt borde vara frid och fröjd. Förutom att man inte får tävla i den och en grupp ryttare då blir exkluderad från dressyrtävlande. Dessa ryttare är antagligen inte de mest prioriterade eftersom majoriteten av dem, om de fick tävla i bomlöst, nog skulle återfinnas på lokal- och regional nivå.

Och jag kan acceptera både regler och förbud så länge de kan MOTIVERAS och har en grund. Och det skulle vara väldigt tacksamt att få en motivering och en bakgrund till varför sadel skall vara av engelsk typ, och varför t ex Freeformsadeln,
http://www.freeformusa.com/p5.jpg
http://www.freeformusa.com/p6.jpg
http://www.freeformusa.com/11d.jpg
http://www.freeformusa.com/p4.jpg
inte anses vara av engelsk typ pga den utstickande, flata delen bakom sätet och därför inte är tillåten, och inga dispenser ges?

Jag hoppas Ni kan var behjälpliga med att förklara bakgrunden och motiven. Just nu tycks det tyvärr mest verka som att det 'bara ska vara så'? Och då kanske det är mer än hög tid att se över detta, på samma sätt som de bett som tillåts enligt TR har reviderats och ändrats i takt med forskning och nya rön har publicerats och uppmärksammats?

Mvh
Alexandra Wikner

Senast ändrad:

Jag rider inte i bomlöst själv men jag förstår er frustration. Kan ni(vi!!) inte samla ihop en namnlista eller att var och en här mailar honom liknande frågor.
Sadeln är ju för hästens bästa och som du skrev, det kan vara riktigt svårt att hitta engelska sadlar som passar. Tro mig jag har provat. Nu blir det westernsadel för min del.

Seabaz skrev:
Jag rider inte i bomlöst själv men jag förstår er frustration. Kan ni(vi!!) inte samla ihop en namnlista eller att var och en här mailar honom liknande frågor.
Sadeln är ju för hästens bästa och som du skrev, det kan vara riktigt svårt att hitta engelska sadlar som passar. Tro mig jag har provat. Nu blir det westernsadel för min del.

Maila på ;) Maila gärna dressyrkommitén med. Adresser och telefonnummer finns på www.ridsport.se Finns en länk där under Dreesyr till Dressyrkommiten - Kontakta oss. Där finns alla, med telefonnummer, och i förkommande fall mailadress.

Sent: Friday, September 09, 2005 1:08 PM

Hej igen
Dressyrens urspungstanke är att alla ska tävla med så lika utrustning som möjligt både vad gäller utseende och funktion, för att nå nå bästa tänkbara resultat. Därför är reglerna väldigt tydliga vad som är tillåten utrustningen.
Hästar eller ryttare som inte kan tävla med den föreskrivna utrustningen är att betrakta som varande inte i tävlingsmässigt skick.
Några avvikande varianter tillåts inte, om man ändå kommer med avvikande utrustning medför detta uteslutning ur klassen.
Eftersom bomlösa s.k. sadlar inte användes när reglerna skrevs, så finns de ej med i regelverket som någon speciell sort och hade fabrikanterna accepterat att tillverka bomlösa sadlar av engelsk modell så hade problemet aldrig uppstått.
Däremot har fabrikanterna försökt att få alla möjliga typer av bomlösa sadlar att vara godkända istället för skapa en sadel som är engelsk i typen.
Det agerandet har skapat mycket oro runtom och fått just bomlösheten att framstå som den centrala frågan.
Som tävlande ligger det i ditt eget intresse att komma med en sadel av engelsk typ till tävlingen för att tävla på lika villkor med de andra, bomlös eller ej.
Det finns inga sadlar som är godkända av Förbundet vare sig det rör sig om sadlar med bom eller utan bom, så något särskillt godkännade är inte aktuellt.
Återigen, det viktiga är att den är av engelsk typ.
MVH
Lars Lagerdahl

Jag har svarat och återigen frågat om om FreeFormen blir 'av engelsk typ' om jag kapar av delen bakom bakvalvet (eftersom han ignorerade den frågan i sitt svar.. bara typ tredje gången nu han gör det..)

OBSERVERA att han skriver 's.k. sadlar' om bomlösa... :mad:

Men då verkar det som om ifall sadeln ser ut som en vanlig bomsadel av engelskt snitt, dvs som Startrekk Dressage Close Contact gör, så är det fritt fram att tävla i den. Freeformen ser ju inte särskilt engelsk ut. Så det handlar väl mest om en utseendefråga i detta fallet?

Däremot är det inte tillåtet att tävla i en sadel som inte är av engelskt snitt, och det är ju de flesta bomfria sadlar... Undrar just varför det inte finns fler bomfria sadlar av engelskt snitt? Heather Moffet hade ju iof en som var hiskeligt dyr, och jag vet att det finns några få till, men de ligger i 20-30tusen kr klassen...

Alexandra_W skrev:

Sent: Friday, September 09, 2005 1:08 PM

Hej igen
Dressyrens urspungstanke är att alla ska tävla med så lika utrustning som möjligt både vad gäller utseende och funktion, för att nå nå bästa tänkbara resultat. Därför är reglerna väldigt tydliga vad som är tillåten utrustningen.
Som tävlande ligger det i ditt eget intresse att komma med en sadel av engelsk typ till tävlingen för att tävla på lika villkor med de andra, bomlös eller ej.
Återigen, det viktiga är att den är av engelsk typ.
MVH
Lars Lagerdahl
Ooooh, kan du inte skriva att det aldrig kan bli tävling på lika villkor om man får tävla med bomlösa OCH bomsadlar bara för att de är av engelsk typ. Hästarna som rids med bomsadel kommer ju ändå alltid ha en NACKDEL i jämförelse med de lyckliga hästar som rids i bomlöst... :devil: :devil: :devil:

/JES
som mycket väl vet att Alexandra inte håller med om det jag skrev ovan, men jag kunde ändå inte låta bli... :D

Fast skämt åsido så är det väl knappast lika villkor om den ena tävlar i dressyrsadel och den andra i en hoppsadel heller..
FAST de båda är av engelsk typ.

/JES

Kassiopeja skrev:
Fast skämt åsido så är det väl knappast lika villkor om den ena tävlar i dressyrsadel och den andra i en hoppsadel heller..
FAST de båda är av engelsk typ.

/JES

Jag skrev det i mitt svar:

Tack för förklaringen. Och jag skulle GÄRNA ha en sadel av engelsk typ att tävla dressyr i, men när valet då står mellan flatbacken (dvs en hoppsadel) och en bomlös så blir det ju ridmässigt milsvid skillnad. Och det gör ju att jag i bomsadel får en nackdel gentemot de andra i bomsadel´..

Men, om man 'kapar av' den delen som sticker ut bakom bakvalvet på FreeFormen, är den att anse som av engelsk typ då, eller är det något mer som avviker?

fabrikanterna börjar ju nu ta fram bomlösa av engelsk typ, t ex den nya Star Trekk Close Contact. Så det komemr nog med tiden, problemet är dock att behålla den bomlösas fördelar och samtidigt få den att se ut som TR vill, men med tiden så.

Men tills en 'snyggare' bomlös som passar min häst uppenbarar sig är ju frågan - om jag kapar av det som sticker ut bakom bakvalvet på FF:en, är den 'av engelsk typ' då?

Mvh Alexandra

Men då verkar det som om ifall sadeln ser ut som en vanlig bomsadel av engelskt snitt, dvs som Startrekk Dressage Close Contact gör, så är det fritt fram att tävla i den. Freeformen ser ju inte särskilt engelsk ut. Så det handlar väl mest om en utseendefråga i detta fallet?

Som han skriver så är det BARA en utseendefråga. de SKITER I om det finns en bom id en eller ej bara den ser UT SOM en traditionell engelsk bomsadel. Vilket (att det ENBART är en utseendefråga) rimmar illa med 'tävla på lika villkor' men men..

Sen, HUR blir det på lika villkor med ett TR som är anpassat för hästar av 'halvblodstyp'? Och när olika domare kan skilja sjukt mycket i poäng och placering på samma ekipage? Jag bara undrar.. :angel: Men jag förstår andemeningen men alla borde ju vid det här laget lärt sig att dressyr ÄR en bedömningssport i dess yttersta form och att resultatet därför är beroende på en hel massa parametrar som man inte kan styra som ryttare ;)

Däremot är det inte tillåtet att tävla i en sadel som inte är av engelskt snitt, och det är ju de flesta bomfria sadlar... Undrar just varför det inte finns fler bomfria sadlar av engelskt snitt? Heather Moffet hade ju iof en som var hiskeligt dyr, och jag vet att det finns några få till, men de ligger i 20-30tusen kr klassen..

Det finns bara EN som man ska tro SvRF, och det är Star Trekk CC? JAG vet iaf inte om någon mer, och Flexion SBS t ex är ju INTE godkänd (av någon anledning)..

Det finns andra som ser ut som engelska sadlar rakt igenom, t.ex. Kay Humphries (kostar ca £1900, finns både hopp och dressyr och allround. Jag har lagt upp länken i bomlösttråden men jag hittar inte länken nu och orkar inte gå igenom hela den tråden...) och Michela Ling (tror den ksotar $3000 eller liknande, är i samma prisklass som Amerigo). Sen så har man några stycken som ser ut som engelska men som är mitimellan bomfritt och bomsadel.

Har han svarat på hur det kommer sig att man får tävla i en manskapssadel?

Och hur menar han att man med att hästar inte vara i tävlingsmässigt skick? Det är väl ändå upp till domaren att bedöma det men det blir ju svårt om man inte ens får komma in på banan....

Har massvis med "frågor" men orkar inte anstränga hjärnan och få iväg ett genomtänkt mail just nu.

en tanke är att skaffa bilder på så många olika bomlösa som möjligt och maila in dem (tillsammans med en manskapssadel och en galoppsadel tex) och sen kan dom få motivera varflr ex en flexion inte skulle vara godkänd.

En helt annan tanke...

Kan inte freeform utveckla en dressyrsadel. Tittade på dina bilder och den ser riktigt trevlig ut.

Liknande trådar

Y
Utrustning Nu är jag här igen. Sadelträsket. Dessbättre är det inte hästen det är "fel" på den här gången, utan mig i egen hög person. Jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI